سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
۰ |
۳
برای شروع بدنسازی کدام مکمل های ورزشی را بخریم؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در این مقاله ما قصد داریم تا به طور مفید و مختصر به بررسی مکمل‌هایی بپردازیم که افراد مبتدی هم می‌توانند برای شروع کار آن‌ها را استفاده کنند. پس با ما همراه باشید.

اشخاصی که به تازگی وارد دنیای ورزش می‌شوند، نیازمند دریافت اطلاعات کامل و جامع درباره تفاوت انواع مکمل‌های ورزشی هستند؛ چرا که این افراد بدون هیچ زمینه قبلی و به یکباره قرار است با حجم وسیعی از محصولات بدنسازی روبرو شوند. عدم آگاهی از کاربردهای مختلف مکمل‌های بدنسازی، ممکن است ورزشکار تازه کار را گمراه کند.

برای شروع بدنسازی کدام مکمل های ورزشی را بخریم؟

انواع مکمل ورزشی

شما ورزشکار تازه کار بعد از کسب اطلاعات و راهنمایی‌های کافی از مربی خود، به دنبال خرید مکمل بدنسازی می‌روید. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که شما برای افزایش بافت عضلانی‌ بدنتان، به منابع فراوانی از مواد مغذی نیاز دارید. در واقع شما این مواد مغذی را از قسمت‌های مختلف رژیم غذایی تان به دست می‌آورید. بنابراین در گام اول، پس از داشتن برنامه تمرینی و رژیم غذایی استاندارد، این مکمل‌ها برایتان مفید و کارامد خواهد بود.

اکنون نوبت به بررسی مکمل‌هایی می رسد که برای مبتدیان ورزش بدنسازی، کارایی دارد:

پروتئین

اگرچه مکمل پروتئین برای همه آشناست، اما طیف گسترده‌ای از مکمل‌های بدنسازی را پوشش می‌دهد. پروتئین وی، پروتئین کازئین، پروتئین تخم مرغ، پروتئین سویا و ... همگی از انواع مکمل‌های پروتئینی محسوب می‌شوند. پروتئین وی به سرعت هضم می‌شود، و در نتیجه برای بعد از تمرین، ایده آل است.

پروتئین وی

پروتئین وی، که جزو محبوب‌ترین هاست، به دو شکل اصلی در بازار وجود دارد: وی کنستانتره و وی ایزوله.

وی کنستانتره، معمولا در هر ۱۰۰ گرم، ۷۵ تا ۸۰ درصد پروتئین دارد و حاوی مقدار کمی چربی و کربوهیدرات نیز هست.

گزینه‌ بعدی، وی ایزوله است که در هر ۱۰۰ گرم، درصد بالاتری از پروتئین را شامل می‌شود و حتی در مقایسه با وی کنستانتره، مقدار چربی و لاکتوز پایین‌تری هم دارد.

اما قبل از خرید پروتئین وی باید به این نکته دقت داشته باشید که بین این دو محصول کدام یک ارزش خرید بالاتری برای شما خواهد داشت؟

ما در پاسخ این سوال به شما می‌گوییم: وی ایزوله.

اما در نهایت تفاوت بین وی ایزوله و کنستانتره بسیار کم است. آنقدر کم است که این مورد در بین اکثر بدنسازان و ورزشکاران مهم تلقی نمی‌شود.

همچنین به یاد داشته باشید که کیفیت تمام محصولات وی پروتئین، یکسان نیست. زمانی که به دنبال خرید مکمل ورزشی هستید، با بررسی جداول مواد تشکیل دهنده مندرج بر آن، از میزان پروتئین و گواهی‌های کیفیت آن مطمئن شوید. برای آسودگی خیال حتما هنگام خرید از برندهای معتبر و مراکز مطمئن استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید مکمل‎های ورزشی خود را با اطمینان از اصالت و با بهترین قیمت از داروخانه آنلاین دارو دات کام سفارش دهید.

پروتئین کازئین

نوع بعدی از پروتئین‎ها با نام پروتئین کازئین شناخته می‌شود. این پروتئین به آرامی هضم می‌شود، بنابراین برای مواقعی که می‌خواهیم آمینو اسیدها بطور مداوم در بدن‌مان منتشر شوند، ایده آل هستند. مانند قبل از خواب، یا یک شیفت طولانی در محل کار.

جالب است بدانید که جایگزین مناسب برای پروتئین کازئین، پروتئین شیر است که حدود ۸۰٪ کازئین و ۲۰٪ وی دارد.

سایر مکمل‌های پروتئینی

پودرهای پروتئین نخود، برنج، و سویا جایگزین‌های مناسبی برای پودرهای لبنی موجود در بازار هستند. آنها حاوی پروتئین‌های کامل هستند و اغلب با آمینو اسیدهای ضروری که بطور طبیعی موجود نیستند، غنی می‌شوند.

کراتین

حتی اگر شما در حال حاضر از کراتین مونو هیدرات استفاده هم نکنید، حداق  یک مرتبه نام آن را شنیده‌اید. مکمل‌های کراتین توسط بدنسازان، وزنه برداران، ورزشکاران و قهرمانان ورزشی به طور گسترده‌ای مورد استفاده است. مکمل‌های کراتین مونوهیدرات، می‌توانند مقدار کراتین فسفات را که در عضله ذخیره می‌شود، افزایش دهند. این مسئله ای مهم است، چرا که انرژی کوتاه مدت برای انقباض عضلانی را فراهم می‌کند.

مصرف کراتین، به ورزشکاران در حرکات کوتاه و انفجاری کمک شایانی می‌کند؛ در نتیجه کسانی که با وزنه تمرین می‌کنند، می توانند وزنه‌های سنگین‌تر یا تعداد حرکات بیشتری انجام دهند.

حتما کسانی که برای پرورش اندام از کراتین استفاده می کنند، باید با عملکرد آن در بدن آشنا باشند. اما تازه کارها بدانند که کراتین ذخیره شده در عضلات، باعث کشیده شدن آب به داخل عضلات می‌شود و در نتیجه عضلات شما پرتر بنظر می‌آیند.

در بین تمامی مکمل‌های کراتین، تهیه کراتین مونوهیدرات ساده، پشنهاد ما به شما بدنسازان تازه کار است.

چربی سوزها

چربی سوزها به یکی از این دو روش عمل می‌کنند: یا از طریق تولید حرارت که به آرامی باعث افزایش دمای مرکز بدن فرد استفاده کننده می‌شود، آنها را مجبور به سوزاندن کالری‌های اضافی می‌کنند؛ یا اشتها را سرکوب می‌کنند که به طور معکوس عمل می‌کند، یعنی آنها سعی می‌کنند که کالری مصرفی فرد را محدود کنند.

اگر کمی در دنیای ورزش جستجو کرده باشید، حتما می‌دانید که تقاضا برای مکمل‌های چربی سوز بسیار بالاست. این میزان بالای تقاضا و فروش، منجر به رقابت و بازاریابی گسترده‌تری شده است؛ ولی ما به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که تا حد ممکن فریب این تبلیغات و بازار گرمی‌ها را نخورید. اگر به مصرف این مکمل در شروع کار نیاز داشتید، حتما مکمل چربی سوزی را تهیه کنید که مربی شما آن را تایید می‌کند.

برای شروع بدنسازی کدام مکمل های ورزشی را بخریم؟

افزایش دهنده‌های وزن

دسته دیگری از مکمل‌ها در مقابل مکمل های چربی سوز قرار می‌گیرد. یعنی مکمل های افزایش وزن. این مکمل‌ها بیشتر نزد مبتدی‌ها و افرادی که به سختی می‌توانند توده‌ی عضلاتشان را افزایش دهند، محبوب است. افزایش دهنده‌های وزن، بهترین انتخاب برای کسانی هستند که باید کالری مصرفی‌ روزانه‌شان را افزایش دهند. آنها برای بدنسازانی که در فاز حجم گیری هستند و به مقدار زیادی کالری نیاز دارند نیز مفید است.

 آرژنین:

آرژنین یک نوع آمینو اسید است که در بدن به نیتریک اکسید تبدیل می شود. همانطور که می دانید نیتریک اکسید در فعالیت های فیزیکی مختلفی نقش دارد اما برای گشاد شدن رگ ها ضروری است. زمانی که رگ های بدن گشاد می شود جریان خون به عضلات هم بیشتر می شود و به بدن کمک می کند که مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به عضلات برساند. آرژنین سطح هورمون رشد را هم بیشتر می کند.

اچ ام بی:

یکی از بهترین مکمل هایی که افراد تازه کار می‌توانند مورد استفاده قرار دهند بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات یا همان اچ ام بی (HMB) است. این ماده متابولیت لوسین است و می‌تواند از تحلیل عضلات پیشگیری کند. زمانی که از این مکمل استفاده می‌کنید رشد عضلات تان نیز بیشتر می‌شود و فرآیند چربی سوزی در بدن هم افزایش می‌یابد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که HMB برای افزایش حجم عضلات هم مفید است.

 گلوتامین:

گلوتامین یکی از فراوان‌ترین آمینو اسیدهایی است که در بدن انسان یافت می‌شود. این ماده نه تنها برای ریکاوری بدن ضروری است، بلکه باعث رشد عضلات می‌شود و جلوی خستگی را هم می‌گیرد. اگر خستگی بدن کاهش پیدا کند، عملکرد بهتری در تمرینات ورزشی خواهد داشت. علاوه بر این گلوتامین برای هضم درست و بهبود سیستم ایمنی ضروری است. استفاده از مکمل‌های گلوتامین از عضلات شما محافظت می‌کند.

 مولتی ویتامین:

سطح تمرین شما هر چه که باشد، بدن به مولتی ویتامین نیاز خواهد داشت. برای اینکه بتوانید عضلات قدرتمندی بسازید باید ویتامین ها و مواد معدنی کافی هم به بدن تان برسانید. حتی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید باز هم به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز خواهید داشت. زمانی که می‌خواهید مولتی ویتامین انتخاب کنید، به سراغ محصولاتی بروید که طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را دارد و می‌تواند نیاز روزانه شما را برآورده کند.

روغن ماهی:

مکمل‌هایی حاوی روغن ماهی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می‌دهند و از تحلیل عضلات نیز پیشگیری می‌کنند. این مکمل‌ها باعث رشد عضلات می‌شوند، بازسازی بافت مفاصل را بهبود می‌بخشند و باعث کاهش چربی می‌شوند.

 سخن آخر:

 ورود به دنیای ورزش علی الخصوص بدنسازی، یک اتفاق بسیار مهم در زندگی است. برای اینکه بتوانید در این مسیر عملکرد بهتری داشته باشید، به مکمل های بدنسازی مختلف نیاز خواهید داشت. ما در این مطلب سعی کردیم به اختصار برخی از این مکمل‌ها را با هم بررسی کنیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی