نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟
آتالانتا - بایرلورکوزن (فینال لیگ اروپا ۲۰۲۴)
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

امشب نبردی متفاوت در اروپا برگزار خواهد شد و در دوبلین اولین قهرمان بین‌المللی قاره سبز در نبرد بین آتالانتا و بایرلورکوزن مشخص می‌شود.

از ساعت ۲۲:۳۰ امشب در ورزشگاه آویوا شهر دوبلین پایتخت جمهوری‌ایرلند، اولین فینال از فینال‌های سه‌گانه فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ اروپا برگزار خواهد شد. در فینال لیگ اروپا تیم‌های آتالانتا و بایرلورکوزن به مصاف هم خواهند رفت. ایستوان کوواتس رومانیایی داور این بازی است.

آتالانتا؛ آرزوی گاسپرینی

«لادئا» یا همان الهه حالا یکی از قدرت‌های فوتبال ایتالیاست، اما هنوز یک جام در دوران جان‌پیرو گاسپرینی خالی‌ست. این تیم آبی‌ومشکی‌پوش شهر برگامو در بالاترین سطح فوتبال ایتالیا و اروپا فقط یک جام داشته که مربوط به نیم‌قرن پیش در کوپا ایتالیاست. تیمی که فصول اخیر همواره بین بالانشینان بوده و حتی تا جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا هم رسیده، برای این که طلسم قهرمان نشدن را بشکند کار بسیار سختی دارد. رقیب امشب‌شان در دوبلین تیمی‌ست که شکست نخورده و هر وقت هم تا نزدیکی باخت رفته دستکم بازی را به تساوی کشانده. با این حال تیم یک‌دست گاسپرینی برای قهرمانی ناامید نیست و در تلاش است این فصل را با جام تمام کند. شاید گاسپرینی اگر به آرزوی خودش برسد، مأموریتش در آتالانتا را هم به اتمام برساند.

بایرلورکوزن؛ انقلاب ژابی

با متنی کوتاه نمی‌توان بایرلورکوزنِ ژابی آلونسو را توصیف کرد. تیم غیرمنتظره فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ فوتبال آلمان و اروپا با نمایشی جذاب و تحسین‌برانگیز که علاوه بر زیبایی، موفقیت را هم به همراه خودش آورد. چند هفته قبل قهرمانی‌اش در بوندس‌لیگا را قطعی کرد و همان روند عالی را در لیگ اروپا هم در پیش گرفت. لورکوزنی‌ها دیگر Neverkusen نیستند و به طور کامل از این لقب شوم فاصله گرفته‌اند. حالا Neverlusen فقط ۲ بازی دیگر پیش‌رو دارد و می‌تواند با سه‌گانه‌ای رؤیایی فصل را به پایان برساند. اولی در دوبلین مقابل آتالانتا خواهد بود و دومی در برلین مقابل کایزرسلاترن. از این تیم شکست‌ناپذیر بعید نیست که ۲ جام دیگر در چند روز آینده به افتخاراتش اضافه کند.

آخرین جدال
۱۷ مارس ۲۰۲۲ در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا، آتالانتا ۱-۰ مقابل بایرلورکوزن پیروز شد و در مجموع ۲ دیدار حریف آلمانی را حذف کرد. تنها گل الهه شهر برگامو در آن دیدار را بوگا به ثمر رساند.

آمار بازی
۷) سویا با ۷ قهرمانی پرافتخارترین تیم لیگ اروپاست و فصل قبل هم قهرمان شد. ضمن این که با ۱۴ قهرمانی تیم‌های اسپانیایی پرافتخارترین در لیگ اروپا هستند.
۱) در حالی که بایرلورکوزن با یک قهرمانی در سال ۱۹۸۸ (دوران جام یوفا) از تیم‌های جام‌دار این تورنمنت است، آتالانتا نه تنها جامی ندارد بلکه برای نخستین مرتبه راهی فینال شده.
۲) این دو تیم تنها ۲ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که هردو بازی در لیگ اروپای ۲ فصل پیش بوده و آتالانتا هم برنده ۲ دیدار شده است.
۱۲) آتالانتا در ۱۲ بازی تا فینال ۷ برد، ۴ تساوی و فقط یک شکست مقابل لیورپول را داشته است.
۱۲) بایرلورکوزن که در کل فصل شکستی نداشته در لیگ اروپا با ۹ برد و ۳ تساوی تا فینال دوبلین بالا آمده است.
۸) آتالانتا ۸ مرتبه در رقابت‌های بین‌المللی مقابل تیم‌های آلمانی بازی کرده که حاصل کارش ۳ برد، ۳ تساوی و ۲ شکست بوده است.
۲۷) در ۲۷ مصاف با تیم‌های ایتالیایی، بایرلورکوزن ۶ برد، ۷ تساوی و ۱۴ شکست در کارنامه‌اش می‌بیند. تیم ژابی آلونسو با حذف یک تیم ایتالیایی (رم) به فینال رسیده است.
۱۶) تیم‌های ایتالیایی و آلمانی روی‌هم‌رفته ۱۶ قهرمانی (۹ قهرمانی برای ایتالیا و ۷ قهرمانی برای آلمان) در لیگ اروپا داشته‌اند. فرانکفورت آخرین قهرمانی آلمانی‌ست که سال ۲۰۲۲ با شکست رنجرز جام گرفت و آخرین قهرمانی یک تیم ایتالیایی به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد که پارما با شکست مارسی قهرمان شد.
۱۰) پیرامریک اوبامیانگ ستاره کهنه‌کار مارسی با ۱۰ گل برترین گلزن لیگ اروپاست. جانلوکا اسکاماکا با ۶ گل از آتالانتا و پاتریک شیک و ویکتور بونفیس هردو با ۵ گل از بایرلورکوزن برترین گلزنان فینالیست‌ها هستند.
۱) در حالی که ژابی آلونسو به تازگی اولین جام دوران سرمربیگری‌اش را کسب کرده، جان‌پیرو گاسپرینی باتجربه هنوز جامی در افتخاراتش نمی‌بیند.

مصدومان و محرومان
امیل هولم، سئاد کولاشیناتس و مارتن دی‌رون مصدومان آتالانتا هستند که به این بازی نخواهند رسید. بایرلورکوزن برای فینال لیگ اروپا مصدوم یا محرومی ندارد.

ترکیب احتمالی دو تیم
آتالانتا:
موسو، جیمسیتی، هین، اسکالوینی، زاپاکاستا، روگانی، پاشالیچ، ادرسون، دی‌کتلائر، کوپمینرس و اسکاماکا
بایرلورکوزن: کووار، تاپسوبا، تا، هینکاپیه، فریمپونگ، پالاسیوس، ژاکا، گریمالدو، آدلی، ویرتس و بونیفس

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی