۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

مهم‌ترین بازی پیش روی تیم ملی بازی با ژاپن است؛ مسابقه‌ای که اگر با پیروزی ایران همراه باشد بعد از چهار دهه موقعیت قهرمانی در جام ملت‌ها را برای تیم ملی به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرورزشی ، تیم ملی با کدام ترکیب و با کدام شیوه برابر ژاپن بازی خواهد کرد؟ این سؤالی است که نه تنها کادر فنی و خبرنگاران ژاپنی بلکه خبرنگاران ایرانی هم جواب آن را نمی‌دانند. تیم ملی در بازی‌هایی که پشت سر گذاشت با دو شیوه بازی کرد؛ ۴-۱-۴-۱ تهاجمی که در حمله تبدیل به ۳-۳-۴ می‌شد و شیوه ۴-۲-۳-۱ که تنها برابر عراق به نمایش گذاشته است.
مهم‌ترین سؤال این روز‌های فوتبال این است که تیم ملی برابر ژاپن مالکانه بازی کند بهتر است یا اقتصادی؟ این بازی در شرایطی برگزار می‌شود که ژاپن هم رو به شیوه بازی ایران آورده است، بازی دفاعی البته با سیستم ۲-۴-۴. باید این توضیح را تکرار کرد که تیم ملی در جام ملت‌ها تغییر سبک داده است. همان‌طور که می‌دانید تیم ملی تا به اینجای کار ۱۲ گل به ثمر رسانده، معدل گل زده تیم ملی در هر بازی ۴/۲ است و تیم ملی هر ۵/۳۷ دقیقه یک گل می‌زند که همه این‌ها نشان می‌دهد تیم ملی خوشبختی را در بازی تهاجمی جست‌وجو می‌کند.
وقتی نمایش تیم ملی ژاپن در بازی با عربستان با انتقاد‌هایی از سوی هواداران این تیم روبه‌رو شد رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن گفت: ما از تیم ملی دفاع می‌کنیم، حتی اگر قرار باشد برابر همه تیم‌ها دفاعی بازی کند؛ مهم کسب نتیجه است نه بازی زیبا و گاهی لازم است برای کسب نتیجه تیم دفاعی بازی کند.
تیم ملی ژاپن در بازی با عربستان در ۲۶ درصد از زمان بازی صاحب توپ و میدان بود و تعداد پاس‌های این تیم به ۲۰۰ پاس هم نرسید!
امروز البته برای طرفداران تیم ملی فوتبال ایران مهم نیست تیم ملی برابر ژاپن با چه شیوه‌ای بازی خواهد کرد، مهم عبور از سد این تیم و حضور در بازی پایانی است که یک گام دیگر ایران را به جام نزدیک می‌کند. البته که بازی مالکانه ایران در بازی با ژاپن می‌تواند مایه غرور باشد. این بازی مهم‌ترین چالش تیم ملی در جام ملت‌هاست چرا که ما در صورت عبور از این دیدار در فینال به یکی از دو تیم امارات یا قطر برمی‌خوریم که از نظر فوتبالی و سابقه در حد و اندازه‌های ژاپن نیستند. تیم ملی اگر در بازی با ژاپن مالکانه بازی کند نشان می‌دهد در تغییر سبک بازی موفق بوده است هر چند بازی دفاعی شاگردان کارلوس کی‌روش در بازی با ژاپن مورد انتقاد نخواهد بود، همان‌طور که ژاپنی‌ها با بازی دفاعی از سد تیم عربستان عبور کردند.
وقتی که سوت پایان بازی به صدا درمی‌آید کسی در مورد میزان مالکیت توپ و همچنین تعداد پاس‌ها صحبت نمی‌کند و همه از نتیجه بازی حرف می‌زنند.
برابر ژاپن چگونه بازی کنیم؟ شاید بهترین پاسخ به این سؤال فوتبال مبتنی بر شرایط باشد. شاید در دقایقی از این بازی شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که لازم باشد تیم ملی دفاعی فوتبال کند که در این دقایق بازی تهاجمی اشتباه خواهد بود. از سویی در برخی از دقایق بازی لازم است که تیم ملی تهاجمی بازی کند که در این دقایق بازی دفاعی اشتباه است. تلفیقی از بازی تهاجمی و دفاعی شاید بهترین راه حل برای این بازی باشد، این می‌شود یک بازی منعطف.
تیم ملی هم‌اکنون یکی از بهترین تیم‌ها در فاز دفاع و یکی از بهترین تیم‌ها در فاز حمله است و این به خودی خود نشان می‌دهد تیم ملی می‌تواند در این بازی حیاتی و سرنوشت‌ساز هم دفاعی بازی کند و هم تهاجمی. چنین تیمی بهترین تیم برای کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌هاست. این یک واقعیت است که باید آن را فریاد بزنیم.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
مقابل ژاپن چگونه بازی کنیم؟ فوتبال مالکانه یا بازی اقتصادی؟
تیم ملی امروز در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا باید با ژاپن مصاف بدهد. ژاپنی که به گفته کارشناسان با ارائه بازی اقتصادی توانسته به این مرحله برسد. در عوض فوتبالی که ما بازی می‌کنیم مالکانه بوده و ۹۰ دقیقه دروازه حریفان را مورد تهدید قرار می‌دهیم. اینکه حالا مقابل ژاپن هم فوتبال مالکانه ارائه دهیم یا بازی اقتصادی را در دستور کار داشته باشیم، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
جلال چراغپور: روی ضدحملات غافلگیر نشویم
کارشناس فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: قطعاً تیمی که توپ و میدان را در اختیار داشته باشد و در کار‌های دفاعی هم موفق عمل کند به نتیجه دلخواه خود خواهد رسید. ایران در فاز دفاعی عالی کار کرده و در حمله هم خوب به دروازه حریفان یورش می‌برد. مقابل ژاپن باید حواس‌مان به ضدحملات تند و تیز حریف باشد و اگر این کار را انجام دهیم و در حمله خوب اضافه شویم، ژاپنی‌ها را هم حذف خواهیم کرد. در فرار‌های مستقیم هم مدافعان ما سرعت خوبی دارند و مشکلی مدافعان ما را تهدید نمی‌کند.
میرشاد ماجدی: فوتبال مالکانه بدون گل خورده
کارشناس فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: من معتقدم ژاپن تیمی است که با حوصله فوتبال بازی می‌کند و بازیکنان ما باید مراقب باشند در تله ژاپنی‌ها گرفتار نشوند. به نظرم فلسفه ما در این بازی گل نخوردن خواهد بود و سپس انجام بازی زیبا یعنی بازی مالکانه بدون اینکه گلی دریافت کنیم و در این دوره از بازی‌ها هم به همین شکل کار کرده و نتیجه هم گرفته‌ایم. تیم ما دونده است و در اجرای اصول تاکتیکی موفق بوده و از دقیقه یک تا ۹۰ حمله می‌کنیم و گل هم نمی‌خوریم.
امیر حاج‌رضایی: پرفشار روی دروازه ژاپن!
کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: مسلماً تیم ما قوی‌تر از ژاپن است. تیم ملی نیمکت قوی دارد و داخل زمین هم از هماهنگی و انسجام تیمی زیادی برخوردار است. مقابل ژاپن هم پرفشار بازی خواهیم کرد و قطعاً حریف را تحت تأثیر قرار خواهیم داد. ما باید در طول ۹۰ دقیقه بازی مالکانه را ارائه دهیم و میانه میدان را از آن خودمان کنیم و به هافبک‌های ژاپنی اجازه بازیسازی و ایجاد موقعیت ندهیم و قطعاً این تیم را در طول ۹۰ دقیقه شکست خواهیم داد، چون از آن‌ها قوی‌تر هستیم.
بیژن ذوالفقارنسب: نظر من هم روی بازی مالکانه است
کارشناس فوتبال و مربی پیشین تیم ملی در این خصوص گفت: ژاپن تیمی نیست که بخواهد ایران را تحت فشار قرار دهد و در بازی آن‌ها هیجان و خلاقیت دیده نمی‌شود. اتفاقاً این ژاپن بوده که در این دوره از بازی‌ها اقتصادی کار کرده. ما قطعاً با ارائه فوتبال مالکانه و تصاحب توپ و استفاده از تکنیک‌های فردی می‌توانیم شرایط را برای شکست ژاپن فراهم کنیم. کادر فنی تیم ملی تدبیر درستی را در این بازی حساس اتخاذ خواهد کرد و من هم فکر می‌کنم بتوانیم ژاپن را شکست داده و به فینال برسیم.
رسول کربکندی: توپ و میدان در اختیار ما باشد
کارشناس فوتبال و یکی از سنگربانان ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در این خصوص گفت: نگاه ژاپن به تیم ملی ایران خاص است. آن‌ها قطعاً از فوتبال زیبا و مالکانه ما می‌ترسند و برای مهار حملات ما تدابیر دفاعی ویژه‌ای خواهند اندیشید، ولی خلاقیت بازیکنان ایرانی را در شرایط سخت نباید دست کم گرفت و قطعاً تیم ملی در بازی امروز بهتر از بازی‌های قبل ظاهر خواهد شد. من معتقدم ما باید توپ و میدان را در اختیار داشته باشیم و هافبک‌های ژاپن را از کار بیندازیم تا به خواسته خود برسیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی