نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
محمدرضا دستیار: هدف بعدی‌مان طلای بازی‌های پاراآسیایی هانگژو است
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان گفت: این مدال را تقدیم به مردم ایران و جامعه ورزش معلولان، به ویژه جامعه بسکتبال با ویلچر می‌کنم و خوشحالم اولین مدال جهانی این رشته را به ارمغان آوردیم.

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران برای نخستین بار در تاریخ، به مقام سوم رقابت‌های قهرمانی جهان دست یافت. شاگردان محمدرضا دستیار در دیدار رده‌بندی قهرمانی جهان، دیروز در شهر دبی کشور امارات، به مصاف هلند رفتند که در پایان تیم ایران با نتیجه ۷۲-۵۴ مقابل این حریف به برتری رسید و به مقام سوم رسید تا برای نخستین بار در تاریخ، روی سکوی جهانی بایستد.

تیم ایران در کوارتر اول ۲۵-۱۵ پیروز شد و در کوارتر دوم نیز به برتری ۱۷-۱۶ رسید تا نیمه اول با نتیجه ۴۲-۳۱ تمام شود. برتری شاگردان محمدرضا دستیار در کوارتر سوم نیز ادامه داشت و آنها ۱۶-۱۱ برنده شدند. در کوارتر چهارم نتیجه ۱۴-۱۲ به ثبت رسید تا ایران در نهایت به پیروزی ۷۲-۵۴ برسد. تیم کشورمان که بدون حتی یک بازی تدارکاتی به امارات اعزام شده بود، در دوره قبلی به مقام چهارم رسیده بود و در این دوره با یک پله صعود، برای نخستین بار در تاریخ به مقام سوم رسید. شکست‌های تیم ایران در این دوره مقابل بریتانیا و آمریکا، تیم‌های فینالیست بود و تیم کشورمان توانست عراق، فرانسه، آلمان و هلند را مغلوب کند.

محمدرضا دستیار، سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان بعد از کسب مدال تاریخی گفت: «این مدال را تقدیم به مردم ایران و جامعه ورزش معلولان، به ویژه جامعه بسکتبال با ویلچر می‌کنم و خوشحالم اولین مدال جهانی این رشته را به ارمغان آوردیم. امیدوارم این موفقیت‌ها، آخرین آنها نباشد و دوست دارم این اولین‌ها تکرار شود. ان‌شاءا... بتوانیم به سهمیه پارالمپیک برسیم و به یک افتخار دیگر دست پیدا کنیم. هدف بعدی‌مان طلای بازی‌های پاراآسیایی هانگژو است.» گفتگوی جالب وی را در زیر می خوانید:

در گروه سختی قرار داشتید. انگلیس، آمریکا و عراق. از این گروه صحبت کنید؟

دقیقاً گروه سختی داشتیم و باید بگویم تیم‌های اول، دوم و سوم این گروه روی سکو ایستادند. تیم‌های فوق‌العاده قدرتمندی بودند. حتی در مرحله پلی‌آف بازی‌های مشکلی برابر فرانسه و آلمان پشت‌سر گذاشتیم.

از بازی با انگلیس و آمریکا بیشتر بگویید؟

در دیدار اول برابر انگلیس قرار گرفتیم و چون بازی تدارکاتی نداشتیم، کمی ناهماهنگ بودیم. هر چند باید بدانید که انگلستان قهرمان دوره قبلی این رویداد بود. مقابل آمریکا قهرمان پارالمپیک نیز با اختلاف بسیار کمی نتیجه را واگذار کردیم.

بازی رده‌بندی و هلند فکر می‌کنم خیلی مسابقه سنگینی بود؟

هلند در دیدارهای تدارکاتی پیش از این رقابت‌ها هم آمریکا و هم بریتانیا را شکست داده بود. این تیم در نیمه‌نهایی نیز مقابل آمریکا پیش افتاده بود و در نهایت با اختلاف کمی باخت. بچه‌ها مقابل هلند عملکرد خوبی داشتند و به آنالیز ما گوش دادند و نتیجه را به نفع خود به پایان بردند تا برای اولین بار روی سکو بروند.

پس باید گفت سطح این دوره خیلی بالا بود؟

انگلستان با ترکیب جدیدی آمده بود با این حال قدرتمندانه ظاهر شد. تیم‌های اروپایی حاضر نیز رشد چشمگیری داشتند. خود تیم ما هم با وجود جوانگرایی رشد چشمگیری داشت. محمدحسن سیاری و مرتضی عابدی لژیونرهای کشورمان هم وقتی به تیم اضافه شدند با توجه به تجارب لیگ‌های اروپایی کمک شایانی به جوانان کردند و تیم را به مدال رساندند. ما توانستیم جایگاه قبلی را یک پله ارتقا بدهیم.

از نظر فنی راضی بودید؟

بله کاملاً. به‌خصوص در بازی رده‌بندی. باید بگویم از سال ۲۰۱۳ که به تیم ملی آمدم، این بازیکنان کنارم بودند، با من کار می‌کنند و توانستیم کار بزرگی را رقم بزنیم. همچنین از کمک‌های خودم بهروز سلطانی، یاسر گیلگی و دوستانی که قبلاً برای این تیم زحمت‌ کشیدند، تشکر می‌کنم. آنها شرایط را جوری فراهم کردند که من با خیال آسوده کنار خط قرار بگیرم. از خانواده‌ام هم تشکر می‌کنم که شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کردند که من بتوانم با آرامش در اردوهای تیم ملی باشم. من سال‌ها در تایلند مربیگری کردم و از آنها دور بودم و این شرایط در این ماه‌های بازگشت به ایران نیز وجود داشت.

محمدرضا دستیار: هدف بعدی‌مان طلای بازی‌های پاراآسیایی هانگژو است

حس بازیکنان بعد از کسب مدال برنز چگونه بود؟

مسلماً خیلی خوشحال بودند چراکه اتفاقی تاریخی را رقم زدند. البته به آنها گفتم این آغاز ماجرای ماست و هدف‌های بالاتری داریم. ارزش این مدال را خیلی می‌دانند.

قضاوت‌ها خوب بود؟

بازی‌ها سطح جهانی است و مسلماً داوری هم باید در کیفیت بالایی باشد. به جز دو، سه مورد که غیرعمدی بود مورد خاصی پیش نیامد.

فکر می‌کنید بتوانیم این مدال‌ها را تکرار کنیم؟

اگر حمایت‌ها ادامه داشته باشد، مسلماً تکرار مدال دور از دستری نیست، حتی خوشرنگ‌تر از این.

صحبت پایانی...؟

این مدال را تقدیم به مردم ایران و جامعه ورزش معلولان، به ویژه جامعه بسکتبال با ویلچر می‌کنم و خوشحالم اولین مدال جهانی این رشته را به ارمغان آوردیم. امیدوارم این موفقیت‌ها، آخرین آنها نباشد و دوست دارم این اولین‌ها تکرار شود. ان‌شاءا... بتوانیم به سهمیه پارالمپیک برسیم و به یک افتخار دیگر دست پیدا کنیم. هدف بعدی‌مان طلای بازی‌های پاراآسیایی هانگژو است.

نکته: اعضای تیم ملی پس از این عنوان ارزشمند و تاریخی، در حالی که خوشحالی می‌کردند، در وسط زمین جمع شدند و با فریاد «ترنم» نام و یاد مرحومه ترنم شاهین‌زاده ملی‌پوش فقید کشورمان را گرامی داشتند. ترنم شاهین‌زاده بازیکن تیم ملی جوانان و تیم بانوان پالایش نفت آبادان، چند روز قبل در یک صانحه تصادف جان خود را از دست داد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی