نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

فوتبال آسیایی با اجرای جواد خیابانی و شهاب قاسمی با استقبال مردم مواجه نشده است.

به گزارش خبرورزشی، جواد خیابانی و شهاب قاسمی از اینکه ۲۰۵ هزار بیننده تلویزیونی برای فوتبال آسیایی پیامک زده بودند سر ذوق آمده بودند. یک لحظه فکر کردیم ۲ میلیون و پانصد هزار نفر برای فوتبال آسیایی اس‌ام‌اس داده‌اند! آن هم برنامه‌ای که برای برنده ۲۰ میلیون تومان جایزه تعیین کرده بود. استقبال کمرنگ مردم از برنامه‌ای که جام ملت‌های آسیا را پوشش می‌دهد حتماً دلیل یا دلایل خاصی دارد که باید واکاوی شود. آیا مردم اعتمادشان به تلویزیون کمرنگ شده است؟ به این سؤال نمی‌شود به صراحت پاسخ منفی داد به این خاطر که فضای مجازی و سایر رسانه‌ها در برخی از اتفاقات ثابت کردند که رسانه ملی آن‌طور که دوست داشته اتفاقات را منعکس کرده است. کما اینکه در ماه‌های اخیر مردم به برخی از سیاست‌ها اعتراض کردند که یکی از این سیاست‌ها تلاش برای تغییر عادل بوده است، در حالی که فردوسی‌پور و برنامه اش شکل گرفته‌اند و احتمال تغییر آن‌ها ضعیف است. مردم امروز به خوبی متوجه شده‌اند که برخی، شاید هم تلویزیون نه، می‌کوشند که عادل کمرنگ شود. مگر می‌شود بهترین مجری، گزارشگر و حتی تهیه‌کننده هیچ نقشی در جام ملت‌های آسیا نداشته باشد؟ حتماً اراده‌ای وجود دارد که عادل کمرنگ و کمرنگ‌تر شود! اما آیا این به سود فوتبال و برنامه‌های ورزشی تلویزیون است؟ به یاد داشته باشیم برنامه ۹۰ در بدترین شرایط یک میلیون و ۵۰۰ هزار پیامک دریافت می‌کند.
چه کسانی بازی‌های جام ملت‌ها را تفسیر می‌کنند؟ مهم‌ترین شبکه‌های تلویزیونی با اینکه معتبر و شناخته شده هستند با چهره‌های صاحب‌نام و محبوب قرارداد امضا می‌کنند تا بازی‌های جام ملت‌ها را تفسیر کنند، اما در شبکه ورزش و برنامه فوتبال آسیایی چهره‌هایی برای تفسیر بازی‌ها دعوت می‌شوند که شناخته شده نیستند و دیدن آن‌ها هیچ جذابیتی برای مردم ندارد و بعضی وقت‌ها حرف‌هایی هم که می‌زنند به دل نمی‌نشیند!
جواد خیابانی در اجرا مدل خاص خود را پیش گرفته است و با همه انتقاد‌هایی که از او می‌شود به سبک کاری خود ادامه می‌دهد، با همه اشتباهاتی که می‌کند و با همه انتقاد‌هایی که از او می‌شود. قطعاً این مدل پیش رفتن خوب نیست. این‌طور نیست که مردم مجبور باشند حتماً برنامه‌ها را از شبکه ورزش تماشا کنند یا یک شبکه داخلی. بازی‌های جام ملت‌ها را شبکه‌های دیگر که خارجی هستند هم پخش می‌کنند، همین‌طور شبکه‌های اینترنتی. دیدن بازی‌ها از شبکه‌های خارجی روی ماهواره یک حسن بزرگ برای مردم دارد؛ اینکه بازی‌ها با تأخیر پخش نمی‌شود و مردم مجبور نمی‌شوند به بهانه سانسور یک صحنه را هزار بار ببینند! جواد خیابانی کاش به گونه‌ای اجرا می‌کرد که مردم دوست داشتند نه با مدلی که خود دوست دارد.
البته می‌شود برای استقبال کمرنگ مردم از برنامه فوتبال آسیایی بهانه‌های دیگری هم آورد. شاید شبکه ورزش هنوز در کل کشور جا نیفتاده باشد. شاید هنوز خیلی‌ها در ایران این شبکه را به روی آنتن دریافت نمی‌کنند. شاید هم جام ملت‌ها فاقد جذابیت لازم برای مردم است. جذابیت برخی از بازی‌های جام ملت‌ها برای مردم کمتر از بازی‌های لیگ برتر است. مثلاً بازی سپیدرود و نساجی را همه مردم در مازندران و گیلان می‌بینند، اما به طور مثال دیدار کره شمالی و بنگلادش در جام ملت‌ها در استادیوم ۴۵۴ تماشاگر داشت. احتمالاً این بازی برای تماشاگران تلویزیونی هم جذابیت نداشته است.
با همه این بهانه‌ها کاهش تماشاگر فوتبال آسیایی باید واکاوی شود.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
تلویزیون و خطر ریزش مخاطبان فوتبال
با وجود اینکه صدا و سیما تمام بازی‌های جام ملت‌های آسیا را تحت پوشش قرار داده و پخش می‌کند، ولی گویا استقبال خاصی از این بازی‌ها نشده است. برنامه‌ای، چون فوتبال آسیایی کمتر از ۲۰۰، ۳۰۰ هزار پیامک دارد در حالی که در گذشته و برنامه‌هایی، چون ۹۰ بیش از 1/5 میلیون نفر پیامک می‌زدند و مورد توجه قرار می‌گرفت. دلیل اینکه چرا استقبال از برنامه‌های ورزشی کم شده را از برخی کارشناسان و صاحب‌نظران پرسیدیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
علیرضا علیفر: کم شدن استقبال عمومی دلایل مختلفی دارد
گزارشگر نام‌آشنای فوتبال، در این خصوص گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. مثلاً اینکه شبکه سوم بازی‌های تیم ملی را پخش می‌کند، ولی سایر بازی‌های جام ملت‌ها از طریق شبکه ورزش پخش می‌شود. ساعت بازی‌ها 2/5، 4/5 و... هم روی کاهش مخاطب نقش دارد، همچنین باید به رده و سطح مسابقات هم اشاره کرد. مسلماً بازی تیم‌های قرقیزستان، ترکمنستان، ویتنام و... بیننده‌ای ندارد، اما در عوض اگر بازی‌های اروپایی، جهانی، حتی داخلی خودمان مثل سرخابی‌ها باشد استقبال بیشتری می‌شود لذا من معتقدم استقبال عمومی از برنامه‌های ورزشی کم شده، ولی دلایل مختلفی دارد.
شهاب قاسمی: خیلی‌ها شبکه ورزش را ندارند
مجری و گزارشگر شبکه تلویزیونی ورزش و رادیو ورزش، در این خصوص به خبرورزشی گفت: من فکر می‌کنم شبکه ورزش شبکه‌ای نیست که فعلاً در دسترس تمام مردم باشد و حتماً باید دستگاه دیجیتال خریداری کرد تا بتوان این شبکه را تماشا کرد و هنوز هستند کسانی که اقدام به انجام این کار نکرده‌اند. دوم اینکه شبکه ورزش با پخش بازی‌های مهم اروپایی باعث شده سطح توقع مردم هم بالاتر برود و قطعاً تماشای بازی‌های سطح پایین در جام ملت‌های آسیا با استقبال زیادی مواجه نمی‌شود اگرچه معتقدم بازی‌های روز آخر گروهی مثل عربستان - قطر، ایران - عراق و... و بازی‌های مراحل بالاتر مورد توجه بیشتر قرار خواهد گرفت.
محمد سیانکی: شاید مردم دغدغه‌های دیگری دارند
مجری و گزارشگر برنامه‌های ورزشی و فوتبال، در این خصوص به خبرورزشی گفت: باید قبول کرد شرایط اقتصادی و دغدغه‌های این روز‌های مردم حال و حوصله کمتری برای‌شان گذاشته تا اینکه بنشینند و ساعت ۲ بعدازظهر بازی سطح پایین برخی تیم‌های آسیایی را در جام ملت‌ها تماشا کنند. الان اگر از فوتبالدوستان بپرسید به غیر از بازیکنان ایرانی کدام بازیکنان آسیایی عملکرد بهتری داشته‌اند هیچ‌کس آن‌ها را نمی‌شناسد. فوتبال آسیا برای ورزش‌دوستان جذاب نیست و قطعاً مسابقات جهانی و اروپایی مخاطب بیشتری دارند و در این بازی‌ها هم فقط بازی‌های ایران مورد استقبال قرار می‌گیرد.
بیژن ذوالفقارنسب: سطح پایین مسابقات دلیل اصلی است
 کارشناس فوتبال که در اکثر برنامه‌های ورزشی به عنوان کارشناس حاضر می‌شود در این خصوص گفت: سطح پایین مسابقات جام ملت‌های آسیا دلیل محکمی برای این موضوع است که مردم استقبال زیادی از این بازی‌ها نکنند. مثلاً بازی تیم‌هایی، چون قرقیزستان، هندوستان و... چه جذابیتی دارد که مردم را پای برنامه‌های تلویزیونی ورزشی بکشاند؟ صدا و سیما تمام بازی‌ها را هم پخش می‌کند و من معتقدم فقط بازی‌های ایران مورد اقبال عموم قرار می‌گیرد. برای همین این روز‌ها استقبال از برنامه‌های ورزشی کمتر شده است.
ناصر ابراهیمی: مسابقات کیفیت ندارد
مربی پیشین تیم ملی و پرسپولیس، در این خصوص به خبرورزشی گفت: بله قبول دارم مدتی است مثل قبل استقبال زیادی از برنامه‌های ورزشی نمی‌شود و قطعاً دلیلش سطح پایین مسابقات جام ملت‌های آسیا و ساعت پخش آنهاست. اگر جام جهانی بود قطعاً اکثر بازی‌ها تماشاچی خاص خودش را داشت، ولی بازی‌های فعلی جام ملت‌ها کیفیت لازم را ندارد و شاید اگر تیم ملی در جام ملت‌ها بازی نمی‌کرد هیچ‌کس بازی‌های این دوره را نمی‌دید، چون برای کسی مهم نیست مثلاً تیم‌هایی، چون ویتنام، قرقیزستان و... چه نتایجی می‌گیرند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی