نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
دلیل ناکامی ما «بدشانسی» بود؟ اگر همه فرصت‌ها گل می‌شد که بدتر به قطر می‌باختیم!/ کارشناس نباید از بین وابسته‌ها انتخاب شود!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تیم ما در جام ملت‌های آسیا باز هم به فینال نرسید اما تحلیل‌هایی که این‌روزها از دلایل این ناکامی می‌شود، خطرناک‌تر از اشتباهات ما در طول تورنمنت است!

یک رسم خوب که در کشورمان با اجرای بد هرگز به نتیجه مطلوب نرسیده همین است که تمام دنیا در همه تخصص‌ها بعد از یک ناکامی کارگروه می‌گذارند و دلایل شکست را بررسی می‌کنند، نقاط ضعف را شناسایی کرده در ترمیم آن می‌کوشند و نقاط قوت را تقویت می‌کنند. اما در کشور ما هرگز این کمیته‌های بررسی علل شکست نتیجه نداده و بیشتر روی اعصاب فوتبال‌دوستان رژه رفته‌اند! شاید مهمترین دلیلش این است که کسانی که خود باعث و بانی آن شکست هستند به عنوان کارشناس می‌آیند تا به جای بررسی دلایل، بیشتر توجیه کنند و آدرس غلط به هواداران بدهند!

انتخاب کارشناسانِ مثلا بی‌طرف هم دیگر نقطه ضعف ما در این گونه موارد است؛ کسانی که خود وابسته به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان هستند نمی‌توانند نقد واقعی کنند.

ببینید این روزها در فضای رسانه‌ای و در توضیح دلایل شکست ایران در جام ملت‌های آسیا چه مسائلی عنوان می‌شود؛ مسائلی که همه ریشه در نظر کادر فنی تیم ملی دارد، مثلا بزرگترین دلیل شکست ما در این جام را بدشانسی و اتفاقات فوتبالی عنوان کرده‌اند!

اما آیا ما فقط بدشانسی آوردیم؟ اولا فوتبال بسکتبال نیست که قرار باشد اغلب توپ‌ها گل شوند و چون نشده بگوییم بدشانس بودیم! در ثانی اگر توپ جهانبخش گل می‌شد، دوتا سه‌به‌تک آن‌ها هم باید گل می‌شد و به قطر با نتیجه ۵-۳ باید می باختیم! تازه فقط فرصت‌های دقایق آخر را مثال زدیم.

اما حقیقت چیست؟ حقیقت این است که ما از قبل از رفتن به جام ملت‌های آسیا و در کنار تمام کمبودها و تحریم‌ها و با فرض ثابت بودن همین شرایط برای همه، چه اشتباهات و تصمیمات غلطی داشتیم که در نهایت به این نتیجه ناکامی کمک کرد.

ما از نفس انتخاب بازیکنان در فهرست ۲۶ نفره تا ترکیب تیم در هر بازی و تعویض‌ها بحث داریم؛ چرا باید بازیکنانی با تیم می‌رفتند که قرار نبوده از آن‌ها استفاده شود؟ مثلا سامان فلاح یا آریا یوسفی برای چه رفتند؟  جوان‌گرایی با بردن تماشاگر جوان خیلی تفاوت دارد! یا مهدی ترابی و مجید حسینی از ابتدای جام مصدوم بودند و خیلی با پورعلی‌گنجی تفاوت نداشتند! هر سه را بردیم فقط برای تماشا! از ابتدای جام مشخص بود پاشنه آشیل ما دفاع میانی است؛ چرا نباید مدافعان میانی بیشتری می‌بردیم تا این طور دستمان خالی نماند؟

ترکیب اولیه در هر بازی تغییر می‌کرد، چرا؟ مهدی قایدی هر وقت به زمین رفت ستاره بود اما برابر ژاپن و قطربازی نکرد، چرا؟ محبی به ژاپن گل زد و درخشان بود اما بازی بعد برابر قطر روی نیمکت نشست، چرا؟

تعویض‌هایمان هم متناسب با مقتضیات بازی و شرایط تیم نبود؛ برابر سوریه به مهاجم دونده و جنگنده مثل شهریار نیاز داشتیم اما روی نیمکت میخ شد و با تسبیح دعا کرد! برابر قطر به بازیکنی تکنیکی و ضربه‌زن مثل قایدی نیاز داشتیم اما شهریار به زمین آمد، آن هم بدون رامین که سانتر کند!

این‌ها تنها مشتی نمونه خروار است از تمام اشتباهات ما در این تورنمنت که هیچ ربطی به اتفاقات فوتبالی و ضربه جهانبخش که به تیر دروازه خورد ندارد!

ما گروه پروپیمانی به عنوان کادر فنی، آنالیزور و کادر پزشکی با خود به قطر برده بودیم اما در تک‌تک این زمینه‌ها ضعف داشتیم. گروه آنالیز ما در مقابل قطر نتوانست راهکار مناسبی برای مهار اکرم عفیف به مربیان بدهد و دیدیم که همین بازیکن یک‌تنه همه‌کار در زمین کرد. در فوتبال روز دنیا حتی مسی را هم مهار می‌کنند. اکرم عفیف به لحاظ توانایی فردی برتر از سردار آزمون یا مهدی طارمی ما نیست اما دیدیم که قطری‌ها چطور ستاره‌های ما را مهار کردند اما ما هیچ برنامه‌ای برای مهار تنها ستاره حریف نداشتیم.

حقیقت این است که هر یک از این جزئیات درصدی در ناکامی ما سهم داشتند و البته که اتفاقات فوتبالی هم وجود داشت. خوشبختانهکه  در این دوره کسی نمی‌تواند از داوری جانب‌دارانه و دست‌های پشت پرده و توطئه برای زمین زدن ایران حرف بزند!

این مطلب را هم بخوانید: الهویی در حد و اندازه‌ای نیست که سپر بلا شود؛ نفر بعدی لطفا...!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۵
  • مسيح IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    تو فوتبال ما فقط از کلمه شانس استفاده ميکنن فوتبال روز دنيا فوتبال بازي کن نتيجه بگير وقتي مربي بي دانشي که چجوري اسمش گذاشتن سرمربي تيم ملي دوتا مهاجم قد بلند مياره تو زمين بعد سانترش رامين ميکشه بيرون جهانبخشي که توپهاش که سانت ميکنه از نيم تنه حريف بالاتر نميره 80درصد پاسهاش اشتباه بوده نگه ميداره
    • شمسعلی US ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      تو تیم قلعه نوعی مسی و رونالدو هم تبدیل به هیچ کاره میشن چه برسد به آزمون و طارمی ، طارمی اگه نگیم بهترین مهاجم لیگ پرتغال، یکی از بهترین‌های این چند سال بود ولی جام ملتها اینقدر تو هر بازی پستهای مختلف بهش دادن که خود طارمی گیج شده بود که اصلا وظیفش چیه؟ خلاصه بنز رو دادن دست کسی که گواهینامه نداره، بعد میگن بنز آماده نبود !
  • ولی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    این تیم با این وضعیت قهرمان میشد باید به عدالت خدا شک میکردیم !!
  • پارسا IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    اولا مشکل از همان انتخاب بازیکن شروع می شوداولش همه گفتن بازیکن مسن در همه بازی ها کارایی ندارد این موارد برد که نیازی نبود و برای نمونه اسدی چند دقیقه بیشتر بازی نکرد باید بجاس هافبک سرعتی مانند نورالهی یا صادقی و حتی دانیال را می برد بیشتر بکار می آمد این مربی لجباز بود و نمی خواست درست پیش بره مربی باید تا فینال که هفت بازی است همه تاکتیک ها و بازی ها پیش بینی می کرد نه فقط سه بازی اول را کاری که مدعیان جام جهانی انجام می دهند و قهرمان جام می شوند
  • رمضانی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    انصافا یک سوال از هر کارشناسی که دوست دارید بپرسید و بعد از مراجعه به وجدانتون قضاوت کنید. اگر امیرخان طارمی را در ترکیب نذاشته بود و بجاش قایدی یا محبی را از اول در ترکیب گذاشته بود و نتیجه هم نگرفته بود الان نمی گفتید کدام عقل سلیم بازیکنی در سطح استانداردهای جهانی را بیرون می ذاره و بازیکنی در لیگ‌های به مراتب پایین‌تر را در ترکیب قرار داده ؟ التماس اندکی تفکر و انصاف
  • اس اس IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    من خودم معتقدم شانس نه یکبار که هر روز به آدمها رو میکنه ولی همیشه کنار آدم عاقل می نشینه ! اما در مورد بازی با قطر با تمام اما و اگرها و اشتباهات و کم کاریها(چه از طرف بازیکنان چه کادر فنی ) واقعا اون توپی که به پای سعید عزت خورد و کمانه کرد رفت توی گل خودمون واقعا بد شانسی محض بود و در بدترین زمان و شرایط بازی بود
    • هوشنگ IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      بی انصاف نباشید داور ۱۳ دقیقه وقت اضافه گرفت ۲ دقیقه هم بیشتر وقت داد فرصت کافی برای فرار از شکست داد اما فقط زیر توپ زدن سانتر احمقانه دریغ از پاسکاری و کار ترکیبی ما ایرانی ها در کار گروهی ضعیف هستیم ما خودخواه خودپسند هستیم به خاطر خودخواهی یه عده مثلا بازیکن شکست خوردیم آیا کار ترکیبی گروهی پاسکاری کار بدی است ؟
    • ولی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      قبلش شجاع هند پنالتی کرد حتی اگر توپ گل نمیشد
    • خلیج فارس IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      چرا بیراهه میروی ، بگو اگر دفاع های ما درست دفاع میکردند این شانس به قطریها رو نمی کرد. اکرم خفیف پنج بازیکن ما را به خودش مشغول کرد و پاس تاکتیکی به بیرون هیجده داد در صورتی که می توانست چشم بسته توپ را به پای بازیکنان ما بزند.فکر نکنید بچه دبستان طرف هستید.ما به بی دانشی قلعه نوعی و همکارانش باختیم
  • Amir IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    ادامه پست قبل یک نکته بسیار مهم که تیم های مدل دوم ازش بهره میبرند (ایجاد شور و انگیزه حداکثری ، در جهت احساسی کردن هرچه بیشتر بازیکنان برای کسب نتیجه هست که بر بحث روانی انگیزشی همچون تهییج بازیکنان با برجسته سازی تحرکات تماشاگران تیم مقابل و برجسته سازی اختلافات قومی تاریخی نژادی سیاسی و... همراه است ). حال شاخصه های مدل (آکادمیک) و مدل (احساسی) چی هست؟ مدل آکادمیک دارای استمرار در عملکرد در طول زمان هست چیزی که در آسیا ما در عملکرد تیم هایی مثل ژاپن و کره در طول ادوار مختلف در جام های جهانی یا جام ملت های آسیا دیده ایم، اما مدل احساسی دارای عملکرد حداکثری نقطه ای هست چیزی که ما در آسیا در عملکرد تیم هایی مثل عراق۲۰۰۷ یا فلسطین۲۰۲۳ مشاهده کردیم. مدل (آکادمیک) پرهزینه تر و سخت تر در عملیات اجرایی و استمرار نیروی انسانی در برنامه ها است امّا کارآمد تر برای ساخت کشور یا تیمی قدرتمند برای تمام ادوار است، امّا مدل (احساسی) کم هزینه تر و آسان تر در عملیات اجرایی به خصوص آماده سازی زیرساخت ها و عدم لزوم مدیریت نسل سازی حرفه ای و به روز است و منجر به نتایج و قهرمانی های مقطعیست و منجر به
    • Amir IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      عرض سلام و احترام خدمت تمامی مطالعه کنندگان عزیز، متاسفانه پست اول این مجموعه ۳ پستی رد شد و منتشر نشده که دلیل نامفهوم بودن این است.
  • Amir IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    ادامه پست قبل و منجر به ساخت یک مجموعه قدرتمند برای تمام ادوار نمیگردد. همین دو انتخاب پایه ای ، معیار تفاوت بین اکثریت تیم ها در عرصه باشگاهی و ملی را با یکدیگر مشخص میکند که کدام سبک را اجرایی کنند ، سبک (آکادمیک) با ساخت تیم قدرتمند برای تمام ادوار که شاید همیشه قهرمان نشود امّا همیشه جزو مدعیان محسوب میشود، و سبک (احساسی) با نتایج شگفت انگیز ناگهانی و ساخت تیمی قدرتمند در یک مقطع خاص از تاریخ که در همان مقطع خاص به قهرمانی یا پیروزی ای بزرگ رسیده امّا تکرار این امر به ندرت اتفاق افتاده و توان تکرار قهرمانی یا پیروزی بزرگ را به طور مستمر نخواهد داشت.
  • علی از تبریز IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    از یک مربی تاریخ مصرف گذشته مثل قلعه نوعی با کلی دستیار بیسواد که با یک تیم پیر که نه عرضه جوانگرایی نه عرضه تعویض بازیکنان بزرگ و تاکتیکش هم بکش زیرش و سانتر سانتر سانتر با یک رییس فدراسیون فاسدی مثل تاج چه انتظاری دارید؟
  • برزو لردگونی IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    حرف حق ، از انتخاب بازیکنان تا پلن بازی در همه مسابقات مشکل داشتیم حتی نیمه دوم بازی با فلسطین هم یک یک شد
  • احسان.سین IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    البته بازی ندادن قائدی جلوی ژاپن درست بود. ولی خب گل اول و سوم قطر کاملا شانسی بود حالا شما بگو شانس وجود نداره حتی به نظر من ما جلوی ژاپن هم شانس نداشتیم و اگر خوش شانس بودیم گل های بیشتری به ژاپن میزدیم مثل آفساید میلیمتری سردار و حتی گلی که از ژاپن خوردیم و توپ به کف پای بیرو خورد کمونه کرد رفت تو دروازه! ایتالیا 2006 رو به یاد بیارید چجوری تا فینال رفت و قهرمان شد!
  • Fereydoun US ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    shoma faghat kadre fany Quatar va Iran ra negah konid? neshan midahad ke kadre fany Iran aslan nabayd entekhab mishoed, Ghale Noyeee daste chap va rastash ra balad nist in agha ham mesleh parvin va Ebrahimi touty vary yek chizhayee yad gerefte, vaghean khejalat avar boud man az aval midanestam ke in aghayan inkare nistand kesany ke in aghayan ra entekhab kardeand koja hastand? chera estefae nemidahand
  • هوادار قدیمی فوتبال IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    ضعف های تیم ملی بی اندازه بود. قلعه نویی بدنبال تسویه حساب شخصی با ۲۰۰۷ و منتقدانش بود و با انتخاب تیمی کهنسال تصمیم داشت هر جور که شده به نیمه نهایی برسد تا قراردادش تمدید شود. وی به مانند سال ۲۰۰۷ که رفیق چلوکبابی اش را هم به جام برده بود یک دو جین فرد بی خاصیت و بی دانش را با خود به قطر برد تا ثابت کنند همان آدم قدیم است و متاسفانه فوتبال ایران تا سال ۲۰۲۶ آسیب های شدیدی خواهد خورد تا در ویرانی آن زمان آقایان مجبور شوند دست از تولید ملی بردارند و یک مربی صاحب سبک برای ایران بیاورند. ما نیازمند یک مربی صاحب سبک ایتالیایی یا اسپانیایی و یا آرژانتینی هستیم. به مانند والیبال که با مربیان آرژانتینی و سبک ایتالیایی در جهان شهره شدیم فوتبال هم نیازمند این مسیر است. امیدوارم رسانه های غیر مافیایی چون خبر ورزشی به رسالت ملی خودشون عمل کنند و در شکست های دور دوم انتخاب جام جهانی که قطعا رخ خواهد داد چون به عصر فوتبال علی اصغری بازگشتیم، بساط قلعه نویی را به موقع از تیم جمع کنند وگرنه برای فدراسیون ۵ ستاره، نظر مردم کمترین ارزشی ندارد و جام ۴۸ تیمی از دست میرود.
    • Wien AT ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      مربی هلندی هم بد نیست
  • ق ر IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    واقعیت همیشه تلخ ما به فدارسیون فوتبال و کادر فنی باختیم نه به قطر در آیند هم در جام جهانی بدتر از این خواهیم شد
  • رضایی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    باید از تیم های صاحب برنامه اروپایی سرمربی انتخاب کنیم مث اسپانیا فرانسه آلمان ایتالیا بعدش اگه نشد کرواسی ولی از هرکدوم استفاده کردیم دیگه باید فقط از همون کشور مربی های بعدی رو هم انتخاب کنیم که یه ساختار خوب برامون بسازه ولی کو گوش شنوا فعلا قلعه داریم ما خخخ
  • امیر IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    اگر سرمربی ما باتوجه به گلهای بازیهای قبلی قطر فقط دو بازیکن اکرم عفیف ومعزعلی را مهار می کرد در واقع همان کاری که سرمربی قطر برای مهار مهاجم های ما انجام داد نتیجه هم گرفت تیم ایران هم بدون دخالت دادن شانس وبرتری عددی بازیکنان خود بر قطر می توانست برنده باشه.
  • حسین IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    اگربین بازیکنان ایران فقط یک یادونفرضعیف بودن مقصربازیکن بوداماهمه بازیکنان تیم ملی ماضعیف بودن که این ضعف تنهایک دلیل داره کادرفنی ضعیفی که درحدتیم ملی نبودیک مثال توباشگاههای مادقیقاهمین ضعف مربی راکاملامشخص کرده تیم پرسپولیس قبل ازبرانکورابابعدازبرانکومقایسه کنیدباهمان بازیکنان مربیان وطنی تیم راتبدیل به سیبل کرده بودن امابرانکوهمان تیم را۳سال پیاپی قهرمان کردحتی اگربهترین بازیکنان دنیاراهم جمع کنیدبدون مربی خوب هیچی نمیشه مثال دیگرش هم تیم ملی والیبال ایرانه بامربی خوب کجابودبامربی ضعیف وطنی کجای والیبال دنیاست
  • پرهام IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    دیگه چه فایده این حرفا فقط میتونم بگم دمت گرم که حقیقت گفتی ودقیقا عامل اصلی حذف مقابل قطر گفتی اینم من اضافه کنم ما ۶ بازی ۷ گل خوردیم بیرانوند واقعا گلهای بدی خورد اونم باید مقابل قطر بازی نمی‌کرد روی گل دوم و سوم صد درصد تقسیر داشت چون نه ارتفاع گل دوم آنقدر زیاد بود که نتونه دفع کنه و گل سوم کافی بود دستش جمع نکنه به هوای آفساید دستش باز کرده بود اون توپ گل نمیشد و در آخر بازی خانی حریف زیر صفر آقای مربی این مربی باید خودش برود
  • بردیا IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    کادر فنی و حامیاشون جوری در مورد بدشانسی و ضربه جهانبخش حرف میرنن انگار اگه اون توپ گل میشد میرفتیم فینال.نخیر اگه اونم گل میشد تازه میرفتیم وقت اضافه و ۳۰ دقیقه باید ده نفره بازی میکردیم و با اون شیوه ی بازی احتمالا دو سه گل دیگه هم توی وقت اضافه میخوردیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی