تصمیم مهم قلعه نویی برای تیم ملی ایران/ خداحافظی با ۵ بازیکن محبوب کی‌روش؟
منبع: مهر
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فدراسیون فوتبال در حالی قلعه نویی را به مهمترین پست فنی یک دهه گذشته‌اش رساند که برنامه اش برای جام ملت‌های آسیا را روشن اعلام نکرده است.

نتایج نا امید کننده تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با کارلوس کی‌روش باعث تغییر کادر فنی این تیم شد تا با توجه به بودجه اندک موجود چاره‌ای جز انتخاب سرمربی داخلی نباشد و امیر قلعه نویی هدایت ملی پوشان فوتبال ایران را برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا بر عهده بگیرد.

حضور قلعه نویی در رأس کادر فنی تیم ملی ایران نگاه کارشناسان را بار دیگر به سیاست‌های این مربی جلب کرد تا انتخاب‌های او با نقطه نظرات موجود تفاوت آشکار و اساسی داشته باشد.

اکثر کارشناسان فوتبال عقیده دارند فصل پوست اندازی رختکن تیم ملی ایران رسیده است و بازیکنان قدیمی باید جای خود را به نسل نوپای فوتبال ایران بدهند. این در حالی است که نگاهی مختصر به شیوه مربیگری قلعه نویی نشان می‌دهد او معمولاً خیلی سخت حاضر به ایجاد تغییر در لیست بازیکنان می‌شود. تجربه‌ای که در دوره اول مربیگری اش در تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا نیز تکرار شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نشان داده است برای تغییر نسل فوتبالی نیاز به برنامه بلند مدت دارد اما حالا قراردادی کوتاه مدت با تیم ملی فوتبال ایران دارد که برای بقایش چاره‌ای جز تعیین استراتژی و معرفی آن به اهالی فوتبال ندارد.

تیم ملی ایران روز سوم و هشتم فروردین در دیدارهایی تدارکاتی در تهران به مصاف روسیه و کنیا می‌رود و لیست تیم ملی هم پس از بازی امروز گل گهر با فولاد خوزستان در جام حذفی اعلام می‌شود.

فدراسیون فوتبال در حالی قلعه نویی را به مهمترین پست فنی یک دهه گذشته‌اش رساند که برنامه اش برای جام ملت‌های آسیا را روشن اعلام نکرده است. آیا پر افتخارترین مربی ایرانی تاریخ لیگ برتر فوتبال کشور قرار است با ورود چند بازیکن جوانان و کشیدن قلم قرمز روی اسم چند بازیکن قدیمی خون تازه ای را وارد رختکن تیم ملی کند یا هدفی جز گرفتن نتیجه با موجودی و پتانسیل فعلی که از جام جهانی ۲۰۲۲ باقی مانده است، ندارد.

قلعه نویی در صورتی که بخواهد نسل جدیدی را به فوتبال ملی معرفی کند باید سن و سال بازیکنانش را مورد ارزیابی قرار دهد. میانگین سنی تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ باعث گرفتن لقب پیرترین تیم حاضر در این رقابت‌ها شد که جزئیات آن به شرح زیر است:

علیرضا بیرانوند: ۳۰ سال
سید حسین حسینی: ۳۰ سال

امیر عابدزاده: ۲۹ سال
پیام نیازمند: ۲۷ سال
مرتضی پورعلی گنجی: ۳۰ سال
محمد حسین کنعانی‌زادگان: ۲۸ سال
شجاع خلیل‌زاده: ۳۳ سال
سید مجید حسینی: ۲۶ سال
ابوالفضل جلالی: ۲۴ سال
رامین رضائیان: ۳۲ سال
صادق محرمی: ۲۶ سال
احسان حاج‌صفی: ۳۲ سال
میلاد محمدی: ۲۹ سال
سعید عزت‌اللهی: ۲۶ سال
احمد نورالهی: ۲۹ سال
روزبه چشمی: ۲۹ سال

علی کریمی: ۲۸ سال
سامان قدوس: ۲۹ سال
علیرضا جهانبخش: ۲۹ سال
مهدی ترابی: ۲۸ سال
وحید امیری: ۳۴ سال
علی قلی‌زاده: ۲۶ سال
مهدی طارمی: ۳۰ سال
سردار آزمون: ۲۷ سال
کریم انصاری‌فرد: ۳۲ سال

خلیل زاده، رضائیان، حاج صفی، امیری و انصاری فرد پنج بازیکنی هستند که سن بالای ۳۰ سال دارند تا نزدیک ترین افراد برای خط خوردن از جمع ملی پوشان آینده این تیم محسوب شوند. همچنین بیرانوند، حسینی و طارمی نیز ۳۰ ساله‌های فعلی تیم ملی ایران هستند اما با توجه به توانمندی‌هایی که در تیم‌های باشگاهی و ملی دارند بعید است به راحتی کار گذاشته شوند.

حال باید دید قلعه نویی چه سیاستی را برای آینده تیم ملی ایران در نظر خواهد گرفت و فدراسیون برای پوست اندازی فدراسیون چه میزان انعطاف به خود خواهد داد. اولین اردوی تیم ملی فوتبال ایران با سرمربیگری قلعه نویی از جمعه آغاز می‌شود و می‌توان نوع نگاه او را در همین بازه زمانی مشخص کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۵
  • محمد IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    نکته جالب اینجاست که بهترین های تیم ملی با اختلاف همین بازیکنای باتجربه هستن
    • رضا اس‌اسی IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      خخخ امان از رابطه نداشتن کی یادشه محمودفکری پابه سن گذاشته یهو شد فیکس تیم ملی و با چند بازی ملی شد کاپیتان ؟؟؟؟ !
  • طرفدار NL ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    آقای امیر خان به پا با این سرعتی که یار گیری کردی کم نیاری ،آنوقت همه انگشت توی چشمت میکنند که چرا فلانی ها را بازی ندادی
  • فرامرز IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    پور علی گنجی سامان قدوس روزبه چشمی حتی مهدی ترابی علی کریمی و احمد نوراللهی شاید سعید عزت‌اللهی از نظر فنی آن قدر آش های دهن سوزی نیستند که نشود به فکر جایگزین های بهتری از آنها در لیگ برتر بود اما دروازه‌بان پستی نیست که مثلاً سی سال سن برایش خیلی بالا باشد اما از همه مهمتر این است که اگر قلعه‌نویی شجاعانه در این راه گام بردارد حتی اگر در جام ملت‌های آسیا توفیقی هم نداشته باشد باقی ماندنش روی نیمکت تیم ملی تداوم بیشتری خواهد داشت نمونه زنده اش شکست تیم انگلستان در جام جهانی ۲۰۱۴ که چون تیم روی هاجسون تیمی جوان بود منجر به باقی ماندنش تا جام ملت‌های ۲۰۱۸ شد چون صرف جوان شدن تیم و شجاعانه بازی کردن ایجاد کننده روح امید در افکار عمومی ست و نیز فشار ی به فدراسیون وارد خواهد شد برای باقی ماندن مربی تیم ملی تا مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ خودمان را گول نزنیم حتی با وجود این با تجربه ها تیم ملی ایران از نظر استعدادهای فردی و درک تاکتیکی پایین تر از قدرت های برتر آسیا ست به عبارت ساده‌تر تغییر نسل و شجاعانه بازی کردن از نان شب هم در حال حاضر واجب تر است و نام قلعه‌نویی را جاودان خواهد کرد
    • هیچی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      سامان قدوس و مهدی ترابی از سردار آزمون ماست بهترن که تو جام جهان توپ میوفتاد جلوش می افتاد
    • ماهان IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      الی
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    زیاد دلخوش نباشید این تیم ملیم هیچ عنوانی کسب نمیکنه پس فکرتونو درگیر تیم ملی نکنید
    • علی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      دوست من حالا ما انتظار گرفتن جام جهانی نداریم ولی ظرفیت گرفتن جام ملتهای اسیا داریم
    • محمد طاها IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      بسیار هم احتمال اینکه در جام جهانی مقام کسب کنیم بالاست شما خودت دیدی که مراکش با مراکشی چهارم شد با اینکه یک تیم آفریقایی است
  • سیدرضا US ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    امیرمیتونه درکوتاه مدت بادعوت ازبازیکنهای یکی ازتیمهای مدعی که نوع بازیشون به تفکراتش نزدیکتره میتونه احتمال نتیجه گیری تیمشوبالاببره، مثل دوران مهاجرانی با دعوت ازبازیکنهای تاجی که باتفکرات رایکوف رنسانس فوتبال سنتی مارورقم زده بودن،حجازی رشیدی اسکندریان نظری عبدالهی دانایی فردمظلومی روشن که اوج درخشش اون تیم درالمپیک مونترال جام جهانی ۱۹۷۸وجام ملتهای ۱۹۷۶ بود،تیم ملی پروین درسال‌ پکن و بازی مقابل قهرمان آفریقادرجام بین قاره ای ازاستقلال با عابدزاده زرینچه حسن زاده شاهرخ مطلق مهدی فنونی و مرفاوی و قهرمانی پکن مایلی ویراطالبی ومنصورخان که بانکیسا احمدرضا سعداوی میناوند افشین نادر خاکپور کیا استیلی باقری و دایی درجام ملتها ۱۱۹۶جام جهانی ۱۹۹۸وقهرمانی آسیا ۱۹۹۸و بازی مقابل قهرمان اروپا وکی‌روش تا ۲۰۱۵ با دعوت از بازیکنان استقلال سید صادقی حسینی آندو جواد خسرو هاشم جباری پژمان و بعداز اون از پرسپولیس با دعوت از بیرانوند رامین احمدنور کنعانی طارمی البته داشتیم مثل دوران بلاژکه با دعوت ازمیرزاپوربداوی کاملی کعبی مبعلی گلمحمدی و علوی با انتخاب اشتباه فولاد نتونست به جام جهانی۲۰۰۲ صعود کنه
  • ایمان IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    امیر خان خواهشا هر کی رو خط میزنی بزن فقط وحید امیری بزار بمونه و بازی هم بهش بده
  • کاوه جواهری IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    قلعه نویی سرمربیه بزرگیه ولی تیم ملی باز هم کم کاستی داره تو همین دو تا بازی تدارکاتی بازی رو واگذار میکنیم
  • کاوه جواهری IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    قلعه نویی سرمربیه بزرگیه ولی تیم ملی باز هم کم کاستی داره تو همین دو تا بازی تدارکاتی بازی رو واگذار میکنیم
  • گرگانی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    امیر مربی کار بلدیه ولی باید مراقب سنگ اندازی لنگیهای حسود باشه
  • اسماعیل IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    سلام من خودم یه پرسپولیسی ام .اما دوست داشتم اگر از مربیان داخلی باشن. دایی وقلعه نوعی از همه جهت مناسب ترن باتوجه به احترامی که به همه مربیان لایق لیگ قایلم...اما دایی به دلایل مختلفی که همه میدانن جزء ذهن ها نبود..؟؟؟..اما قلعه نوعی را مناسب میدانم ودوست دارم حالا که ایرانی شد همه قرمز وآبی حمایت کنیم که ایشالله قلعه نوعی هم تو ایران به حقش برسه وتیم ملی هم قدرت اول آسیا بشه..حالا یا خوب یا بد بزاریم قلعه نوعی هم جبران مافات کنه..
    • شفیعی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      آفرین درود بر شما
  • حبی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    فکر فردام چه بخوریم فوتبال وتیم ملی واسم نون نمیشه
  • سامان IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    انشالله بیرانوند و چشمی و کریم انصاری فرد و جهانبخش رو خط بزنه
    • مهراد IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      اره بیرانوند و خط بزنه اون حسینی ماست رو بزاره دروازه که مثل بازی انگلیس ۶ تا خورد ۵ تا هم شانس آورد نخورد
  • ناسناس IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    امیرخان تیم فقط جوانان زیر ۲۵ سال و دارای روحیه پنداشتن حسابهای میلیاردی انتخاب کن و نتیجه بگیر
  • کورش IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    تا وقتی فوتبال سیاسی باشه به فکر موفقیت نباشید ، این تیم هم نتیجه ای نمیگیره حتی اگه مسی و رونالدو رو هم داشته باشیم
  • هیچی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    فقط امیری و بیراوند خط بخورند
  • J F m IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    قلعه نوعی سال ۲۰۰۷ هم که مربی تیم ملی شد اولین کاری که کرد علی دایی رو بخاطر ۳۷ سالگی دعوت نکرد اما محمود فکری رو با ۳۶ سال که کسی دعوت نمیکرد و سابقه تنها ۴ بازی ملی داشت رو دعوت کرد.
  • کورش انصاری IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    واقعا تیم ملی ما به تغیرات زیادی احتیاج داره شاید بازیکنیانی مص مهدی طارمی و بیرانوند اونقد تجربه داشته باشن که بتونن این بار تو جام ملت ها یه چیزی دس گیرشون بشه البت که جام ملت هارو نمیخایم ولی حداقل انظار یه رطبه 3 یا 4 جام شدنو میخایم امیدوارم قلعه نویی بتونه تیمو جمع کنه
  • امین IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    به نظرم ایران هیچ مقامی نیاره بهتره چون دو سال باز مسوولین میان رسانه برای تعریف و تمجید و ربط دادن موفقیت به خودشان
  • احمد IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    فوتبال ما مثل آمریکای جهان خوار ،رو به زوال است.ومن الله التوفیق
  • Tz450 IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    فقط برانکو کبیر میتونہ مقام بیارہ واسہ فوتبال ایران
  • فرزاد IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    من خودم یه تاجی م اما واقعأ این ترکیبی ک تیم ملی داره از چرت هم چرت تره...قاعدی و جلالی و چندین بازیکن خوب دیگه ک ب جد حقشون تیم ملیه رو دعوت نکنی و چنتا از خوبارو خط بزنی،اونوقت کیارو دعوت کنی،واقع خنده داره...و با این کادر فنی مضخرفش،بجای الهویی مجتبی جباری و میاوردی،واقعأ نمیدونمو نمیدونیم چرا همچی میکنه؟...شک نکنین با این تیم مضخرفش هم حتی ششمی آسیارو هم نمیاره،هم خودشو بی ارزش میکنه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی