۰
ببینید| تیم ملی صربستان و سیزدهمین حضور؛ عقاب‌ها در پی صعودی دیگر
طول ویدئو: 03:08

زمانی که صربستان جزو یوگسلاوی بود، بسیاری از بازیکنان مهم تیم ملی یوگسلاوی و مربیان آن را صرب‌ها تشکیل می‌دادند که این نشان از استعداد بسیار زیاد صرب‌ها در بازی فوتبال است. 

تیم ملی صربستان از سال ۲۰۰۶ به عنوان یک تیم مستقل بازی کرد. 

قبل از این سال صربستان جزو خاک یوگسلاوی سابق بود و تیم مستقلی نداشت اما در فوتبال فعالیت خوبی داشت و استعدادهای بی‌نظیری به دنیای فوتبال عرضه کرده بود. 

بیادماندنی ترین بازی‌های این تیم در دو جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ بود. 

در این بازی‌ها صربستان در مرحله گروهی حذف شد ولی بازی‌های بسیار عالی و بیاد ماندنی این تیم  برای دو تورنمنت جام جهانی در تاریخ آن می‌درخشد.

……..

در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ تیم ملی صربستان در ورزشگاه دالوژ به مصاف پرتغال رفت. 

اولین گل را رناتو سانچس از پرتغال به صربستان زد و گل تصاوی را دوشان تادیچ به پرتغال زد. 

در دقایق پایانی نیمه دوم الکساندر میتروویچ گل دوم صرب‌ها را وارد دروازه پرتغال کرد و تیم صربستان با نتیجه شوکه کننده ۱-۲ توانست پرتغال را شکست دهد و وارد رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ شود.

صربستان با بازی‌های عالی که در دو جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ از خود بجا گذاشته یکی از مدعیان اصلی قهرمانی جهان برای جام جهانی ۲۰۲۲ بشمار می‌رود. 

این تیم در رنکینگ جهانی رتبه ۲۸ و در رنکینگ قاره‌ایی رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه فوتبال ملی در صربستان

فدراسیون فوتبال یوگسلاوی در زاگرب سال ۱۹۱۹ با نام اتحادیه فوتبال یوگسلاوی تاسیس شد. 

در جام جهانی فوتبال ۱۹۳۰ تیم صربستان تحت هدایت بوشکو سیمونوویچ بود و بازیکنانی از گوشه گوشه یوگسلاوی از جمله صربستان را داخل خود داشت. 

در این بازی‌ها صربستان به نیمه نهایی رسید ولی مقابل اروگوئه با نتیجه ۱-۶ مغلوب شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

فوتبال صربستان در زمان جنگ جهانی دوم به شکل موقت تعطیل شد ولی بعد از تجزیه یوگسلاوی و اتمام جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ اولین تیم غیر رسمی دولت فدرال صربستان در تورنمنتی که به مناسبت پایان جنگ برگزار شده بود شرکت کرد. 

در این تورنمنت تیم صربستان که ستاره سرخ نام داشت با شکست مونته‌نگرو، کرواسی و ارتش یوگوسلاوی عنوان قهرمانی را بدست آورد.

…………

یوگسلاوی پس از جنگ جهانی دوم عملکرد بسیار خوبی در مسابقات قهرمانی اروپا ۱۹۶۰ و ۱۹۶۸ داشت و مقام چهارم جام جهانی فوتبال ۱۹۶۲ را بدست آورد. 

در این زمان فوتبالیست‌های صرب نقش بسیار مهمی در تیم ملی یوگسلاوی بازی می‌کردند. 

به علت تحریم‌های سازمان ملل‌متحد و درگیری‌های یوگسلاوی تیم ملی اجازه حضور در بسیاری از تورنومنت‌های بین‌المللی را نداشت. 

این روند تا سال ۱۹۹۴ که یوگسلاوی به فیفا پیوست ادامه داشت.

بعد از جنگ سرد با تحریم‌های سازمان ملل، یوگسلاوی از هم پاشید و فوتبال یوگسلاوی که الان متشکل از دو کشور صربستان و مونته‌نگرو بود هم دستخوش تغییرات شد. 

تیم ملی به علت قطعنامه ۷۵۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد نتوانست در رقابت‌های بین‌المللی بازی‌کند و دانمارک توانست جای‌ این تیم‌را در رقابت‌های یورو ۱۹۹۲ بگیر و قهرمان شود. این مورد در جام جهانی ۱۹۹۴ هم تکرار شد.

تیم یوگسلاوی توانست در جام جهانی ۱۹۹۸ شرکت کند و در مرحله مقدماتی شش نایب قهرمان یورو ۱۹۹۶، یعنی کشورهای اسلوونی، اسپانیا، جزایر فارو، مالت و جمهوری چک  هم‌گروه شد. 

تیم یوگسلاوی با هفت برد و یک باخت در این بازی‌ها توانست با ۲۳ امتیاز رده دوم را بدست آورد. در پایان یوگوسلاوی با نتیجه ۱-۱۲ مجارستان را شکست داد و به جام‌ جهانی راه‌یافت. 

عملکرد این تیم در جام جهانی ۱۹۹۸ بسیار عالی بود و باعث شد رتبه تیم یوگسلاوی در بین تیم‌های جهان ۲۱ شود. بازی‌های بسیار خوب این تیم در جام جهانی یوگسلاوی را یک رقیب بسیار قدرتمند برای تیم‌های دیگر دنیا معرفی کرد.

……

در سال ۲۰۰۶ مونته نگرو از صربستان اعلام استقلال کرد و از این به بعد تیم‌ صربستان به شکل مستقل در بازی‌های جهانی حاضر شد. 

صربستان توانست به جام جهانی ۲۰۱۰ راه‌یابد و در این بازی‌ها دفاع  پرستاره‌ایی توسط نون سوبوتیچ، الکساندر کولاروف و برانیسلاو ایوانوویچ تشکیل شد که دنیا را متحیر کرد. 

این اولین جام جهانی صربستان پس از استقلال بود. بازی‌های درخشان صرب‌ها در این تورنمنت بسیار بیاد ماندنی است و در تاریخ فوتبال صربستان اهمیت زیادی دارد.

……….

بسیاری از بازیکنان صربستانی که در یوگسلاوی برای تیم ملی فعالیت می‌کردند پس از بازنشستگی و در زمان شکل گیری تیم مستقل صربستان به عنوان مربی‌های این تیم شروع به خدمت کردند و توانستند نقش خود را به عنوان مربی تیم ملی به خوبی ایفا کنند. برای مثال می‌توان به استپان بوبک و دژان ساویسویچ اشاره کرد که از پرافتخار ترین بازیکنان و مربیان صربستان بشمار می‌روند.

افتخارات تیم ملی صربستان

از افتخارات تیم ملی صربستان می توان به 

مقام چهارم دو جام جهانی فوتبال ۱۹۳۰ و ۱۹۶۲

• نایب قهرمانی یوفا اروپا در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۸

• مدال طلای بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۰

• مدال نقره بازی‌های المپیک سال‌های ۱۹۴۸، ۱۹۵۲ و ۱۹۵۶

• مدال برنز بازی‌های المپیک ۱۹۸۴

• برنده بازی‌های مدیترانه‌ایی در سال‌ّای ۱۹۷۱

اشاره کرد.

………..

تیم ملی صربستان بازیکنان و ستارگان زیادی را در خود پرورش داده است. 

زمانی که صربستان جزو یوگسلاوی بود، بسیاری از بازیکنان مهم تیم ملی یوگسلاوی و مربیان آن را صرب‌ها تشکیل می‌دادند که این نشان از استعداد بسیار زیاد صرب‌ها در بازی فوتبال است. 

بسیاری از ستارگان تیم ملی صربستان هنوز هم برای این تیم به میدان می‌روند.


پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم ببینید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی