نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ادوین فان‌درسار در مصاحبه با FourFourTwo از سالهای بازیگری و مدیریت در فوتبال می‌گوید.

فان درسار: وقتی پنالتی آنلكا را گرفتم از دنيا جدا شدم

به گزارش خبرورزشی، دروازهباني بود كه سابقه همكاري با خيلي از مربيان بزرگ را داشت. او آنقدر حرف براي گفتن دارد كه به عنوان تاپترين سوژه اين ماه مجله FourFourTwo انتخاب شود. براي ادوين فان درسار فرقي نميكند كه بازنشسته باشد يا درون دروازه بايستد. او همانقدر كه درون دروازه انرژي داشت، پشت ميز مديريت اجرايي باشگاه آژاكس هم همان انگيزه را دارد.

* معمولاً يك مدير اجرايي هيچوقت سوژه مصاحبه نميشود. البته يك مدير اجرايي هم هفت قهرماني در ليگ و دو جام اروپايي در كارنامهاش ندارد... 

مسيري كه من امروز با آژاكس براي رسيدن به موفقيت طی ميكنم مشابه همان زماني است كه به عنوان كاپيتان در اين تيم بودم.

* آيا يادت ميآيد اولين باري كه ميخواستي درون دروازه بايستي كي بود؟

من در ابتداي فوتبالم به مدت 6 ماه بازيكن بودم. يك روز دروازهبان تيم براي مسابقه نيامد و مربي به من گفت ادوين تو قدت از همه بلندتر است پس برو داخل دروازه. همه چيز خوب پيش رفت و از آن زمان به بعد من همان جا ماندم. براي ساليان سال من عضو باشگاه آماتوري نوردويك بودم و انتظار نداشتم رؤيايم محقق شود. وقتي نزديك به 19 سال داشتم به عنوان گلر سوم جذب باشگاه اسپارتا روتردام شدم. آنها فقط هزينه رفت و آمد من را ميخواستند پرداخت كنند. من تصميم گرفتم در نوردويك بمانم كه چند روز بعد از باشگاه آژاكس با من تماس گرفتند و به آنجا رفتم.

* لوئي فانخال در زمان مربيگرياش در منچستريونايتد كمي حساستر شده بود. آيا او زماني كه در آژاكس حضور داشت هم همينطور بود؟

او واقعاً تغيير زيادي نكرده است. من يك بار از تمرين آنها بازديد كردم و مردي را ديدم كه هنوز با علاقه روي پيشرفت بازيكنانش تمركز ميكند. برخورد او با بازيكنان، رفتارش با مردم و رسانهها و نكات كليدي تمرينش براي من كاملاً آشنا بود. حتي با وجود اينكه سالها از دورانمان در آژاكس گذشته است.

* آژاكس زمان شما پر از بازيكناني بود كه همه باشگاه براي خريد آنها دست به كار شده بودند. يوونتوس در رقابت با ساير تيمها چه فاكتوري داشت كه تو را جذب كرد؟

وقتي من در سال 1999 آژاكس را ترك كردم، به ليورپول رفتم و با ژرار هوليه حرف زدم. آنفيلد را ديدم و با رئيس باشگاه و چندين بازيكن هم ديدار كردم اما وقتي پيشنهاد يوونتوس رسيد به چالش بزرگتر و بازي در ايتاليا فكر كردم اما همان موقع كه در ليورپول بودم از منچستريونايتد هم پيشنهاد آمد. من با برادر الكس فرگوسن صحبت كردم و فهميدم چقدر براي جذب من مشتاق است اما باشگاه مجبور شده با مارك بوسنيچ قرارداد ببندد. من دوست داشتم جايي بروم كه فرهنگ و سبك فوتبالش كاملاً متفاوت باشد.

* جالبترين چيزي كه از زين الدين زيدان زماني كه با هم در يوونتوس بوديد به یاد دارید چه بود؟ و اينكه زيدان چه شخصيتي داشت؟

او واقعاً يك پسر معمولي بود. در ايتاليا تو پسرهايي را با ماشينهاي لوكس و لباسهاي گرانقيمت ميبيني اما زيدان هميشه رسمي بود. تو او را هميشه با شلوار جين و يك تيشرت سفيد ميديدي. كيفيت بازي او اما شگفتآور بود. او ميدانست دقيقاً اطرافش چه خبر است و ميتوانست توپ را به هرجا كه بخواهد ارسال كند.

* در بازي با آرژانتين در جام جهاني 98 به آريل اورتگا چه گفتي كه با سر به تو ضربه زد و اخراج شد؟

اورتگا تلاش كرد تا با درگير كردن خودش با ياپ استام بتواند پنالتي بگيرد. وقتي كه بلند شد به سمت او رفتم و دليل اين كارش را پرسيدم. او عصباني شد و سريع واكنش نشان داد!

* چه احساسي داشتي از اينكه به خاطر بوفون از يوونتوس كنار گذاشته شدي؟ تصميم آنها درست بود يا اينكه بايد به تو فرصت ميدادند؟

من بايد ميپذيرفتم كه به سطح يوونتوس نرسيده بودم. من در تابستان 2001 با باشگاه براي فصل آينده جلسه داشتم. آنها گفتند يكي، دو بازيكن جديد ميآورند ولي اطمينانخاطر دادند جايگاه من حفظ ميشود. يك هفته بعد آنها بوفون را خريدند. طبيعتاً مقدمات اين قرارداد از قبل فراهم شده بود، با اين وجود آنها تصميم گرفتند به من چيزي نگويند. بنابراين بله، من سورپرايز شدم و مجبور بودم به گزينههاي جديد فكر كنم.

* چرا با فولام قرارداد امضا كردي؟ در آن زمان باشگاه بزرگي دنبال تو نبود؟

آن موقع انتقالات زيادي درون دروازه تيمهاي ايتاليايي انجام شده بود. سباستين فري به پارما رفت، بوفون به يوونتوس و فرانچسكو تولدو راهي اينتر شد. من با آژاكس، دورتموند و ليورپول حرف زدم. دو تا از اين باشگاهها ميخواستند تا آخر تابستان منتظر بمانم. فولام تازه به ليگ برتر آمده بود و چندين بازيكن جديد گرفته بود. من ميخواستم بازي كنم. با فانخال كه سرمربي هلند بود مشورت كردم كه نظرش مثبت بود.

* وقتي نيكلاس آنلكا در فينال ليگ قهرمانان 2008 پشت ضربه پنالتي ايستاد چه در سرت ميگذشت؟

يادم ميآيد قبل از بازي فيلم پنالتيهاي بازيكنان چلسي را تماشا كرده بودم. من نتبرداري كرده بودم و ميدانستم آنلكا اكثر توپهايش را به سمت راست دروازهبان ميزند. ولي بعداً فهميدم چلسي هم من را آناليز كرده و ميدانستند در پريدن به سمت راست قويتر هستم. بعد از اينكه پنالتي آنلكا را مهار كردم حس كردم براي چند ثانيه از دنيا جدا شدهام.

* گفته ميشد كريس رونالدو و وين روني در جواني سطح يكساني داشتند اما اين رونالدو بود كه كيفيت فردي خود را بهبود بخشيد. آيا تو به چنين چيزي اعتقاد داري؟

هر دو به طور عجيبي سختكوش بودند اما رونالدو يك سطح بالاتر رفت. بيرون از زمين رونالدو به همه چيز از جمله استراحت و شرايط بدنياش توجه ميكرد. بعد از تمرين رونالدو به زدن ضربات آزاد ميپرداخت و حتي بعضي اوقات به من ميگفت ادوين ميتواني درون دروازه بايستي؟ من ميگفتم سنم بالا رفته، بهتر است از گلر جوان تيم استفاده كني. او اما اصرار داشت من درون دروازه بروم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی