نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در حال حاضر فدراسیون فوتبال به دنبال تعیین استراتژی برای آینده تیم ملی است و در این راه به این جمع‌بندی رسیده که سرمربی آتی تیم ملی باید خارجی باشد.

به گزارش خبرورزشی ، از آنجایی که تیم ملی در ۸ سال اخیر از کارلوس کی‌روش در رأس کادر فنی بهره می‌برده فدراسیون فوتبال قصد دارد در آینده هم هدایت تیم ملی را به مربی خارجی محول کند تا تیم ملی به سیر صعودی خود ادامه دهد. دو راه برای آینده تیم ملی وجود دارد که به‌زودی فدراسیون فوتبال یکی از آن‌ها را انتخاب خواهد کرد. یکی از راه‌ها این است که تیم ملی فعلاً با مربی موقت به کارش ادامه دهد تا سر فرصت سرمربی خارجی برای تیم ملی تعیین شود. در این صورت تیم ملی می‌تواند در ماه‌های آتی در روز‌های فیفا به مصاف حریفان خارجی برود. تیم ملی در ماه‌های آتی تورنمنت چهارجانبه چین را در ماه مارس پیش رو دارد. راه دوم هم این است که تیم ملی به سرعت یک مربی خارجی برگزیند که در این صورت به احتمال قوی تیم ملی فیفا دی را از دست خواهد داد.
مربی خارجی تیم ملی باید چه کسی باشد؟ مربی تیم ملی خارجی باشد یا ایرانی؟ در این خصوص یکسری صحبت‌ها شده است و حتی بازیکنان تیم ملی هم در این باره صحبت‌هایی داشته‌اند. به طور مثال سردار آزمون به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است فدراسیون فوتبال بهتر است یک مربی ایرانی بالای سر تیم ملی بگذارد، چون اگر چهره‌های سرشناس به تهران بیایند با امکانات فدراسیون فوتبال حاضر به کار کردن برای تیم ملی نیستند. در جریان جام ملت‌ها هم رامین رضاییان خواسته بود مردم در مورد ماندن یا رفتن کی‌روش اظهار نظر کنند!
مربی موقت برای تیم ملی و بعد مربی خارجی یا اینکه از همان ابتدا مربی خارجی برای تیم ملی انتخاب شود. تا به این جای کار صحبت‌هایی از علی دایی و برانکو هم شده است و حتی جواد نکونام.
بازیکن حق ندارد برای تیم ملی تعیین تکلیف کند، اما مشورت کردن فدراسیون فوتبال با بازیکنان تیم ملی بدون ایراد است، چون اساساً مشورت گرفتن کار خوبی است. فدراسیون فوتبال اگر با بازیکنان تیم ملی مشورت کند بدین معنی نیست که قرار است همه خواسته‌های آن‌ها را پیاده کند. مشورت گرفتن برای این است تصمیمی که برای تیم ملی می‌گیرد تصمیم خوبی باشد. چراکه این بازیکنان هستند که باید برای تیم ملی بازی کنند. هر چند برخی بر این باورند که انتخاب سرمربی تیم ملی ربطی به بازیکنان ندارد و فدراسیون فوتبال باید برنامه‌های تیم ملی را تبیین کند و در نهایت هرچه فدراسیون فوتبال تصمیم می‌گیرد بازیکنان تیم ملی باید مطیع باشند که این نظر هم به طور حتم قابل احترام است.
در تیم، سرمربی برای چیدن ترکیب با همه دستیارانش مشورت می‌کند، اما در نهایت تصمیم نهایی را خودش می‌گیرد و شرایط فدراسیون فوتبال هم این‌چنین است. فدراسیون فوتبال است که باید در مورد آینده تیم ملی تصمیم بگیرد، اما مشورت با اهالی خبره فوتبال بدون اشکال است و حتماً هم بازیکنان تیم ملی جزو نخبه‌های فوتبال هستند و قطعاً فدراسیون فوتبال در مشورت با بازیکنان تیم ملی می‌تواند به حقایقی برسد که خودش به آن نرسیده است.
هر چند ذهنیت مشورت گرفتن از بازیکنان تیم ملی نباید به این منجر شود که بازیکنان برای تیم ملی تعیین تکلیف کنند. یکی از حسن‌های حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایجاد نظم و دیسیپلین بود و اینکه هیچ‌یک از بازیکنان تیم ملی به خود اجازه نمی‌دادند از حیطه‌شان خارج شوند.
فضایی که کارلوس کی‌روش در تیم ملی ساخته مورد علاقه بازیکنان تیم ملی است و اصلاً ایرادی نیست که فدراسیون فوتبال این ذهنیت و این فضا را در اردوی تیم ملی حفظ کند.
ملی‌پوشان پیشین پاسخ می‌دهند
آیا فدراسیون فوتبال در انتخاب سرمربی تیم ملی با ملی‌پوشان هم مشورت کند؟
انتخاب یک سرمربی خوب و تأثیرگذار برای تیم ملی یکی از وظایف حساس و مهم فدراسیون فوتبال است چرا که با یک اشتباه در تصمیم‌گیری سرنوشت فوتبال ملی کشورمان زیر سؤال می‌رود. با رفتن کارلوس کی‌روش می‌بینیم و می‌شنویم که برخی ملی‌پوشان کشورمان اظهاراتی را در خصوص اینکه چه کسی سرمربی بعدی تیم ملی باشد مطرح می‌کنند، اما اینکه آیا فدراسیون فوتبال در انتخاب سرمربی جدید با ملی‌پوشان هم مشورت کند، سؤالی است که آن را با تنی چند از ملی‌پوشان پیشین کشورمان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
هادی عقیلی: بعید می‌دانم فدراسیون چنین کاری بکند
مدافع اسبق تیم ملی، در این خصوص به خبرورزشی گفت: قطعاً فدراسیون فوتبال خودش کارگروهی دارد و با یک مکانیزم خاص اقدام به انتخاب سرمربی جدید می‌کند و فکر نمی‌کنم در این بین با بازیکنان تیم ملی مشورت شود و در هیچ جای دنیا هم عموماً این موضوع مرسوم نیست. با این وجود من معتقدم باید یک مربی آورد که دنباله رو سبک و سیاق تفکرات کی‌روش باشد و آن‌ها را پیشرفته‌تر کند. اینکه برویم مربی‌ای بیاوریم که صد درجه با کی‌روش متفاوت باشد هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.
رضا شاهرودی: فدراسیون تصمیم‌گیرنده نهایی است
مدافع اسبق تیم ملی و مربی فعلی تیم امید، در این خصوص گفت: در این خصوص فدراسیون فوتبال و کمیته فنی تصمیم‌گیرنده هستند و مکانیزم انتخاب سرمربی تیم ملی هم مسیر خوبی را طی خواهد کرد. بازیکنان تیم ملی در این خصوص دخیل نخواهند بود و قطعاً فدراسیون فوتبال و کارشناسانی که در کمیته فنی انتخاب سرمربی جدید هستند براساس واقعیت‌ها و سطح فنی و کیفی فوتبال ما بهترین تصمیم را برای انتخاب فرد مذکور خواهند گرفت.
محمدرضا خلعتبری: دلیلی ندارد این کار را انجام دهد
مهاجم سابق تیم ملی، در این خصوص به خبرورزشی گفت: دلیلی ندارد فدراسیون فوتبال بخواهد برای انتخاب سرمربی تیم ملی نظر بازیکنان را بپرسد. هیچ جای دنیا هم چنین کاری انجام نمی‌دهند و فدراسیون فوتبال خودش براساس معیار‌ها و مکانیزمی که دارد بررسی‌هایش را انجام می‌دهد و فرد مورد نظر را انتخاب می‌کند. در این بین بازیکنان تیم ملی هیچ نقشی ندارند و این موضوع کاملاً طبیعی است و سابقه هم نداشته است.
محمد پنجعلی: این کار مرسوم نیست
کاپیتان اسبق تیم ملی، در این خصوص به ما گفت: این کار در فوتبال دنیا مرسوم نیست و فدراسیون‌های فوتبال در سراسر جهان تعاریف و سازمان خاص خودشان را برای انتخاب سرمربی تیم ملی دارند و کسی در این خصوص نظر بازیکنان را جویا نمی‌شود، چون در کمیته کارشناسی به قدر کافی کارشناسان و صاحب‌نظران حضور دارند که با یک جمع‌بندی کلی سرمربی جدید را معرفی کنند. خود فدراسیون فوتبال هم چنین کاری نمی‌کند، چون حیطه وظایف بازیکنان کاملاً مشخص است.
عبدالعلی چنگیز: کارگروه فدراسیون تخصصی عمل می‌کند
مهاجم اسبق تیم ملی، در این خصوص به ما گفت: فدراسیون فوتبال قطعاً در انتخاب سرمربی جدید کاملاً مستقل عمل می‌کند و کارگروه خاص خودش را که متشکل از بزرگان، کارشناسان و صاحب‌نظران فوتبال ایران است، دارد و به نظرم جانشین کی‌روش یک مربی بزرگ خارجی خواهد بود که بتواند مسیری که در پیش گرفته‌ایم را تسهیل کند. فدراسیون برای این کار با ملی‌پوشان مشورت نمی‌کند چرا که وقتی سرمربی تیم ملی انتخاب نشده ملی‌پوشی هم وجود ندارد و در هیچ جای دنیا هم چنین جریانی مرسوم نبوده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی