۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

دیروز خبر آمد پلیس آگاهی یکی از بازیکنان و تدارکات یکی از تیم‌ها را به اتهام تبانی دستگیر کرده و مهدی تاج هم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال این خبر را تأیید کرد.

به گزارش  خبرورزشی،صحبت از تبانی در فوتبال تابو است و وقتی اسم تبانی می‌آید سعی می‌شود صحبت‌ها به این سمت هدایت شود که فوتبال تمیز و عاری از هر خطاست. همان‌طور که در اقتصاد اختلاس می‌شود در فوتبال هم تبانی صورت می‌گیرد و شاید بهتر است به جای صحبت از اینکه فوتبال تمیز است یا کثیف توان خود را صرف نظارت و همچنین مبارزه با توانی در فوتبال کنیم که این به زیبایی و پاکی فوتبال منجر می‌شود.
در روز‌های اخیر و بعد از نتیجه‌ای که در بازی تراکتورسازی- ماشین‌سازی رقم خورد دوباره شائبه‌هایی در مورد تبانی شکل گرفت و حتی گفته شد بازیکنی که دستگیر شده بازیکن ماشین‌سازی است! در حالی که سرپرست و حتی بازیکنی که از او نام برده شد این خبر را رد کردند و ما هم در این باره قضاوتی نداریم و اگر قرار است هر چیزی عنوان شود باید مبتنی بر مدارک و مستندات باشد. تراکتورسازی پیش از بازی با ماشین‌سازی، استقلال و سپاهان را برده بود و ماشین‌سازی از این دو تیم قوی‌تر نیست.
اما ماهیت مبارزه با تبانی در فوتبال جالب و یک کار کاملاً درست است و به سالم‌سازی کمک می‌کند. زمانی این کار به خوبی صورت می‌گیرد که بنا به درخواست فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق پای پلیس هم به ماجرا کشیده شود. کمیته اخلاق یک رئیس دارد و چند کارمند و این عده قلیل نمی‌توانند به تنهایی با فساد در فوتبال مبارزه کنند. بنابراین کمک گرفتن از پلیس منطقی‌ترین راه برای مبارزه با تبانی در فوتبال است.
این اتفاق در فوتبال جهان به دفعات رخ داده و حتی در گذشته‌ای نه چندان دور کمیته اخلاق فیفا در ماجرای برکناری سپ بلاتر به صراحت اعلام کرد در این ماجرا از ده‌ها افسر پلیس و کارشناس کمک گرفته است.
نه تنها در لیگ برتر که در لیگ یک هم برخی اخباری که به گوش می‌رسد تأسف‌بار است. دلال‌ها یا برخی مدیر برنامه‌ها به بازیکنان تحت قرارداد خود زنگ می‌زنند و می‌گویند در فلان بازی پایت را بگیر و بازی نکن. یا با دروازه‌بان تماس می‌گیرند و می‌گویند گل بخور. برخی مربیان هم با بازیکنان تیم‌های رقیب تماس می‌گیرند و وعده شاگردی در فصل آینده را می‌دهند و اعمالی از این دست.
فصل گذشته چه دیدار‌هایی در دسته اول که نتایج عجیبی به دنبال داشت. کار به جایی رسیده بود که برخی بازیکنان برای تأمین هزینه‌های زندگی خود مجبور به حضور در بنگاه‌های شرط‌بندی شدند و برای منتفع شدن در بازی اتفاقاتی رقم می‌زدند که در اتاق‌های فکر شرط‌بندی برنامه‌ریزی می‌شد.
تبانی در فوتبال وجود دارد و این را می‌شود حتی با صدای بلند فریاد زد. همین چند سال پیش بود که تیم شهرداری تبریز که به لیگ برتر صعود کرده بود به لیگ دسته دوم فرستاده شد.
امروز لازم است کمیته اخلاق با شدت و حدت بیشتری در مورد تبانی در فوتبال صحبت کند و از پلیس برای مبارزه با تبانی در فوتبال کمک بگیرد. اتفاقی که توسط فدراسیون‌های اروپایی رخ می‌دهد. تبانی جرم است و کسی که قرار است در این مسیر با خطاکار صحبت کند و حقایق را از زبان او بشنود باید متخصص باشد و این متخصص کسی نیست جز پلیس. البته درخواست کمک از پلیس باید از سمت فدراسیون فوتبال باشد تا مبارزه با تبانی در فوتبال از مسیر خود خارج نشود.
مسئولان و کارشناسان پاسخ می‌دهند
آیا پلیس می‌تواند به مبارزه با تبانی در فوتبال کمک کند؟
* بنا به گفته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ۲ نفر (یک بازیکن و یک تدارکاتچی) به جرم تبانی در فوتبال توسط پلیس بازداشت شده‌اند. اینکه پلیس و نهاد‌های امنیتی تا چه اندازه می‌توانند به مبارزه با تبانی‌ها در فوتبال کمک کنند، سؤالی است که آن را با تنی چند از مسئولان و کارشناسان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید:
مهدی دادرس: لازم باشد از پلیس کمک می‌گیریم
عضو ارشد کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: دو کمیته محترم انضباطی و اخلاق تحقیقات خود را انجام می‌دهند و اگر در پرونده‌ای احساس کنند که نیاز به همیاری و همکاری پلیس دارند، قطعاً این کار را انجام خواهند داد و پلیس همواره به فوتبال و فضای ورزشی برای پاکسازی آن کمک کرده و اگر واقعاً این نیاز دیده شود، قطعاً پای پلیس به پرونده‌های ما باز خواهد شد تا بتوانیم محیط فوتبال را از نااهلان پاکسازی کنیم.
فریبرز محمودزاده: پلیس به سالم‌سازی محیط فوتبال کمک می‌کند
رئیس کمیته مسابقات لیگ دسته اول در این خصوص به ما گفت: ابتدا باید از نهاد‌های امنیتی و پلیس فتا تشکر کرد که همواره یار و یاور ما در فوتبال و پاکسازی محیط‌های ورزشی بوده‌اند و ورودشان در بحث‌های مشکوک و موارد خاص مربوط به نتایج مسابقات همواره ستودنی بوده است. فدراسیون و سازمان لیگ همواره برای پیشگیری از وقوع این تخلفات در حال تحقیق و پیگیری هستند و پلیس و نهاد‌های حراستی و امنیتی هم همواره ما را در این امر یاری کرده‌اند و این مبارزه با فساد همواره ادامه خواهد داشت.
مرتضی تورک: با همکاری پلیس واحد صیانت از فوتبال راه انداخته‌ایم
 رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: ما همواره با پلیس فتا و آگاهی همکاری نزدیک داشته‌ایم و حتی واحد صیانت از فوتبال را با همکاری پلیس راه‌اندازی کرده‌ایم و برای جلوگیری از بروز فساد در فوتبال و شرط‌بندی‌ها و... پلیس همواره یاور ما بوده است. روز دوشنبه هم با همکاری پلیس ۲ نفر را دستگیر کردیم که در شرط‌بندی‌ها و تعیین نتایج فوتبال نقش داشته‌اند و تا یکی، دو روز آینده درخصوص آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
عبدالله سمامی: پلیس همواره حامی ما بوده است
دبیر کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: در بحث تخلفات سایبری و اینترنتی، شرط‌بندی‌ها، مزاحمت‌ها، تبلیغات نادرست در فضا‌های مجازی و در بسیاری از مواقع مثل بستن مدارس فوتبال بدون مجوز و... پلیس همواره حامی ما بوده و همکاری و همیاری کرده است. نقش پلیس در این مسائل که گفته شد ارزنده است و مکاتبات زیادی با دوستان امنیتی داریم تا بتوانیم این مشکلات را کاهش دهیم.
عبدالرحمان شاه‌حسینی: پلیس ضابط قوه قضاییه است
 رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: مطابق قانون، پلیس و در کل نیروی‌های انتظامی و امنیتی ضابط قوه قضاییه هستند و مکلف به اجرای دستورات قوه قضاییه و البته اگر جرمی مشهود باشد و در وقوع آن شکی نباشد قطعاً کمیته‌های انضباطی و اخلاق و... می‌توانند با هماهنگی قوه قضاییه از پلیس درخواست کمک کنند و قطعاً نیرو‌های انتظامی همکاری و همراهی خوبی با فوتبال و مسائل به وجود آمده در آن خواهند داشت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی