نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟
سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۷
۰ |
۰
آشنایی با چاپ انواع سررسیدها و سالنامه‌ها
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سررسید به دفتر یادداشت¬هایی گفته می‌شود که تاریخ دارند و بر اساس ویژگی‌های خاصی دسته‌بندی می‌شوند. اطلاعات مختلفی مثل تاریخ روزهای مهم وقایع در گذشته و حال جوامع در تقویم¬ها چاپ می‌شوند.

امروزه خیلی از شرکت‌ها و مؤسسات تبلیغاتی برای انجام بازاریابی از سالنامه استفاده می‌کنند. بر اساس نوع کار شرکت‌ها اطلاعات عمومی، تخصصی یا آماری با طراحی‌های خاص و لوگو برند در نوع تبلیغاتی چاپ می‌شوند.

ابزار تبلیغاتی مناسب

این محصول کاربردی برای انجام تبلیغات بسیار مناسب است و در حال حاضر انواع سررسید ورزشی، مهندسی، معماری و... برای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خیلی از افراد هنگام خرید سالنامه به­ دنبال نمونه‌هایی هستند که نیاز آن‌ها را رفع کند.

دسته‌بندی تقویم­ بر اساس نوع صحافی، محتوا، ابعاد، کاربرد، رنگ­بندی چاپ و نوع جلد انجام می‌شود. بررسی ویژگی‌های هر یک از این محصولات می‌تواند برای استفاده­کنندگان کاربردی باشد و انتخاب آن‌ها را آسان‌تر کند.

چاپ سالنامه بر اساس ابعاد

شما می‌توانید برای تبلیغ کسب‌وکار خود، نمونه موردنظرتان را در ابعاد دلخواه طراحی و چاپ کنید. در حالت کلی سررسیدها از اندازه‌های معینی برخوردارند که چاپ برخی از آن‌ها در بازار رایج‌تر است. انواع این ابزارهای تبلیغاتی شامل موارد زیر است:

تقویم وزیری

چاپ این تقویم در ابعاد 23× 16.5 سانتی‌متر انجام می‌شود که فضای زیادی برای نوشتن دارد و به­دلیل داشتن سایز بزرگ محبوبیت آن زیاد است. سالنامه وزیری از نمونه‌های رایج میان مردم است که به‌صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند.

اما این سررسید به­ دلیل داشتن ابعاد بزرگ برای جابه‌جا کردن مناسب نیست و فقط برای میز مطالعه یا میز کار می‌تواند کاربرد داشته باشد. البته می‌توان اندازه این نوع را تغییر داد و در ابعاد دلخواه سفارش چاپ داد.

نوع رحلی

این تقویم اندازه بزرگ‌تری نسبت به سایر محصولات دارد و ابعاد آن ۲۸×۲۱ سانتی‌متر است. به ­دلیل داشتن سایز بزرگ قیمت آن نیز بیشتر است و در نتیجه افراد کمتری از آن استفاده می‌کنند. بیشتر افرادی که در حوزه مدیریت فعالیت می‌کنند، بهتر است نمونه مخصوص رحلی مدیران را خریداری کنند. سایز این سالنامه می‌تواند تا ابعاد ۳۴×۲۴ سانتی‌متر نیز برسد.

تقویم رقعی

ابعاد اصلی رقعی ۲۱×۱۴ سانتی‌متر است که سایز مناسبی برای حمل‌ونقل است و وزن سبکی دارد. همچنین این سررسید خوش‌دست طراحی شده و به همین دلیل استفاده زیادی دارد.

آشنایی با چاپ انواع سررسیدها و سالنامه‌ها

نوع جیبی

یک نوع، در ابعاد 14.5×10 چاپ می‌شود که جیبی است و شما می‌توانید آن را همیشه همراه خودتان داشته باشید.

تقویم خشتی

نوع دیگری از سالنامه‌ها که به‌صورت مربعی چاپ می‌شوند، خشتی نام دارند. این نمونه را می‌توان در ابعاد مختلفی چاپ کرد. از نظر اندازه تقویم خشتی شبیه به کتاب‌های داستانی کودکان است که البته به­ دلیل شکل مربع داشتن محبوبیت چندان زیادی ندارد و قیمت آن نیز بالاتر است. به همین دلیل امروزه چاپ آن بسیار کمتر انجام می‌شود.

تقویم خشتی

نوع پالتویی

این ابزار تبلیغاتی، ابعاد متغیری دارد و می‌توان آن را به‌صورت بزرگ یا کوچک چاپ کرد. اکثر اوقات سررسید پالتویی به‌صورت جیبی چاپ می‌شود و قیمت کمتری دارد.

تقویم اروپایی

این نوع، نیز ابعاد متغیری دارد و بسیار خوش‌دست طراحی می‌شود که در نتیجه محبوبیت آن بسیار زیاد است.

تقویم اروپایی

چاپ سالنامه بر اساس نحوه صحافی

صحافی سررسید ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشد و بر این ‌اساس نیز دسته‌بندی خاصی دارند. انواع روش صحافی شامل موارد زیر است:

تقویم دوختی

در این روش صحافی برگه‌های مختلف به‌صورت ۸ برگ، ۱۶ برگ و ۳۲ برگ به یکدیگر دوخته می‌شوند و در نهایت انتهای آن‌ها به‌هم‌چسبیده می‌شود. سپس تمام برگه‌ها از طریق دو برگه ضخیم به جلد می‌چسبند که این محصول کیفیت بسیار زیادی دارد و برای طولانی‌مدت می‌توان از آن استفاده کرد.

نوع سیمی

پس از چاپ سررسید برگه‌ها با اندازه‌ها و استانداردهای مشخصی پانچ می‌شوند و فنرهای از میان این پارچه‌ها عبور می‌کند که برگه‌ها را در کنار یکدیگر نگهداری کند. سالنامه‌های سیمی آسان‌تر ورق می‌خورند و می‌توان آن‌ها را به‌صورت ۱۸۰ درجه بر روی سطوح قرار داد.

تقویم کلاسوری

در چاپ نوع کلاسوری نیز برگه‌ها پانچ می‌شوند؛ اما حلقه‌های آن برای کلاسور طراحی می‌شوند و می‌توان در شروع هر سال برگه‌های تازه­ای خریداری کرد و برگه‌های سال گذشته را تعویض کرد. به همین دلیل نمونه کلاسوری قابلیت استفاده مجدد را دارد که محبوبیت آن نیز بسیار زیاد است.

تقویم کلاسوری

چاپ سالنامه بر اساس نحوه استفاده

یک روش دسته‌بندی دیگر سررسیدها، مربوط به نحوه استفاده از آن است که می­تواند به‌صورت دیواری یا رومیزی باشد. ویژگی هر کدام از این تقویم‌ها شامل موارد زیر است:

تقویم دیواری

چاپ سالنامه ممکن است به­ صورتی انجام شود که بتوان آن را بر روی دیوار نصب کرد تا دسترسی آسان‌تری داشته باشد. این نوع، باید به‌سادگی ورق بخورد و کیفیت زیادی داشته باشد. به­ دلیل نصب این ابزارهای تبلیغاتی بر روی دیوار باید طراحی و چاپ آن در ابعاد بزرگ­تر انجام شود تا به‌راحتی قابل‌مشاهده باشد. انواع دیواری به‌صورت یک­رو طراحی می‌شوند تا لازم به برگرداندن نداشته باشند. این نوع سالنامه به ‌صورت تک‌برگ، 4 برگ یا ۱۲ برگ چاپ می‌شود.

سررسید رومیزی

آنها به­ صورتی طراحی می‌شوند که بتوان بر روی میز قرار داد. نحوه چاپ نوع رومیزی به شکل تک‌برگ، ۱۲ برگ یا فصلی انجام می‌شود. ابعاد این سالنامه باید در اندازه متوسط طراحی شود تا جای زیادی اشغال نکند. به­خصوص در محیط اداری که میز افراد به اندازه کافی شلوغ است!

سررسید رومیزی

چاپ سررسید بر اساس محتوا

یک روش دیگر چاپ این ابزارها، به‌صورت محتوایی است که دارای 3 بخش مختلف مقدمه، محتوای داخلی و بخش پایانی است. سه بخش در همه سررسیدها طراحی می‌شود؛ اما محتوای آن متفاوت است و اصلی‌ترین تفاوت محتوا در آن­ها بر اساس زمان‌بندی­شان است.

برخی سالنامه‌ها به‌صورت روزانه طراحی می‌شوند و هر صفحه یک روز را شامل می‌شود. برخی دیگر روزشمار هستند و پنج روز هفته در یک صفحه و روزهای تعطیل آن یعنی پنجشنبه یا جمعه در یک صفحه طراحی می‌شوند. اهمیت محتوای سالنامه بیشتر برای افراد شاغلی است که نیاز به یادداشت‌برداری از برنامه‌های کاری خود دارند.

چاپ برخی دیگر از تقویم‌های محتوایی به‌صورت روزشمار است و در هر صفحه آن دو روز هفته قرار دارد. نحوه طراحی بعضی از سررسیدها به‌صورت هفتگی است که شما می‌توانید همه روزها را در یک صفحه داشته باشید و فضای آن برای یادداشت‌برداری بسیار کم است.

این سالنامه مناسب انجام برنامه‌ریزی‌های هفتگی است و برای دانش­آموزان بسیار مناسب است. از محتواهای مشترک موجود در انواع مختلف این ابزارهای تبلیغاتی می‌توان به دفتر تلفن، رویدادها، سایت‌ها و شماره‌تلفن‌های ضروری، پیش‌شماره‌ها و... اشاره کرد.

چاپ تقویم بر اساس کارایی

یک شکل دیگر چاپ سالنامه‌ها بر اساس نحوه استفاده از آن‌ها است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع تبلیغاتی

تمام انواع سررسیدها می‌توانند برای تبلیغ مناسب باشند؛ اما برخی دارای طرح و پوستر مخصوص هستند که یک برند یا شرکت را تبلیغ می‌کنند. این روش تبلیغاتی بسیار مؤثر است و می‌تواند برند شما را برای مدت‌زمان طولانی به مخاطبین معرفی کند و اطلاع­رسانی خدمات شما را بیشتر پوشش می­دهد.

تقویم برنامه‌ریزی

نوع دیگری از سالنامه­ها مخصوص انجام برنامه‌ریزی هستند که محبوبیت آن‌ها بسیار زیاد است و افراد مختلف برای افزایش نظم در کارها و دقت در رسیدگی به امور خود از این نوع سالنامه‌ها استفاده می‌کنند. این تقویم‌ها به‌عنوان پلنر نیز شناخته می‌شوند که در آن جدول‌های مخصوصی برای ثبت رویداد و اهداف وجود دارد.

 پلنرها برای ثبت فعالیت‌های روزانه کارایی زیادی دارند و با اشکال خاصی طراحی می‌شوند. داشتن محتوایی جذاب و منحصربه‌فرد و طراحی رنگی صفحات از ویژگی‌های سررسید مخصوص برنامه‌ریزی است که باعث افزایش جذابیت آن‌ها می‌شود. بیشترین استفاده از پلنر برای دانشجویان و دانش­آموزان است.

تقویم برنامه‌ریزی

چاپ بر اساس جلد

نوع جلد تقویم‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد و بر این اساس، سالنامه‌ها دسته‌بندی‌های خاصی دارند. جنس این سررسیدها می‌تواند از چوب ترمو، چرم مصنوعی، سلفونی و جیر، گالینگور و... باشد. البته همه سالنامه‌هایی که به‌صورت کتابی طراحی می‌شوند، جلد دارند و هر برند جنس متفاوتی برای طراحی جلد محصولات خود استفاده می‌کند.

چاپ سررسید بر اساس رنگ‌بندی صفحات داخلی

یک دسته‌بندی دیگر در چاپ تقویم‌ها وجود دارد که مربوط به رنگ‌بندی صفحات داخلی آن است. صفحات سالنامه ممکن است به‌صورت تک­رنگ یا دورنگ چاپ شود که در نمونه تک‌رنگ تمام فرایند چاپ اطلاعات و طراحی صفحات از یک رنگ انجام می‌شود و فقط طیف یک رنگ خاص و منحصربه‌فرد در صفحات استفاده می‌شود که این مورد بر اساس سلیقه طراح یا سفارش‌دهنده انتخاب می‌شود.

در چاپ تقویم به‌صورت دورنگ نیز ترکیب دو رنگ متفاوت استفاده می‌شود و تأثیر آن در نفیس­شدن تقویم بسیار زیاد است. علاوه ­بر این انتخاب رنگ بر اساس اهداف تبلیغاتی سفارش‌دهنده انجام می‌شود.

چاپ سررسید

نتیجه‌گیری

سررسیدها از بهترین محصولات تبلیغاتی هستند که تنوع زیادی دارند و بر اساس ویژگی‌های خاصی تقسیم‌بندی می‌شوند. چاپ سالنامه بر اساس ابعاد، نوع محتوا، نوع جلد، نوع استفاده، مدل کاربری، نحوه صحافی و عواملی ازاین‌قبیل دسته‌بندی می‌شود.

شما می‌توانید برای تهیه تقویم مخصوص بازاریابی برند خودتان از طریق مجموعه چاپ کهن اقدام کنید و یک محصول باکیفیت بخرید. علاوه­بر این، چاپ کارت ویزیت در انواع طرح، رنگ و سایز استاندارد یعنی ۶*۹ سانتی‌متر و دیگر سایزهای 5*5.5 سانتی­متر، ۵. ۹*۵. ۶ سانتی­متر امکان خاص بودن برای برند و سازمان شما را فراهم می‌کند.

فقط کافی است یک ایده خلاقانه داشته باشید و بقیه موارد را به چاپخانه‌ای بسپارید که انواع تجهیزات به‌روز چاپ را در اختیار دارد و برای چاپ با محدودیتی مواجه نیست که مجموعه چاپ کهن این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی