گروه B جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

گروه B جام‌جهانی 2022 قطر گروه خاصی است؛ از حضور دو تیم بریتانیایی و نبرد حیثیتی و سیاسی کهنه بین ایران و آمریکا.

بسیاری بر این باورند که گروه B به دلیل جایگاه بالای تیم‌های حاضر در آن در رنکینگ فیفا، سخت‌ترین گروه خواهد بود. از طرفی انگلیس در تورنمنت‌های اخیر تبدیل به یک مدعی قهرمانی شده و سال‌هاست آرزوی بردن جام به خانه اصلی‌اش را دارد. از طرف دیگر نبرد سه‌شیرها با دیگر تیم بریتانیایی یعنی ولز جذابیت خاصی خواهد داشت. اما دیدار حیثیتی و سیاسی ایران – آمریکا هم نباید غافل شد؛ شاید یکی از صعودکننده‌ها از دل این بازی بیرون بیاید.


انگلیــس

«فوتبال به خانه برمی‌گردد» ورد زبان انگلیسی‌هاست و مدتی شده که باز هم «جام به خانه برمی‌گردد» جای آن را گرفته. انگلیس اگرچه با گرت ساوتگیت تیم جذابی مثل تیم‌های ۲ دهه گذشته نیست، ولی سه‌شیرها جوان‌تر و باانگیزه‌تر شده‌اند. چه بسا گام به گام بتوانند پیش بروند و آرزوی مردم کشورشان را بعد از ۵۶ سال برآورده کنند. یکی از تیم‌های مورد توجه در قطر ۲۰۲۲، انگلیس خواهد بود.

ستاره
این سال‌ها هر وقت نام انگلیس به میان می‌آید اولین ستاره‌ای که چهره‌اش در ذهن‌مان نقش می‌بندد هری کین است. کین که حالا در ۲۹ سالگی کاپیتان انگلیس هم هست دوره قبلی آقای‌گل جام‌جهانی شد و با ۵۱ گلی که زده در صدد شکستن رکورد گلزنی تیم ملی کشورش هم هست؛ رکوردی که با ۵۳ گل فعلاً در اختیار وین رونی است. باز هم جام‌جهانی برای کین یادآور خاطرات خوب خواهد بود؟

مربی
چند سال پیش تصورش هم سخت بود که ببینیم عمر سرمربیگری گرت ساوتگیت در تیم ملی انگلیس از ۶ سال هم فراتر رفته. حالا او که تیمش را به نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸ رساند به فکر جایگاهی بالاتر است. ساوتگیت ۵۲ ساله با وجود موفقیت‌ها هنوز هم مورد انتقاد رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد. به طور کلی از او با چندین ستاره انتظار نمایش‌های جذاب‌تری دارند. گرت کامل نیست، ولی کارش را خوب انجام داده.

هدف
«حالا یا هیچ‌وقت»؛ تیتری بود که نشریه گاردین برای معرفی انگلیس در مسیر جام‌جهانی به کار برده. ساوتگیت و شاگردانش می‌دانند که دومین فرصت بهترین فرصت برای موفقیت خواهد بود. از نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸ تا فینال یورو ۲۰۲۰؛ حالا بعدی فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود؟ هدف برای سه‌شیرها همین است، ولی فقط هدف‌گذاری برای موفقیت مهم نیست و فاکتورهای زیادی در این مسیر تأثیرگذار خواهند بود.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۱۵
برد: ۲۹
مساوی: ۲۱
باخت: ۱۹
گل‌زده: ۹۱
گل‌خورده: ۶۳
بهترین عملکرد: قهرمانی در جام‌جهانی ۱۹۶۶

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه B: از عملیات بردن جام به خانه تا نبرد حیثیتی ایران – آمریکا


ایـــــران

اتفاقات غیرمنتظره و عجیبی رخ داد تا تیم ملی ایران بار سفر به قطر ۲۰۲۲ را ببندد. دراگان اسکوچیچ که ایران را به‌راحتی به جام‌جهانی رسانده بود جای خودش را به کارلوس کی‌روش داده و حالا ایران به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین و بهترین تیم‌های آسیا با سرمربی ۲ دوره قبلی و همان فرمول راهی جام‌جهانی خواهد شد. به نظر می‌آید ایرانی‌ها با نسل جدیدشان در پی رقم زدن اتفاقی متفاوت در قطر خواهند بود.

ستاره
بی‌شک این روزها مهدی طارمی آماده‌ترین و بهترین بازیکن فوتبال ایران است. مهاجم ۳۱ ساله پورتو در لیگ قهرمانان اروپا ۵ گل زده و بین برترین گلزن‌ها قرار گرفته. او که سابقه گلزنی در مقابل تیم‌های بزرگی همچون چلسی، لیورپول، یوونتوس و اتلتیکومادرید را هم داشته، بین گل‌های ملی‌اش یک گل در جام‌جهانی کم دارد. طارمی می‌خواهد ناکامی دوره قبل مقابل پرتغال را جبران کند. او در حال حاضر ۲۸ گل ملی دارد.

مربی
ایرانی‌ها آنقدر به کارلوس کی‌روش اعتماد دارند که چند ماه مانده به جام‌جهانی ۲۰۲۲ به یک‌باره تصمیم گرفتند اسکوچیچ را برکنار و این سرمربی پرتغالی را بازگردانند. نتایج خوب در دوره قبلی با کی‌روش آن‌ها را امیدوار کرده که این دوره با او صعود کنند. کی‌روش ۶۹ ساله سابقه حضور در جام‌جهانی را با تیم ملی پرتغال هم داشته، اما آن دوره هم در یک‌هشتم حذف شد. ناگفته نماند، کی‌روش در انتخابی نتایج بدی با کلمبیا و مصر گرفت و نتوانست این تیم‌ها را به قطر برساند.

هدف
صعود از مرحله گروهی تنها هدف ایران است. یوزها هیچ‌وقت از این مرحله فراتر نرفته‌اند و دوره قبلی که در آستانه آن قرار داشتند، با وجود شایستگی پایین‌تر از اسپانیا و پرتغال قرار گرفتند. حالا برای این که تیم ملی شانس راهیابی به مرحله حذفی را داشته باشد، سرمربی‌ای آمده که بتوانند در گروه دشوارشان امتیازات لازم را بگیرد و تاریخ‌ساز شوند.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۵
برد: ۲
مساوی: ۴
باخت: ۹
گل‌زده: ۹
گل‌خورده: ۲۴
بهترین عملکرد: حضور در جایگاه هجدهم در جام‌جهانی ۲۰۱۸

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه B: از عملیات بردن جام به خانه تا نبرد حیثیتی ایران – آمریکا


آمــــریکا

از دیرباز تا امروز همیشه گفته‌اند که فوتبال ورزش اول آمریکا نیست و مردمش چندان به آن توجهی ندارند، ولی یانکی‌ها تیمی داشته‌اند که در خیلی از دوره‌ها از مرحله گروهی هم فراتر رفته‌اند. آمریکا که یکی از تیم‌های اولین دوره جام‌جهانی بوده، دوره قبل در مسابقات به طرزی باورنکردنی غایب بود و حالا در پی تکرار افتخارات ۲ دوره قبل از آن و راهیابی به مراحل بالاتر است. با تیمی متفاوت و باانگیزه، شاید این اتفاق ممکن شود.

ستاره
کریستین پولیشیچ پرچم‌دار ستاره‌های نوظهور فوتبال آمریکاست. پسری که از آموزش‌های پدر مربی‌اش به‌خوبی استفاده کرد و خیلی زود وقتی ۱۶ ساله بود با حضور در دورتموند در بهترین مسیر افتاد. او پس از درخشش در دورتموند، حالا شماره ۱۰ چلسی است و خودش را برای اولین جام‌جهانی‌اش آماده می‌کند. پولیشیچ از غایبان بزرگ دوره قبل بود. کریستین ۲۱ گل ملی دارد و در ۲۴ سالگی بازوبند کاپیتانی آمریکا را هم بسته تا به او لقب شخصیت ابرقهرمانی «کاپیتان آمریکا» هم بدهند.

مربی
گرگ برهالتر در ۴۹ سالگی مثل شاگردانش انگیزه دارد تا خودش را بیش از پیش نشان دهد. او بعد از کمک‌مربیگری در لس‌آنجل گلکسی و سرمربیگری در هاماربی و کلمبوس از سال ۲۰۱۸ سرمربی تیم ملی آمریکا شد و باید یانکی‌ها را در قطر هدایت کند. برهالتر سابقه حضور در جام‌جهانی را به‌عنوان بازیکن در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ دارد. او سال ۲۰۰۲ در تیم شگفتی‌ساز یک نیمکت‌نشین بود.

هدف
در این گروه همه می‌خواهند کنار انگلیس جواز صعود را کسب کنند و آمریکا هم مثل ایران و ولز چنین هدفی خواهد داشت. اگر به سابقه آمریکا نگاهی بیندازیم، شانس‌شان را از ایران و ولز بیشتر خواهیم دید. اما هواداران فوتبال در آمریکا شاید به چیزی بیش از صعود فکر کنند، مثل اتفاقی که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ رخ داد و تا یک‌چهارم نهایی هم پیش رفتند. تصورش کمی سخت است که به آنجا برسند.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۱۰
برد: ۸
مساوی: ۶
باخت: ۱۹
گل‌زده: ۳۷
گل‌خورده: ۶۲
بهترین عملکرد: سومی در جام‌جهانی ۱۹۳۰

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه B: از عملیات بردن جام به خانه تا نبرد حیثیتی ایران – آمریکا


ولـــــز

حسرت ۶۴ ساله ولز سرانجام به پایان رسید و حالا اژدها را در جام‌جهانی خواهیم دید. ولزی‌ها بعد از حضور در ۲ دوره جام ملت‌های اروپا که یک دوره تا نیمه‌نهایی هم رسیدند، حالا اعتباری برای خودشان دست و پا کرده‌اند و امید زیادی به موفقیت در جام‌جهانی دارند. ولز همان سال ۱۹۵۸ هم در جام‌جهانی از مرحله گروهی بالاتر رفت و به دست برزیل قهرمان حذف شد. البته داستان فوتبال خیلی تغییر کرده، ولی ولز هنوز تیم امیدواری است.

ستاره
ولز را با گرت بیل می‌شناسند، ستاره‌ای که زمانی گران‌ترین با پیوستن به رئال‌مادرید گران‌ترین بازیکن جهان هم شد. خبر خوب برای ولزی‌ها این است که بیل مثل فوتبال باشگاهی، در تیم ملی کم‌انگیزه نیست و هرچه توان دارد برای تیم ملی کشورش می‌گذارد. او که ۴۰ گل ملی هم داشته، حالا با قهرمانی در لیگ MLS به استقبال جام‌جهانی می‌رود. در کارنامه ملی گرت بیل یک گل در جام‌جهانی کم است.

مربی
تصور می‌شد راب پیج همان سرمربی موقت ولز بماند و در آستانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر سرمربی بزرگ‌تری استخدام شود، ولی رساندن اژدها به جام‌جهانی باعث شد تا به این مربی ۴۸ ساله اعتماد شود. او که در یورو ۲۰۲۰ هم قرار نبود بماند، حالا دوران حضورش در تیم ملی ولز را به ۲ سال رسانده و نتایج خوبی هم گرفته بود. با این حال در آستانه جام‌جهانی ولز در ۵ بازی اخیر بردی نداشته و اگر صعود نکنند شاید پایان کار پیج باشد.

هدف
بازیکنان باانگیزه و مربی تازه نفس می‌توانند ولز را به سمت پیروزی و موفقیت ببرند. در اولین حضور در جام‌جهانی شاید منطقی باشد انتظار زیادی از ولز نداشته باشیم، اما این تیم با وجود بازیکنانی با سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس ستاره‌های زیادی دارد که می‌توانند ورق را برگردانند. ولز هم مثل آمریکا و ایران به فکر صعود در کنار دیگر تیم بریتانیایی گروه یعنی انگلیس است.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۱
برد: ۱
مساوی: ۳
باخت: ۱
گل‌زده: ۴
گل‌خورده: ۴
بهترین عملکرد: حضور در جایگاه ششم در جام‌جهانی ۱۹۵۸

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه B: از عملیات بردن جام به خانه تا نبرد حیثیتی ایران – آمریکا

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • پویا IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    شما واسمون تشریح کن که ولز چ جوری تو یه دوره یک برد یک باخت و سه تا مساوی کسب کرده و شیشم شده!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی