۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

درخشش اوندرِی دودا در هفته‌های آغازین بوندس‌لیگا و گلزنی‌اش برابر بایرن‌مونیخ نوید ظهور یک ستاره جدید در فوتبال اروپا و جهان را داده است.

به گزارش خبرورزشی، در فصل جدید بوندس‌لیگا هم یک پدیده دیگر به لیگ آلمان، فوتبال اروپا و جهان معرفی شد. اوندرِی دودا صدرنشین جدول گلزنان بوندس‌لیگا رسماً در جدال برابر بایرن‌مونیخ معرفی شد. جایگیری درست و ضربه دقیق به سقف دروازه مانوئل نویر نشان داد بازیکنی به ما معرفی شده که فاکتورهای لازم برای ستاره شدن را دارد. سایت رسمی بوندس‌لیگا به بهانه درخشش دودا نکاتی را درباره او منتشر کرده است.

بایرن مراقب باشد!

بوندس‌لیگا متوجه شده چرا پال داردای سرمربی هرتابرلین می‌گوید: «دودا می‌تواند با توپ کارهایی انجام دهد که بازیکنان اندکی می‌توانند.» بایرن‌مونیخ و دیگران می‌توانند شاهد این گفته باشند. باواریایی‌ها باید خوشحال باشند دودا بلایی که هفته دوم بر سر شالکه آورد را سر آنها نیاورد. وقتی دو گل زیبا زد و دومی با ضربه ایستگاهی استثنایی ثبت شد، گفت: «فکر کنم در کل دوران بازی‌ام این نخستین مرتبه‌ای بود که دو مرتبه در یک بازی گل می‌زنم.» و بایرنی که مراقبِ دودا نبود تا این هافبک تهاجمی جوانِ اهل اسلواکی زهر خودش را بریزد. دودا بعد از این بازی هم گفت: «افتخار می‌کنم برابر بایرن گل زدم. شاید این گل باعث پیشرفت من در هرتا شود.»

هنرمند کوچک اسلواک در برلین

هنرمند کوچک

جمهوری‌چک «موتسارت کوچک» داشت، توماس روسیچکی ستاره سابق دورتموند و آرسنال. حالا همسایه آنها اسلواکی «هنرمند کوچک» دارند. اما دودا باید به یاد داشته باشد زندگی در برلین همیشه رنگ‌های شاد و روشن ندارد. پس از اینکه سال 2016 دودا با قراردادی 5 ساله از لژیا ورشو لهستان به هرتا پیوست در فصل اول فقط موفق شد 67 دقیقه در ترکیب تیم جدیدش بازی کند و بیشتر فصل به دلیل مصدومیت زانو و مشکل عضلانی از دست داد. پس از آن تابستان 2017 دوباره به مرز آمادگی رسید، اما با استانداردهای داردای او برای بازی کردن در ترکیب اصلی آماده نبود. هافبک سابق تیم ملی مجارستان به شاگرد اسلواک خودش حسابی سخت گرفت و تمرینات اضافی با فشار بالا را در نظر گرفت تا دودا به سطح مورد نظرش برسد. تا اینکه ژانویه 2018 داردای درباره دودا گفت: «مدت‌ها بود او را در تمرین به این شکل ندیده بودم. قدرت تحرک او بهتر شده. شاید ما بخواهیم با او مثل یک شماره 10 بازی کنیم.» سالومون کالو مهاجم باتجربه ساحل‌عاجی هم بعد از درخشش او برابر شالکه گفت: «شماره 10 برگشته است.»

اولین قدم‌ها

قبل از اینکه اوندرِی دودا در بوندس‌لیگا بدرخشد در اسلواکی خودش را نشان داد. او فوتبالش را در باشگاه شهر محل تولدش «اسنینا» در شرق اسلواکی شروع کرد، قبل از اینکه به باشگاهی ملحق شود که یک مرتبه تا مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا هم رسیده بود یعنی «کوشیتسه». بعد از اینکه در 17 سالگی در ترکیب تیم اول باشگاه به میدان رفت به تیم ملی جوانان اسلواکی هم دعوت شد. آن‌قدر عملکردش چشمگیر بود که جایزه «پیتر دوبرووسکی» که جایزه بهترین بازیکن جوان اسلواکی است را سال 2014 به خودش اختصاص داد. جایزه‌ای که مارِک همشیک و مارتین اشکرتل هم آن را برده‌اند. فوریه 2014 لژیا پا پیش گذاشت و دودا را به پایتخت لهستان برد. آن زمان پدرش که مدیربرنامه‌هایش هم هست گفت: «اوندرِی پسر باهوشی است. رفتن از کوشیتسه جایی که 200 هزار نفر جمعیت دارد به ورشو با جمعیت حدود 10 برابر او را تغییر نخواهد داد. او می‌تواند این فشار را تحمل کند.»

سنگ سرد

در 2 قهرمانی لژیا در اکتسراکلاسای لهستان نقش پررنگی داشت. لیست بلندبالایی از پیشنهادهای بزرگ از باشگاه‌هایی مثل میلان، اینتر، ناپولی، آرسنال، تاتنهام، اورتون، هانوفر و کلن برای اوندرِی دودا تشکیل شد. زمانی که دودا با قهرمانش استیون جرارد اسطوره لیورپول مقایسه می‌شد همه او را می‌خواستند. دودا روزهای سختی را پشت سر گذاشت و حتی عملکرد درخشانش باعث شد هواداران تیم کوکِسی آلبانی در لیگ اروپا او را با سنگ بزنند!

هنرمند کوچک اسلواک در برلین

سوپر اسلواک

در تیم ملی اسلواکی همیشه استقبال گرمی از اوندرِی می‌شود چرا که او را بخشی از نسل طلایی جدید تیم ملی کشورشان در کنار استانیسلاو لوبوتکا می‌دانند. ماه نوامبر 2014 جانشین مارِک همشیک در ترکیب اسلواکی شد تا برابر فنلاند اولین بازی ملی‌اش را انجام دهد. اولین گل ملی‌اش را هم سال 2015 برابر جمهوری‌چک به ثمر رساند. پاداش این روزهای خوب حضور در یورو 2016 بود. شماره 8 «شاهین‌ها» در جام ملت‌های اروپا هم یک گل برابر ولز زد. حالا بعد از دو فصل سخت و سپری کردن مصدومیت‌ها او قدرتمندانه بازگشته است. میشائیل پریتس مدیرورزشی باشگاه هرتابرلین درباره اوندرِی دودا می‌گوید: «او پسر بسیار خوبی است که خوب می‌داند چه چیزی می‌خواهد. قطعاً آینده خوبی پیش روی اوندری خواهد بود.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی