نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

مروری بر دیدار‌های گذشته تیم ملی ایران و چین مشخص می‌کند ما در بیشتر دیدار‌های رسمی در تورنمنت‌های مهم برنده شده‌ایم و اگر باختی هم بوده، بیشتر در دیدار‌های دوستانه رخ داده است.

همه تقابل‌های ایران – چین در طول تاریخ ۴۳ ساله

به گزارش  خبرورزشی ، تیم ملی فوتبال کشورمان در دیداری که باید پنج‌شنبه این هفته مقابل چین برگزار کند، برای بیست‌وسومین بار در تاریخ دیدار‌های دو تیم و هفتمین بار در جام ملت‌های آسیا رودرروی این حریف نام‌آشنای خود به میدان خواهد رفت!

مروری بر دیدار‌های گذشته دو تیم مشخص می‌کند ما در بیشتر دیدار‌های رسمی در تورنمنت‌های مهم مقابل چین برنده شده‌ایم و اگر باختی هم بوده، بیشتر در دیدار‌های دوستانه رخ داده است.

۱۹۷۶؛ اولین بازی و گل‌زن ایران!
در نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۱۹۷۶ اولین دیدار دو تیم با برتری ۲ بر صفر ایران در کشورمان به پایان رسید. گل‌های تیم ایران در آن دیدار را علیرضا خورشیدی و حسن روشن به ثمر رساندند. این دیدار در وقت قانونی صفر-صفر به تساوی رسید ولی در وقت‌های اضافه خورشیدی در دقیقه ۱۰۰ نام خود را به عنوان اولین گل‌زن تاریخ فوتبال ایران به چین ثبت کرد. روشن هم در دقیقه ۱۱۹ گل دوم را زد. این مصاف در مرحله نیمه‌نهایی برگزار می‌شد. ایران در پایان برای سومین و آخرین بار قهرمان آسیا شد.

۱۹۸۰؛ تساوی در کویت!
جام ملت‌های ۱۹۸۰ بار دیگر در دور گروهی با چین دیدار کردیم. این مسابقات در کویت برگزار شد و تیم ایران با گل‌های حمید علیدوستی و بهتاش فریبا رودرروی این تیم به تساوی ۲-۲ دست یافت.

۱۹۸۴؛ بردیم ولی چین اول شد!
در جام ملت‌های ۱۹۸۴ باز هم با چین در یک گروه قرار گرفتیم و در دیدار رودررو این تیم را با گل‌های عربشاهی و ناصر محمدخانی با نتیجه ۲ بر صفر شکست دادیم ولی با توجه گل‌های زده بیشتر، چین با امتیاز مساوی با ایران به دلیل تفاضل گل بهتر در صدر گروه قرار گرفت و ما دوم شدیم. چین در آن دوره در فینال شکست خورد و نایب‌قهرمان شد. ایران هم در آن رقابت‌ها به عنوان سومی دست یافت.

۱۹۸۶؛ دوستانه و باخت!
در سال ۱۹۸۶ طی یک دیدار دوستانه در مصاف با چین با نتیجه ۲ بر یک مغلوب این حریف شدیم.

۱۹۸۸؛ برد با درخشش عابدزاده!
در جام ملت‌های ۱۹۸۸ قطر در دیدار رده‌بندی با چین مصاف دادیم. بازی در وقت‌های قانونی و اضافه بدون گل تمام شد تا در ضربات پنالتی احمدرضا عابدزاده یک‌تنه ایران را به عنوان سومی برساند. او با مهار هر سه پنالتی متوالی چینی‌ها، کار را در سومین ضربه تمام کرد. پنالتی‌های ایران را مجتبی محرمی، محمدحسن انصاری‌فرد و زنده‌یاد سیروس قایقران به ثمر رساندند.

۱۹۸۹؛ در چین باختیم!
در سال ۱۹۸۹ و یک سال پس از آن ضیافت پنالتی در جام ملت‌های قطر، در مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا در کشور چین با این تیم دیدار داشتیم که در نهایت با حساب ۲ بر صفر به این حریف باختیم.

۱۹۸۹؛ در تهران بردیم!
دیدار برگشت مسابقات انتخابی جام جهانی در همان سال را در تهران با نتیجه ۳ بر ۲ برنده شدیم. بازی در ورزشگاه بزرگ آزادی انجام شد و محسن گروسی، سیدعلی افتخاری و فرشاد پیوس گل‌های تیم کشورمان را به ثمر رساندند. گرچه در نهایت تیم ملی به جام جهانی راه پیدا نکرد.

۱۹۹۴؛ شکست در هیروشیما!
بازی‌های آسیایی ژاپن در هیروشیما بود. تیم ملی با هدایت استانکو پوکله‌پوویچ در گروهی ۵ تیمی با چین قرار داشت که در نهایت با شکست یک بر صفر به این تیم سوم شدیم و به مرحله بالاتر صعود نکردیم.

۱۹۹۷؛ تساوی در چین!
سال ۱۹۹۷ و در روز‌هایی که تیم‌های ملی دیدار‌های دوستانه برگزار می‌کردند، چینی‌ها تدارک یک بازی با ایران را دیدند که در پکن برگزار شد و در نهایت با نتیجه تساوی صفر- صفر به پایان رسید.

۱۹۹۷؛ توفان مهدوی‌کیا!
انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برگزار می‌شد. دیدار رفت در چین با برد ۴ بر ۲ تیم ایران و درخشش مهدی مهدوی‌کیا به پایان رسید. او در آن روز ۲ گل زیبا زد تا همراه کریم باقری و علی‌اصغر مدیرروستا گلزنان تیم ایران باشند.

۱۹۹۷؛ چین باز هم ۴ گله شد!
دیدار برگشت انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در تهران با نتیجه‌ای تقریباً شبیه دور رفت به پایان رسید. با این تفاوت که ما یک گل کمتر خورده بودیم و با برد ۴ بر یک زمین را ترک کردیم. علیرضا منصوریان، علی‌اصغر مدیرروستا، کریم باقری و علی دایی ۴ گل ایران را در ورزشگاه آزادی زدند.

۱۹۹۸؛ پیروزی در بانکوک!
در بازی‌های ۱۹۹۸ بانکوک و در مرحله گروهی تیم ملی با گل‌های علی دایی و کریم باقری چین را با نتیجه ۲ بر یک شکست داد.

۱۹۹۸؛ باز هم بانکوک، باز هم چین!
در همان دوره از بازی‌ها و پس از صعود تیم ملی‌مان به دور نیمه‌نهایی باز هم چین رودرروی ما قرار گرفت تا این بار هم با شکست یک بر صفر از سر راه تیم ملی‌مان کنار برود. علی موسوی گل برتری ما را زد و در نهایت هم تیم ایران با هدایت زنده‌یاد منصور پورحیدری کویت را در فینال برد و عنوان قهرمانی را از آن ایران کرد.

۲۰۰۱؛ جام تمدن‌ها!
سه سال پس از آخرین رویارویی با چینی‌ها در جامی تحت عنوان تمدن‌ها که در تهران برگزار می‌شد، چینی‌ها رودرروی ما قرار گرفتند و با شکست ۴ بر صفر حرفی برای گفتن نداشتند. علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علیرضا نیکبخت‌واحدی و یدالله اکبری گل‌زنان تیم ملی‌مان در آن دیدار بودند.

۲۰۰۴؛ شکست با برانکو!
در جام ملت‌های ۲۰۰۴ در کشور امارات چینی‌ها انتقام برد‌های قبلی را از تیم ملی ایران با کمک داور گرفتند. بازی در مرحله نیمه‌نهایی برگزار می‌شد که در وقت‌های قانونی و اضافه یک- یک شد و تیم چین در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ شکست‌مان داد. در آن روز تیم ملی دو بازیکن اخراجی به نام‌های ستار زارع و محمد علوی هم داشت. علوی در جریان بازی تک‌گل ایران را هم به ثمر رسانده بود. ایمان مبعلی و یحیی گل‌محمدی هم در ضربات پنالتی ناموفق عمل کردند و در نهایت از راهیابی به فینال باز ماندیم. افسوس پنالتی چیپ گل‌محمدی هنوز از یاد فوتبال‌دوستان ایرانی نرفته است. لطف داوری در این دیدار شامل میزبان و مانع رسیدن ایران به فینال شد.

۲۰۰۷؛ تساوی در دور گروهی!
حریف سنتی تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های آسیا بار دیگر در گروه ایران قرار گرفت و در مصاف با این تیم به تساوی ۲-۲ دست پیدا کردیم. فریدون زندی و جواد نکونام گل‌زنان تیم ملی در آن بازی بودند.

۲۰۰۸؛ جام عمان کاپ!
یک سال پس از آن دیدار در جامی تحت عنوان عمان کاپ در مسقط پایتخت عمان به دیدار چین رفتیم و در پایان این حریف را با حساب ۲ بر صفر شکست دادیم. مهدی سیدصالحی (پنالتی) و پژمان نوری گل‌زنان ایران در این بازی بودند.

۲۰۰۹؛ دوستانه و برد در تهران!
در سال ۲۰۰۹ تیم کشورمان از چین دعوت کرد تا در دیداری دوستانه در استادیوم آزادی به مصاف هم بروند. آرش برهانی، کریم باقری و مازیار زارع گل‌زنان تیم ملی ما در آن مسابقه بودند که در نهایت با حساب ۳ بر یک به پایان رسید.

۲۰۰۹؛ شکست در چین!
در همان سال ۲۰۰۹ و به دعوت چینی‌ها ما نیز یک بازی دوستانه در پکن داشتیم. البته این بار بازی با نتیجه یک بر صفر به سود چینی‌ها و باخت ملی‌پوشان‌مان تمام شد!

۲۰۱۰؛ تلافی باخت!
یک سال بعد و در دیدار دوستانه دیگری که با چینی‌ها در تهران برگزار کردیم، موفق شدیم چین را با گل‌های آندرانیک تیموریان و محمد غلامی شکست بدهیم.

۲۰۱۶؛ تساوی بدون گل!
در سال ۲۰۱۶ و در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تیم خوب کشورمان در دیدار رفت و در چین مقابل این حریف به تساوی بدون گل دست پیدا کرد.

۲۰۱۷؛ برد با گل طارمی!
مسابقه برگشت انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه یک سال بعد در ۲۰۱۷ در تهران برگزار شد. تیم کی‌روش در آن مصاف با تک‌گل مهدی طارمی یک بر صفر چین را شکست داد تا مسیر صعود زودهنگامش به جام جهانی را هموار کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی