ماجراهای آمریکا و تغییر سرمربی تیم ملی؛ اسکوچیچ در بند طلسم ایویچ/ محرومیت ۲ پرسپولیسی از جام جهانی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یک سرمربی خارجی دیگر در راه بازگشت به فوتبال ایران است و با مدیران مورد نظر هم مذاکره کرده است.

 سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در فاصله دو ماه مانده تا آغاز رقابت‌های جام جهانی عوض شد تا کارلوس کی‌روش به جای دراگان اسکوچیچ هدایت ملی‌پوشان ایران را برعهده بگیرد. تحولی که با توجه به شرایط ایجاد شده در جامعه و چیزی که داخل فضای مجازی می‌بینیم با نگاه مثبت بخش قابل ملاحظه‌ای از فوتبالدوستان مواجه شده است. البته نکته جالب توجه دیگر در این رابطه آنکه تیم ملی ایران در تمام ادواری که به جام جهانی صعود کرده، فقط دو بار پیش از آغاز این مسابقات سرمربی خود را تغییر داده است و همین دو بار هم ماجراهای عجیب و غریبی به همراه داشته و اتفاقاتی در آن رخ داد که به نوعی حکم تصادفات ویژه را دارد.

امریکا و تغییر سرمربیان

 به فاصله کمتر از یک ماه مانده تا اولین مسابقه خودمان در رقابت‌های جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، سرمربی تیم ملی را عوض کردیم و تومیسلاو ایویچ برکنار شد تا جلال طالبی به جای او هدایت ملی‌پوشان ایران را برعهده بگیرد. ایویچ پس از شکست سنگین تیم ملی مقابل رم در ایتالیا اخراج شد و آقا جلال که آن زمان صرفاً مشاور فنی تیم ملی بود به‌عنوان سرمربی برگزیده شد تا به بزرگترین افتخار زندگی ورزشی خودش دست پیدا کند. افشین پیروانی یکی از بازیکنان تیم ملی در آن مقطع که هم اکنون مدیر تیم پرسپولیس محسوب می‌شود سال‌ها بعد در واکنش به آن تحول گفت: آقای طالبی بسیار محترم بود و احترامش برای ما واجب ولی پس از برکناری ایویچ، حتی خانواده آقا جلال هم فکر نمی‌کردند سرمربیگری ایران در جام جهانی به او برسد! ما در جام جهانی فرانسه با امریکا همگروه بودیم و قبل از مسابقات سرمربی ایران عوض شد حالا هم پس از گذشت ۲۴ سال دوباره در جام جهانی با امریکایی‌ها در یک گروه قرار گرفته‌ایم و از قضا باز هم پیش از آغاز این مسابقات مرد شماره یک نیمکت کشورمان تغییر پیدا کرده است!

ماجراهای امریکا و تغییر سرمربی تیم ملی؛ اسکوچیچ در بند طلسم ایویچ/ محرومیت ۲ پرسپولیسی از جام جهانی


 
اسکوچیچ در راه هموطن فقید

 داستان برکناری سرمربیان ایران قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ یک بخش عجیب دیگر هم دارد. ما در طول تاریخ همان‌طور که اشاره شد فقط دو بار پیش از آغاز مرحله نهایی جام‌های جهانی سرمربی خودمان را عوض کرده‌ایم که بار اول قبل از آغاز جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بود و دفعه دوم هم همین هفته گذشته و پیش از استارت خوردن قطر ۲۰۲۲. حالا نکته جالب اینجاست که در ۲۴ سال قبل تومیسلاو ایویچ برکنار شد و روز چهارشنبه هم دراگان اسکوچیچ سمت خود را از دست داد. هر دوی این مربیان اهل کرواسی بودند و از این بابت برای کروات‌ها خاطره تلخی از هدایت تیم ملی ایران به یادگار مانده است. البته باید انصاف را رعایت کنیم و به این نکته اشاره کنیم که اسکوچیچ چهره محترمی است اما واقعاً او را نمی‌توان با تومیسلاو ایویچ مقایسه کرد چون ایویچ فقید یکی از بزرگترین مربیان مکتب یوگسلاوی سابق بود.

ماجراهای امریکا و تغییر سرمربی تیم ملی؛ اسکوچیچ در بند طلسم ایویچ/ محرومیت ۲ پرسپولیسی از جام جهانی


 
چهارمین جام جهانی با سرمربی خارجی

تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸آرژانتین و ۱۹۹۸ فرانسه با سرمربیان ایرانی به میدان رفت. حشمت مهاجرانی و جلال طالبی وظیفه هدایت ما در آن مسابقات را برعهده داشتند. اما پس از ادواری که برشمردیم، ایران چهار مرتبه دیگر هم به جام جهانی راه پیدا کرد که یک‌بار برانکو ایوانکوویچ هدایت ما را برعهده داشت و در سه مرتبه دیگر این وظیفه روی دوش کارلوس کی‌روش گذاشته شده است. کارلوس در برزیل ۲۰۱۴ و روسیه ۲۰۱۸ سرمربی ایران بود و حالا این وظیفه را دوباره در قطر ۲۰۲۲ برعهده خواهد گرفت.

ماجراهای امریکا و تغییر سرمربی تیم ملی؛ اسکوچیچ در بند طلسم ایویچ/ محرومیت ۲ پرسپولیسی از جام جهانی


 
محرومیت بزرگ برای استیلی و باقری

اولین و تاریخی‌ترین پیروزی ایران در جام جهانی روز ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۷۷ به دست آمد. در آن روز فراموش نشدنی ملی‌پوشان کشورمان توانستند امریکا را در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با نتیجه دو بر یک شکست بدهند و اتفاقی را رقم بزنند که نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان بازتاب بسیار وسیعی پیدا کرد. حمید استیلی یکی از بازیکنان فیکس ما در آن مسابقه بود و اتفاقاً گل اول ایران را نیز به ثمر رساند. کریم باقری هم در آن دیدار معروف با امریکا ثابت بازی کرد. این دو نفر شانس داشتند تا روز هشتم آذر امسال تحت عنوان مدیر تیم ملی و یکی از اعضای کادر فنی این تیم دوباره برابر امریکا قرار بگیرند و بخت خود برای دومین پیروزی مقابل این تیم در جام جهانی را آزمایش کنند اما با توجه به اتفاقاتی که رخ داد، حالا دیگر استیلی و باقری از رسیدن به چنین افتخار بزرگی محروم شده‌اند و جزئی از ارکان تیم ملی کشورمان نخواهند بود.

ماجراهای امریکا و تغییر سرمربی تیم ملی؛ اسکوچیچ در بند طلسم ایویچ/ محرومیت ۲ پرسپولیسی از جام جهانی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • شمسعلی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    حتی برگشتن کی روش هم مرهم سوزش باختهای کیسه در این فصل نمیشه🤪🤣🤣
  • صمدقلی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    تا دیروز که اسکوچیچ سرمربی بود رسانه ها اینگونه القا می کردند که تیم ملی باید به مرحله حذفی صعود کند و کمتر این این موفقیت و افتخار محسوب نمی شود . حالا که کیروش جان سرمربی شده است موفقیت یعنی اینکه در مرحله گروهی کمتر گل بخوریم . رسانه های اجاره ای و قلم بدستان کرایه ای اینگونه استاندارد های شما را تغییر می دهند و برای شما ذهنیت می سازند .
  • مسی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    با کی روش بازی با انگلیس وولز مساوی میشه ، صعود به مرحله بعد قطعی میشه . طارمی هم گل جادویی میزنه بازی با انگلیس .بازی 1-1 میشه .
  • H... IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    تن ایویچ رو تو گور نلرزونید با مقایسه اش با اسکو
  • منصور GB ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    خداوکیلی چه اتفاق فوق عجیب و جالب و استثنائی ای هر دو بار که مربی عوض شد ایران با امریکا همگروه بود !!!!!!! چقدر جالب وای وای هر دو باری که من خاویار خوردم دم رستوران یه بنز پارک شده بود .تازه هم معلم ورزشمون تو ابتدایی فامیلش احمدی بود هم تو دبیرستان .وای چقدر عجیب چقدر جالب .به نظر میرسه نویسنده هاتون همه یه سری بچه زیر ۱۴ سال شدند .آخه این چه مطلب مسخره و سطح پایینی بود نوشته بودید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی