آشنایی با جدیدترین اسپانیایی لیگ برتر/ از تشر به زیدان و تعریف گواردیولا تا رویای حضور در بارسلونا!
منبع: فوتبالی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

پاکو خمس سرمربی جدید تراکتور عاشق فوتبال هجومی است و این شاید بهترین خبر برای تی‌تی‌ها باشد

بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره امروز باشگاه تراکتور از سرمربی جدید خود رونمایی کرد. پاکو خمس سرمربی اسپانیایی سابق رایو وایکانو که بسیاری وی را شایسته هدایت بارسلونا بعد از لوئیز انریکه می‌دانستند جایگزین قربان بردیف شد تا یک انتخاب جذاب برای نیمکت لرزان تراکتور رقم خورده باشد. به همین مناسبت مروری داشته‌ایم بر رزومه، سبک سرمربیگری و تمام حرف و حدیث‌های دوران کاری این مرد ۵۲ ساله اسپانیایی که خواندن آن خالی از لطف نیست.

دوران بازیگری از ساراگوسا تا تیم ملی اسپانیا

خمس که در دوران بازیگری به عنوان مدافع وسط کار می‌کرد، با بازی در تیم پایه‌های کوردوبا وارد دنیای فوتبال شد. او در طول دوران حرفه‌ای خود برای تیم‌های کوردوبا، رئال مورسیا، رایو وایکانو، دپورتیوو لاکرونیا و ساراگوسا بازی کرد که موفق به فتح یک سوپرکاپ اسپانیا همراه با دپورتیوو و یک کوپا دل ری با ساراگوسا شد. پاکو همچنین در آخرین سال فعالیت خود به عنوان بازیکن فوتبال پس از یک سال دوری از میادین به تیم CD Lugo در سطح چهارم فوتبال اسپانیا پیوست و اندکی بعد در سن ۳۵ سالگی کفش هایش را آویخت.

سرمربی تازه وارد تراکتور هم‌چنین در طول تقریبا سه سال، ۲۱ بازی برای تیم ملی اسپانیا نیز انجام داده و در مسابقات یورو ۲۰۰۰ عضوی از ماتادورها بوده است.

دوران مربیگری پیش از قبول هدایت تراکتور

پاکو خمس تقریبا پس از گذشت دو سال از بازنشستگی به عنوان بازیکن، فعالیت خود را به عنوان مربی آغاز کرد. اولین تیم تحت هدایت وی تیمی نه چندان مطرح به اسم RSD Alcala بود که البته خیلی زود این تیم را ترک کرده و به کوردوبا تیمی که فوتبال را از آنجا استارت زده بود پیوست. خمس در تیم‌هایی چون کارتاگنا، لاس پالماس، رایو وایکانو و گرانادا در لیگ‌های اسپانیا سرمربیگری کرده است. ا

و توانسته همراه تیم کارتاگنا برای اولین بار به سطح دوم صعود کند ولی با گرانادا اصلا موفق نبوده و بدترین شروع تاریخ را رقم زده است. با این حال دوران سرمربی‌گری پاکو در رایو وایکانو بهترین دوران کاری وی بوده که بسیار هم مورد توجه قرار گرفته است. سرمربی اسپانیایی همچنین صرفا یک بار در خارج از اسپانیا هدایت تیمی را پذیرفته است که مربوط به دوران حضورش در تیم کروز آزول مکزیک است. خمس تیم مکزیکی را به اولین حضور در پلی آف در سه سال گذشته رساند ولی درنهایت تصمیم گرفت قراردادش را تمدید نکند.

آشنایی با جدیدترین اسپانیایی لیگ برتر/ از تشر به زیدان و تعریف گواردیولا تا رویای حضور در بارسلونا!

تمجید ویژه گواردیولا از تعهد هجومی تیم پاکو

تعهد خمس به فوتبال تهاجمی مشخصه هویت اوست. او در یک ماموریت تک نفره قرار دارد تا جهان را متقاعد کند که فقط نخبگان فوتبال نیستند که می‌توانند با بازی ماجراجویانه طرفداران را هیجان زده کنند» این‌ها ترجمه عبارات گزارشی در بلیچر ریپورت برای معرفی سرمربی کنونی تراکتور است. مردی که همواره علاقه به فوتبال تهاجمی داشته‌ و این ویژگی در دوران تصدی این سرمربی بر تیم رایو وایکانو شهرت بسیاری یافت. پپ گواردیولا سرمربی مطرح دنیای فوتبال در اظهار نظری سبک رایو وایکانو تحت هدایت خمس را به بایرن مونیخ و بارسلونا تشبیه کرده است و مدعی شده تنها این سه تیم در جهان هستتد که بازی موضعی جسورانه‌ای را به نمایش می‌گذارند! پاکو خمس دلیل این سرخوشی خود در فوتبال را به شغل پدر خود مرتبط می‌داند و در گفتگویی اذعان داشته که «شاید این واقعیت که من در محاصره فلامنکو (سازی که پدرش با آن می‌خوانده) بزرگ شدم تاثیرگذار بوده و این شادی ربطی به فوتبال دارد. در ستایش سبک هجومی پاکو خمس، لوئیز انریکه سرمربی وقت بارسلونا در یک نشست مطبوعاتی چنین اظهار داشت: «هرگز فکر نمی‌کردم که پشت آن نیمه مرکزی سخت، مربی‌ای با چنین ذهنیت هجومی باشد.»

بیزار از توپ بلند!

خمس در رایو وایکانو علاقه‌مند به سیستم ۳-۳-۴ بود که برای پلن دوم ۳-۴-۳ را برمی‌گزید. بلیچر ریپورت در گزارش خود راجع به سبک بازی پاکو نوشته: او طرفدار دفاع از جلو است. پاکو می‌خواهد مهاجم، اولین مدافع باشد و دروازه‌بان، اولین حمله‌کننده! خمس از استفاده از توپ‌های بلند متنفر است و همیشه از دروازه‌بان و مدافعان میانی خود می‌خواهد که از پشت دفاع کنند.رایو تحت هدایت وی حتی در بازی مقابل بارسلونا توانست به اولین تیمی در پنج سال اخیر (آن زمان) تبدیل شود که بارسلونا را از تسلط بر مالکیت باز می دارد و ۵۱ درصد مالکیت را در مقابل ۴۹ درصد بارسلونا در دست داشته است؛ موضوعی که باعث کسب احترام زیادی شد و نشان از علاقه‌مندی وافر این سرمربی به فوتبال مالکانه دارد. او یک بار اعتراف کرد که وقتی یک مربی از من خواست توپ را بلند بزنم (زیر توپ بزنم)، از آن متنفر بودم، زیرا چیزی که دوست داشتم فوتبال بازی کردن بود. این بیزاری به توپ بلند باعث می شود که رایو وایکانو وی مرتباً در امتیاز مالکیت توپ قرار بگیرد و با میانگین ۵۹.۵ درصد در لالیگا، آنها در فصل گذشته پس از بارسلونا در رده دوم قرار گرفتند.

آشنایی با جدیدترین اسپانیایی لیگ برتر/ از تشر به زیدان و تعریف گواردیولا تا رویای حضور در بارسلونا!

بارسایی‌تر از لوئیس انریکه؟

جالب است بدانید سبک بازی رایو تحت هدایت خمس و نتیجه‌ای که وی باوجود محدودیت‌های مالی این تیم گرفت، باعث شده بود که وی در آن مقطع جانشینی مناسب برای لوئیز انریکه در بارسلونا قلمداد شود. این توصیه را رسانه‌های مطرحی همچون ESPN و فور فور تو مطرح کرده بودند و حتی ESPN در گزارشی نوشت که "حتی می‌توان ادعا کرد که او با توجه به فلسفه مربیگری‌اش، بارسایی‌تر از لوئیز انریکه است"!

زیدان همکار من نیست، این وضعیت مایه شرمساری است!

از جمله موارد پرتوجه دوران حضور پاکو خمس روی نیمکت رایو وایکانو، اظهار نظر وی به مدرک مربیگری زین‌الدین زیدان است. زمانی که زیدان به عنوان دستیار کارلو آنجلوتی فعالیت می‌کرد و سپس به رئال مادرید کاستیا رفت. خمس به شدت بابت کامل نبودن مدارک مربیگری اسطوره فرانسوی به وی تاخته و گفته بود که تا زمانی که مدارک زیدان کامل نباشد، او را همکار خود نمی‌داند. پاکو همچنین با طعنه گفته بود که نمی‌داند برای چه درس خوانده وقتی در اسپانیا می‌توان به این صورت کار کرد و این وضعیت مایه شرمساری است. البته آنجلوتی هم در واکنش به صحبت‌های سرمربی کنونی تراکتور گفته بود که پاکو خیلی زیاده‌روی کرده ولی زیدان هیچ‌گاه واکنشی به صحبت‌های خمس نداشت و این دو بعدها قبل از دیدار رئال مادرید و رایو وایکانو که زیدان سرمربی کهکشانی‌ها بود صلح کردند و خمس به تمجید از زین‌الدین زیدان پرداخت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    با این شرایط عملا کارایی آلوز از بین میره ولی سبک هجومیش خیلی عالیه بعد تونی و مدتی ساغلام تراکتور اون تیم هجومی نبوده و این خیلی خوبه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی