۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

خبرورزشی به مناسبت کسب افتخار غرورانگیز دومین قهرمانی جوانان جهان با سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به گفتگو نشست.

خبرورزشی/ مهدی شیروانی: تیم ملی کشتی فرنگی جوانان با اقتدارتر از سال قبل و برای دومین سال پیاپی برسکوی قهرمانی‌جهان ایستاد. از روزی که سرمربی جوان، فهیم و پرتلاش تیم ملی جوانان، هدایت فرنگی‌کاران آینده‌ساز کشورمان را برعهده گرفته، توقع و انتظار از حمید باوفا و شاگردانش صد برابر شده و کسی به کمتر از قهرمانی تیم ملی جوانان راضی نمی‌شود! سرمربی جوان، همیشه خندان و بشاش تیم ملی به‌گونه‌ای، خودباوری را به شاگردانش تزریق کرده که بلای جان همه حریفان به ویژه روسیه شده‌اند. به مناسبت کسب افتخار غرورانگیز دومین قهرمانی جوانان جهان با سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به گفتگو نشستیم که حمید باوفا به خبرورزشی گفت:
* ۲ سال قبل زمانی‌که تیم ملی جوانان را تحویل گرفتم، تیم ایران با ۲ مدال برنز، سوم جهان شده بود. قبل از اعزام به مسابقات جهانی ۲۰۱۷ وقتی با طعنه و کنایه از من پرسیدند در مسابقات جهانی فنلاند چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ همانجا گفتم به این جوان‌ها اعتماد کامل دارم و مطمئن باشید از سال قبل نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
* خیلی خوشحالم که جوانان شایسته و آینده‌دار ما توانستند هم در جهانی ۲۰۱۷ و هم ۲۰۱۸ سربلند و سرافراز شوند.
* حلاوت و شیرینی دومین قهرمانی جوانان ما در مسابقات اسلواکی وقتی بیشتر می‌شود که می‌بینیم در سال اول روس‌ها فقط یک طلا گرفته‌اند و ما ۳ طلا، امسال هم به‌رغم تمام تدابیر، تلاش‌ها و برنامه‌هایی که روس‌ها داشتند فقط ۲ طلا گرفتند و ما ۴ طلا، اگر به جوان‌ها اعتماد کنیم، قطعاً موفقیت و آینده تیم‌های ملی را تضمین کرده‌ایم.
* اما بچه‌های ما با جسارت و جنگندگی هم توانستند برای دومین سال پیاپی قهرمان جهان شوند و هم با کسب ۴ طلا گوشه‌ای از توانمندی و اقتدارشان را به نمایش گذاشتند.
* با توجه به شناختی که از قابلیت‌های بچه‌های تیمم داشتم، به‌جرأت می‌گویم که این تیم، حداقل باید دو مدال دیگر هم می‌گرفت، اما بعضی اتفاقات و حوادث مانع شد تا همه بچه‌ها به آنچه استحقاق دریافت آن را داشتند، نرسیدند. حسین فروزنده یکی از همین بچه‌هاست که حقش بود در جهانی اسلواکی مدال بگیرد.
* روس‌ها برای اینکه بتوانند مانع موفقیت ما بشوند، کوموروف تنها کشتی‌گیر طلایی خودشان در مسابقات جهانی سال گذشته فنلاند را این بار به یک وزن پایین‌تر آورده بودند تا بلکه با این ترفند از تیم ما سبقت بگیرند.
* حدود ۴ – ۳ ماه قبل از شروع رقابت‌ها جهانی، تمام حرکات و برنامه‌های فنی، تاکتیکی و تکنیکی کوموروف را آنالیز کرده بودیم و برای تمام لحظات این ۵ دقیقه برنامه‌ریزی کرده بودیم.
* حسین فروزنده هم با جسارت و شجاعت همه این برنامه‌ها را مو به مو انجام داد. در حالی که تابلوی زمان مسابقه، دقیقه ۵ و ۵۲ ثانیه را نشان می‌داد و فروزنده ۲ – صفر جلو بود، روس‌ها در ۸ ثانیه به پایان کشتی، تمام رشته‌هایشان را پنبه شده می‌دیدند. اینجا بود که به یاری داوران توانستند یک شکست غیرقابل باور را به تیم ما تحمیل کنند.
* فروزنده برنده این کشتی بود ولی در ثانیه‌های پایانی بی‌تجربگی کرد، تصورش این بود که کشتی تمام شده و اشتباهاً دستش به پای حریف خورد که بلافاصله داوران با پوئن و اخطار به او و امتیاز به حریف، ۸۲ کیلوی ما را جریمه کردند تا حریف روس برنده شود.
* اکثر نفرات تیم ما بی‌تجربه یا کم تجربه بودند. فقط کاویانی‌نژاد و میرزازاده تجربه حضور در مسابقات جهانی جوانان را داشتند و بقیه نفرات اولین حضورشان در مسابقات جهانی جوانان بود.
* با این مربیان سازنده، زحمتکش و بی‌ادعایی که در سراسر کشور تلاش می‌کنند و چنین شاگردان مستعد و توانمندی را به تیم ملی می‌دهند، مطمئن باشید که این کشتی هرگز بدون پشتوانه نمی‌ماند. برخلاف عده‌ای که معتقدند کفگیر کشتی به تهِ دیگ خورده، من معتقدم با این کشتی‌گیران، هرگز کفگیر کشتی به ته دیگ نمی‌خورد و اگر مسئولان محترم حمایت مناسب از کشتی داشته باشند، ان‌شاءا... می‌توانیم موفقیت کشتی فرنگی در المپیک لندن را در المپیک توکیو و المپیک‌های بعدی هم تکرار کنیم.
* متأسفانه الان شرایط کشتی به جایی رسیده که شاید تیم ملی بزرگسالان ما نتواند به رقابت‌های جهانی هم اعزام شود. اگر قبلاً با ۳۰۰ میلیون تومان می‌شد هزینه حضور تیم‌های ملی جوانان در تورنمنت‌های ضروری یا حتی مسابقات قهرمانی جهان را تأمین کرد، الان باید حداقل دو میلیارد تومان هزینه کرد.
* اگر قبلاً اعزام تیم‌های ملی کشورمان در رده‌های مختلف به مسابقات قهرمانی جهان، به بودجه‌ای ۵ میلیارد تومانی نیاز داشت، الان همان برنامه‌ها را باید با بودجه ۴۰ میلیارد تومانی انجام داد.
* قطعاً تأمین این بودجه از توان فدراسیون کشتی بر نمی‌آید و اگر مسئولان مربوطه به یاری و کمک فدراسیون و ورزش اول کشور نیایند، بسیاری از برنامه‌های فدراسیون و تیم‌های ملی دچار اختلال می‌شود.
* متأسفانه دیگر مشکلات را نمی‌توان با من بیمرم و تو بمیری حل کرد. امیدوارم شرایط به گونه‌ای شود که هرچه زودتر مملکت ما بتواند بر این مشکلات غلبه کند تا مسئولان هم بتوانند به خوبی از قهرمانان و افتخارآفرینان حمایت کنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی