۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بعد از صحبت‌های برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس در کنفرانس مطبوعاتی، شایعه بازگشت وحید امیری و مهدی طارمی به این تیم قوت گرفت.

به گزارش   خبرورزشی،  صحبت از بازگشت چند بازیکن جداشده به تیم پرسپولیس است. بازیکنانی مثل مهدی طارمی، فرشاد احمد زاده و... که این بار برانکو از این بازگشت استقبال کرده است. این اتفاق به خودی خود اتفاق خوبی نیست. اتفاقی که در ماه‌های اخیر نمونه‌هایش را شاهد بودیم. بازگشت علی قربانی، مهاجم سابق استقلال، به ایران و حضور در تیم سپاهان و بازگشت سجاد شهباززاده که او هم پیش از جدایی از ایران بازیکن استقلال بود و همانند قربانی راهی سپاهان شد. 
این بازگشت‌ها نشان از انتخاب اشتباه و ناکامی لژیونر‌های فوتبال ایران می‌دهد. این البته می‌تواند یک تجربه خوب برای دیگر فوتبالیست‌ها باشد که عطش حضور در تیم‌های خارجی را دارند. قطعاً برای فرشاد احمد زاده ادامه حضور در تیم پرسپولیس بهتر از حضور در یک تیم لهستانی بود. آن‌ها باید در انتخاب‌های خود دقت می‌کردند تا مجبور نباشند این‌قدر زود از بازگشت به تهران حرف بزنند.
در گذشته‌های دور بازگشت لژیونر‌ها به تهران بعد از سال‌های سال حضور در فوتبال اروپا رخ می‌داد و به واقع برای سال‌های پایانی دوران بازیگری خود به کشور برمی‌گشتند. نمونه اش مهدی مهدوی‌کیا. او سال‌های سال در بوخوم، هامبورگ و فرانکفورت بازی کرد و چند سال آخر بازیگری اش به ایران آمد تا فوتبال را در کشورمان تمام کند.
بازگشت لژیونر‌ها به ایران آن هم در حالی که از حضورشان در تیم‌های خارجی زمان زیادی نمی‌گذرد البته که بازی برد- برد است. باشگاه دوباره از حضور بازیکن باکیفیت خود بهره می‌برد و بازیکن هم از شرایط روحی و روانی بد ناشی از عدم موفقیت در فوتبال اروپا خارج می‌شود و دوباره در یک مسیر تازه قرار می‌گیرد. دستاورد این بازگشت برای فوتبال کشور این است که نخبه‌ها باید در انتخاب تیم در اروپا دقت عمل بیشتری به خرج دهند و به پیشنهادی بله بگویند که ارزش جدایی از تیم‌های داخلی را داشته باشد.
البته این موضوع از زاویه دیگر هم قابل بررسی است. بازیکن نخبه‌ای که در تیم اروپایی ناموفق عمل می‌کند شاید به این خاطر دچار یکسری مشکلات روحی و روانی شود و این مشکلات در بازگشت به تیم سابقش نیز همراهش باشد و شاید هضم این موضوع و شروع دوباره برایش زمان‌بر باشد که اینجا باشگاه هم متضرر می‌شود.
آنچه که مسلم است بازی در تیم‌های داخلی خیلی بهتر از بازی در برخی از تیم‌های خارجی است. به واقع هر تیم خارجی خوب نیست و همان‌طور که اشاره شد بازی در برخی از تیم‌های داخلی حتی از نظر فنی و فوتبالی بهتر از حضور در برخی از تیم‌های خارجی است. زمانی باید بازیکن تصمیم به ترک تیم داخلی و حضور در تیم خارجی بگیرد که به این اطمینان خاطر رسیده باشد در صورت ترک تیم داخلی سال‌های سال در تیم‌های خارجی فوتبال خواهد کرد و زمانی به تهران بازمی‌گردد که سال‌های پایانی دوران فوتبالش فرا رسیده باشد. نمونه‌های خوب این تصمیم را می‌شود در سردار آزمون دید و علیرضا جهانبخش.
لژیونر های پیشین فوتبال ایران پاسخ می‌دهند.
آیا بازگشت لژیونر هابه نفع لیگ برتر است؟
حالا اینکه آیا بازگشت لژیونر‌ها می‌تواند به سود لیگ برتر باشد سؤالی است که آن را با تنی چند از لژیونر‌های پیشین فوتبال کشورمان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
ابراهیم قاسمپور: تجربه ۱۵ سال بازی در خارج داشتم
 بازیکن اسبق تیم ملی که سال‌ها در کشور‌های عربی توپ زده است، به خبرورزشی گفت: آن دسته از لژیونر‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند مثل طارمی و... قطعاً می‌توانند تجربیات گرانبهای خود را در اختیار تیم‌ها و بازیکنان قرار دهند و باعث پویا شدن لیگ خواهند شد. اگرچه من در خصوص اینکه چرا آن‌ها در خارج از کشور موفق نمی‌شوند بحث دارم. خود من حدود ۱۵ سال در کشور‌های عربی توپ زدم و وقتی هم برگشتم به عنوان مربی – بازیکن فعال بودم و در کارم جدیت داشتم، ولی بعضی از بازیکنان فقط یکی، دو فصل موفق هستند.
ناصر محمدخانی: نباید تجربه آن‌ها را دست‌کم گرفت
ملی‌پوش پیشین کشورمان که سال‌ها در لیگ قطر توپ زده، به ما گفت: نباید تجربه بازی در تیم‌های خارجی را دست‌کم گرفت و به طور حتم این تجربیات به پویا‌تر شدن و بالا رفتن زیبایی و هیجان لیگ کمک خواهد کرد. خود ما زمانی که از قطر برگشتیم به اتفاق چند بازیکن دیگر تمام تجربیات خود را از اردو‌های خارجی، کار با مربیان بزرگ دنیا و... با خود به پرسپولیس آوردیم و این تجربیات را در اختیار جوان‌تر‌ها قرار دادیم تا بتوانند پیشرفت کنند.
علی موسوی: تجربه آن‌ها کیفیت لیگ را بالا می‌برد
 مهاجم اسبق تیم ملی که در بوندس‌لیگا توپ زده، به خبرورزشی گفت: شک نکنید تجربه حضور در تمرینات و بازی‌های بین‌المللی باعث می‌شود این بازیکنان پخته‌تر شوند و حضورشان در لیگ برتر کیفیت بازی‌ها را بالاتر خواهد برد. زمانی که ما از فوتبال آلمان برگشتیم تجربه بازی‌های اروپایی پیدا کرده بودیم و این تجربیات را در اختیار سایر بازیکنان خودمان قرار دادیم و مسابقات لیگ هیجان بیشتری پیدا کرد. من کاری به این ندارم که چرا برخی لژیونر‌های ما برمی‌گردند، ولی قطعاً تجربه آن‌ها به درد تیم‌های لیگ خواهد خورد.
عبدالعلی چنگیز: لیگ برتر جذاب‌تر می‌شود اما...
عبدالعلی چنگیز که سال‌ها در تیم‌های قطری و اماراتی حضور داشته، به خبرورزشی گفت: صددرصد حضور این بازیکنان در لیگ برتر باعث بیشتر شدن جذابیت فوتبال‌مان می‌شود و آن‌ها تجربیات خود را به بازیکنان جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر انتقال می‌دهند، ولی در کل اینکه چرا شرایط برای آن‌ها طوری رقم می‌خورد که مجبور می‌شوند فوتبال آسیا یا اروپا را ترک کنند و برگردند، جای سؤال دارد. وقتی ما روی بازیکنان خودمان به صورت آکادمیک کار نمی‌کنیم و زندگی حرفه‌ای یادشان نمی‌دهیم، آخرش همین می‌شود.
مرتضی کرمانی‌مقدم: لیگ برتر رونق می‌گیرد
ملی‌پوش پیشین کشورمان که سال‌ها در تیم الغرافه قطر توپ زده، به ما گفت: من هم معتقدم این بازیکنان اگر برگردند باعث رونق لیگ برتر و بالا رفتن کیفیت بازی‌ها می‌شوند. البته من آرزو دارم لژیونر‌های ما موفق شوند و راه‌های پیشرفت را طی کنند، ولی به هر حال نمی‌شود از تجربه بازیکنانی، چون امیری، طارمی، حاج‌صفی، شجاعی و... گذشت که می‌توانند تجربیات خوب خود را در اختیار نسل جوان قرار دهند و سطح فنی بازی‌ها را بالاتر ببرند. خود من وقتی به پرسپولیس برگشتم، پخته‌تر و کامل‌تر شده بودم.
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی