نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
سرمربیان قهرمان جام جهانی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

قهرمانی جام جهانی افتخاری است که در کارنامه ۲۰ مربی فقط ثبت شده و تنها یک مربی ایتالیایی توانسته ۲ مرتبه آن را به‌دست آورد.

جام جهانی فوتبال معتبرترین تورنمنت فوتبال در جهان محسوب می‌شود. ۸ کشور موفق به قهرمانی در ۲۱ دوره جام‌جهانی شده‌اند. برزیل ۵ بار قهرمان شده، آلمان و ایتالیا هرکدام ۴ بار این عنوان را به‌دست آوردند، آرژانتین، فرانسه و اروگوئه هرکدام ۲ بار قهرمان شدند و انگلیس و اسپانیا هم تا به حال یک عنوان قهرمانی جهان را به‌دست آورده‌اند.

آلبرتو سوپیچی تیم ملی اروگوئه را در اولین دوره در سال ۱۹۳۰ به پیروزی رساند. ویتوریو پوتسو تنها کسی است که دو بار به عنوان سرمربی قهرمان جام‌جهانی شده است؛ در سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ با ایتالیا. ۲۰ سرمربی مختلف جام جهانی را برده‌اند و همه مربیان هدایت تیم ملی کشور خودشان را بر عهده داشته‌اند.

چهار مربی یک بار برنده و یک بار نایب قهرمان شدند؛ هم هلموت شون (برنده در ۱۹۷۴، نایب قهرمان در ۱۹۶۶) و هم فرانتس بکن‌باوئر (برنده در ۱۹۹۰، نایب قهرمان در ۱۹۸۶) برای آلمان غربی، کارلوس بیلاردو (برنده در ۱۹۸۶، نایب قهرمان در ۱۹۹۰) برای آرژانتین و ماریو زاگالو (برنده در ۱۹۷۰، نایب قهرمان در ۱۹۹۸) برای برزیل.

خوان لوپس فونتانا اولین مربی‌ای بود که بدون داشتن سابقه حرفه‌ای در فوتبال، یک تیم ملی را به قهرمانی جام‌جهانی رساند. او تیم ملی اروگوئه را در سال ۱۹۵۰ به پیروزی رساند. ویسنته فئولا و کارلوس آلبرتو پریرا که هر دو هدایت برزیل را بر عهده داشتند نیز به این موفقیت دست یافتند.

پریرا همچنین با ۶ حضور و هدایت ۵ تیم ملی مختلف، دارای رکورد بیشترین حضور در مسابقات جام جهانی فوتبال به عنوان مربی است.

هلموت شون رکوردهای بیشترین بازی‌های انجام شده (۲۵) و بیشترین برد (۱۶) را در اختیار دارد، همگی با آلمان غربی بین سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۸ و در سال ۱۹۷۴ قهرمان شد.

سوپیچی جوان‌ترین مربی فوتبال است که قهرمانی جهان را به‌دست آورده؛ او در سال ۱۹۳۰ در حالی که تنها ۳۱ سال داشت جام جهانی را به‌دست آورد. ماریو زاگالو و سزار لوئیس منوتی نیز در دهه ۳۰ سالگی خود بودند که جام جهانی را بردند. زاگالو در سال ۱۹۷۰، ۳۸ ساله و منوتی در سال ۱۹۷۸، ۳۹ ساله بود. ویسنته دل بوسکه مسن‌ترین مربی قهرمان جام جهانی است که در ۵۹ سالگی در سال ۲۰۱۰ قهرمانی را به‌دست آورد.

سه مرد هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی برنده این مسابقات شدند؛ ماریو زاگالو (به عنوان بازیکن در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲، به عنوان مربی در سال ۱۹۷۰)، فرانتس بکن‌باوئر (به عنوان بازیکن در سال ۱۹۷۴، به عنوان مربی در سال ۱۹۹۰) و دیدیه دشان (به عنوان بازیکن در سال ۱۹۹۸، به عنوان سرمربی در سال ۲۰۱۸). هم بکن‌باوئر و هم دشان کاپیتان کاپیتان تیم‌شان بودند که جام را بالای سر بردند.

و نکته بسیار مهم این که هیچ مربی‌ای با تیمی به غیر از تیم ملی کشور خودش قهرمان جام جهانی نشده است.

سال مربی قهرمان ملیــــــــت تیم تحت هدایت
۱۹۳۰ آلبرتو سوپیچی اروگوئه اروگوئه
۱۹۳۴ ویتوریو پوتسو ایتالیا ایتالیا
۱۹۳۸ ویتوریو پوتسو ایتالیا ایتالیا
۱۹۵۰ خوان لوپس فونتانا اروگوئه اروگوئه
۱۹۵۴ سپ هربرگر آلمان غربی آلمان غربی
۱۹۵۸ ویسنته فئولا برزیل برزیل
۱۹۶۲ آیموره موریرا برزیل برزیل
۱۹۶۶ الف رمزی انگلیس انگلیس
۱۹۷۰ ماریو زاگالو برزیل برزیل
۱۹۷۴ هلموت شون آلمان غربی آلمان غربی
۱۹۷۸  سزار لوئیس منوتی آرژانتین آرژانتین
۱۹۸۲ انزو بیرزوت ایتالیا ایتالیا
۱۹۸۶ کارلوس بیلاردو آرژانتین آرژانتین
۱۹۹۰ فرانتس بکن‌باوئر آلمان غربی آلمان غربی
۱۹۹۴ کارلوس آلبرتو پریرا برزیل برزیل
۱۹۹۸ امه ژاکه فرانسه فرانسه
۲۰۰۲ لوئیس فلیپه اسکولاری برزیل برزیل
۲۰۰۶ مارچلو لیپی ایتالیا ایتالیا
۲۰۱۰ ویسنته دل‌بوسکه اسپانیا اسپانیا
۲۰۱۴ یواخیم لو آلمان آلمان
۲۰۱۸ دیدیه دشان فرانسه فرانسه

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ناشناس IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    تا الان مربی غیر وطنی جام جهانی نبرده. با وجود اینکه کشورهای مطرح بیشتر مربیان خارجی رو برای باشگاه ها میارن و مربیای ملیشون وطنی ان ولی تا این حد رو انتظار نداشتم
  • اس اس کبیر IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    جای یحیی گل محمدی دراین لیست به شدت احساس میشه.یه جدول هم برای دلال های فوتبال درست کنیدتااسم یحیی رابزاریم صدرش.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی