نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

کمیته داوران بعد از اینکه نتوانست VAR را در نیم‌فصل دوم راه‌اندازی کند استفاده از داوران پشت دروازه را در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرورزشی، اکنون در همه بازی‌های لیگ برتر دو داور پشت دروازه قرار می‌گیرند تا به تیم داوری در قضاوت بازی کمک کنند. وظیفه اصلی آن‌ها رصد کردن اتفاقاتی است که درون محوطه جریمه رخ می‌دهد و این داوران از طریق گوشی با داور وسط در ارتباط هستند.
سایت فدراسیون فوتبال با لفظ کمک‌داور اضافی از این داوران یاد می‌کند که بی‌تعارف ادبیات زشت و دور از شأنی است. شاید بهترین کلمه برای توصیف این داوران، داوران پشت دروازه باشد. داور اضافی یعنی داوری که اضافه است! و، اما نکته بدتر از این استفاده از داوران وسط به عنوان داوران پشت دروازه است! فرض کنید در مسابقه‌ای رضا کرمانشاهی داور وسط است. کنار او مثلاً کمیته داوران از پیام حیدری به عنوان یکی از داوران پشت دروازه استفاده می‌کند! این اصلاً سیاست درستی نیست و حتی ممکن است باعث اختلاف بین داوران شود. باید از داوران جوان و یا به عبارت ساده‌تر از داوران دسته اولی برای حضور در پشت دروازه استفاده شود.
کولینا که هم‌اکنون ریاست کمیته داوران فیفا را بر عهده دارد در مورد وظیفه این داوران گفته بود: داوران پشت دروازه مأمور هستند عبور توپ از خط دروازه را تشخیص بدهند، اما بعد از ورود تکنولوژی خط دروازه داوران پشت دروازه مأمور شدند صحنه‌های مشکوکی که در محوطه جریمه رخ می‌دهد را به داور وسط خیلی کوتاه گزارش دهند. خب این‌طور می‌شود گفت داور پشت دروازه زاویه دید بهتری به نسبت داور وسط به اتفاقات درون محوطه جریمه دارد، اما رفته‌رفته حضور این داوران در لیگ‌های اروپایی کمرنگ شده به خصوص بعد از اینکه VAR وارد فوتبال شده است.
فوتبال ما زمانی به فکر استفاده از داور پشت دروازه افتاده که به‌کارگیری از این داوران در فوتبال اروپا همان‌طور که اشاره شده کمرنگ شده است و دیگر در کمتر کشوری از داور پشت دروازه استفاده می‌شود. نکته جالب توجه اینکه در بازی‌های لیگ برتر داور وسط از کمک‌داور پشت دروازه حرف‌شنوی ندارد. در همین بازی فولاد- پرسپولیس گفته می‌شود داور پشت دروازه اعتقادی به پنالتی فولاد نداشت، اما رضا کرمانشاهی تصمیم گرفت به سود تیم فولاد پنالتی اعلام کند. این اتفاق در بازی نساجی مازندران- تراکتورسازی هم رخ داد و مهدی سیدعلی توجهی به نظر داور پشت دروازه نکرد.
هدف ما در استفاده از داوران پشت دروازه چیست؟ اگر قرار است آن‌ها داور اضافه و یا داور دکور باشند همان بهتر که از این پس بازی‌ها با سه داور سوت زده شود و دستمزدی که قرار است بین داوران پشت دروازه تقسیم شود بین داور وسط و دو کمک‌داور خط توزیع شود. این‌طوری شرایط داوری بهتر خواهد شد. از سویی به بهانه عدم راه‌اندازی VAR استفاده از داوران پشت دروازه تصمیم خوبی نیست. راه‌اندازی VAR به مراتب بیشتر به سلامت بازی‌ها کمک می‌کند و کاش همه حمیت و جدیت کمیته داوران به راه‌اندازی از کمک‌داور ویدئویی خلاصه می‌شد.
فوتبال ما هنوز نتوانسته تکنولوژی خط دروازه را وارد فوتبال کشور کند و طبیعتاً در چنین شرایطی خیلی نمی‌توانیم به استفاده از VAR در بازی‌های لیگ برتر خوشبین باشیم. همان‌طور که در هفته‌های اخیر دیدید داوران پشت دروازه هیچ کمکی به قضاوت بازی‌های لیگ برتر نکردند و باز به اندازه گذشته اشتباهات داوری دیده می‌شود به طوری که دیروز داود رفعتی هم گفت داوران ما در بازی‌های این هفته دو اشتباه تأثیر‌گذار داشتند.
کارشناسان داوری پاسخ می‌دهند
وظایف داوران پشت دروازه چیست؟
با گذشت ۲ هفته از رقابت‌های نیم‌فصل دوم لیگ برتر مشکلات داوری همچنان باقی مانده و این در حالی است که در این دو هفته از داوران پشت دروازه هم استفاده کرده‌ایم، اما اینکه وظایف داوران پشت دروازه چیست و چرا آن‌ها نتوانسته‌اند کمکی به مشکلات داوری ما بکنند سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان داوری مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
داود رفعتی: وظایف داوران پشت دروازه مشخص است
رئیس دپارتمان داوری فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: وظایف داوران پشت دروازه کاملاً مشخص است و از وقتی بازی‌ها به این شکل دنبال می‌شود شاهد همکاری خوبی بین داوران هستیم. در بازی پرسپولیس و فولاد، پنالتی‌ای که گرفته شد با همکاری داور وسط و داور پشت دروازه صورت گرفت. در بازی نساجی و تراکتورسازی هم داور پشت دروازه اعلام کرد که دروازه‌بان زاویه دید او را بسته بود لذا نتوانست در این خصوص به داور کمک کند. سیستم VAR می‌تواند خیلی به ما کمک کند، اما بعید می‌دانم تا بازی‌های پایانی لیگ بتوانیم از آن استفاده کنیم.
هوشنگ نصیرزاده: VAR بهتر از داور پشت دروازه است
کارشناس داوری و مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی در این خصوص گفت: به طور حتم سیستم کمک‌داور ویدئویی VAR خیلی بهتر از استفاده از داوران پشت دروازه است. سیستم VAR در صحنه‌های حساس باعث توقف بازی می‌شود و همین امر منجر به تصمیم صحیح داور خواهد شد و تمام صحنه‌ها از چشم داور دور نخواهد ماند. اگرچه هزینه استفاده از سیستم VAR زیاد است، اما به نظرم فدراسیون فوتبال می‌تواند با انجام این کار داوری فوتبال را متحول کند. قطعاً داور پشت دروازه به اندازه VAR نمی‌تواند مؤثر باشد.
علی خسروی: کار داوران پشت دروازه حساس است
کارشناس داوری فوتبال کشورمان در این خصوص به خبرورزشی گفت: از جمله مهم‌ترین وظایف داوران پشت دروازه این است اعلام کنند آیا توپ در صحنه‌های مشکوک وارد دروازه شده است یا نه و یا در خطا‌های آشکاری که داخل محوطه جریمه می‌شود اگر زاویه دید داور مناسب نباشد به او کمک کرده و مثلاً به داور اعلام پنالتی کنند و یا در کرنر‌های مشکوک به داور و کمک‌ها یاری برسانند. با این وجود صددرصد سیستم VAR بهتر از داوران پشت دروازه است به شرطی که اولاً فیفا تأیید کند به صورت آفلاین برای مدتی استفاده شود و وسایل مربوطه هم از شرکت هوکای آلمان با تأیید فیفا خریداری شده باشد.
حیدر سلیمانی: داور پشت دروازه باید کمک‌داور وسط باشد
کارشناس داوری در این خصوص گفت: در چند بازی که در نیم‌فصل دوم برگزار شده، ندیدیم داوران پشت دروازه تأثیرگذاری خودشان را نشان دهند. مثلاً در بازی پرسپولیس و فولاد، داور پشت دروازه می‌توانست به داور وسط کمک کند و اگر این کار را می‌کرد آن پنالتی گرفته نمی‌شد و نمی‌دانم چرا این هماهنگی انجام نشد تا یک پنالتی اشتباه گرفته شود. قطعاً اگر سیستم VAR در فوتبال ما راه‌اندازی شود بسیاری از مشکلات داوری حل خواهد شد، اما مسائلی وجود دارد که تاکنون محقق نشده است.
نادر جعفری: فلسفه داوران پشت دروازه چیز دیگری است
کارشناس داوری فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: کار اصلی داوران پشت دروازه این است که اطلاع دهند آیا توپ از خط دروازه رد شده است یا نه، اما می‌شود کدگذاری‌هایی هم انجام داد و وظایف آن‌ها را کمی بیشتر کرد. مثلاً یک داور پشت دروازه نمی‌تواند به داور بگوید فلان خطا یا پنالتی که گرفته درست یا غلط است. فلسفه کاری آن‌ها چیز دیگری است. من معتقدم اگر بتوانیم سیستم کمک‌داور ویدئویی VAR را پیاده کنیم دیگر این مسائل حاشیه‌ای حل خواهد شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی