نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

فسخ یک‌طرفه قرارداد امکانی است که هم قانونگذار به بازیکن می‌دهد و هم باشگاه، اما بهانه‌های فسخ قرارداد که از سوی بازیکن و باشگاه امضا می‌شود در نوع خود جالب است.

خبرورزشی/ امیرعباس واسعی: بلبشوی عجیبی در فصل نقل و انتقالات به راه افتاده است. محمد بلبلی هم با فولاد قرارداد امضا کرده و هم با استقلال. جالب اینکه جدایی او از سپیدرود هم مورد بحث است و کیومرث بیات در این باره گفته محمد بلبلی برای حضور در فولاد یا استقلال باید از ما رضایتنامه بگیرد.
موسی کولی‌بالی ابتدا قرارداد خود را با تیم نفت مسجد سلیمان تمدید می‌کند و در ادامه با فولاد قرارداد امضا می‌کند. باشگاه سایپا به فسخ قرارداد علی دشتی معترض است و می‌گوید علی دشتی باید به این تیم برگردد! این نابسامانی موجب ارجاع پرونده این بازیکنان به کمیته تعیین وضعیت شده است.
فسخ یک‌طرفه قرارداد امکانی است که هم قانونگذار به بازیکن می‌دهد و هم باشگاه، اما بهانه‌های فسخ قرارداد که از سوی بازیکن و باشگاه امضا می‌شود در نوع خود جالب است؛ به طور مثال علی دشتی با سایپا شرط کرده بود اگر علی دایی از این تیم جدا شود او هم می‌تواند به تیم دیگری برود و بر همین اساس قرارداد خود را با سایپا فسخ و راهی استقلال شد!
بند‌های غیرقانونی و عجیب دیگری هم در قرارداد‌ها لحاظ می‌شود که نمونه آن را کمتر به چشم دیده‌ایم و شنیده‌ایم!
نقص قانونی در جلوگیری از این هرج و مرج‌ها وجود دارد. فسخ قرارداد یک طرف، چرا باید بازیکن با دو باشگاه قرارداد امضا کند، نمونه اش محمد بلبلی؛ یک بار با فولاد قرارداد امضا می‌کند و یک بار با استقلال. اگر فقط یک بازیکن وقتی دست به چنین رفتاری می‌زند با محرومیت سنگین مواجه شود حساب کار دست همه خواهد آمد و دیگر این‌طور نخواهد شد بازیکنی در فصل نقل و انتقالات با بیش از یک باشگاه قرارداد امضا کند. این همان کاری است که موسی کولی‌بالی هم انجام داده است. او یک بار قرارداد خود را با تیم نفت تمدید می‌کند و بعد به باشگاه فولاد می‌رود. سال‌ها قبل هم دهنوی با سپاهان و پرسپولیس همین کار را کرد و هر سال این چرخه تکرار می‌شود.
جدا از بند‌های عجیب در قرارداد بازیکنان، نظام پرداخت مالی باشگاه‌ها موجب شده تا در قرارداد بازیکنان با باشگاه‌ها متمم‌هایی به قرارداد‌ها اضافه شود که بیشتر نفع بازیکنان در آن لحاظ شده است و نه باشگاه‌ها. موسی کولی‌بالی ابتدا از باشگاه می‌خواهد بدهی اش را تسویه کنند تا قراردادش را تمدید کند و بعد از اینکه طلبش را می‌گیرد برگه تمدید قرارداد را به بهانه نشان دادن به وکیلش می‌برد و بعد اقدام به پاره کردن قرارداد می‌کند!
البته در این بین داشتیم بازیکنانی که حتی به حرف خود هم پایبند بوده‌اند، نمونه اش عزت پورقاز. او پیش از حضور در اردوی تیم ملی با پیشنهاد استقلال خوزستان مواجه شد، اما بعد از اردو علیرضا منصوریان به او زنگ زد. او به خاطر تعهدی که به استقلال خوزستان داده بود به استقلال تهران نرفت! اما همان‌طور که می‌بینید امروز بازیکن بعد از امضای قرارداد هم به تیم دیگری می‌رود و همه این‌ها به خاطر مماشات کمیته انضباطی با بازیکن است. چرا باید بازیکن با دو باشگاه قرارداد امضا کند؟
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
راهکار‌های جلوگیری از این هرج و مرج نقل و انتقالاتی چیست؟
کاظم برجلو: وجود این بند‌ها غیرقانونی است
مربی سایپا در این خصوص گفت: واقعاً قانون باید از ما حمایت کند. در قرارداد دشتی با سایپا بندی وجود داشته که در آن نوشته شده در صورت جدایی علی دایی از این تیم، دشتی هم می‌تواند قراردادش را فسخ کند و برود. ما با اصل این بند مشکل داریم و مراتب اعتراض خود را به فدراسیون فوتبال و کمیته تعیین وضعیت اعلام کرده‌ایم چراکه اساساً وجود چنین بند عجیب و غیرحرفه‌ای که اجازه می‌دهد یک بازیکن به تعهدات خود نسبت به باشگاه بی‌اهمیت باشد، توجیه قانونی ندارد.
فریبرز محمودزاده: اشراف به قوانین مشکلات ثانویه را حل می‌کند
فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در این خصوص گفت: از نظر سازمان لیگ تا زمانی که قراردادی در کمیته نقل و انتقالات ثبت نشده باشد، ما مبنایی بر رسیدگی نداریم، اما ثبت نشدن قرارداد نافی تخلف در عقد قرارداد نیست. یکی از مشکلات فوتبال ما عدم اشراف باشگاه‌ها و بازیکنان به مسائل حقوقی است و به همین دلیل شاهد ایجاد پرونده‌های شکایت زیادی هستیم و برخی بازیکنان در فواصل کوتاهی با دو باشگاه قرارداد امضا می‌کنند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. راهکار‌های جلوگیری از این مسائل اشراف باشگاه‌ها به قوانین نقل و انتقالاتی است.
هوشنگ نصیرزاده: قوانین باید کامل اجرا شود
کارشناس حقوقی فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: عدم آشنایی باشگاه‌ها و بازیکنان به مسائل حقوقی و قراردادی باعث می‌شود مشکلات زیادی در فصل نقل و انتقالات به وجود بیاید و گنجاندن برخی بند‌ها در قرارداد‌ها و عدم اجرای آن هم باعث می‌شود کار به شکایت و... برسد. به اعتقاد من اصل بر این است که قوانین به طور کامل اجرا شود و طرفین براساس آنچه منعقد شده، رفتار حرفه‌ای داشته باشند و پایبند به آن باشند. قطعاً کمیته تعیین وضعیت هم با اجرای دقیق قانون اجازه نخواهد داد کسی از قرارداد‌های منعقدشده تخطی کند.
ناصر نوآموز: برخورد قاطع فدراسیون را می‌طلبد
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: برخورد قاطع فدراسیون فوتبال و کمیته‌های مربوطه با باشگاه‌ها و یا بازیکنانی که اقدامات غیرقانونی انجام می‌دهند یا قرارداد‌های اینچنینی می‌بندند، باعث خواهد شد سایر مدیران و بازیکنان هم متوجه شوند که هر اقدام خلاف قانون با چه عواقب سختی مواجه خواهد شد. برخی قرارداد‌ها از پایه و اساس مشکل دارد و همین امر موجب می‌شود که در نهایت کار طرفین به شکایت بکشد چراکه عدم اطلاع از قانون باعث می‌شود کارشان به این مشکلات بکشد.
محمد کاظمی: عمل به تعهد را فرابگیریم
مدیرعامل پیشین باشگاه نساجی مازندران در این خصوص گفت: در این زمینه نه می‌توان به باشگاه خرده گرفت و نه به بازیکن. در فوتبال باب شده طرفین متعهد به قرارداد نیستند و فدراسیون و سازمان لیگ هم ساده‌ترین راه را در معرفی طرفین دعوا به کمیته تعیین وضعیت می‌بینند که گره‌گشا نیست، چون هر طرف این دعوا که پیروز شود، طرف دیگر مجاب نمی‌شود. به نظرم باید اولاً در قانون بازنگری اساسی شود و در ثانی طرفین عمل به تعهد را فرابگیرند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی