۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

قهرمان موی‌تای بانوان ایران به خبرورزشی گفت: برای مهار شیطنت‌های کودکانه همراه خواهرانم تکواندو را شروع کردیم و تا دان ۲ پیش رفتم.

خبرورزشی/فتح‌الله فتحی؛ معصومه تاجیک، قهرمان موی‌تای بانوان ایران چند هفته است در کمپ چین با حرفه‌ای‌ها تمرین می‌کند تا به استاندارد‌های جهانی دست پیدا کند. تاجیک که سال گذشته به عنوان سفیر ورزش و گردشگری تایلند در ایران انتخاب شد برای بانوان موی‌تای‌کار برنامه‌های خوبی دارد و می‌خواهد با هماهنگی فدراسیون ورزش‌های رزمی مقدمات برگزاری یک تورنمنت با جوایز نقدی را فراهم کند. تاجیک در گفتگو با خبرورزشی از صفر تا صد سفرش به چین و برنامه‌های آینده اش حرف زد.
* از چه زمانی ورزش را شروع کردی؟
از ۹ سالگی ورزش را با دوومیدانی شروع کردم، اما برای مهار شیطنت‌های کودکانه همراه خواهرانم تکواندو را شروع کردیم و تا دان ۲ پیش رفتم، در لیگ و مسابقات کشوری و استانی مبارزه کردم، اما بعد از مدتی رفتم سمت موی‌تای.
* خانواده تاجیک ورزشکار دیگری دارد؟
خواهر بزرگترم کیک‌بوکسینگ‌کار بود و بیشتر در مسابقات برون‌مرزی بازی کرد، اما پس از اینکه در آخرین بازی بینی اش شکست مجبور شد جراحی کند و ورزش حرفه‌ای را کنار بگذارد.
* چه زمانی وارد مربیگری شدی؟
تا قبل از سال ۸۸ مبارزه می‌کردم، اما بعد از آن به عنوان بازیکن و مربی در خدمت موی‌تای هستم. مضاف بر اینکه مدرک مربیگری بین‌المللی هم دارم.
* رکورددار هستی؟
دو رکورد جهانی در حال ثبت دارم که هزینه مالی این دو رکورد را وزارت گردشگری تایلند پرداخت می‌کند.
* در کمپ چین تمرین می‌کنی؟
بله، نزدیک به یک ماه است که در کمپ تمرینی چین هستم و با ورزشکاران برتر دنیا تمرین می‌کنم. این کمپ‌ها معمولاً در زمان‌های ۲، ۳ و یا ۶ ماهه برگزار می‌شود که فکر می‌کنم یک ماه دیگر در این کشور بمانم.
* برنامه تمرینات کمپ چگونه است؟
علاوه بر تمریناتی که مربیان تایلندی و چینی در دستور کار قرار داده‌اند، سمینار‌های مختلفی برگزار می‌شود و قهرمانان نامدار دنیا به فایتر‌ها اصول و روش‌های مبارزه را آموزش می‌دهند تا برای مبارزه با حرفه‌ای‌ها آماده باشیم. طبق برنامه رأس ساعت ۷ همه باید برای دویدن آماده باشند و بعد از آن استارت تمرین صبح، از ۱۱:۳۰ تا ١٢ ناهار و ساعت ٤ تمرین بعدازظهر شروع می‌شود. تمرینات سختی را شروع کردم که بعد از بازگشت به ایران این تمرینات را به شاگردانم انتقال می‌دهم.
* تایم استراحت دارید؟
فقط روز‌های یک‌شنبه که تعطیلات رسمی است، مبارزان استراحت دارند. در این روز فایتر‌ها به خرید و کار‌های روزمره خود می‌پردازند، اما من انفرادی تمرین می‌کنم و مشکلات تکنیکی‌ام را اصلاح می‌کنم.
* کریسمس کمپ تعطیل است؟
خیر، به جز یک‌شنبه‌ها تعطیلی نداریم و جشنی در کار نیست، چون آن‌ها معتقدند جشن یک فایتر داخل رینگ است.
* چه زمانی به کمپ تایلند می‌روی؟
به احتمال زیاد بعد از بازگشت از کمپ چین، یک ماه ریکاوری می‌کنم و پس از آن به تایلند می‌روم.
* هزینه این سفر‌ها چطور تأمین می‌شود؟
وزارت گردشگری تایلند برنامه‌های زیادی برای موی‌تای بانوان ایران دارد که به زودی این برنامه‌ها اجرایی می‌شود، ضمن اینکه وزارت گردشگری تایلند اسپانسر من به شمار می‌رود و کلیه هزینه‌های سفرم را تأمین می‌کند.
* برای آینده چه برنامه‌ای داری؟
می‌خواهم به کمک چند اسپانسر بزرگ، میزبانی تورنمنت موی‌تای را با جوایز نقدی در ایران بر عهده بگیرم. هنوز اوزان مسابقات را مشخص نکرده‌ایم، اما اگر فدراسیون ورزش‌های رزمی حمایت کند، قصد داریم این تورنمنت را در چهار وزن مردان و زنان با حضور فایتر‌های ایرانی و خارجی برگزار کنیم.
* آیا برای میزبانی مسابقات با فدراسیون هماهنگ کرده‌اید؟
چند ماه قبل با شادنیا، دبیر فدراسیون جلسه داشتیم، اما پس از بازگشت با رشیدی، رئیس فدراسیون جلسه خواهیم داشت و درباره این مسابقات و پروتکلی که آماده کرده‌ایم صحبت می‌کنیم.
* با فدراسیون همکاری دارید؟
بله، چند روز پیش از طرف نایب‌رئیس موی‌تای بانوان کشور خانم مؤمنی، عضو کمیته استعدادیابی شدم و پس از بازگشت از چین کارم را شروع می‌کنم.
* کار ساخت مستندت به کجا رسید؟
در جشن امضای قرارداد من با آمازینگ تایلند، مستند من استارت خورد ولی بنا به دلایلی عقب افتاد.
* از مصدومیت نگران نیستی؟
اصلاً نگران نیستم، چون معتقدم هر ورزشی ریسک خاص خودش را دارد. من خودم بار‌ها آسیب دیدم ولی آسیب‌دیدگی من از موی‌تای نبوده و بیشتر از روی غفلت خودم بوده است.
* ورزش حرفه‌ای هزینه‌های بالایی دارد، این هزینه‌ها چطور تأمین می‌شود؟
برخلاف اینکه ورزش حرفه‌ای را انتخاب کرده‌ایم، درآمدمان حرفه‌ای نیست و باید اسپانسر جذب کنیم. البته من اسپانسر دارم، اما درآمدم زیاد نیست و فقط در این حد است که بتوانم تمرین کنم، وسایل تمرین تهیه کنم و شهریه کلاس‌ها را بدهم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی