۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

امروز جوکوویچ، مرد شماره یک تنیس جهان و نادال، مرد شماره دو تنیس جهان، در ورزشگاه «راد لیور» برای کسب قهرمانی اولین گرند‌اسلم سال یعنی اوپن استرالیا، به مصاف هم می‌روند.

خبرورزشی/فرخ حسابی؛ توصیف نواک جوکوویچ از رویارویی اش با رافائل نادال در فینال رقابت‌های تنیس اوپن استرالیا، شنیدنی است: «سرسختی و رقابتی که او با خود به زمین مسابقه می‌آورده، بی‌اندازه است. بدون شک او سرسخت‌ترین تنیس‌باز جهان است که من دیده‌ام و مقابلش بازی کرده‌ام.»
تعریف خوبی بود، اما هنوز ادامه دارد: «مجبورت می‌کند هوشیار باشی، از همان ثانیه اول. اجازه نمی‌دهد یک نفس راحت در طول مسابقه بکشی.»
تقریباً این توصیف‌ها شبیه چیز‌هایی است که رقبایی که مقابل جوکوویچ قرار می‌گیرند هم بیان می‌کنند.
تفاوت‌ها
امروز ظهر که جوکوویچ، مرد شماره یک تنیس جهان و نادال، مرد شماره دو تنیس جهان، در ورزشگاه «راد لیور» برای کسب قهرمانی اولین گرند‌اسلم سال یعنی اوپن استرالیا، به مصاف هم می‌روند، تفاوت‌ها آشکار خواهد شد، مشخص‌ترینش این است؛ جوکوویچ راست‌دست است و نادال چپ‌دست.
شباهت‌ها
شباهت‌هایشان البته خیلی جذاب‌تر است، مثلاً هر دو این توانایی را دارند که در حالی که به شدت در حال دفاع کردن هستند، ناگهان ضربه‌ای بزنند که همه بگویند «چطور توانست توپ را به آنجا بزند؟» با همین ضربه ناگهان تبدیل می‌شوند به مهاجم و قدرت خود را در چارچوب زمین به رخ می‌کشند. هر دو برای تک‌تک امتیازات با نهایت تلاش و انگیزه می‌جنگند طوری که انگار هر ضربه‌ای که به توپ می‌زنند آخرین ضربه مسابقه و تعیین‌کننده برنده است.
یک مبارزه قدیمی
این نبرد پنجاه و سوم دو غول دنیای تنیس است؛ بیشترین تعداد مسابقه بین دو تنیس‌باز مرد از زمان شکل گیری مسابقات حرفه‌ای. جوکوویچ ۲۷-۲۵ از رافا جلوتر است.
* این نبرد بیست و ششم آن‌ها در زمین سخت یا هارد کورت است. بازی‌های قبلی: ۱۸-۷ به نفع جوکوویچ.
* این مسابقه پانزدهم این دو نفر در یک گرند‌اسلم است که یک رکورد به شمار می‌آید. تا اینجا نادال ۹-۵ جلو است.
* هشتمین رویارویی آن‌ها در فینال یک گرنداسلم است. بازی‌های قبلی‌: ۴-۳ به نفع نادال.
* این دومین بار است که در فینال اوپن استرالیا روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. مرتبه قبلی سال ۲۰۱۲ بود که در مسابقه‌ای که ۵ ساعت و ۵۳ دقیقه طول کشید، جوکوویچ برنده شد؛ طولانی‌ترین فینال تاریخ گرند‌اسلم.
بزرگترین حریف
نواک در مورد رقابتش با رافا می‌گوید: «نادال در تمام طول زندگی و دوران حرفه‌ای من، بزرگترین حریفی بوده که مقابلش بازی کرده‌ام، در همه زمین‌ها. بعضی مسابقاتی که ما مقابل هم داشته‌ایم نقطه عطفی در فعالیت‌های من بوده‌اند، احساس می‌کنم آن رقابت‌ها باعث شده‌اند دوباره در مورد بازیگری‌ام و روش کارم فکر کنم.»
ناامید‌کننده و فوق العاده
نوله از تلخی و شیرینی مقابله با نادال این‌طور می‌گوید: «زمان‌هایی که به او باخته‌ام، لحظاتی ناامیدکننده برایم بوده. هرچند بازی‌های فوق العاده‌ای را هم برده‌ام. آن نبرد‌ها باعث شدند من به بازیکنی که الان هستم تبدیل شوم، در این مورد شک ندارم.» ستاره ۳۱ ساله صربستانی سپس ادامه می‌دهد‌: «فینال گرند‌اسلم‌ها و بازی کردن مقابل بهترین رقیب‌ها در بهترین شرایط‌شان همان مسابقاتی هستند که برای آن زندگی می‌کنم و رؤیای آن را دارم. چه خواسته‌ای بیشتر از این می‌توانم داشته باشم؟»
رکوردشکنی
جوکوویچ به دنبال هفتمین قهرمانی خود در اوپن استرالیاست تا یک رکورد جدید را به نام خود ثبت کند، رکوردی که فعلاً او به طور مشترک با روی امرسون و راجر فدرر (هر کدام با ۶ قهرمانی) در اختیار دارند.
۱۵
اگر نوله برنده مسابقه امروز باشد به پانزدهمین قهرمانی خود در رقابت‌های گرند‌اسلم دست یافته و از این نظر یکی از پیت سمپراس جلو می‌افتد. چه کسانی بیشتر از او قهرمانی دارند؟ فدرر با ۲۰ قهرمانی و نادال با ۱۷ قهرمانی.
فرصتی برای نادال
برای نادال، رقابت امروز این شانس را ایجاد می‌کند که به رکورد فدرر نزدیک‌تر شود و همچنین تبدیل شود به سومین تنیس‌بازی که دست‌کم دو قهرمانی در هر یک از گرند‌اسلم‌ها کسب کرده است. قهرمانی قبلی ستاره اسپانیایی در اوپن استرالیا به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد، او سه فینال دیگر را در این تورنمنت با شکست ترک کرده در حالی که جوکوویچ آمار خیره‌کننده ۶- صفر را در ۶ فینال قبلی خود دارد؛ ۶ فینال، ۶ قهرمانی!
نیمه‌نهایی
هم نوله و هم رافا در مسابقه نیمه‌نهایی بازی‌های امسال، فوق العاده کار کردند. نادال مقابل استفانوس سیسیپاس ۲۰ ساله با اقتدار در سه ست (۶-۲، ۶-۴ و ۶- صفر) برنده شد و جوکوویچ هم لوکاس پولیه ۲۴ ساله را به راحتی و با نتایج صفر-۶، ۲-۶ و ۲-۶ در هم کوبید.
نظر سیسیپاس در مورد نادال: «توانایی شگفت‌انگیزی دارد که تو را مجبور می‌کند بد بازی کنی!»
نظر پولیه در مورد جوکوویچ‌: «قطعاً بازیکنان خیلی کمی هستند که بتوانند او را شکست دهند، شاید یک یا دو نفر!»
پولیه، نادال را جزو همین یکی، دو نفری می‌داند که می‌توانند جوکوویچ را شکست دهند و البته دلیلش هم مشخص است. سرویس‌های قدرتمند و فورهند‌های مرگبار، نادال را تبدیل به یک حریف همیشه خطرناک می‌کند. او امسال حتی یک ست را هم در ملبورن نباخته است.
دردسر پشت دردسر
فراموش نکنید رافا چندین مصدومیت متوالی و سخت را پشت سر گذاشته است مخصوصاً در هارد کورت. نادال سال گذشته در یک‌چهارم نهایی اوپن استرالیا به دلیل مصدومیت پای راست، از مسابقات کنار کشید. در اوپن آمریکا هم در مرحله نیمه‌نهایی بابت درد در زانوی راست خود نتوانست ادامه دهد. مچ پای راست خود را به تیغ جراحان سپرد و همین ماه گذشته هم از چند تورنمنت مسترز به دلیل ناراحتی در کشاله ران، کنار کشید.
از نظر روحی، خسته و فرسوده شده بود و به گفته خودش کمی نگران بود و دلیلش هم اتفاقاتی بود که یکی پس از دیگری برایش پیش می‌آمد: «بعد از چهار، پنج ماه کامل بدون فعالیت، وقتی به چنین مسابقاتی می‌آیی، این احتمال را می‌دهی که هر اتفاقی ممکن است بیفتد. این‌طور نیست؟»
نوله هم مصدوم می‌شود
جوکوویچ هم با مشکلات خاص خودش در زمینه سلامتی روبه‌رو بوده: مصدومیت آرنج دست راست باعث شد نیمی از سال ۲۰۱۷ را از دست بدهد و سال گذشته باعث باخت او در دور چهارم اوپن استرالیا شد تا در نهایت دستش را جراحی کند.
حالا در اوج.
اما حالا، جوکوویچ، مثل نادال، در اوج قرار دارد و هر دو آماده هستند رقابت قدیمی خود را ادامه دهند. نوله می‌گوید: «امیدوارم. هر دو نفر ما می‌خواهیم اوقات خوبی را داشته باشیم و یک روز خاطره‌انگیز را رقم بزنیم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی