نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
لیگ قهرمانان آسیا
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

وب سایت فوتی رنکینگز نوشت که نوع انتخاب سهمیه کشورهای حاضر در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ برعهده فدراسیون های آسیایی خواهد بود.

تغییر تقویم رقابت های لیگ قهرمانان آسیا و همچنین رقابت های AFC کاپ باعث شده است تا انتخاب سهمیه کشورهای آسیایی برای شرکت در این دو تورنمنت باشگاهی در سطح قاره کهن، با چالش بزرگی روبرو شود. چرا که تا زمان آغاز این پیکارها با قوانین جدید و در فصل پاییز تا بهار، در بسیاری از کشورها بخصوص غرب آسیا، دو فصل داخلی به پایان رسیده و هنوز به درستی مشخص نیست که سهمیه کشورها برای حضور در این پیکارها چگونه محاسبه می شود.

روز گذشته بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی از هماهنگی تقویم برگزاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ همزمان با تقویم اروپایی خبر داد. پیش از این لیگ قهرمانان آسیا در یک سال میلادی برگزار می شد و این مسئله تنها برای کشورهای شرق آسیا مفید بود اما از آنجایی که برگزاری این تورنمنت با تقویم لیگ های داخلی کشورهای غرب آسیا از جمله ایران هماهنگ نبود و تیم های غرب آسیا از دو فصل مختلف در پیکارهای آسیایی شرکت می کردند، باعث مشکلات زیادی از جمله بحث نقل و انتقالات، جدایی بازیکنان، توقف در برگزاری بازی ها و... شده بود.

حالا و با تصمیم جدید، لیگ قهرمانان آسیا از سال ۲۰۲۳ در دو سال و به صورت فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ برگزار می شود. این اتفاق باعث بروز سوالات فراوانی پیرامون سهمیه کشورها در لیگ قهرمانان آسیا شده است. تا زمان آغاز این پیکارها، دو فصل فوتبالی در کشورهایی مانند ایران به پایان رسیده است. لیگ قهرمانان آسیا با قوانین جدید، در شهریور ۱۴۰۲ آغاز می شود. تا آن زمان لیگ های بیست و یکم (لیگ فعلی) و لیگ بیست و دوم به پایان رسیده و همین مسئله باعث بروز ابهاماتی درخصوص اینکه سهمیه ایران از کدام لیگ انتخاب می شود، به وجود آمده است.

اکنون وب سایت فوتی رنکینگز به نقل از یک خبرنگار هندی مدعی شده است که نوع چینش تیم ها برای حضور در این پیکارها، برعهده فدراسیون های فوتبال عضو است. فوتی رنکینگز نوشته است: «انجمن های عضو (فدراسیون های آسیایی) در انتخاب تیم ها برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا وAFC Cup  آزاد خواهند بود، در صورتی که تا قبل از شروع این پیکارها، دو فصل داخلی تکمیل شده باشد.»

تجدیدنظر درخصوص لیگ قهرمانان/ انتخاب سهمیه آسیایی، در اختیار فدراسیون فوتبال

در همین رابطه، روزنامه تایمز هندوستان از تصمیم گیری برای انتخاب تیم های حاضر در این پیکارها توسط فدراسیون فوتبال هند خبر داد. این روزنامه با تیتر "منصفانه نیست که قهرمانان امسال را از شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا و رقابت های AFC کاپ محروم کنیم"، نوشت: فدراسیون فوتبال هند بعید است که قهرمانان فصل جاری لیگ برتر این کشور را از شانس بازی در رقابت های قاره ای محروم کند، حتی اگر این شانس ۱۶ ماه پس از چشیدن طعم موفقیت اتفاق بیفتد.

لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ از فصل بهار - پاییز فعلی خود به فصل پاییز - بهار منتقل خواهند شد و هر دوی این مسابقات قرار است در دو سال تقویمی از فصل ۲۰۲۳-۲۴ برگزار شود. در حالی که دوره‌های پیش روی رقابت‌های باشگاهی در آسیا از آوریل آغاز می‌شود و به دلیل وقفه برای آغاز جام جهانی فوتبال در قطر به اوج خود می‌رسد، رقابت‌های فوتبال باشگاهی در فصل ۲۰۲۳-۲۴ تنها در آگوست یا سپتامبر (شهریور ۱۴۰۲) شروع خواهد شد.

با توجه به دوره انتقالی مسابقات باشگاهی AFC، تصمیم گیری برای انتخاب تیم ها جهت شرکت در مسابقات باشگاهی AFC (لیگ قهرمانان آسیا و AFC کاپ) در درجه اول با فدراسیون های عضو خواهد بود، مشروط به شرایط احتمالی بیشتر به عنوان بخشی از شرایط ورود، که در زمان مقرر اطلاع رسانی خواهد شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که تصمیم برای تغییر برگزاری مسابقات به تقویم اروپایی، باشگاه‌های برتر آسیا را قادر می‌سازد از پنجره‌های نقل و انتقالات هماهنگ‌تر، فرصت‌های بهتر برای جذب بازیکنان و مربیان باکیفیت با توجه به فصل‌های لیگ‌های جهانی و توزیع یکنواخت‌تر مسابقات باشگاهی و همچنین کمک به هماهنگی مسابقات تیم های ملی در سال بهره ببرند.

کوشال داس، دبیر کل فدراسیون فوتبال هند گفت: منصفانه نخواهد بود که شانس بازی در لیگ قهرمانان آسیا و جام AFC (در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴) را از قهرمانان امسال دریغ کنیم. اما این تیم ها باید ۱۴ تا ۱۶ ماه صبر کنند که فاصله بسیار زیادی است. این یک وضعیت دشوار است. ما باید به نفع فوتبال هند و باشگاه ها تصمیم بگیریم. ما پس از مشورت با همه ذینفعان که شامل باشگاه ها و شرکای تجاری ما می شود، تصمیم عادلانه ای خواهیم گرفت.

یکی دیگر از مقامات ارشد فدراسیون فوتبال هند نیز گفت که قهرمانان سوپرلیگ هند (ISL) برای این فصل نمی توانند حق شرکت در لیگ قهرمانان آسیا را نداشته باشند، حتی اگر لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۳-۲۴ برگزار شود.

وی گفت: تیم‌ها برای قهرمانی در لیگ می‌جنگند زیرا می‌دانند که یک مقام در لیگ قهرمانان آسیا را به دست می آورند. آنها تمام مدت سخت کار کرده اند، سرمایه گذاری کرده اند و این تصمیم فقط دو روز پیش (توسط کمیته اجرایی AFC) گرفته شد. شاید در آینده باید یک سال پرش داشته باشیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی