نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
پیش‌بازی پرتغال – سوئیس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پرتغال و کریستیانو رونالدو در ادامه مسیر رویاپردازی برای قهرمانی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ باید سوئیس را از پیش رو بردارند.

ورزشگاه لوسیل که میزبان فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر هم خواهد بود، امشب از ساعت ۲۲:۳۰ میزبان آخرین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی بین تیم‌های ملی پرتغال و سوئیس است.

پرتغال؛ راه طولانی تا آرزوی رونالدو

این تازه اول راه پرتغال است، تیمی که در ۲ بازی نخست ایده‌آل نتیجه گرفت و صعودش را مسجل کرد، اما در بازی آخر مرحله گروهی مقابل کره‌جنوبی خوش‌خیالانه پیش رفت و در نهایت شکست خورد. برخلاف خیلی از تیم‌هایی که ۲ برد داشتند هم از اکثر ستاره‌های فرناندو سانتوش بهره گرفت، اما باختی عجیب در کارنامه تیمش ثبت شد. دوره قبل پرتغال با یک برد مقابل مراکش و ۲ تساوی مقابل اسپانیا و ایران راهی مرحله حذفی شد و خیلی راحت با واگذار کردن بازی به اروگوئه کنار رفت. کریستیانو رونالدو مثل رقیب همیشگی‌اش لیونل مسی نگفته که این آخرین حضورش در جام‌جهانی خواهد بود اما خیلی بعید است در ۴۱ سالگی هم در این مسابقات حضور داشته باشد. او نمی‌خواهد آرزویش خیلی زود رنگ ببازد و تیمی مثل سوئیس آن‌ها را حذف کند. پرتغالی‌ها امشب تا پای جان برای رسیدن به رؤیایی که هیچ‌وقت برای‌شان محقق نشده، خواهند جنگید.

سوئیس؛ هدف ۶۸ ساله

هدف سوئیس مثل پرتغال نیست، اما دست‌کم صعود از این مرحله هست. سوئیسی‌ها نمایش تهاجمی و بسیار خوبی در بازی‌های مرحله گروهی نشان داده‌اند و این می‌تواند کار را برای رقیب‌شان سخت کند. سوئیس ۶۸ سال است که در همین مرحله یا مراحل پایین‌تر گیر کرده و مورات یاکین می‌خواهد تیمش در کنار آن تیم‌های قدیمی قرار بگیرد که بین ۸ تیم برتر جهان بوده‌اند. سوئیس آخرین بازی‌اش را از پرتغال برده و این امیدواری ایجاد می‌کند که بتوانند چنین نتیجه‌ای را تکرار کنند. در یورو ۲۰۲۰ عملکردی قابل تحسین داشتند و با شکست فرانسه تاریخ‌ساز شدند. بردن پرتغال به نظر نمی‌رسد از شکست دادن خروس‌ها که قهرمان جام‌جهانی هم بوده‌اند دشوارتر باشد. اما یک مأموریت سخت دیگر هم یاکین دارد و آن هم دومین برد متوالی است. سوئیس فقط سال ۲۰۰۶ موفق شده در یک دوره ۲ برد متوالی کسب کند. در واقع عملکرد این تیم در جام‌جهانی هیچ‌گاه ثبات نداشته.

آخرین جدال
ژوئن ۲۰۲۲ در لیگ ملت‌های اروپا سوئیس با نتیجه ۱-۰ از سد پرتغال گذشت. سفروویچ زننده تنها گل آن دیدار بود.

آمار بازی
۱۳) پرتغال و سوئیس زیاد به مصاف هم رفته‌اند. در ۱۳ مصاف قبلی، پرتغال ۶ برد داشته، سوئیس ۴ بازی را برده و ۳ بازی بین این دو تیم هم مساوی شده است.
۶) در ۶ بازی اخیر از سال ۲۰۰۸ به بعد، آمار بین پرتغال و سوئیس مساوی تقسیم شده و هر تیم ۳ بازی را برده است.
۲) پرتغال ۲ مرتبه از مرحله یک‌هشتم نهایی فراتر رفته و در مرحله یک‌چهارم نهایی هم گیر نکرده؛ یک مرتبه سوم شده (سال ۱۹۶۶) و مرتبه دیگر هم در رده چهارم قرار گرفته (سال ۲۰۰۶). آخرین مرتبه‌ای که از یک‌هشتم نهایی صعود کردند هم به ۱۶ سال قبل برمی‌گردد.
۶۸) سوئیس در پی شکستن طلسم ۶۸ ساله است. آخرین مرتبه‌ای که سوئیس از مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی فراتر رفت سال ۱۹۵۴ بود که میزبان مسابقات بودند.
۲) سوئیسی‌ها فقط یک دوره در جام‌جهانی ۲ بازی پشت سر هم را برده‌اند که به مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۰۶ برمی‌گردد.
۳) از ۴ مرتبه‌ای که سوئیس در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شده، ۳ مرتبه به تیم‌های اروپایی (اسپانیا، اوکراین و سوئد) باخته.
۸) کریستیانو رونالدو فقط یک گل دیگر در جام‌جهانی نیاز دارد تا به رکورد گلزنی اوزبیو برسد. رونالدو ۸ گله است و اسطوره فقید پرتغال ۹ گل فقط در یک دوره که جام‌جهانی ۱۹۶۶ بود به ثمر رساند.
۱۹) کاپیتان تیم ملی پرتغال مدت‌هاست که باسابقه‌ترین بازیکن تیمش در جام‌جهانی شده. رونالدو که در ۵ جام‌جهانی حضور داشته در این تورنمنت ۱۹ بار به میدان رفته و بازی با سوئیس او را به عدد ۲۰ می‌رساند.

مصدومان و محرومان
نونو مندش ادامه رقابت‌های جام‌جهانی را از دست داد. دانیلو پریرا هم به این بازی پرتغال نخواهد رسید. اوتاویو بهبود یافته اما مشخص نیست در ترکیب پرتغال قرار بگیرد. رناتو استفن هم همچنان تنها مصدوم سوئیس است.

ترکیب احتمالی دو تیم
پرتغال:
کوشتا، کانسلو، دیاس، پپه، گوئریرو، سیلوا، کاورالیو، نوس، فرناندش، فلیکس و رونالدو
سوئیس: سومر، ویدمر، آکانجی، الودی، رودریگس، فرویلر، ژاکا، شکیری، سو، وارگاس و امبولو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی