معرفی مهم‌ترین نکاتی که برای کار با صرافی های خارجی باید از آنان مطلع باشید
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

صرافی‌هایی مانند بایننس، کوین بیس و کراکن به عنوان برترین پلتفرم‌های معاملات ارز دیجیتال شناخته می‌شوند. اما زمانی که یک کاربر ایرانی بخواهد با این صرافی های خارجی کار کند، با مانعی به نام تحریم مواجه خواهد شد.

تقریبا تمام صرافی‌های متمرکز خارجی بر اساس قوانین کشورهایشان و هم‌چنین بر اساس مقررات تعیین شده توسط سازمان‌های بین المللی فعالیت می‌کنند. در همین راستا، این پلتفرم‌ها وظیفه دارند از ارائه خدمات مالی به کاربران ایرانی (و چند کشور تحت تحریم دیگر مانند کره شمالی و ونزوئلا) خودداری کنند.

صرافی‌های متمرکز خارجی معمولا از کاربران می‌خواهند که هویت خود را با ارسال مدارک شخصی (شامل کارت شناسایی، عکس سلفی و...) اثبات کنند. علاوه بر این، ممکن است آی پی کاربران هم بررسی شود و در صورتی که حساب کاربر از یک کشور تحت تحریم مورد استفاده قرار بگیرد، به احتمال زیاد مسدود خواهد شد. با این وجود هنوز هم امکان عبور از این موانع وجود دارد و اگر کاربری واقعا بخواهد از یک صرافی خارجی استفاده کند، با پذیرفتن مقداری ریسک می‌تواند این کار انجام دهد.

در ادامه توضیحات مفصلی در مورد مهم‌ترین نکات کار با صرافی های خارجی در اختیارتان قرار خواهیم داد. ولی پیش از آن بد نیست بدانید که یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی آسان‌ترین روش خرید و فروش دارایی‌های رمز ارزی را فراهم می‌کند و امن‌ترین انتخاب خواهد بود.

ابزارهای تغییر آی پی برای کار با صرافی های خارجی ضروری هستند

آی پی اینترنتی هر کاربر، محل متصل شدن وی به اینترنت را نشان می دهد. بنابراین اگر از طریق اینترنت ایران در یک صرافی خارجی ثبت نام کنید، ملیت شما مشخص خواهد شد. در نتیجه این اتفاق، احتمال بسته شدن حساب و حتی بلوکه شدن دارایی‌های آن وجود دارد. در نتیجه زمانی که قصد دارید با یک صرافی خارجی کار کنید، بهتر است از همان ابتدا با ابزار تغییر آی پی ثبت نام نمایید.

در حال حاضر برخی صرافی های خارجی مانند کوکوین مانعی برای دسترسی کاربران ایرانی ایجاد نکرده‌اند، اما اگر بخش قوانین آنان را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که به صراحت اعلام کرده‌اند به هیچ وجه از کاربران چند کشور خاص (شامل ایران) پشتیبانی نخواهند کرد. بنابراین اگر مدیران صرافی تصمیم بگیرند حساب کاربرانی که آی پی ایرانی دارند را مسدود نمایند، کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید. زیرا در واقع قوانین پلتفرم را زیر پا گذاشته‌اید.

از میان ابزارهای تغییر آی پی می‌توان به وی پی ان، آی پی ثابت و وی پی اس اشاره کرد. توجه داشته باشید که وی پی ان‌ها (مخصوصا آن‌هایی که رایگان هستند) هر بار یک آی پی جدید به شما اختصاص می‌دهند. اگر تعداد آی پی‌های یک حساب بیش از حد زیاد و متفاوت باشد، بعضی پلتفرم‌ها به حساب کاربر مشکوک خواهند شد و ممکن است از او درخواست کنند تا هویت خود را اثبات نماید. بنابراین برای کار با صرافی های خارجی بهتر است از آی پی ثابت و یا وی پی اس مناسب استفاده کنید. این روش هزینه بیشتری دارد، اما در عوض احتمال مشکوک شدن صرافی به حسابتان را کاهش خواهد داد.

روش‌های احراز هویت

بعضی صرافی ها برای انجام معاملات پر حجم، افزایش محدودیت برداشت و رفع محدودیت‌های دیگر از کاربر درخواست می‌کنند تا هویتش را اثبات کند. طبیعتا به عنوان فردی که در یک کشور تحت تحریم زندگی می‌کند، نمی‌توانید مشخصات خود را برای صرافی‌ها ارسال کنید. اما می‌توانید از فردی مورد اعتماد که در کشوری تحریم نشده زندگی می‌کند درخواست کنید تا حساب شما را احراز هویت کند. به یاد داشته باشید که آی پی شما باید با کشوری که قرار است به عنوان محل زندگی معرفی کنید، مطابقت داشته باشد.

برخی وبسایت‌ها با دریافت مبلغی مراحل احراز هویت را در صرافی‌هایی مانند بایننس را برای شما انجام می‌دهند. ولی در نظر داشته باشید که اگر از چنین وب سایتی استفاده کنید، مشخص نیست که احراز هویت با چه کیفیتی انجام خواهد شد و این که اگر صرافی پس از مدتی مدارک بیشتری از شما بخواهد، کاری برایتان انجام می‌دهند یا خیر. پس برای اگر برای تراکنش‌های سنگین با یک صرافی خارجی کار می کنید، بهتر است احراز هویت حسابتان توسط فردی آشنا و مورد اعتماد انجام شود. و بهترین راهکار این است که در صرافی های خارجی و ایرانی مثل صرافی بیت 24 خودتان مراحل ثبت نام را انجام دهید.

معرفی مهم‌ترین نکاتی که برای کار با صرافی های خارجی باید از آنان مطلع باشید

صرافی‌های غیر متمرکز

صرافی‌های غیر متمرکز امکان انجام معامله همتا به همتا را فراهم می‌کنند. برای استفاده از این نوع صرافی نیازی به ثبت نام یا احراز هویت نیست و فقط باید مقداری رمز ارز در کیف پول خود داشته باشید. بعضی صرافی‌های غیر متمرکز ممکن است دسترسی آی پی‌های کشورهای تحریم شده را محدود کنند. البته این مانع چندان بزرگی نیست و می‌توان با ساده‌ترین ابزارهای تغییر آی پی رایگان از سد آن عبور کرد. لازم به ذکر است که این نوع صرافی برای ثبت سفارش‌های سریع مناسب نیست و در بعضی مواقع باید مدتی منتظر بمانید تا فردی سفارش شما را بپذیرد.

کار کردن با صرافی های  خارجی معتبر

در حال حاضر تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال افزایش پیدا کرده و انتخاب‌های بیشتری پیش روی کاربران قرار دارد. البته نباید به هر صرافی جدیدی که توسط کاربران پیشنهاد می‌شود اعتماد کنید و دارایی‌های خود را به آن بسپارید. زیرا زمانی که با یک صرافی خارجی کار می‌کنید، پیگیری از طریق مراجع قانونی بسیار دشوارتر است و اگر مشکلی برای دارایی‌هایتان پیش بیاید، احتمال از دست رفتن آن‌ها وجود دارد. پس بهتر است از فقط از صرافی های معتبری استفاده کنید که در سطح جهان شناخته شده هستند و سابقه فعالیت بیشتری دارند.

در سال‌های اخیر کلاهبرداری در حوزه کریپتوکارنسی افزایش چشمگیری داشته و در نتیجه ممکن است برخی از صرافی‌های جدیدی که کارمزدهای بسیار کم و پاداش‌های ثبت نام بزرگ دارند، توسط تبهکاران سایبری ایجاد شده باشند. به همین دلیل توصیه می کنیم پیش از استفاده از این صرافی‌ها، تحقیقات کاملی انجام دهید و اگر اطلاعات کافی در مورد آنان وجود نداشت، به سراغ یک پلتفرم معاملاتی دیگر بروید.

جمع بندی

اگر یک کاربر ایرانی تصمیم بگیرد با یک صرافی خارجی کار کند، در واقع ریسک مسدود شدن حساب (و بلوکه شدن دارایی‌هایش) را پذیرفته است. برای کاهش این ریسک، می‌توان از آی پی ثابت استفاده کرد و با کمک افراد مورد اعتماد، مراحل احراز هویت را انجام داد. بعضی وبسایت‌ها با دریافت مبلغی احراز هویت را برایتان انجام می‌دهند، ولی مشخص نیست که در صورت بروز مشکل چقدر پشتیبانی داشته باشند. در پایان نیز به کاربران توصیه می‌کنیم تنها از معتبرترین صرافی‌های خارجی (مانند بایننس) استفاده نمایند و دارایی خود را برای پلتفرم‌های اثبات نشده ارسال نکنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی