نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟
وقتی داور دست صالح خالقی را بالا برد؛ کشتی‌گیر آذربایجان گریست
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در بین مسابقات کشتی‌ای که همه ساله برگزار می‌شود، مسابقات تورنمنت بین‌المللی روز جهانی کودک جزو مسابقاتی است که از اعتبار بالایی برخوردار است.

تورنومنت بین المللی روز جهانی کودک نفر اول صالح خالقی، دوم حبیب یوسف جمهوری اذربایجان، سوم ترکمنستان

بسیاری از قهرمانان کشتی که این روزها می‌شناسیم و آوازه‌شان در سرتاسر جهان پیچیده، روزگاری در همین تورنمنت کشتی گرفته‌اند.

امروز قرار است گذری داشته باشیم به یکی از تورنمنت‌های بین‌المللی روز جهانی کودک. خردادماه سال ۱۳۸۰ بود و سالن هفت تیر تهران در حال تدارک برای برگزاری یازدهمین دوره از مسابقات تورنمنت بین‌المللی روز جهانی کودک. این مسابقات قرار بود در دو رشته‌ی آزاد و فرنگی اجرا شود. آن سال ۱۷۳ کشتی‌گیر برای شرکت در مسابقات وزن‌کشی کرده بودند. مراسم وزن‌کشی نیز در همان سالن انجام شده بود و کشتی‌گیرانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، گرجستان، آفریقای جنوبی و... بر روی باسکول رفته بودند.

قرار بود مسابقات سه روز به طول بیانجامد. بیش از دو هزار نفر برای تماشای مسابقات به سالن هفت تیر آمده بودند. آن سال صالح خالقی نماینده ایران در وزن ۶۹ کیلوگرم بود. او در تمام مسابقاتش حریفان خود را که از کشورهای مختلف بودند، شکست داده و به فینال رسیده بود. و حالا نوبت به یک نبرد نفس‌گیر رسیده بود. در فینال قرار بود صالح خالقی با حبیب یوسف، کشتی‌گیر اهل آذربایجان مسابقه بدهد. حبیب یوسف کشتی‌گیر چغری بود و به تازگی قهرمان مسابقات اروپا شده بود؛ قهرمان مسابقاتی که سطح بالایی داشتند و قهرمانی در آنها کار هر کشتی‌گیری نبود.

صالح خالقی قهرمان تورنومنت بین المللی روز جهانی کودک سال ۲۰۰۱

صالح خالقی قهرمان تورنومنت بین المللی روز جهانی کودک سال ۲۰۰۱

صالح خالقی درباره آن مسابقه خاطره زیبایی دارد که با هم آن خاطره را مرور می‌کنیم:

«آن سال من اولین مسابقات بین‌المللی‌ام را تجربه می‌کردم و این قضیه به خودیِ خود همان‌قدر که هیجان داشت، سراسر استرس هم بود.یادم هست که روز مسابقه من افتاده بود درست در روز ۲۸ام ماه صفر که مصادف بود با شهادت امام رضا علیه السلام. آن روز وقتی برای خوردن ناهار به خانه کشتی رفته بودیم. من قبل از ناهار به نمازخانه رفتم تا نمازم را بخوانم. همان لحظه چشمم به تابلوی روی دیوار افتاد. تابلو تصویری از حرم مطهر امام رضا علیه السلام بود. تابلو را برداشتم، بغل کردم و زانو زدم. با تمام وجودم از امام رضا خواستم که در مسابقه فینال کمکم کند. بعد هم تابلو را بوسیدم و سرجایش قرار دادم. خیلی آرام شده بودم و حس باورنکردنی‌ای داشتم. وقتی پا روی تشک کشتی گذاشتم حس کردم یک نیروی عجیب همراهم است.

در آن مسابقه من معجزه را به چشمم دیدم. تمام مدتی که روی تشک بودم یاری و مدد امام رضا را در لحظه به لحظه‌ی مسابقه احساس می‌کردم.

کشتی من با حبیب یوسف آذربایجانی بود. کشتی‌گیری که به تازگی قرمان اروپا شده بود و دو نفر از بچه‌های تیم ملی را برده بود. به همین خاطر تا قبل از توسل به امام رضا استرس زیادی داشتم.  اما بعد از آن با آرامشی که پیدا کردم، موفق شدم آن کشتی را با نتیجه ۴ بر ۳ پیروز شوم. خاطرم هست که حبیب یوسف بعد از مسابقه چقدر گریه می‌کرد.

من برای آن مسابقه تمرینات سخت و پرفشاری انجام داده بودم. آن کشتی، آن رقابت برای من خیلی حیاتی بود چون جدای از اینکه اگر می‌بردم برنده‌ی فینال رقابت‌ها می‌شدم و مدال می‌گرفتم، برای مسابقات آسیایی نیز انتخابم می‌کردند و در واقع کشتی‌گیر فیکس تیم ملی می‌شدم.»

کشتی‌گیر آذربایجان گریست

وقتی داور دست صالح خالقی را بالا برد؛ کشتی‌گیر آذربایجان گریست

درباره بهترین اتفاقی که بعد از مسابقه برای صالح خالقی افتاد از او پرسیدیم و او تیتر یکی  از روزنامه‌ها را به عنوان اتفاقی شیرین در دوران ورزش‌اش یاد کرد.

«یادم هست فردای مسابقه فینال، روزنامه ابرار ورزشی گزارشی از مسابقه من و حبیب یوسف منتشر کرد و نوشت:‌ صالح خالقی گریه‌ی کشتی‌گیر جمهوری آذربایجان را درآورد. این تیتر برای من خیلی لذت‌بخش بود.»

صالح خالقی در یازدهم آبان ماه ۱۳۶۳ در محله منیریه تهران به دنیا آمد و از سن پایین کشتی را آغاز کرد. او عناوین و افتخارات بسیاری کسب کرد که از جمله می‌توان به قهرمانی مسابقات بین باشگاه‌های تهران از سال ۷۶تا ۷۹، قهرمانی مسابقات بین آموزشگاه‌های تهران از سال ۷۶تا ۷۹، قهرمانی و نایب قهرمانی باشگاه‌های کشور در سال‌های ۷۶،۷۷،۷۸ ، قهرمانی مسابقات بین آموزشگاه‌های کشور ۷۶،۷۷،۷۸، مقام سوم انتخابی تیم ملی سال ۷۹، قهرمانی تیم ملی سال ۸۰، قهرمانی در تورنومنت بین المللی روز جهانی کودک و انتخاب به عنوان فنی‌ترین کشتی گیر مسابقات سال ۲۰۰۱ و نایب قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد.

اما در همان سال، صالح خالقی به واسطه ضربه‌ای که منجر به شکسته شدن و آسیب به دنده‌اش شد، مجبور شد از دنیای کشتی حرفه‌ای خداحافظی کند. او در حال حاضر به عنوان دبیر تربیت بدنی در منطقه یازده مشغول به فعالیت است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی