پیش‌بازی ایتالیا - آرژانتین (فینالیسیسما ۲۰۲۲)
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تیم‌های ملی ایتالیا و آرژانتین امشب در ومبلی به مصاف هم خواهند رفت تا بر سر جامِ قهرمانی بین‌قاره‌ای اروپا و آمریکای‌جنوبی مبارزه کنند.

امشب از ساعت ۲۳:۱۵ ورزشگاه ومبلی لندن میزبان یک بازی هیجان‌انگیز خواهد بود. ایتالیا و آرژانتین در نبرد بین قهرمانان یورو ۲۰۲۰ و کوپا آمریکای ۲۰۲۱ موسوم به «فینالیسیسما» به مصاف هم خواهند رفت تا قهرمان بین‌قاره‌ای مشخص شود.

ایتالیا؛ مرحم درد

شاید مرتبه قبلی تصور می‌شد فوتبال ایتالیا در بدترین روزهای خودش است و به جام‌جهانی نرسیده باید انقلابی صورت بگیرد، ولی وقتی قهرمان یورو ۲۰۲۰ شدند هواداران‌شان و مردم سرزمین چکمه تصور می‌کردند این روزهای خوب در جام‌جهانی هم ادامه پیدا خواهد کرد. ولی ایتالیا برای دومین دوره متوالی در جام‌جهانی حاضر نخواهد بود و این یعنی فاجعه! با این حال سران فوتبال ایتالیا تصمیمی برای برکناری روبرتو مانچینی سرمربی تیم قهرمان نداشتند و با او ادامه خواهند داد تا باز هم به روزهای خوب بازگردند. فینالیسیما می‌تواند دردهای آتزوری را کمی تسکین بدهد. شاید بردن یک جام متفاوت توسط آتزوری شروعی خوب برای دورانی جدید باشد. از آخرین حضور در ومبلی که خاطرات فوق‌العاده‌ای دارند.

آرژانتین؛ دوران درخشان

سرانجام لیونل مسی جام قهرمانی را بالای سر برد. در کوپا آمریکای ۲۰۲۱ آرژانتین بعد از ۲۸ سال جام گرفت و طلسم را شکست. از طرفی اسطوره فوتبال آرژانتین یک قهرمانی ملی کسب کرد. لیونل اسکالونی در میان ناباوری همان سرمربی‌ای بود که آلبی‌سلسته نیاز داشت. آرژانتین ۳۱ بازی است که نباخته و اسکالونی در ۴۴ بازی از تابستان ۲۰۱۸ فقط ۴ باخت داشته، یعنی به ازای هر سال فقط یک باخت. روزهای خوب آرژانتین سر رسیده و چه بسا در جام‌جهانی هم بتوانند تیم متفاوت و مدعی قهرمانی باشند. آنجا هم حسرت‌شان برای قهرمانی ۳۶ ساله شده. نبرد بزرگ دیگری در راه است و حالا در اروپا، آرژانتین جام می‌خواهد. جامی تقریباً شبیه به این را سال ۱۹۹۵ بردند و در پی بعدی هستند.

آخرین جدال
آگوست ۲۰۱۳ در دیداری دوستانه آرژانتین ۲-۱ ایتالیا را شکست داد. ایگواین و بانِگا برای آلبی‌سلسته و اینسینسه برای آتزوری گلزنی کردند.

آمار بازی
۸) ایتالیا و آرژانتین ۸ مرتبه در تاریخ به مصاف هم رفته‌اند. ۲ برد سهم ایتالیا بوده و آرژانتین ۳ بازی را برده، در حالی که ۳ بازی هم مساوی شده است. نکته جالب این که آرژانتین ۳ بازی آخر مقابل آتزوری را برده و ۲ بازی پیش از آن هم مساوی شده.
۴۰) ایتالیا ۴۰ سال است که آرژانتین را نبرده. آخرین پیروزی آتزوری مقابل آلبی‌سلسته به دیدار دور دوم مرحله گروهی جام‌جهانی ۱۹۸۲ برمی‌گردد که ۲-۱ پیروز شدند. در آن دوره ایتالیا سرانجام به جام رسید، در حالی که آرژانتین مدافع عنوان قهرمانی در همان دور دوم گروهی حذف شد.
۳) این اولین دیدار بین قهرمانان جام ملت‌های اروپا و کوپا آمریکا است که تحت عنوان «فینالیسیما» برگزار خواهد شد، اما ۲ مرتبه دیگر هم دیداری مشابه تحت عنوان «جام آرتمیو فرانکی» برگزار شده است که یک مرتبه فرانسه با شکست اروگوئه در سال ۱۹۸۵ و مرتبه دیگر آرژانتین با شکست دانمارک در سال ۱۹۹۳ به جام رسیده‌اند.
۳) ایتالیا در ۳ بازی آخر رسمی‌اش پیروز نشده است. این تیم ۲ تساوی و یک شکست داشته. در همین مقطع آتزوری مقابل مقدونیه شکست خورد تا برای دومین دوره متوالی به جام‌جهانی نرسد.
۳۱) آرژانتین در ۳۱ بازی اخیرش شکست نخورده است. آخرین باخت قهرمان کوپا آمریکا ۲۰۲۱ به جولای ۲۰۱۹ مقابل برزیل در کوپا آمریکا برمی‌گردد. در واقع آلبی‌سلسته نزدیک به ۳ سال است که نباخته.
۱۷) آرژانتین و ایتالیا روی‌هم رفته ۱۷ مرتبه قهرمان مسابقات ملی قاره خودشان شده‌اند. آلبی‌سلسته ۱۵ مرتبه قهرمان کوپا آمریکا شده و آتزوری هم ۲ مرتبه جام ملت‌های اروپا را فتح کرده.

ترکیب احتمالی دو تیم
ایتالیا:
دوناروما، دی‌لورنتسو، بونوچی، کیلینی، امرسون، بارلا، جورجینیو، وراتی، زانیولو، اینسینیه و اسکاماکا
آرژانتین: مارتینس، مولینا، رومرو، اوتامندی، آکونیا، دی‌پائول، رودریگس، لوسلسو، دی‌ماریا، مسی و لائوتارو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • آندرس ❤️ IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    آرژانتین قهرمان ❤️💙
  • امیر IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    🇦🇷آرژانتین🇦🇷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی