فعلاً موتورسواری زنان در خیابان ممنوع!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شرع می‌گوید با پوشش مناسب موتورسواری زنان مشکلی ندارد، این در حالی است که حتی قانون هم مذکر بودن فرد را جزو شرایط صدور گواهینامه موتور قرار نداده است.

خبرورزشی/ فتح‌الله فتحی؛ چند سالی است پای زنان هم به موتورسواری باز شده و جادوی شبکه‌های اجتماعی، دنیا را با چهره زنان ورزشکار آشنا کرده، زنانی که تابوشکنی می‌کنند. آنها هیچ ترسی از زمین خوردن و حتی مصدومیت ندارند و حرفه‌ای کار می‌کنند، اما نداشتن گواهینامه بزرگترین دغدغه آنهاست. البته خودشان دست به کار شده‌اند تا با رایزنی با مسئولان بلندپایه این مشکل را حل کنند. حتی فیلم مستندی درباره مشکلات زنان موتورسواری ساخته شد تا رؤیای گواهینامه‌دار شدن زنان به واقعیت تبدیل شود. با اینکه حالا زنان سر از مشاغل سخت و به اصطلاح مردانه هم درآورده‌اند، اما هنوز تکلیف موتورسواری زنان در شهر روشن نیست. شرع می‌گوید با پوشش مناسب موتورسواری زنان مشکلی ندارد، قانون هم مذکر بودن فرد را جزو شرایط صدور گواهینامه موتور قرار نداده اما جایی را سراغ نداریم که به زنان موتورسوار گواهینامه بدهند. خلاصه آخرش اینکه فعلاً موتورسواری ممنوع! اما موضوع دوچرخه‌سواری کمی فرق دارد. زنان دوچرخه‌سوار را نسبتاً بیشتر می‌شود در خیابان‌ها دید. در مورد دوچرخه‌سواری هم همه چیز روشن نیست. بعضی‌ها به دنبال ترویجش هستند و بعضی‌ها معتقدند که اشکال دارد. البته در سطح حرفه‌ای فدراسیون‌های مخصوص زنان در دوچرخه‌سواری و موتورسواری فعالیت دارند و مسابقات زنان هم چند سالی است در پیست برگزار می‌شود.
شفیعی‌: دیوان عالی کشور تکلیف را مشخص کند
بهناز شفیعی یکی از زنان ریس‌سوار می‌گوید: «با وجود اینکه زنان به دلیل نداشتن گواهینامه موتورسواری مجاز به استفاده از این وسیله در سطح شهر نیستند، خود را از این کار مورد علاقه‌اش محروم نکرده و با اینکه ممکن است حتی جریمه هم بشود و دردسر برایش پیش بیاید، در خیابان‌های تهران موتورسواری می‌کند.» او با اشاره به جزئیات فیلمی که چند هفته پیش در شبکه‌های اجتماعی به نمایش درآمد می‌گوید: «این فیلم که در شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا کرد، درحقیقت بخشی از مستند «رالی ایرانی» است که درباره سختی‌های زندگی و کار موتورسواران زن ساخته می‌شود. به این ترتیب اتفاقاتی که در فیلم می‌بینید واقعی است و دوستان مستندساز از فاصله دور مشغول فیلمبرداری هستند و هرچه می‌بینید و می‌شنوید اتفاق طبیعی است.» شفیعی می‌گوید: «در هیچ جای قانون نیامده که زن نمی‌تواند یا نباید موتورسواری کند. حتی تا سال ٨٩ برای موتور هم گواهی می‌دادند و ٩٠ زن هم گواهینامه موتور گرفتن، اما بعد از آن تبصره‌ای به گواهینامه موتور اضافه شد که در آن نوشته بود شرایط صدور گواهی برای مردان و، چون کلمه مردان آمده بود این‌گونه تلقی شد که فقط مردان می‌توانند گواهی بگیرند و در نتیجه امکان گرفتن گواهینامه برای زنان سلب شد.» او برای مطالبه زنان موتورسوار از مسئولان کمک می‌خواهد: «چون در قانون نیامده موتورسواری زن نادرست است، می‌خواهیم دیوان عالی کشور در این باره نظر دهد و این مشکل را حل کند.»
جوانمردی‌: برای زنان فرهنگ‌سازی نشده
فریبا جوانمردی نایب‌رئیس فدراسیون پیشین موتورسواری و اتومبیلرانی بانوان درباره فرهنگ‌سازی در زمینه موتورسواری زنان می‌گوید: «در این بخش فرهنگ‌سازی نشده و خیلی‌ها مخالف هستند که خانم‌ها موتورسواری کنند. ما زنانی داریم که علاقه‌مند به فعالیت در موتورسواری هستند. این خانم‌ها فقط در پیست می‌توانند تمرین کنند و امکان حضور در سطح شهر را ندارند. آن‌ها حتی برای ورود و خروج از مجموعه ورزشی نیز باید ماشین یدک‌کش داشته باشند و این بدان معناست که نمی‌توانند سوارموتور بشوند. در حال حاضر نمی‌توان تصور کرد که یک خانم با موتورش در سطح شهر رانندگی کند.»
فریبا جوانمردی همچنین اعتقاد دارد: «باید در این زمینه فرهنگ جا بیفتد که البته فعلاً نداریم. وقتی جای یک زن بر روی موتور عوض شده و سرنشین جلو شود، خیلی از نگاه‌ها نیز تغییر می‌کند و شاید در این زمینه آن تصوری که در ذهن وجود دارد، نباشد. این موضوع باید فرهنگ‌سازی و تبدیل به عادت شود. در حال حاضر دوچرخه‌سواری زنان در بحث ترافیک و آلودگی هوا تأثیرگذار است و باید کمک کنیم که برای موتورسواری زنان فرهنگ‌سازی شود.»
عمادی‌: موتورسواری بدون گواهینامه خطرناک است
مژگان عمادی یکی دیگر از ریس‌سواران است که درباره مشکلات‌شان می‌گوید: «در حال حاضر بزرگترین مشکل ما نداشتن گواهینامه است از مسئولان مربوطه خواهش می‌کنم برای زنان موتورسوار چاره‌اندیشی کنند، چون برای تمرین و تردد در شهر مجبور هستیم به اتوبان‌ها و یا جاده برویم که بدون گواهینامه برای زنان خطرناک است.»
عمادی موتورسواری بدون گواهینامه را خطرناک می‌داند: «نمی‌دانم نظر مسئولان چیست که به زنان گواهینامه موتورسواری نمی‌دهند، شاید بگویند به دلیل نوع پوشش موتورسواران است، ولی لباس و پوشش زنان موتورسوار کاملاً پوشیده است. این لباس به گونه‌ای است که وقتی موتورسواری می‌کنم، نمی‌شود تشخیص داد که راکب پسر است یا دختر. دغدغه‌ام گرفتن گواهینامه است. دلم می‌خواهد با موتور در شهر تردد کنم، ولی به خاطر اینکه گواهینامه نمی‌دهند برای موتورسواری محدودیت دارم.»
نیلوفر: رانندگی در ایران اصلاً مناسب نیست
نیلوفر یکی از ریس‌سواران در مورد راندن موتور در سطح شهر معتقد است: «وضعیت رانندگی در ایران اصلاً مناسب نیست. راننده‌ها اصلاً رعایت نمی‌کنند و این کار نه تنها برای خانم‌ها که برای آقایان هم خطرناک است. اگر قوانین حمایتی و زیرساخت‌های شهری برای حمایت از موتورسوارها ایجاد شود، آن وقت است که می‌شود به این موضوع فکر کرد.»
مراجع دینی‌: موتورسواری حرام نیست
اما برخی مراجع دینی در پاسخ این موضوع می‌گویند: «این عمل به خودی خود حرام نیست، اما باتوجه به اینکه در برخی از موقعیت‌های زمانی و مکانی، موتورسواری برای دختران و زنان در مجامع عمومی، موجب جلب نظر مردان می‌شود و منافی با عفت زنان است، لازم است در چنین موقعیت‌هایی ترک شود و درصورتی که در منظر نامحرم نبوده و یا خوف فساد و فتنه نباشد، فی نفسه اشکال ندارد.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی