نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
تیم والیبال دخانیات ایران
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

والیـبال در سال ۱۸۹۵ میلادی مطابق با سال ۱۲۷۴ شمسی توسط ویلیام. جی. مورگان مدیر تربیت بدنی کالج Y.M.C.A در آمریکا ابداع و معرفی شد که ابتدا مینتونت نام داشت.

در طول دو جنگ جهانی، نیروهای مسلح آمریکایی والیبال را در اطراف جهان گسترش دادند و به سرعت این ورزش در کشورهای دیگر رواج یافت. در سال ۱۹۴۷ فـدراسیون بین‌المللی والیبال (FIVB) در پاریس تاسیس گردید و از المپیک ۱۹۶۴توکیو برای اولین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت. والیبال با چنان سرعتی نزد مردم اقصی نقاط جهان به محبوبیت رسید که امروزه جزء پنج ورزش برتر جهان شناخته می شود و هم اکنون ۲۲۲ فدراسیون ملی عضو فـدراسیون بین‌المللی والیبال هستند.

والیبال سـال ۱۲۹۹ شمسی، بــه ایران وارد و تعلیم آن از دارالمعلمین ورزش آغاز شد و ظرف مدت کمی طرفداران بسیاری جذب این ورزش شدند. پس از تاسیس فدراسیون والیبال در کشورمان در سال ۱۳۳۶، فعالیت های بین المللی بیشتری در این ورزش نظیر؛ دعوت از تیم های خارجی و اعزام تیم های ملی کشورمان به تورنمنت ها و مسابقات رسمی بین المللی، اعزام مربیان و داوران به کلاس های بین المللی آغاز شد و ادامه دارد..

در بحث رویدادهای داخلی، برگزاری مسابقات والیبال لیگ سراسری به عنوان عاملی بسیار موثر در رواج و گسترش این ورزش، اهمیت ویژه ای دارد. در کنار نقاط قوت لیگ والیبال ایران یکی از چالشهای این لیگ محدود بودن تیم های ریشه دار و با سابقه است و اغلب تیم های حاضر بصورت موقتی و با حامیان دورهای هستند که معمولاً طول عمر آن ها به چند سال هم نمیرسد.

شرکت دخانیات ایران فعالیت حرفهای خود در بخش ورزش را از سال ۱۳۴۱ با تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی دخانیات شروع نموده و از آن زمان تا کنون بخش عظیمی از فعالیت های حوزه مسئولیت اجتماعی خود را در بخش ورزش (ورزش همگانی، آموزشی و قهرمانی)معطوف نموده است و استعدادهای زیادی در آن شناسایی و پرورش یافتهاند که تعدادی از این عزیزان نیز جزء قهرمانان و نامداران عرصه ملی و بین المللی ورزش هستند.

پروانه تاسیس باشگاه دخانیات ایران

تیمهای ورزشی شرکت دخانیات در مسابقات بسیاری در سطوح منطقهای، کشوری و بینالمللی شرکت نموده و مقامهای زیادی را نیز کسب نمودهاند. در رشته ورزشی والیبال در دهه های ۵۰ و ۶۰ دخانیات از باشگاههای سازنده و مطرح والیبال کشور به شمار میرفت، از افتخارات این تیم می توان به  قهرمانی اولین دوره لیگ والیبال ایران (جام پاسارگاد) در سال ۱۳۵۴  و به مقام چهارم مسابقات در سال ۱۳۵۵ اشاره نمود.

تیم والیبال دخانیات ایران

متاسفانه در دهه گذشته بدلیل بعضی بیتدبیریها فعالیت های مربوطه به والیـــبال در این باشگاه کاهش چشمگیری داشته ولی خوشبختانه در سال جاری با تصمیم اولیا محترم شرکت مدتی است که این باشگاه در این رشته در ردههای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با حضور والیـــبالیست های از سراسر کشور مجددا فعالیت خود را شروع نموده و در همین راستا در لیگ دسته یک مردان باشگاههای سراسر کشور در سال 1401 شرکت نموده و مرکزی برای شناسایی، پرورش و شکوفایی استعدادهای فرزندان این مرز و بوم در رشته والیـــبال است.

* علیرضا احمدی، رئیس اداره تربیت بدنی باشگاه دخانیات ایران

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی