۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

آرین روبن در جدیدترین مصاحبه‌اش از حرکت مخصوص خودش و کار کردن با گواردیولا و مورینیو می‌گوید.

آرین روبن‌: حرکت من هنوز هم مدافعان حریف را شگفت‌زده می‌کند! خبرورزشی/ فرخ حسابی؛  در فرانسه اسمش را گذاشته‌اند: «لو روبن». این در واقع اسمی است که روی حرکتی که ویژه آرین روبن است گذاشته‌اند. در هلند و آلمان و هر جایی که بازی کرده، ستاره هلندی از سمت راست روی خط حرکت می‌کند و ناگهان با پای چپ تغییر مسیر به سمت داخل می‌دهد و ضربه مرگبارش را وارد می‌کند.
حتماً شما هم این حرکت را دیده اید، هرکسی که فوتبال دیده باشد، حرکات روبن را می‌شناسد. نکته مهم این است که او الان ۳۵ ساله است، با این وجود هنوز هم مدافعان تیم‌های حریف مثل همه ۱۹ سال گذشته این حرکتش را تماشا می‌کنند و کاری از دستشان برنمی‌آید. هنوز هم برای آن راه حلی پیدا نکرده‌اند. روبن می‌خندد و در حالی که لبخندی از رضایت بر لب دارد می‌گوید: «نه، هنوز هم اگر آن را در زمان درست انجام دهی مدافعان حریف سورپرایز می‌شوند. تایمینگ مهم‌ترین نکته در این حرکت است. همیشه. همسرم گاهی اوقات به من می‌گوید خیلی به این حرکت تو افتخار می‌کنم، چون این حرکت انگار فقط مختص خود تو است: حرکت ناگهانی به سمت داخل و زدن گل. در هلند، آلمان و فرانسه همیشه در مورد این نوع حرکت من حرف می‌نند. کار خاصی است، چون سال‌هاست آن را دارم انجام می‌دهم و هنوز هم جواب می‌دهد.»
بازیکن پیر نداریم
روبن ۱۰ سال است که در بایرن مونیخ حضور دارد و اخیراً اعلام کرده در پایان فصل از این باشگاه می‌رود. ۱۵ سال پیش، ژوزه مورینیو او را به استمفورد بریج آورد تا بخشی از تیمی که هنوز هم خیلی‌ها آن را تأثیرگذارترین تیم تاریخ چلسی می‌دانند، باشد. تیمی که دو قهرمانی در لیگ، دو قهرمانی جام اتحادیه و جام حذفی را برای چلسی به همراه داشت. روبن از آن زمان توانسته قهرمانی لالیگا همراه رئال مادرید، هفت قهرمانی در بوندس‌لیگا همراه بایرن و چهار بار قهرمانی جام حذفی و یک بار فتح لیگ قهرمانان را تجربه کند. او سال ۲۰۱۰ نیز هلند را به فینال جام جهانی رساند و در سال ۲۰۱۴ با این تیم به نیمه‌نهایی جام جهانی رسید‌: «رئیس ما در باشگاه (اولی هوینس) همیشه می‌گوید ما بازیکن جوان یا پیر نداریم، بلکه بازیکن خوب و بد داریم. من دیگر بازیکن جوانی نیستم دست کم در فوتبال، اما هنوز هم در بایرن هستم و به عنوان وینگر در یکی از بهترین تیم‌های اروپا بازی می‌کنم، این موضوعی کاملاً ویژه است و به همین دلیل است که از آن لذت می‌برم.»
آرین روبن‌: حرکت من هنوز هم مدافعان حریف را شگفت‌زده می‌کند!
بدترین ورزشگاه جهان
آرین هنوز تمام نشده. او فصل آینده هم قطعاً بازی خواهد کرد و خودش لیگ انگلیس را به عنوان یکی از گزینه‌ها معرفی می‌کند، اما حالا او روی بازی بایرن مقابل لیورپول که قرار است فردا در آنفیلد برگزار شود، تمرکز کرده است. وقتی صحبت از آنفیلد می‌شود کمی اخم‌هایش درهم می‌رود و می‌گوید: «اگر از من بپرسید بدترین ورزشگاه کدام است، می‌گویم ورزشگاه لیورپول.» بعد در حالی که می‌خندد این‌طور ادامه می‌دهد: «یکی را باید انتخاب کرد دیگر. شما همیشه یک رقیب را دوست دارید و از یکی از هم بدتان می‌آید.»
لیورپول
او با چلسی دوبار در این زمین برنده شده است، اما چهار بار هم شکست خورده که دو مرتبه آن در نیمه‌نهایی سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ لیگ قهرمانان اروپا بوده؛ دو بازی دراماتیک در اوج دوران دشمنی مورینیو – بنیتس. البته روبن در سال ۲۰۰۹ هم با رئال‌مادرید برد ۴ - صفر مقابل لیورپول را در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان تجربه کرده است‌: «لیورپول در آن زمان خیلی قدرتمند بود. سال ۲۰۰۵ لیگ قهرمانان را بردند. همشه بازی با آن‌ها سخت می‌شد مخصوصاً در لیگ قهرمانان. البته الان هم لیورپول دوباره متحول شده است، به اعتبار یک مربی بزرگ که فوق العاده کار کرده است. آن‌ها سال گذشته به فینال لیگ قهرمانان رسیدند و در لیگ هم خوب بودند و الان هم در صدر جدول هستند، البته سیتی هم خیلی به آن‌ها نزدیک است. همه در لیورپول تشنه قهرمانی در لیگ برتر انگلیس هستند. خیلی وقت است که نتوانسته‌اند قهرمان لیگ شوند و واقعاً الان رؤیای کسب آن را دارند.»
گواردیولا
او از راز موفقیت خودش و تیم بایرن می‌گوید و به مربیان فوق العاده‌ای که در این باشگاه با آن‌ها کار کرده اشاره می‌کند: «برای مثال زمانی کار با پپ گواردیولا را شروع کردم که ۲۹ سال داشتم. این را هم بگویم که از نظر من بهترین مربی حال حاضر فوتبال جهان گواردیولاست. در ۲۹ سالگی به طور معمول هر بازیکنی به خودش می‌گوید قرار نیست من خیلی بیشتر از این پیشرفت کنم و چیز‌های جدیدی یاد بگیرم، اما کار کردن با پپ باعث شد که باز هم به عنوان یک بازیکن پیشرفت کنم و چند قدم رو به جلو بروم و برخی نکات جزئی، اما کلیدی را اصلاح کنم. این واقعاً برای خودم جالب بود. گواردیولا یک آدم بسیار خاص در زمینه تاکتیک‌های بازی است و همچنین از این نظر که چطور باعث پیشرفت کل تیم می‌شود. او عاشق فوتبال است، اما عاشق این است که توپ را در اختیار داشته باشد. دوست ندارد تیمش دنبال توپ بدود. اینکه او چطور در ۲۴ ساعت شبانه‌روز با فوتبال نفس می‌کشد و زندگی می‌کند، فوق العاده برایم جالب است. خیلی سخت است که بگویم بهترین دوران فوتبالم با او بوده، اما واقعاً عاشق آن دوران هستم و از کار کردن با او لذت می‌بردم. به نظر خودم سال بعد از جام جهانی که با پپ کار می‌کردم بهترین دوران فوتبالم بود حتی با این وجود که در آن زمان فاتح لیگ قهرمانان نشدیم و مسابقات ملی مهمی هم در کار نبود.»
مورینیو
آرین روبن در طول دوران فوتبالش با مربیان بزرگی مثل گواردیولا، مورینیو و فان‌خال کار کرده است. وقتی او از مورینیوی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ حرف می‌زند، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد فوتبال هجومی آن روز‌های چلسی است: «به نظرم ما خیلی هجومی بودیم. با دو مهاجم بازی می‌کردیم و دو وینگر. سیستم ما ۲-۴-۴ بود و تعداد زیادی بازیکن هجومی به طور همزمان در زمین حضور داشتند. ما یک مربی عالی مثل مورینیو را داشتیم و می‌دانستیم که روحیه تیمی‌ای که او به بازیکنان تزریق کرده جواب خواهد داد. بعد از ۵۰ سال باشگاه چلسی در آن زمان موفق شد فاتح لیگ شود. برای من یک قدم بسیار بزرگ بود، چون خیلی جوان بودم، ۲۰ ساله بودم. اولین بار بود که خارج از کشور بازی می‌کردم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی