نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
ببینید| تیم ملی عربستان و جام‌جهانی ششم؛ شاهین‌ها در آرزوی ۱۹۹۴
طول ویدئو: 02:48

تیم ملی عربستان یکی از موفق‌ترین تیم‌های ملی آسیا محسوب می‌شود که این روزها درگیر بازی‌های انتخابی جام جهانی است. 

تیم ملی فوتبال عربستان سعودی (به عربی: المنتخب العربی السعودی لکره القدم) نماینده کشور عربستان در فوتبال بین‌المللی مردان است. این تیم معمولا با رنگ‌های سبز و سفید و با نام‌های الصقور (شاهین‌ها) و الاخضر (سبز) شناخته می‌شود. 

در ادامه به تفضیل تیم ملی فوتبال عربستان سعودی بررسی و معرفی می‌شود.

تاریخچه فوتبال ملی در عربستان سعودی

ایده اولیه تشکیل تیم ملی عربستان ابتدا در سال ۱۹۵۱ برای نمایندگی پادشاهی عربستان سعودی مطرح شد. در همین اثنا در سال ۱۹۵۳ اولین تیم عربستانی برای انجام بازی‌های دوستانه به خارج از کشور اعزام شد. پس از آن در آوریل ۱۹۵۳، تیم عربستان برای انجام یک بازی‌ دوستانه دیگر به دمشق سفر کرد

تیم ملی عربستان سعودی در سال ۱۹۵۷ در اولین تورنمنت بین‌المللی خود، در دومین دوره بازی‌های پان عرب در بیروت شرکت کرد؛ جایی که از ملک سعود برای شرکت در مراسم افتتاحیه استادیوم شهر ورزشی کامیل شمون به همراه رئیس جمهور لبنان دعوت شده بود.

 در ۱۸ اکتبر ۱۹۵۷ اولین بازی این تیم در ورزشگاه تازه تاسیس بین تیم‌های ملی لبنان و عربستان شکل گرفت. عبدالمجید کیال برای سعودی‌ها گلزنی کرد و لوون آلتونیان برای تیم میزبان

فدراسیون فوتبال عربستان در سال ۱۹۵۶ تأسیس شد، اما اولین قهرمانی تیم ملی عربستان سعودی در سال ۱۹۸۴ در جام ملت‌های آسیا ثبت شد. 

این تیم پس از مسابقه مذکور به یکی از موفق‌ترین تیم‌های ملی آسیا تبدیل شدند و به چهار فینال متوالی جام ملت‌های آسیا رسیدند و در دو مورد از آن‌ها، یعنی سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۶ پیروز شدند. عربستانی‌ها از آن زمان تاکنون به اکثر مسابقات جام ملت‌های آسیا راه یافته‌اند، اما بهترین عملکردشان در آن دوره، صعود به فینال در سال ۲۰۰۷ بود.

تیم ملی عربستان سعودی در سال ۱۹۹۴ به اولین جام جهانی فوتبال خود تحت هدایت خورخه سولاری و با استعدادهایی مانند سعید العویران و سامی الجابر، که توسط ماجد عبدالله کهنه کار ملی به عنوان کاپیتان تیم، حمایت شدند، راه یافت. عربستان سعودی به سه جام جهانی بعدی نیز راه یافت، اما در هیچ یک از آن‌ها در مرحله گروهی پیروز نشد.

آن‌ها نتوانستند به مسابقات ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ راه پیدا کنند. در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز عربستان سعودی حضور داشت اما در بازی با اروگوئه از رسیدن به دور بعد باز ماند. هم اکنون تیم ملی عربستان سعودی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور دارد و تا این‌جا نمایش خوبی از خود ارائه داده است

سرمربیان تیم ملی عربستان سعودی

تیم ملی عربستان سعودی در طول تاریخ حضورش، مربی‌های بسیاری را به خود دیده است. این افراد شامل

• عبد الرحمن غوزی (۶۱-۱۹۵۷)

• طه اسماعیل ((۷۴-۱۹۷۲)

• بیل مکگاری (۷۷-۱۹۷۶)

• خلیل الزبانی (۸۶-۱۹۸۴)

• خورخه سولاری (۱۹۹۴)

• ناصر الجوهر (۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۹-۲۰۰۸ و ۲۰۱۱)

• فیضل البادن (۲۰۱۵)

• برت فان مارویک (۱۷-۲۰۱۵)

• خوان پیزی (۱۹-۲۰۱۷)

• یوسف انبار (۲۰۱۹)

• اروه رنار (۲۰۱۹ تا کنون)

………….

از افتخارات این تیم می‌توان به 

نایب قهرمان جام پادشاه فهد در سال ۱۹۹۲

• مقام چهارم جام کنفدراسیون‌ها در سال ۱۹۹۹

افتخارات قاره‌ای تیم ملی عربستان سعودی

• قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۸۸ و ۱۹۹۶

• نایب قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷

• اخذ مدال نقره در بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۸۶

• اخذ مدال برنز در بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۸۲

اشاره کرد

افتخارات تیم ملی عربستان سعودی

تیم ملی عربستان یکی از موفق‌ترین تیم‌های ملی آسیا محسوب می‌شود که این روزها درگیر بازی‌های انتخابی جام جهانی است. 

این تیم با کشورهای ژاپن، استرالیا، عمان، چین و ویتنام در مرحله مقدماتی هم‌گروه و یکی از پیشتازان گروه B است که با حمایت اروه رنار (Hervé Renard) و با بازیکنانی چون:

محمد الویس، محمد الربیعی، علی البیلهی، فواز القرنی، امین بخاری، احمد شرهیلی، عبدالله العمری، سلطان الغنام، عبدالله المالکی، مطیب الحربی، علی الحسن، سالم الدوساری، محمد کانو، عبدالرحمن غریب، سعود عبدالحمید، عبدالله الخبیری، محمد البوریک، سامی النجایی، فهد المولید، عبدارحمن العبود، صالح الشهری، حتن باهبری، فراس البریکان، خالد الغنام  در این بازی‌ها حضور دارد.

تیم کشور عربستان سه بار در سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۸۸ و ۱۹۹۶ قهرمان جام ملت‌های آسیا و رکورد دار مشترک شش فینال جام ملت‌های قاره شده است. 

این تیم از زمان اولین حضورش در جام جهانی، یعنی از سال ۱۹۹۴، شش بار به این مسابقات راه یافت و در جام جهانی ۱۹۹۴، با مربیگری خورخه سولاری، در مرحله گروهی، توانست بلژیک و مراکش را شکست دهد و به دور بعد صعود کند.


پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم ببینید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی