نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تیم ملی بسکتبال امروز برای مهر نهایی صعود به جام جهانی برابر ژاپن در پنجره ششم انتخابی جدال می‌کند.

به گزارش خبرورزشی، تیم ملی بسکتبال ایران که با ۱۵ امتیاز، ۷ برد و ۳ باخت بعد از استرالیا تیم دوم گروه F انتخابی جام جهانی است، حالا برای گرفتن بلیت چین میزبان جام جهانی تنها به یک پیروزی برابر ژاپن یا استرالیا نیاز دارد. دو بازی که ایران میزبان است و با حمایت هوادارانش برابر دو حریف سرسخت صف‌آرایی می‌کند. در صورت شکست تیم ملی در هر دو مسابقه، احتمال تساوی سه تیم ژاپن، ایران و فیلیپین با ۷ برد و ۵ باخت وجود دارد. هر چند احتمال این اتفاق با توجه به نتیجه سایر مسابقات بعید است. با این اوصاف شانس بسیار کمی برای نرسیدن ایران به جام جهانی با دو باخت وجود دارد.
ایران پیش از این هم دو بار پیاپی به جام‌های جهانی ترکیه ۲۰۱۰ و اسپانیا ۲۰۱۴ صعود کرده بود و در مجموع دو برد و هشت باخت را تجربه کرد. اولین پیروزی تاریخ بسکتبال در جام جهانی ۲۰۱۰ با نتیجه ۷۱- ۵۸ مقابل تونس اتفاق افتاد و دومین برد نیز سال ۲۰۱۴ با نتیجه ۸۸- ۷۳ مقابل مصر به دست آمد. روزبه ارغوان، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی و محمد جمشیدی باقی‌مانده‌های ترکیب کشورمان از جام جهانی ۲۰۱۴ هستند که در این بازی هم حضور دارند.
اما امروز روز دیگری است و شاگردان مهران شاهین‌طبع بعد از ۱۵ روز تمرین سنگین می‌خواهند بین هواداران‌شان با پیروزی جشن صعود بگیرند. البته بازی امروز سخت به نظر می‌آید و با شکست در بازی رفت نگرانی‌هایی هم وجود دارد. مهران شاهین‌طبع، سرمربی تیم ملی هم معتقد است: «مسابقه خیلی سختی داریم. دیداری که برای هر دو تیم بسیار حیاتی است. امیدوارم در دفاع منسجم‌تر عمل کنیم و بتوانیم نقص‌های دیدار رفت را با گلزنی جبران کنیم و موفق باشیم. حضور مردم هم می‌تواند مثل همیشه کمک شایانی به ما بکند. آن‌ها یار ششم ما در زمین هستند. بازی بسیار نزدیکی است و امیدوارم در پایان مردم را خوشحال کنیم.»
آرن داودی، کاپیتان تیم ملی هم معتقد است بازی سختی انتظارشان را می‌کشد: «بازیکنان ما با تمرکز و رفاقت زیاد درصدد هستند تا با برنامه‌ریزی کادر فنی به یک برد برسند. حریف سرسختی داریم، اما باید از میزبانی خود و حضور مردم پرشورمان حداکثر بهره را ببریم. از دوستداران بسکتبال می‌خواهم کنارمان باشند و در این بازی ما را همراهی کنند.»
ژاپن روی نوار برد
تیم ملی ژاپن حریف امروز ایران، ۶ برد در انتخابی جام جهانی دارد و تأثیرگذارترین مهره آنها، نیک فازکاس بازیکن خارجی اش است. هر چند ژاپن در پنجره‌های اول انتخابی، باخت‌های پیاپی را تجربه کرد، اما با اضافه شدن فازکاس و هاشیمورا در پنجره سوم انتخابی، دو برد مقابل استرالیا و چین‌تایپه به دست آورد. آن‌ها پس از آن در راند دوم انتخابی، دو بار قزاقستان و یک بار ایران و قطر را شکست دادند تا سرنوشت این تیم در مسیر جام جهانی تغییر کند. فازکاس که جزو بهترین بازیکنان آسیا در پنجره‌های انتخابی از نگاه آمار بوده، امید اصلی ژاپن در غیاب واتانابه و هاشیموراست.
ژاپنی‌ها که بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ که میزبان بودند در جام جهانی حضور نداشته‌اند این بار امیدوار هستند بعد از ۱۳ سال سهمیه این رویداد را کسب کنند. خولیو لاماس سرمربی آرژانتینی تیم ژاپن درباره این مسابقه می‌گوید: «چیزی که ما تلاش کرده‌ایم تا بسازیم سبکی از بسکتبال است که کشور ژاپن به آن افتخار کند و ما در این مسیر بازی می‌کنیم. ما به دنبال این هستیم که ژاپن بسکتبالی خاص به نمایش بگذارد. تلاش‌مان این است که همه بازیکنان در یک راه باشند و آن راه، موفقیت ژاپن است. پس برای برد به میدان می‌رویم هرچند می‌دانیم ایران حریف قدرتمندی است.»
یوکی توگاشی از بازیکنان باتجربه ژاپن نیز بیان می‌کند: «خیلی خوشحالم وقتی می‌بینم که در تمامی مسابقات‌مان با تمام وجود جنگیده‌ایم. از مردم کشورم نیز تشکر می‌کنم که از ما حمایت خوبی داشتند. من سال‌های زیادی است که بسکتبال بازی می‌کنم، اما نمی‌توانم چیزی را باارزش‌تر از بازی کردن برای ژاپن در جام جهانی تصور کنم. همچنین بازی کردن در المپیک ۲۰۲۰ که در خانه خودمان برگزار می‌شود. دو بازی پیش‌رو بسیار مهم است و با تمام توان تلاش می‌کنیم تا برنده شویم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی