نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

پیشکسوت فوتبال کشورمان دار فانی را وداع گفت.

خبر تلخ برای فوتبال ایران/ ابراهیم آشتیانی به دیار باقی شتافت

به گزارش خبرورزشی، دقایقی قبل خبر تلخی به دست مان رسید و بار دیگر یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران را از دست دادیم. 
ابراهیم آشتیانی از پیشکسوتان نامدار و دوست داشتنی فوتبال کشورمان دیده از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت. 
سایت خبرورزشی، این مصیبت را به خانواده فوتبال ایران و خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و برای بازماندگانش طلب صبر از خداوند متعال دارد.
ابراهیم آشتیانی متولد ۱۰ آذر ۱۳۲۵ در تهران بود. آشتیانی از جمله تحصیل کرده های فوتبال ایران به شمار می رفت که با مدرک کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی، جزو اساتید برجسته دانشگاه بود. فرزندش، اردلان آشتیانی نیز فوتبالیست بود. او دوران جوانی خود را در تیمهای بوستان و پولاد (تیم زیر شاخه شاهین) گذراند و از فصل ۱۳۴۳ توسط عباس اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت و توانست بزودی در ترکیب اصلی قرارگیرد. 
در سال ۱۳۴۶ و در بازی با تهرانجوان، آشتیانی در نیمه اول یک کارت قرمز دریافت کرد و همین کارت زمینه ساز ایحاد درگیری در این بازی شد به طوری که درگیری این بازی منجر به صدور اعلامیه از سوی سازمان تربیت بدنی و انحلال باشگاه شاهین شد. آشتیانی در فصل ۱۳۴۷ رسماَ به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاه های آسیا شرکت کرد. این اولین حضور یک تیم ایرانی در این جام بود که آشتیانی نیز در آن حضور داشت.
مرحوم آشتیانی در سال ۱۳۴۸ همراه با اکثر بازیکنان پرسپولیس بر اساس قراردادی که مابین مالک باشگاه پرسپولیس و مالک باشگاه پیکان منعقد شد به مدت یک سال به باشگاه پیکان نقل مکان کرد. در همان سال توسط رایکوف به تیم ملی راه یافت.
در سال ۱۳۴۹ او و بازیکنان پرسپولیس دوباره به باشگاه قدیمی خود پیوستند. در سال ۱۳۵۰ و بازی با هامبورگ آلمان بازی زیبای آشتیانی باعث شد تا مسئولین این تیم آلمانی پیشنهاد به خدمت گرفتن این مدافع ۲۵ ساله را به مسئولان پرسپولیس بدهند که کارشکنیها مانع این انتقال شد و ابراهیم در ایران ماند. او علاوه بر حضور در دیدار پرسپولیس و هامبورگ دو روز قبل از آن در جریان دیدار دوستانه تاج برابر هامبورگ نیز به عنوان یار کمکی تاج به میدان رفت. همچنین در این سال در مسابقات جام دوستی به عنوان یار کمکی برای پاس به میدان رفت.
در سال ۱۳۵۱ همراه با پرسپولیس قهرمان مسابقات منطقهای ایران شد و در سال ۱۳۵۲ به مقام قهرمانی جام تخت جمشید دست یافت. در همین سال بود که پرسپولیس برد تاریخی ۶ بر صفر مقابل تاج را کسب کرد که گل اول این دیدار با حرکت از جناح راست و پاس دیدنی آشتیانی و ضربه حسین کلانی به ثمر رسید. در سال ۱۳۵۳ آشتیانی همراه با خداحافظی بازیکنان قدیمی باشگاه در حالی که ۲۸ سال سن داشت به عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال جام سوم تخت جمشید را به عنوان کاپیتان تیم بالای سر برد. آشتیانی در سال ۱۳۵۵ با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازیگری خداحافظی کرد.
او همچنین از سال ۱۳۴۸ که برای اولین بار توسط رایکوف به تیم ملی دعوت شد و در دیدارهای جام عمران منطقهای پیراهن تیم ملی را بر تن کرد تا سال 1353 ملی پوش بود. مرحوم آشتیانی همراه با تیم ملی در مسابقات جام ملت های آسیا ۱۹۷۲ به مقام قهرمانی دست یافت و به عنوان بهترین بازیکن این مسابقات نیز انتخاب شد. سپس صعود به المپیک ۱۹۷۲ مونیخ را تجربه کرد. گل صعود تیم ملی به المپیک مونیخ با پاس او به دست آمد. آشتیانی با تیم ملی در مسابقات جام جهانی کوچک ۱۹۷۲ برزیل و المپیک ۱۹۷۲ مونیخ شرکت کرد اما در سال ۱۳۵۳ در حالی که فقط ۲۹ سال داشت پس از بازی با کره جنوبی از تیم ملی خداحافظی کرد.
آشتیانی در سال ۱۳۵۴ در حالی که بازوبند کاپیتانی را بر دست داشت برای اولین بار مربی گری را هم تجربه کرد و به عنوان دستیار در کنار بیوک وطنخواه توانست پرسپولیس را به مقام قهرمانی لیگ برساند. او در فصل بعد باز هم همین سمت را به مدت کوتاهی در کنار وطنخواه و ایوان کونوف تجربه کرد. همچنین در بعد از انقلاب در سال ۱۳۶۰ مربی گری در تیم امید را تجربه کرد و در آخرین تجربه در سال ۱۳۶۹ تیم نوظهور پورا را به مدت کوتاهی مربی گری کرد. آشتیانی در زمان مدیریت اکبر غمحوار و پس از کناره گیری محمود خوردبین از سوی مدیریت باشگاه، به سمت سرپرستی تیم فوتبال پرسپولیس منصوب شد. 
اینها، بخشی از افتخارات دوران فوتبال مرحوم ابراهیم آشتیانی است: 
ملی: 
قهرمان جام ملتهای آسیا ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲
صعود به بازیهای المپیک تابستانی ۱۹۷۲
قهرمان جام عمران منطقهای ۱۹۷۰
 
باشگاهی: 
۱۳۴۳: قهرمان با شاهین
۱۳۵۱: قهرمان با پرسپولیس
۱۳۵۲: قهرمان با پرسپولیس
۱۳۵۳: نایب قهرمان با پرسپولیس
۱۳۵۴: قهرمان با پرسپولیس
۱۳۵۵: نایب قهرمان با پرسپولیس

 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی