گفتاردرمانی کودکان چیست، گفتاردرمانی کودکان در منزل دکتر صابر
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

گفتاردرمانی یکی از رشته‌های علوم توانبخشی به شمار می‌رود که به شناخت آسیب‌های گفتاری و زبانی‌ و بلعیدن در کودکان و بزرگسالان می‌پردازد.

در این رشته، متخصصی به نام گفتاردرمانگر یا آسیب شناس گفتار و زبان وجود دارد که دانش او بررسی، تشخیص و درمان هر گونه اختلال در زمینه ارتباط، درک، صوت و حتی ارتباط، درک، بیان زبان، گفتار، بلع و صدا است. در صورتیکه کودک با مشکلاتی همچون تلفظ در کلمات مواجه است، یک گفتاردرمانگر به کمک او می‌آید تا در زمینه حل مشکلات زبانی، ارتباطی و مهارت‌های کاربردشناسی زبانی- کاربردی رشد پیدا کند. امروزه با گسترش فناوری و از طرفی مشکلاتی همچون ترافیک و غیره کلینیک دکتر صابر به ارائه خدمات گفتاردرمانی در منزل نیز اقدام نموده است و با کسب سالها تجربه در این زمینه بهترین خدمات در منزل را به عزیزان ارائه می دهد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) با شماره ۰۹۰۲۹۱۲۳۵۳۶ تماس حاصل فرمایید.

متخصص گفتاردرمانی کودکان

گفتاردرمانی کودکان، روش درمانی است که به بهبود گفتار کودک منجر می شود. این روش به کودک کمک می کند تا مشکلات زبانی و گفتاری خود مانند اختلالات واجی و صدا، بیان ضعیف، لکنت زبان و هر آنچه به صحبت کردن ارتباط دارد را برطرف کند. گفتار درمانی بسته به نیاز و اختلال تشخیص داده شده به کودکان یاد می دهد که حجم صدای تولید شده را کنترل کنند و کلمات و صداها را به صورت کاملا درست ادا کنند. در گفتار درمانی به کودکان یاد داده می شود که کلمات موردنظر خود را در قالب جمله بیان کنند. به طور کلی گفتار درمانی، علم بررسی بیماری یا اختلالاتی است که روی گفتار فرد تاثیر می گذارد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، گفتار درمانی به معنای درمان با گفتار نیست؛ بلکه درمان اختلالات گفتار و زبان است. به یاد داشته باشید که گفتار درمانی با مشاوره فرق دارد اما بسیاری از گفتاردرمانگران کلینیک دکتر صابر را روشهای رواندرمانی نیز آشنایی دارند.

گفتاردرمانی کودکان در منزل

گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم

گفتاردرمانی اوتیسم یکی از راهکارهای اصلی و مهم در توانبخشی کودکان مبتلا به این اختلال است که با هدف بهبود وضعیت گفتاری و ارتباطی در این افراد ارائه می شود. اوتیسم نوعی اختلال پیچیده رشدی مغز است که بر عملکرد طبیعی مغز تاثیر گذاشته و سبب بروز اختلال در ارتباطات و مهارت های تعامل اجتماعی می شود. این بیماری سبب ایجاد اختلال در ارتباطات کلامی و غیر کلامی و تعاملات اجتماعی همچون قرار گیری در جمع دوستان، بازی کردن و … می گردد.

علائم این کودکان معمولا قبل از سن سه سالگی بروز کرده و قابل تشخیص است، اگرچه با نظارت و دانش والدین این بیماری در سن زیر یک سالگی نیز در مواردی قابل تشخیص است. مشکلات گفتاری و ناتوانی در درک معنای جملات یکی از مشکلات این کودکان است که با راهکارهای گفتاردرمانی قابل بهبود و درمان است. الگوهای گفتاری نادرست در این کودکان موجب افزایش فاصله آن ها از گروه همسالان می شود و مشکلاتی همچون اختلالات یادگیری، انزوا و گوشه گیری می شوند. در این بین گفتاردرمانی نقش بسیار مهمی در ارزیابی، تشخیص، درمان و تقویت رشد مهارت ارتباط اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی کودکان مبتلا به این اختلال خواهد داشت.

گفتاردرمانی برای لکنت زبان

گفتاردرمانی به افراد مبتلا به اختلال لکنت زبان کمک میکند که ارتباطات شفاهی، کلامی و اجتماعی خود را بهبود بخشد. در واقع بطور کلی هدف گفتاردرمانی این است که به فرد کمک کند تا بتواند به صورت مفیدتر و کارآمدتر ارتباط برقرار کند. یک برنامه گفتاردرمانی جامع در کلینیک دکتر صابر با ارزیابی یک آسیب شناس زبان-گفتار برای ارزیابی نقاط قوت و چالش های ارتباطی فرد شروع می شود. اهداف گفتار درمانی شامل بهبود زبان گفتاری، یادگیری مهارت های غیرکلامی مانند نشانه ها یا حرکات، یا یادگیری برقراری ارتباط با استفاده از یک روش جایگزین(مانند عکس یا تکنولوژی) می باشد. درمان های مختلفی براساس رده سنی کودک مبتلا به لکنت وجود دارد. هر کودک مبتلا به لکنت نتیجه متفاوتی از برنامه گفتاردرمانی خواهد گرفت که این بسته به چالش ها و توانایی های خاص فرد و شرایط خانوادگی و اجتماعی او دارد. مدت زمان درمان لکنت زبان در گفتاردرمانی به بسیاری از عوامل مانند شدت مشکل، تکرار و انطباق درمان و هماهنگی خانواده در خانه وابسته است.

گفتاردرمانی برای دیر حرف زدن کودکان

دیر حرف زدن کودکان یکی از عوامل نگرانی مهم والدین در سنین آغازین زندگی کودک بشمار می رود. یک کودک ۲ ساله می تواند حدود ۵۰ کلمه بگوید و با جملات دو و سه کلمه ای صحبت کند و در سن ۳ سالگی، واژگان به حدود ۱۰۰۰ کلمه افزایش می یابد، و جملات سه و چهار کلمه ای بگوید. اگر کودک در سن گفته شده کلمات و جملات تعیین شده را نمی گوید، ممکن است دچار تاخیر در گفتار است. هرچند گاهی اوقات دیر حرف زدن یا تاخیر در گفتار می تواند مشکلات دیگری مانند کم شنوایی یا تأخیر در رشد و یا اختلالات جدی تری را نشان دهد. مداخله زودهنگام بهترین راه حل برای تشخیص زودهنگام و درمان به موقع است. اگر فرزند شما دیر حرف زد یا در زمان مقرر صحبت نمی کند، به متخصص گفتاردرمانی کلینیک دکتر صابر مراجعه کنید تا تمامی جنبه های موضوع مورد بررسی قرار گرفته و بهترین اقدام صورت گیرد.

گفتاردرمانی کودکان

گفتاردرمانی در منزل کودکان

به طور کلی اختلالات مربوط به صحبت کردن و برقراری ارتباط در کودکان به دو نوع اختلال زبان و اختلال گفتار تقسیم میشوند، که با هم متفاوتند. اختلال گفتار: به این معناست که کودک در تلفط آواها، حروف و کلمات دچار مشکل میشود، حروف را اشتباه یا جابجا تلفظ میکند و نمیتواند از عضلات صورت و فک خود به درستی برای ادای کلمات استفاده کند. معمولا کودکان دچار اختلال گفتار در تلفظ حروفی مثل س، ش، ز، ر، ل و ... مشکل دارند و گاهی نیز روی تلفظ یک حرف گیر میکنند یا دو حرف یک کلمه را جابجا میکنند. لکنت زبان یکی از رایج ترین انواع اختلال گفتار است.

اختلال زبان: نوعی از اختلال است که باعث میشود کودک نتواند به درستی از طریق کلمات و جملات منظور خود را بیان کند، او در ساختن یک جمله یا عبارت کامل، و استفاده از قواعد درست مشکل دارد. این کودکان ممکن است حتی در اجرای لحن مناسب برای جمله، یا استفاده از زبان بدن نیز مساله داشته باشند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در درک صحبت های دیگران نیز با مشکل روبرو باشند. هر دوی این اختلالات نیاز به انجام تمرینات تخصصی دارد که با آموزش گفتاردرمانگر میتواند با کمک اعضای خانواده در منزل نیز انجام گیرد و به درمان سرعت ببخشد. همچنین کلینیک دکتر صابر ارائه خدمات گفتاردرمانی در منزل برای کودکان را با بهترین امکانات به خانواده های عزیز ارائه می دهد.

بهترین گفتاردرمان کودکان

رشته گفتار درمانی تنها محدود به اصلاح مشکلات تلفظی (همچون عدم توانایی تلفظ صحیح حرف سین) نیست. متخصصان درمانگر وظیفه درمان کودکانی به عهده دارند که در درک و صحبت کردن زبان مادری دچار مشکل هستند. همچنین در افراد بزرگسال نیز گفتار درمانی برای افرادی مناسب بوده که نمی‌توانند خوب صحبت کنند و ضعف گفتاری دارند. در واقع ضرورت استفاده از خدمات گفتار درمانی مخصوص سن خاصی نبوده و ممکن است افراد در سنین مختلف به این خدمات نیاز پیدا کنند. از یک نوزاد گرفته تا افراد مسنی که در اثر سکته قدرت تکلم خود را از دست داده‌اند، ممکن است در مقطعی لازم باشد که به متخصص درمانگر مراجعه کنند. بهترین درمانگر کسی است که بتواند با افراد در سنین متفاوت، ارتباط درست برقرار نماید. در کلینیک دکتر صابر گفتاردرمانگران با شرکت در کلاسهای آموزشی مستمر این آمادگی تخصصی را دائما در خود حفظ می نمایند.

تمرینات گفتاردرمانی

گفتاردرمانی تمرینات تخصصی بسیاری را با توجه به نوع مشکل کودک و تشخیص گفتاردرمانگر در بر میگیرد، اما برخی از تمرینات کلی برای استفاده خانواده ها وجود دارد که به بهبود کودک در برقراری ارتباط کمک شایانی میکند. مهمترین تمرین و راه که برای درمان پیشنهاد می‌شود این است که، مرتب از اتفاقات روزمره با کودک صحبت کنید. کودکان هر روز در تجربه اتفاقات جدید و نو در زندگی هستند و مملو از سوالات که برای آنها بسیار جالب است. والدین می‌توانند با حرف زدن صبورانه راجع به آن‌ها به درمان فرزند خود کمک کنند. وقت گذاشتن برای این کودکان اهمیت بسزایی دارد. سعی کنید از کودکتان درباره مسایل مختلف سوال بپرسید و نظرخواهی کنید. کارهای مختلف به او بسپارید و درباره نحوه انجام آن‌ها با او صحبت کنید. یکی دیگر راه‌های درمانی در منزل، بازی تلفن است که مثلا دارید با یکدیگر با تلفن با حرف می‌زنید. استفاده از آینه برای گفتار درمانی در منزل نیز بسیار سودمند است. به خصوص وقتی کودک حروف را به دلیل اینکه فک و زبان او اشتباه روی هم قرار گرفته، درست ادا نمی‌کند. این تمرین کمک می‌کند که تا جایگاه درست را متوجه گردد.

گفتاردرمانی برای اختلال تلفظ

اختلال تلفظ نوعی اختلال شایع گفتاری بخصوص در کودکان است. فردی که نمی تواند صداها، هجاها و کلمات را بطور صحیح تلفظ کند دچار این اختلال است که با گفتاردرمانی می توان به بهبود آن کمک کرد. یادگیری تلفظ صداها بطور تدریجی است و اغلب کودکان تا سنین قبل از پیش دبستانی می توانند تلفظ صحیح صداها و کلمات را بیاموزند. اغلب مشکلات گفتاری از جمله اختلال تلفظ با روش های گفتاردرمانی قابل بهبود هستند. توجه داشته باشید که هرچه روش های درمانی از جمله گفتاردرمانی در سنین پایین تر آغاز شود احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود، چراکه هرچه زمان بیشتری از بروز این اختلال بگذرد درمان نیز سخت تر خواهد بود. متخصصین گفتاردرمانی کلینیک دکتر صابر در زمینه درمان اختلالات گفتاری از جمله اختلال تلفظ تخصص دارند و می توانند بهترین راهکارها را برای بهبود این اختلال ارائه دهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی