نظرسنجی

به نظر شما، بازی در لیگ امارات برای سردار آزمون انتخاب مناسبی است؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به نظر می‌رسد پای پل پوگبا هم به داستان فرار مالیاتی فوتبالیست‌های مشهور باز شده است.

پوگبا‌؛ گناهكار يا قربانی؟

بعد از كريستيانو رونالدو حالا نوبت به ديگر ستاره حال حاضر دنياي فوتبال يعني پل پوگبا رسيده كه پايش به پروندههاي «فوتبال ليكس» كشيده شود؛ پروندههايي كه دو هفتهاي ميشود دنياي فوتبال را به هم ريخته است. ماجراي فوتبال ليكس موضوع پيچيده ولي جالبي شده است. بعد از چهرههاي سياسي و شناختهشده دنيا، اين بار 12 رسانه معتبر دنيا به صورت همزمان نتايج تحقيقات گسترده و 7 ماههشان درباره قراردادهاي مالي و تجاري بازيكنان فوتبال را منتشر ميكنند كه هر روز نوبت به يك نفر ميرسد؛ از مورينيو و رونالدو گرفته تا پاستوره و ديماريا و حالا هم كه پل پوگبا.

 

ماجرايي كه فوتبال ليكس درباره پل پوگبا منتشر كرده عجيب و البته درخور توجه است؛ گرانقيمتترين بازيكن دنيا كه همين تابستان با مبلغ 105 ميليون يورو از يوونتوس به منچستريونايتد پيوسته متهم به پولشويي و فرار مالياتي شده است. به طور دقيقتر او متهم به اين است كه ميليونها يورو پول را در بانك شهرهايي كه مشهور به بهشت مالياتي هستند انتقال داده تا از پرداختن ماليات در امان باشد. با اين حال اين موضوع به اين سادگيها نيست. در مدارك منتشر شده ابتدا اشارهاي به مدير برنامههاي فرانسوي پل پوگبا شده است: اوئاليد تانازفتي. تانازفتي زماني كه پوگبا 13 ساله بود او را كشف كرد و بعد تبديل به چهرهاي سرشناس در فرانسه كرد. همين شخص سال 2014 قرارداد جالبي با پل پوگبا منعقد ميكند. اينكه حق پخش تصوير پوگبا را به مدت 15 سال از او ميخرد؛ يعني پوگبا تا سال 2029 هيچ حقي از تصاوير منتشر شده و احتمالاً همكاري با اسپانسرهاي مختلف را نخواهد داشت. اين قرارداد حق پخش تصاوير پوگبا در يك شركت در لوكزامبورگ كه به بهشت مالياتي است تنظيم و پول حاصل از قراردادها به آنجا منتقل شده است.

 

سناريو از زماني كه مينو رايولا متوجه اين موضوع ميشود به هم ميريزد! در واقع رايولا، مدير برنامههاي جديد پوگبا، با مدير برنامههاي سابق اين بازيكن جر و بحث شديدي ميكند و در نهايت هم به اين نتيجه ميرسند كه مدير برنامه سابق پوگبا به همراه دستيارش حق پخش تصوير پوگبا را در ازاي دريافت مبلغ 10 ميليون يورو به مينو رايولا بفروشند. اين بار رايولا پول حاصل از قراردادهاي تجاري پوگبا را به جرسي، محل ديگري معروف به بهشت مالياتي انتقال داده است. اينجا بحث بر سر اين موضوع است كه قرارداد تازه پل پوگبا با كمپاني آديداس كه گفته ميشود مبلغي بين 25 تا 40 ميليون يورو بوده به همين كمپانيها در بهشت مالياتي منتقل شده تا كسي مجبور به پرداخت ماليات نشود.

 

فعلا گرانقيمتترين بازيكن دنيا حاضر به صحبت كردن در اين مورد نشده ولي مينو رايولا در گفتوگو با سايت مدياپرت، يكي از آن 12 رسانهاي كه چنين مطالبي را منتشر ميكنند، كلاً اخبار را «كذب و خيالي» توصيف كرده است.

 

البته فوتبال ليكس در همين پرونده اشارهاي هم به مينو رايولا، مدير برنامه پوگبا، كرده كه حسابي از كنار اين بازيكن نان خورده است! در مطالب منتشر شده آمده كه رايولا بابت حضور 4 ساله پوگبا در يوونتوس 10 ميليون يورو درآمدزايي داشته و بابت انتقال اين بازيكن به منچستريونايتد هم 27 ميليون يورو گرفته است. اين مدارك نشان ميدهد كه رايولا تقريباً به اندازه خود پوگبا در اين سالها درآمد داشته، در شرايطي كه بايد دستمزد او چيزي بين 10 تا 20 درصد قراردادهايي باشد كه پل پوگبا منعقد ميكند.

 

البته در اين ميان اگر حق پخش تصوير پوگبا فروخته شده باشد به نظر نميرسد قصوري متوجه اين بازيكن باشد ولي موردي كه در اين پرونده ذكر شده اين است كه «بعيد است پوگبا از تمام اين اتفاقات و فرارهاي مالياتي بيخبر بوده باشد.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما، بازی در لیگ امارات برای سردار آزمون انتخاب مناسبی است؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی