علی کفاشیان
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: بالاخره در فدراسیون هم باید جوان‌ها بیایند و کار را یاد بگیرند و تجربه کسب کنند و ما قدیمی‌ها هم کمک‌شان می‌کنیم.

فدراسیون فوتبال بعد از عزل عزیزی‌خادم با سرپرستی ماجدی روزهای سردرگمی را سپری می‌کند و به نظر می‌رسد اعضایی که قصد داشتند به نیت خدمت به فوتبال کشور، رئیس را عزل کنند حالا چنان در اختلافات داخلی غوطه‌ور شده‌اند که به قول علی کفاشیان دیگر فرصت و مجالی برای پیشبرد سایر اهداف باقی نمی‌ماند. هفته گذشته مجمع سالیانه فدراسیون فوتبال برگزار شد و علاوه‌بر عزل یک عضو هیات‌رئیسه و خارج شدن عزل رئیس قبلی از دستورکار، زمان برگزاری مجمع انتخاباتی نیز مشخص شد. به همین بهانه حرف های تازه علی کفاشیان را در زیر بخوانید:

در مجمع فدراسیون فوتبال حواشی زیادی به وجود آمد. نظر شما در این‌باره چیست؟
به‌صورت جزیی پیگیر اخبار نیستم؛ اما در هر صورت زمان مجمع انتخاباتی مشخص شد و این موضوع خودش جای شکر دارد. برای برگزاری مجمع انتخاباتی، مجمع فدراسیون فوتبال یک‌سری تکالیف دارد که پیش‌زمینه برگزاری انتخابات است و باید آنها انجام شود.

درباره عزل سراجی و ابقای ۳ عضو دیگر هیات‌رئیسه فدراسیون چه صحبتی دارید؟
صحبت خاصی در این مورد ندارم.

گفته می‌شد با این اتفاق، هیات‌رئیسه فدراسیون از رسمیت افتاده است و نمی‌تواند نفر جدیدی را مشخص کند اما انگار قانون حرف دیگری می‌زند.
مجمع فدراسیون فوتبال بالاترین رکن فوتبال کشور است که می‌تواند اساسنامه را تغییر بدهد. در هر صورت همین مجمع به یکی رای اعتماد نداده و به بقیه رای داده است. بنابراین مجمع به همین تعداد این اختیار را داده تا شهریورماه که انتخابات برگزار می‌شود، هیات‌رئیسه کار خود را با همین تعداد پیش ببرد. بعد از ۸ شهریور هم ان‌شاءالله ترکیب هیات‌رئیسه با مشخص شدن رئیس، نواب‌رئیس و اعضای غایب هیات‌رئیسه کامل شده و کارها پیش خواهد رفت.

اگر قانون بازنشستگی تغییر کند، شما قصد ورود ندارید؟
نه. من اصلا قصد ورود ندارم. هرچند قانونی که از آن صحبت می‌کنید برای من منعی ایجاد نمی‌کند ولی من قصد بازگشت دوباره به فوتبال را ندارم. روی قانون بحثی نیست چون فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه غیردولتی مستقل محسوب می‌شود و اصلا دولتی نیست که منعی برای ورود بازنشسته‌ها داشته باشد. برای همین مشکلی وجود ندارد. اتفاقا محدودیت سن را هم برداشته‌اند و از این لحاظ هم موردی نیست اما من کارم را کردم و خدمتم را انجام دادم و ان‌شاءالله باید جوان‌ترها بیایند و آنها سکان را در دست بگیرند.

نه تنها فدراسیون فوتبال بلکه خودم را هم به خدا می سپارم!/ یعنی زمان مدیریت من دوران بدی بود؟/ لطفا با حب و بغض حرف نزنید

البته اقبال به‌سمت شما و برای بازگشت‌تان هنوز زیاد است.
بله، من اقبال دارم اما الان دوره جوان‌ترهاست. دولت را ببینید. آنجا همه جوان‌ها روی کار آمده‌اند. بالاخره در فدراسیون هم باید جوان‌ها بیایند و کار را یاد بگیرند و تجربه کسب کنند و ما قدیمی‌ها هم کمک‌شان می‌کنیم.

در فوتبال جوان بی‌تخصص چه فایده‌ای دارد؟
بالاخره الان سیاست کار به این شکل است.

برخی عقیده دارند بعد از رفتن دادکان از فدراسیون فوتبال، فوتبال کشور بی‌صاحب شد و برخی هم می‌گویند بعد از رفتن شما، فوتبال دچار مشکلاتی شد. دراین مورد صحبت می‌کنید.
ما که حدود ۱۰ سال کار کردیم ولی اینها را نمی‌بینند. یعنی زمان ما، زمان بدی بود؟ برخی از روی حب و بغض حرف می‌زنند. درباره آنها حرفی ندارم.

در هر صورت الان فوتبال کشور شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند.
بله. درست است. متاسفانه وضعیت به این شکل درآمده و فوتبال رو به افول است اما ان‌شاءالله انتخابات که برگزار شود همه‌چیز درست می‌شود.

درباره گزینه‌هایی که برای ریاست محتمل هستند، فکر می‌کنید در آینده چه اتفاقی بیفتد؟
واقعا نمی‌دانم. هرچند همه این گزینه‌ها بچه‌های فعالی هستند و با تجربه به شمار می‌روند و امیدوارم هرچه سریع‌تر برنامه‌های خود را ارائه بدهند و مجمع هم به بهترین گزینه رای بدهد.

تیم ملی فوتبال هم شرایط سردرگمی و بلاتکلیفی را سپری می‌کند. زمانی که شما رئیس فدراسیون بودید، حداقل این‌طور بود که فیفادی‌ها با هر حریفی پر می‌شد و خالی نمی‌ماند. اما حالا برای پیدا کردن حریف تدارکاتی باید چراغ دست‌مان بگیریم.
فعلا شرایط این‌طور است و ان‌شاءالله وضعیت به‌مرور بهتر می‌شود.

آن زمان‌ها چه کاری انجام می‌دادید که این اتفاقات نمی‌افتاد؟
بالاخره به هر نحوی تدابیری می‌اندیشیدیم و از جلوتر به این مسائل فکر می‌کردیم.

آیا فشارها و رفتارهای کی‌روش روی این موضوع تاثیرگذار بود یا خود فدراسیون کارها را در این زمینه پیش می‌برد؟
این وظیفه فدراسیون و کادر مدیریتی آن است که برخی اقدامات بدیهی را انجام بدهند. اینها از وظایف ذاتی فدراسیون هستند. آن زمان هم ما کارها را جلو می‌بردیم. در هر صورت ثبات بود و تکالیف همه روشن اما امروز در فدراسیون فوتبال ثبات نیست و بنده‌خداها تکالیف‌شان مشخص نیست. ابتدا آن ماجراهای مربوط به عزل رخ داد و بعد هم مجمع درپیش بود و این اتفاقات روی سایر مسائل تاثیرگذار شد و موضوع‌های دیگر را کمرنگ کرد. ان‌شاءالله انتخابات برگزار شود و کادر مدیریتی فدراسیون فوتبال مشخص شود دوباره کار روی غلتک می‌افتد.

وظایف و تکالیف‌شان مشخص نیست یا این‌کاره نیستند؟
به نظرم آنها درون برخی اختلافات داخلی افتادند و این اختلافات باعث شد این تبعات پیش بیاید. وقتی دوستان درگیر اختلافات داخلی هستند دیگر مجال و فرصتی پیش نمی‌آید که کار را پیش ببرند.

نه تنها فدراسیون فوتبال بلکه خودم را هم به خدا می سپارم!/ یعنی زمان مدیریت من دوران بدی بود؟/ لطفا با حب و بغض حرف نزنید

ولی بخش زیادی از اهالی فوتبال می‌گویند این‌کاره نیستند!
من نمی‌توانم این موضوع را تایید کنم و در این مورد حرفی بزنم.

فکر نمی‌کنید این اختلافات باعث شده تیم ملی هم سروسامان نگیرد؟ بیرانوند می‌گفت از ۳ ماه پیش آقایان برنامه‌های مجمع را می‌چیدند، نه برنامه‌های تیم ملی را.
این حرف‌ها الکی هستند و این انتقادات را جدی نگیرید. در هر صورت مجمع و افراد و اعضای آن مشخص هستند. همه این افراد حاضر در مجمع در فوتبال مسئولیت دارند بنابراین این حرف‌ها که زده می‌شود، الکی هستند. بالاخره همین مجمع اخیر هم دستاوردهایی داشت که باعث شد یک نفر عزل شود و سایر اتفاقات دیگر بیفتد. در جاهایی که دموکراسی هست این اتفاقات می‌افتد و هرچه هم مجمع تصمیم بگیرد باید به آن احترام گذاشت. این‌که از ورزشکاران سوال می‌کنید و انتقاد می‌کنند این مسائل طبیعی است چون آنها اصلا نمی‌دانند مجمع و وظایفش چیست.

عدم حضور وزیر ورزش در مجمع اخیر هم گمانه‌زنی‌ها را مبنی‌بر اختلافش با فوتبالی‌ها را افزایش داد.
وزیر حتما کار داشته و حتما ارشاد و درخواست‌هایی را که داشته از طریق معاونش انجام داده و نیازی به حضور وی نیست.

هنوز دورانی را که بین شما و وزیر وقت ورزش مشکلاتی وجود داشت، به یاد داریم و احساس کردیم شاید دوباره همان اتفاقات تکرار شده است.
بهتر است خیلی به گذشته‌ها برنگردیم.

دوباره به تیم ملی برسیم. این‌که اسکوچیچ انتقادی به اوضاع نمی‌کند تا سمتش به خطر نیفتد، چقدر قبول دارید؟
نمی‌دانم چون به این مسائل ورود نکرده و جزئیات را نمی‌دانم.

صحبت شما در یک برنامه تلویزیونی خیلی سروصدا کرد.

کدام حرفم؟

همین که گفتید در سفرهای خارجی فدراسیون را به امان خدا می‌سپردید.
نه‌تنها فدراسیون بلکه ما خودمان را هم به خدا می‌سپاریم. در هر صورت زمان ما وظایف و کمیته‌ها و کارهایی که باید در زمان غیبت ما انجام می‌دادند، مشخص بود. این‌که سه چهار روز یک‌جا می‌رفتیم و برمی‌گشتیم که مشکلی پیش نمی‌آمد. همه‌جای دنیا این‌طوری است که اگر رئیس فدراسیون به همراه دبیرکل به کنگره‌ها و سمینارها می‌روند فدراسیون‌ها تنها می‌شوند و به امان خدا سپرده می‌شوند که البته در این مدت هم فدراسیون‌ها براساس وظایف مشخص‌شده از قبل کارها را پیش می‌برند. افراد دیگر وظیفه خود را می‌دانند و در این مدت کار خود را انجام می‌دهند و هیچ مشکل خاصی هم پیش نمی‌آید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • وجدان سرخ IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    باند بازی فوتبال از کجا شروع شد؟ ما مردم ایران عادت داریم هر مسئول جدیدی که خراب کاری میکنه میگیم قبلیا خوب بودن. انتخاب بین بد و بدتر هستش
    • عادل IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      باند بازي از وقتي شروع شد كه علي كريمي و پيرواني با نفوذ در تيم ملي سعي كردند كه باريكنان تيم ملي را با استفاده از پول هاي هدايتي و قدرت بابا مسعود از اردوي تيم ملي بر دارند و وقتي كيروش مانع اينكار شد ! علي كريمي با حضور در برنامه نود جو پرسپوليس را عليه كيروش و تيم ملي و فدارسيون كرد و … بقيه اش هم كه هنوز ادامه دارد … ! يك تيم به همراه اسطوره هاش و طرفدارنش باعث نابودي كل فونبال شدند …
  • علی IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    شما خودت از دنیا بدتری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی