اولین پرتغالی نیمکت سرمربیگری استقلال/ ریکاردو ساپینتو به دنبال سبقت از رایکوف و استراماچونی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آبی‌ها برای اولین مرتبه به هموطن کارلوس کی‌روش اعتماد کرده‌اند و دل‌شان می‌خواهد به بهترین شکل ممکن پاسخ این اعتماد را ببینند.

۳۰ ماه پس از اینکه آندره‌آ استراماچونی از استقلال جدا شد، این تیم دوباره به استفاده از یک سرمربی خارجی روی آورد. مرد ایتالیایی آذر سال ۹۸ از استقلال رفت و طی این مدت هدایت آبی‌پوشان برعهده مردانی همچون فرهاد مجیدی، مجید نامجومطلق و محمود فکری بود اما حالا کادر مدیریت باشگاه سراغ ریکاردو ساپینتو پرتغالی رفته تا این چهره سرشناس که بازیکن بزرگی در دنیای فوتبال محسوب می‌شد اما در عرصه مربیگری همه از او به عنوان یک چهره متوسط یاد می‌کنند را روی نیمکت خود قرار بدهد.

اولین سرمربی خارجی

ساپینتو در واقع هشتمین سرمربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال محسوب می‌شود. اگرچه باشگاه استقلال طی دوره حیات بالغ بر ۷۰ ساله خود تعداد بسیار زیادی مربی خارجی داشته ولی داستان سرمربی کاملاً متفاوت است. زدراکو رایکوف که اواخر دهه ۴۰ به استقلال آمد و تا سال ۵۵ هدایت این تیم را برعهده داشت، پرسابقه‌ترین مربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال است و یکی از تأثیرگذارترین مربیان تاریخ فوتبال ایران هم محسوب می‌شود. این مربی ۱۷۵ بار تحت عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشست و توانست این تیم را قهرمان جام باشگاه‌های آسیا و قهرمان لیگ تخت جمشید کند.

از جگیج تا روس‌ها

پس از رایکوف نوبت به حضور ولادمیر جگیج رسید. یک مربی صاحب سبک از شرق اروپا و دقیقاً مانند رایکوف از مکتب یوگسلاوی. جگیج سال ۵۵ سرمربی استقلال شد و تا زمان انقلاب این سمت را برعهده داشت. یوگنی سکومورخوف، سرمربی اهل کشور روسیه هم طی دو مقطع در سال‌های ۷۲ و ۷۸ هدایت استقلال را برعهده گرفت و در مجموع ۵۸ مرتبه روی نیمکت این تیم نشست اما کارنامه چندان قابل دفاعی نداشت و به طور کلی مربی بزرگی محسوب نمی‌شد. همچنین در سال ۷۳ هم برای مقطعی کوتاه یک سرمربی روس دیگر به نام لئونید بیلفسکی هدایت آبی‌ها را برعهده گرفت و فقط ۸ مسابقه روی نیمکت این تیم نشست.

دوره آلمانی‌ها

رولند کخ آلمانی در سال ۸۱ سرمربی استقلال شد؛ یک مربی خبرساز و پرحاشیه که ۲۸ مرتبه نشستن روی نیمکت آبی‌پوشان را در لیگ برتر تجربه کرد اما به دلیل عملکرد ناموفق برکنار شد. کخ رابطه‌ای دوگانه با بازیکنان پیدا کرده بود و با تعدادی از آنها فوق‌العاده صمیمی بود اما با بعضی دیگر اختلافات بسیار عمیقی داشت. پس از رولند کخ استقلال تا چیزی حدود ۱۵ سال دیگر سراغ سرمربی خارجی نرفت و پاییز سال ۹۶ وینفرد شفر، سرمربی باتجربه آلمانی آمد تا خاطرات تلخ هموطنش را پاک کند. اگرچه شفر استقلال را به عنوان قهرمانی جام‌حذفی در بهار سال ۹۷ رساند و این تیم را تا مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم بالا آورد اما در مجموع پس از ۶۹ مرتبه هدایت این تیم در مسابقات مختلف، بهار سال ۹۸ اخراج شد.

اولین پرتغالی نیمکت سرمربیگری استقلال/ ریکاردو ساپینتو به دنبال سبقت از رایکوف و استراماچونی

جنجال مرد ایتالیایی

استقلال در تابستان سال ۹۸ هفتمین سرمربی خارجی خود را به تهران آورد و این بار نوبت آندره‌آ استراماچونی سرمربی اسبق اینترمیلان ایتالیا بود تا هدایت آبی‌پوشان محبوب تهرانی را برعهده بگیرد. استراماچونی توانست استقلال را به صدر جدول رقابت‌های لیگ برتر هم برساند اما جنجال بسیار وسیعی راه انداخت و اواخر آذر همان سال برای همیشه از ایران رفت.

مرد هشتم و سبقت از قبلی‌ها

حالا ریکاردو ساپینتو به عنوان هشتمین سرمربی خارجی استقلال بر مسند کار قرار گرفته و آمده است تا یک مجموعه کاملاً موفق را در اختیار بگیرد. تیمی که بدون شکست عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست ‌آورده و بدون شک هوادارانش اصلاً ناکامی را برنمی‌تابند. اگر از پیکارهای آسیایی و جام‌حذفی فاکتور بگیریم و صرفاً دیدارهای برگزار شده در چارچوب لیگ تخت جمشید، لیگ آزادگان و لیگ برتر را ملاک قرار بدهیم، رایکوف با پیروزی در ۶۱ درصد مسابقات بهترین کارنامه را در این عرصه میان سرمربیان خارجی استقلال دارد و پس از او استراماچونی با ۶۰ درصد در رتبه دوم است البته سکومورخوف هم آمار 58 درصد پیروزی دارد ولی فراموش نکنیم که بخش زیادی از بردهایی که استقلال در دوره او با برتری تمام کرد، مربوط به سال ۷۲ و زمان حضور آبی‌پوشان در رقابت‌های لیگ دسته سوم کشور است بنابراین منطقی نیست که او را با بقیه خارجی‌ها قیاس کنیم. رولند کخ نیز با پیروزی در ۴۶ درصد از مسابقات لیگ برتر به نوعی ضعیف‌ترین کارنامه را در این عرصه در جمع سرمربیان خارجی تاریخ استقلال داشته است. حالا ساپینتو می‌خواهد رکورد استراماچونی و رایکوف را بشکند و به خوبی می‌داند اگر استقلال فصل آینده جام نگیرد، هواداران عملکردش را به نقد خواهند کشید.

اولین اعتماد

ریکاردو ساپینتو به نوعی چهارمین سرمربی خارجی استقلال در رقابت‌های لیگ برتر نیز محسوب می‌شود چون قبل از او رولند کخ، وینفرد شفر و آندره‌آ استراماچونی هدایت آبی‌ها در این مسابقات که از پاییز سال ۸۰ آغاز شده را برعهده داشته‌اند و البته هیچ‌کدام از آنها نتوانسته‌اند استقلال را به عنوان قهرمانی لیگ حرفه‌ای برسانند. حالا آبی‌ها برای اولین مرتبه به هموطن کارلوس کی‌روش اعتماد کرده‌اند و دل‌شان می‌خواهد به بهترین شکل ممکن پاسخ این اعتماد را ببینند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • احسان۶ IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    یکی از بهترین فاکتورهای سال قبل استقلال ، یکدست بودن و بی حاشیه بودن بازیکن هایی که تا پایان فصل ماندند و دیگری دمیده شدن روح قهرمانی و باور اینکه می تونن قهرمان بشن! اگه این مربی هم بتونه مثل مجیدی با اونها رابطه برقرار کنه ، قطعاً استقلال قهرمان میشه! پرسپولیس برانکو ستاره نداشت و حتی میشه گفت اکثر بازیکنهاش متوسط بودن ولی باور بردن در اونها نهادینه شده بود. تمام بازی رو اگه تیم حریف تو دستش داشت ، بازهم یکجوری بازی به نفع پرسپولیس تموم میشد! سال قبل هم اسقلال همینطور بود! باور خیلی مهمه! روح برد و قهرمانی خیلی مهمه! باید باور داشته باشی تا بتونی تو دقیقه های آخر نتیجه رو عوض کنی! وگرنه ... بعنوان یک استقلالی امیدوارم همه تیمها ، بخصوص پرسپولیس ، قوی بشن و یک لیگ عالی داشته باشیم و درنهایت استقلال با بازیهای زیبا قهرمان بشه! پرسپولیسیها هم باید دلشون یک استقلال قوی بخواد! این دو تیم فقط با هم معنی دارن یکیشون نباشه ، اون یکی هم هیچ جذابیتی نداره! از کل کل و رقابت لذت ببریم ، چرا فقط توهین و تمسخر؟!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی