نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تقابل ایران با ژاپنی که سال‌ها به‌عنوان یکی از قدرت‌های مسلم آسیا شناخته شده است پر است از آمار و ارقام و نکته‌های فنی و حاشیه‌ای.

به گزارش خبرورزشی، مثل اینکه این نخستین باری است که ایران و ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند یا اینکه این بیست و دومین رویارویی تاریخ فوتبال دو تیم و چهارمین تقابل دو تیم در جام ملت‌ها است و اینکه ایران بار هشتم است که به نیمه نهایی آسیا رسیده و ژاپن ششمین نیمه نهایی خود را تجربه می‌کند.
نکته جالب از میان همه این آمارها، پیشینه‌ای است که تقابل کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با هاجیمه موریاسو، سرمربی تیم ملی ژاپن دارد. ماجرا از این قرار است که کارلوس کی‌روش در فصل ۱۹۹۷ جی لیگ ژاپن مربی تیم ناگویا گرامپوس ایت بود و در آن زمان هاجیمه موریاسو نیز در تیم سانفرس هیروشیما در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد.
این دو تیم در آن فصل چهار بار با هم بازی کردند که حاصل آن دو برد برای هر دو تیم بود. موریاسو در دو مسابقه از آن ۴ مسابقه در میدان حاضر بود و جالب اینکه ناگویا هر دو مسابقه‌ای که موریاسو در آن حاضر بود را با نتایج ۲ بر یک و یک بر صفر با پیروزی پشت سر گذاشت؛ بنابراین با توجه به غیبت موریاسو در آن دو بازی این سومین تقابل کی‌روش و موریاسو است که باید دید آیا کی‌روش موفق به ثبت سومین برد خود مقابل مربی ژاپن می‌شود؟
نکته جالب توجه اینکه گراهام آرنولد سرمربی فعلی استرالیا به‌عنوان فوروارد تیم هیروشیما در آن فصل بوده است. در آن فصل ناگویا نایب قهرمان جام برندگان آسیا شد.
هاجیمه موریاسو که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ در تیم ملی ژاپن ۳۵ بازی ملی انجام داده دو بار هم با ایران روبه‌رو شده است. مربی سامورایی‌های آبی در بازی آخر مرحله گروهی جام ۹۲ که با پیروزی یک بر صفر ژاپن به پایان رسید و همچنین بازی مقدماتی جام جهانی که به برتری ۲ بر یک ایران انجامید مقابل تیم ملی ایران بازی کرده است.
ایران تاکنون در هفت بازی نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به میدان رفته است که ۵ بار نخست آن حد فاصل سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۸ به صورت متوالی و پی در پی بوده است.
در سال ۱۹۷۲ ایران در نیمه نهایی با جمهوری خمر روبه‌رو شد و ۲ بر یک به برتری رسید. صفر ایرانپاک و پرویز قلیچ‌خانی گل‌های ایران را در آن بازی به ثمر رساندند. ایران در فینال کره جنوبی را برد و برای دومین بار متوال به قهرمانی رسید.
ایران در بازی‌های ۱۹۷۶ که در کشورمان برگزار می‌شد نتوانست در ۹۰ دقیقه چین را شکست دهد، اما در وقت‌های اضافه با گل‌های علیرضا خورشیدی و حسن روشن توانست چین را شکست داده و به فینال برسد. ایران در فینال کویت را شکست داد و قهرمان شد.
در سال ۱۹۸۰ ایران در نیمه نهایی ۲ بر یک مغلوب کویت میزبان و قهرمان شد و در نهایت با پیروزی بر کره شمالی در بازی آخر به سومی آسیا بسنده کرد.
در سال ۱۹۸۴ ایران که تا دقیقه ۸۸ با تک گل دقیقه ۴۷ شاهرخ بیانی از عربستان پیش بود با گل به خودی شاهین بیانی بازی برده را از دست داد و در ضربات پنالتی ۵ بر ۴ مغلوب عربستان شد و با شکستی دیگر در ضربات پنالتی مقابل کویت چهارم شد.
در سال ۱۹۸۸ ایران در پنجمین حضور متوالی خود در نیمه نهایی آسیا یک بر صفر مغلوب عربستان شد و با شکست چین در پنالتی‌ها سوم آسیا شد.
در سال ۱۹۹۶ ایران برای سومین‌بار پیاپی مقابل عربستان به میدان رفت و باز هم در ضربات پنالتی شکست خورد.
آخرین حضور ایران در نیمه نهایی در سال ۲۰۰۴ مقابل چین بود که پس از تساوی یک بر یک در وقت‌های قانونی و اضافه در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ به چین باخت و با غلبه بر بحرین در رده بندی سوم شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی