اریک تن‌هاخ - پپ گواردیولا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

احترام متقابل فراوانی بین اریک تن‌هاخ و پپ گواردیولا وجود دارد و این دو از نظر تاکتیکی و تکنیکی روی هم تاثیر زیادی داشتند.

اریک تن‌هاخ دو سالی را که در کنار گواردیولا در بایرن مونیخ سپری کرده بود، مانند «برنده شدن در لاتاری» توصیف می‌کند. و وقتی شایعه شده بود که تن‌هاخ قرار است در ماه آوریل هدایت منچستریونایتد را برعهده بگیرد، گواردیولا به شوخی گفت که همکار قدیمی‌اش باید به سیتی بیاید و حتی بیان کرد که تن‌هاخ می‌تواند جانشین او در اتحاد شود. آنچه واضح است این است که دیدگاه تن‌هاخ و نوع بازی‌اش که به آرامی در اولدترافورد در حال گسترش است و توجه دقیقش به جزئیات، تحت تأثیر آن سال‌هایی است که گواردیولا را تماشا می‌کرد.

برای هر دو نفر عجیب خواهد بود که در دربی یکشنبه منچستر در اتحاد، برای اولین بار در مقابل هم قرار بگیرند. با توجه به اینکه تن‌هاخ ۵۲ ساله و گواردیولا ۵۱ ساله است، نمی‌توان قضیه را استاد شاگردی دانست. سیتی هفت بازی لیگ برتر را بدون شکست پشت سر گذاشته و تنها یک امتیاز از آرسنال پیشتاز فاصله دارد و ارلینگ هالند با ۱۴ گلی که در تمام رقابت‌ها به ثمر رسانده، کسانی را که فکر می‌کردند او در فوتبال انگلیس با مشکل مواجه خواهد شد را ساکت کرده است. اما ضد حملات یونایتد در گذشته سیتی را غافلگیر می‌کرد و برای یونایتد نسبت به شش هفته پیش که توسط برنتفورد تحقیر شدند، خوش‌بینی بیشتری وجود دارد. این دربی می‌تواند نویددهنده تغییرات ثمربخش تن‌هاخ در اولدترافورد باشد.

تن‌هاخ زمانی که گواهدایگلز را مدت کوتاهی پس از صعود به اردیویزی در سال ۲۰۱۳ ترک کرد و مربی تیم دوم بایرن شد، همه را متعجب کرد. اما دلیل اصلی اینکه تن‌هاخ، که در آن زمان ۴۲ سال داشت، مایل بود فوتبال بزرگسالان را با جوانان عوض کند، فرصتی بود که گواردیولا را از نزدیک ببیند و در کنارش کار کند. در پایگاه تمرینی قدیمی بایرن، زمین‌های تیم اول و تیم دوم مجاور یکدیگر بودند و دو مربی فرصت زیادی برای مقایسه نکات تاکتیکی با هم داشتند. و گفت‌وگوهای خصوصی در مورد فلسفه‌ها و آرزوهای فوتبالی انجام می‌دادند.

تن‌هاخ مردی اهل مطالعه و سخت‌کوش است. استیو مک‌کلارن که یکی از کارکنان تن‌هاخ در یونایتد است می‌گوید: «اریک بسیار منظم است و هر که با او کار می‌کند باید اخلاق کاری داشته باشد. از نظر تاکتیکی فوق‌العاده است. او با پپ در بایرن مونیخ کار کرد و فلسفه او را هم به دانسته‌های خود اضافه کرد. آنها او را «مینی پپ» صدا می‌کردند.»

دربی منچستر و «مینی پپ»/ کار با گواردیولا مانند برنده شدن در لاتاری بود!

در حالی که گواردیولا عناوین بوندسلیگا را فتح می‌کرد تن‌هاخ تیم دوم را به مقام اول فوتبال منطقه‌ای در ۲۰۱۴-۲۰۱۳ هدایت کرد. با این حال، آنها پس از باخت در پلی‌آف به فورتونا کلن، صعود نکردند.

تن‌هاخ در سال ۲۰۱۹ زمانی که سرمربی آژاکس بود، گفت: «من از گواردیولا چیزهای زیادی یاد گرفتم. فلسفه او هیجان‌انگیز است، کاری که در بارسلونا، بایرن و حالا با منچسترسیتی انجام داد، و سبک هجومی و جذابش باعث می‌شود که پیروزهای زیادی کسب کند.» او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۰ گفت: «هیچ کس هرگز گواردیولا را فراموش نخواهد کرد. او جام‌های زیادی کسب کرده اما نحوه بازی تیمش بیشتر از هرچیزی توجهات را به خود جلب می‌کند. گواردیولا فقط می‌خواهد بازی‌ها را با فوتبال زیبا برنده شود، درست مثل معلمش یوهان کرویف.»

تاکتیک‌های تن‌هاخ که با نظم و انضباط بی‌رحمانه‌ای ترکیب شده، بسیار شبیه به تاکتیک‌ها و تکنیک‌های گواردیولا است. واضح است که تن‌هاخ هم روی گواردیولا تأثیر گذاشته است. همانطور که گواردیولا در زمان انتصاب تن‌هاخ در یونایتد گفت: ما همیشه با هم حرف می‌زدیم و او انسانی فوق‌العاده است. از اینکه چقدر متواضع بود تعجب می‌کردم. برای شناخت ویژگی‌هایش فقط نگاهی به تیم آژاکس او در سال‌های گذشته بیاندازید. تماشایش لذت‌بخش است.»

گواردیولا در ماه مِی گفت که تن‌هاخ «قطعاً» می‌تواند جانشین او در سیتی شود. «خیلی‌ها می‌توانند اینجا باشند و من فکر می‌کنم او می‌تواند یکی از آنها باشد. قطعاً، قطعاً. الان به (مدیر فوتبال) تکسیکی می‌گویم!» تن‌هاخ در پاسخ به همکار قدیمی خود گفت که گواردیولا به من لطف دارد، اما ادامه داد: «با اطمینان منچستریونایتد را با همه‌ شرایطش انتخاب کردم و یک ثانیه هم از این انتخاب پشیمان نشدم». در کنفرانس مطبوعاتی دیگری در تاریخ ۱ آوریل، زمانی که تردیدهای زیادی در مورد انتخاب تن‌هاخ وجود داشت، گواردیولا حتی گفت: «اگر می‌شد، با منچستریونایتد تماس می‌گرفتم و می‌گفتم: بچه‌ها، شما باید او را انتخاب کنید.»

آنها این کار را کردند و حالا گواردیولا باید با مربی‌ای که برایش احترام فوق‌العاده زیادی قائل است روبرو شود.

تن‌هاخ قبلاً گفته بود که گواردیولا در اولین فصل حضورش در سیتی اشتباه کرد زیرا «قدرت و سرعت لیگ برتر را دست کم گرفت. او متوجه شد که نمی‌تواند فوتبالی که دوست دارد را بدون داشتن چند بازیکن قدرتمند از نظر فیزیکی بازی کند.» حالا همه امیدوارند که تن‌هاخ خودش در دام این حرفهایی که زده نیافتد و در مقابل قدرت و سرعت تیم دوست قدیمی‌اش حرفهایی برای گفتن داشته باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمد IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    مقاله خوبی بود نسبم خانم . فقط منبعش رو ذکر می‌کردید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی