۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سلطان خرک حلقه ژیمناستیک ایران به خبرورزشی گفت: در بوندس‌لیگا ژیمناست‌ها درآمد خوبی دارند، اما وضعیت من طوری نیست که بتوانم بروم.

کیخا‌: طلسم المپیک را می‌شکنم
خبرورزشی/فتح‌الله فتحی؛ سعیدرضا کیخا، سلطان خرک حلقه ژیمناستیک ایران با مدال برنز جام جهانی آلمان یک قدم به المپیک ۲۰۲۰ توکیو نزدیک شد. او در جام جهانی علاوه بر مدال برنز، ۶ حرکت خرک حلقه را به نام خودش ثبت کرد. ۶ حرکتی که حالا اسمش را به عنوان اولین ژیمناست مبتکر در جهان مطرح می‌کند (اینجا ببینید) ؛ اولین افتخاری که کیخا با آن پرچم ایران را بالا برد.
ژیمناست شیرازی سهمیه المپیک برای ایران را دور از دسترس نمی‌داند و خودش را برای سه رویداد مهم جام جهانی باکو، قطر و آلمان که مسیر‌های سهمیه المپیک به شمار می‌رود آماده می‌کند.
کیخا با برگشت از فرصت استفاده کرد و همراه خانواده اش به مسافرت رفت، اما در گفتگو با خبرورزشی از مسابقات جام جهانی، ثبت ۶ حرکت ابداعی در کمیته فنی فدراسیون جهانی، شروع تمریناتش برای انتخابی المپیک و... حرف زد.
* خودتان را معرفی کنید.
سعیدرضا کیخا هستم، متولد ۱۳۶۷، اصالتاً شیرازی، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد شیراز، لیسانس مهندسی مکانیک دانشگاه امام حسین (ع) تهران، متأهل و یک پسر کوچولو به نام محمدحسین دارم.
* چطور شد ژیمناستیک را شروع کردید؟
در سن ۵ سالگی پدر و مادرم من را به ژیمناستیک فرستادند. پدرم کشتی‌گیر بود و دوست داشت من هم کشتی‌گیر شوم به همین خاطر من را به ژیمناستیک فرستاد تا بدنم آماده شود و بعد بروم کشتی، اما به خاطر اینکه در ژیمناستیک موفق بودم، در همین رشته ماندگار شدم و قید کشتی را زدم.
* اگر زمان به عقب برگردد، ممکن است رشته دیگری را انتخاب کنید؟
شک نکنید باز هم ژیمناستیک را انتخاب می‌کنم، چون هم به حرکات زیبای آن علاقه دارم و هم به موفقیت‌های بسیار خوبی دست یافته‌ام. در واقع بیشتر از آنچه که انتظارش را داشتم به دست آورده‌ام.
* جام جهانی آلمان چطور بود؟
مسابقات سطح کمی و کیفی بسیار بالایی داشت. چون این مسابقات اولین انتخابی المپیک بود ژیمناست‌های متعددی از کشور‌های مختلف آمده بودند که همه جزو مدعیان جهان بودند و من خوشحالم که توانستم در میان این همه مدعی علاوه بر مدال برنز نمره‌ای کسب کنم که تا به حال هیچ ورزشکاری در ژیمناستیک کشورمان کسب نکرده بود. به اعتقاد خودم گذشتن از سد رقبای باتجربه آن هم با نمره ۱۵/۱۳۳
یک جهش بزرگ است که من برای ژیمناستیک ایران به ثبت رساندم.
* حریفان‌تان چطور بودند؟
تمام ژیمناستیک‌کارانی که در این دوره حضور داشتند بسیار قدر بودند. هر کدام صاحب مدال‌های جهانی و قاره‌ای بودند. ژیمناستی که به نایب‌قهرمانی رسید چینی بود و نگاه داوران به کشور‌هایی که صاحب سبک هستند متفاوت است. من با تلاش خودم و راهنمایی مربیان تیم ملی از بین ورزشکاران کشور‌های ارمنستان، چین، چین‌تایپه، کرواسی و اسلوونی به فینال راه پیدا کردم تا بعد از ژیمناست‌های چین‌تایپه و چین در رده سوم بایستم.
* درباره حرکت‌هایی که به نام خودتان ثبت کردید، بیشتر توضیح می‌دهید؟
در خرک حلقه، ۶ حرکت به ثبت رسانده‌ام که این حرکت‌ها به نام کیخا یک تا ۶ در کتاب داوری بین‌المللی ژیمناستیک شناخته می‌شود. این حرکت‌ها ارزش بالایی دارد و کمتر کسی می‌تواند این حرکات را انجام دهد، چون حرکت بسیار سختی است. این حرکت با بالاترین ارزش در کتاب داوری جهانی ثبت شده است و هر ژیمناستی که بخواهد از آن‌ها استفاده کند، به نام من امتیاز به ژیمناست اجرا‌کننده تعلق می‌گیرد.
* از مدال برنزی که گرفتید راضی هستید؟
مدال برنز در جام جهانی مدال کمی نیست و من از مدالی که به دست آوردم راضی هستم. اگر چه خیلی از مربیان حاضر در آلمان معتقد بودند می‌توانستم مدال نقره بگیرم. باید قبول کنیم ما با کشور‌هایی مثل چین، ژاپن، چین‌تایپه و... مسابقه دادیم که جزو قهرمانان المپیک و جهان بودند. من در فینال خرک حلقه امتیاز 133/15 را ثبت کردم و بعد از نمایندگان چین‌تایپه و چین در جایگاه سوم ایستادم. این نتیجه در حالی رقم خورد که در این وسیله ۴۴ ورزشکار پرقدرت جهان حضور داشتند.
کیخا‌: طلسم المپیک را می‌شکنم
* از رکوردی که زدید، چه احساسی دارید؟
احساس خیلی خوبی دارم، شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که بتوانم به فینال راه پیدا کنم و مدال بگیرم. سال گذشته در مسابقات آذربایجان مدال برنز گرفتم. گفته بودم تلاش می‌کنم حرکتی را ثبت کنم و خوشبختانه توانستم به قول خود عمل کنم. در ورلدکاپ جهانی باکو موفق شدم یک حرکت جدید در ژیمناستیک به نام ایران ثبت کنم. بعد از ارسال فیلم مسابقه رئیس کمیته فنی فدراسیون جهانی آن را پذیرفت و با نمره 133/15 به فینال مسابقات راه پیدا کردم، اما متأسفانه در فینال تعادلم را ازدست دادم و از رسیدن به مدال نقره بازماندم، در حالی که می‌توانستم مدال خوش‌رنگ‌تری بگیرم.
* سختی‌های زیادی را متحمل شدید؟
بله، برای این مسابقات زحمت زیادی کشیدم و یک سال دوری از خانواده، همسر و فرزندم را تحمل کردم، اما خیلی خوشحالم پایان همه این سختی‌ها و دوری‌ها با مدال و موفقیت‌های چشمگیر تمام شد و توانستم روی سکوی جهانی بایستم.
* آیا می‌توان به کسب سهمیه در المپیک توکیو امیدوار بود؟
کسب سهمیه المپیک برای ایران دور از دسترس نیست. من در تک وسیله خرک حلقه شانس زیادی دارم و می‌توانم با عناوین و حرکت‌هایی که به نام خود ثبت کرده‌ام، برای ژیمناستیک ایران سهمیه بگیرم.
* تولد فرزندتان کجا بودید؟
همزمان با مسابقه مقدماتی جام جهانی در باکو، پسرم به دنیا آمد. من در فینال مسابقات موفق شدم حرکتی نیز به نام خودم در فدراسیون جهانی ثبت کنم که این موفقیت شیرینی تولد فرزندم را دوچندان کرد و همه سختی‌ها را فراموش کردم.
* آیا پسرتان را به ژیمناستیک تشویق می‌کنید؟
اگر خودش به ژیمناستیک علاقه داشته باشد حتماً کمکش می‌کنم، اما او را برای انتخاب ورزش آزاد می‌گذارم تا خودش تصمیم بگیرد و در هر ورزشی که علاقه دارد، فعالیت کند.
* به فوتبال علاقه دارید؟
اهل فوتبال نیستم و به جز ژیمناستیک به هیچ رشته ورزشی دیگری فکر نمی‌کنم.
* شغل شما چیست؟
کارمند سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری شیراز هستم. البته مقدمات استخدام رسمی من در اداره ورزش و جوانان استان فارس در حال انجام است و در آینده نزدیک به اداره ورزش شیراز می‌روم.
* چرا لژیونر نشدید؟
پیشنهاداتی از چند باشگاه خارجی داشته‌ام، اما به خاطر اینکه متأهل هستم، بچه دارم، صبح‌ها کار می‌کنم و بعدازظهر‌ها تمرین، به همین دلیل این کار شدنی نیست. در بوندس‌لیگا ژیمناست‌ها درآمد خوبی دارند، اما وضعیت من طوری نیست که بتوانم بروم.
* قوانین فدراسیون جهانی تغییر کرده است، این تغییرات برای ژیمناستیک ایران فایده‌ای دارد؟
در دوره‌های قبلی امتیاز‌های تیمی خیلی اهمیت داشت، اما در این دوره امتیاز به ژیمناست‌هایی که تک وسیله کار می‌کنند اختصاص یافته است. این موضوع باعث شد که خیلی امیدوار شوم طلسم صعود به المپیک را بشکنم. در بازی‌های آسیایی جاکارتا با اختلاف یک‌دهم امتیاز کمتر در جایگاه چهارم ایستادم، اما این بار می‌خواهم طلسم المپیک را بشکنم.
* سهمیه‌های المپیک را در کدام مسابقات تقسیم می‌کنند؟
فدراسیون جهانی برای سهمیه المپیک توکیو تغییراتی انجام داده است و سهمیه را در گروه تیمی و انفرادی تقسیم کرده است. در بخش تیمی در مسابقات جهانی باکو سه تیم چین، ژاپن و روسیه سهمیه گرفتند و قرار است تکلیف ۹ سهمیه دیگر در رقابت‌های جهانی اشتوتگارت آلمان مشخص شود و در مسابقات انتخابی انفرادی در تک وسیله هر ژیمناستی مدال‌آوری کند مستقیم راهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو می‌شود و با توجه به مدال‌ها و رکورد‌هایی که در این مدت به دست آورده‌ام، به گرفتن سهمیه در تک وسیله پرش خرک حلقه که در آن تبحر دارم، خوشبین هستم.
* برای کسب سهمیه چه برنامه‌ای دارید؟
اهداف زیادی دارم، اما احساسی برخورد نمی‌کنم و تابع تصمیمات کادر فنی هستم تا اردو‌ها شروع شود. سه مسابقه مهم تا کسب سهمیه المپیک توکیو پیش رو داریم که تا آنجا که اطلاع دارم دو تا از مسابقات امسال برگزار می‌شود و یکی سال آینده. به هر حال تمام تلاشم را به کار می‌گیرم تا در مجموع بتوانم به عنوان نفر اول سهمیه المپیک را بگیرم.
* قصد خداحافظی از دنیای قهرمانی را دارید؟
هنوز در این باره تصمیمی نگرفته‌ام، چون الان وقت این کار نیست و تمام تلاشم را می‌کنم تا در مسابقات انتخابی المپیک حضور پیدا کنم. به همین دلیل فعلاً قصد خداحافظی ندارم و با همه توان برای مسابقات انتخابی المپیک آماده می‌شوم.
* به مربیگری و یا داوری علاقه‌ای دارید؟
خوشبختانه به هر دو رشته علاقه دارم و همه چیز بستگی به شرایطی دارد که بعد از دنیای حرفه‌ای‌ام رخ خواهد داد، اما می‌دانم در ژیمناستیک می‌مانم، چون دوست دارم تجربیاتی که طی سال‌ها به دست آورده‌ام را در اختیار نوجوانان و جوانان بگذارم، چون خود را مدیون ایران می‌دانم.
* انتظارتان از مسئولان چیست؟
از مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌خواهم نگاه ویژه‌ای به رشته پایه و پرمدال ژیمناستیک داشته باشند. در المپیک هر کشوری که ژیمناستیک قوی‌تری دارد در رتبه اول قرار می‌گیرد، ضمن اینکه ژیمناستیک هم مدال بیشتری می‌گیرد و هم پشتوانه خوبی برای سایر رشته‌های ورزشی می‌سازد.
* از فدراسیون حقوق می‌گیرید؟
۶ ماهه اول سال ماهانه یک میلیون و پانصد هزار تومان حقوق دادند که با کسر مالیات یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان دریافت کردیم. برای ۶ ماهه دوم با خانم درگاهی رئیس و سلیمانی دبیر فدراسیون صحبت کردیم تا پرداخت حقوق برای ادامه تمرینات ادامه پیدا کند.
* حرف آخر...؟
مدال برنز من در جام جهانی نتیجه کار دسته‌جمعی است. از مسئولان فدراسیون ژیمناستیک، اداره کل ورزش و جوانان، شهرداری شیراز، هیئت ژیمناستیک و نیز مربیان تیم ملی، خانواده‌ام، مخصوصاً همسرم که با حمایت‌هایش شرایطی فراهم کرد تا با آسودگی در اردو‌ها و مسابقات حضور پیدا کنم و مدال‌آوری کنم، تشکر می‌کنم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی