نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

فوتبال ما نیاز به پزشک متخصص دارد. ما نیاز به این داریم که پزشک متخصص فوتبال تربیت کنیم. در این صورت مصدومیت‌ها کمتر و کمتر می‌شود.

به گزارش خبرورزشی، برخی از ستاره‌های فوتبال کشور تند تند مصدوم می‌شوند. این در گذشته وجود داشته و اکنون هم در حال تکرار است. نمونه اش داریوش شجاعیان در بازی با سایپا دوباره رباط پاره کرد و به این خاطر فصل را از دست داد. محسن کریمی هم به این سرنوشت دچار شده و بعد از رهایی از بند مصدومیت دوباره آسیب دید. این‌ها جزو ستاره‌ها و بازیکنان فانتزی فوتبال ایران هستند و پیش‌تر هم مجتبی جباری این چنین بود و تند تند مصدوم می‌شد. وقتی بازیکنی از بند مصدومیت رهایی پیدا می‌کند و خوب می‌شود، حتماً یک جای کارش ایراد دارد که دوباره مصدوم می‌شود. به خصوص که برخی از این مصدومیت‌ها بدون برخورد به وجود می‌آید. امیدرضا روانخواه، سبو شهبازیان، محسن خلیلی و... در گذشته به این درد دچار شده‌اند.

بدنسازی یکسان در فوتبال! اشتباهی بزرگ
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در بدنسازی فوتبال ایران این است که بازیکنان تیم‌ها همه به یک شکل بدنسازی می‌کنند. در صورتی که تیپ بازیکنان با هم متفاوت است و هر یک آناتومی خاص خود را دارند. آیا مهدی قائدی باید همان گونه تمرین کند که شیخ دیاباته تمرین می‌کند؟ بی‌شک نه. در بدنسازی یک نکته مهم هم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. فوتبالیست‌ها به دنبال افزایش حجم عضله می‌روند در حالی که در فوتبال عضلات هرچه سبک‌تر باشند به بازیکن در دویدن کمک می‌کند و از یک جایی به بعد کار با وزنه اشتباه است. کار با وزنه تا جایی خوب است که قدرت بدهد، اما به موازاتی که حجم ایجاد می‌کند از سرعت کم می‌کند.

تغذیه و خواب؛ دو عنصر گمشده زندگی فوتبالیست‌ها
در فوتبال هنوز بازیکنان ما به این نتیجه نرسیده‌اند خواب کافی و همچنین تغذیه اصولی و حرفه‌ای تا چد حد می‌تواند در سلامتی و رشد آن‌ها دخیل باشد. فوتبالیست‌ها همان غذایی را مصرف می‌کنند که خانواده‌های آن‌ها مصرف می‌کنند در حالی که فوتبالیست هر روز دو ساعت فعالیت فیزیکی خاص و سنگین انجام می‌دهد، اما دیگر اعضای خانواده شاید دو کیلومتر در روز هم پیاده‌روی نکنند. در مورد مسی در جایی گفته شد از روزی که دکتر تغذیه اش را تغییر داده مصدومیتش کمتر شده است. حساسیت باشگاه‌های خارجی روی تغذیه و همچنین خواب بازیکنان به این خاطر است که به خوبی می‌دانند تا چه حد رعایت این دو موضوع می‌تواند روی سلامت بازیکن تأثیر بگذارد.
بازیکن یک کالای تجاری است که میلیون‌ها تومان برای باشگاه ارزش دارد و حتی گاهی ارزش او به میلیارد‌ها تومان می‌رسد و در چنین شرایطی طبیعی است باشگاه مراقب همه چیز باشد و به نوعی مو را از ماست بیرون بکشد. آیا با این حساسیت در فوتبال ایران مواجه هستیم؟ بی‌شک خیر.

آیا مصدومیت فقط یک اتفاق است؟
خیلی‌ها می‌گویند مصدومیت در فوتبال فقط یک اتفاق است و گریزی از آن نیست. این یک حرف بی‌ربط نیست، اما بازیکنی که به درستی بدنسازی نمی‌کند و تغذیه و خوابش را رعایت نمی‌کند، هر لحظه امکان دارد مصدوم شود و در چنین شرایطی نباید مصدومیت خود را یک اتفاق بداند. در ورزش حرفه‌ای عدم رعایت اصول حرفه‌ای حتماً تبعاتی به دنبال دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند مصدومیت باشد. دوره ریکاوری و زمان بازگشت به میدان هم مهم هستند که در این خصوص هم باید تصمیم حرفه‌ای گرفته شود.
همه این‌ها به کنار؛ فوتبال ما نیاز به پزشک متخصص دارد. ما نیاز به این داریم که پزشک متخصص فوتبال تربیت کنیم. در این صورت مصدومیت‌ها کمتر و کمتر می‌شود.

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند؟
دلیل آسیب‌دیدگی ستاره‌های فانتزی و باکیفیت لیگ برتر چیست؟
ولی‌الله صالح‌نیا: بازیکنان تکنیکی و سرعتی در معرض خطر هستند.
مربی بدنساز اسبق تیم‌های ملی، پرسپولیس، استقلال، پاس و... در این خصوص گفت: اصولاً بازیکنان تکنیکی و سرعتی دوران اوج کوتاهی در فوتبال دارند چرا که در همان دوران فشار زیادی به عضلات خود وارد می‌کنند که فراتر از حد توان است لذا با کوچکترین برخوردی و یا تکلی خشن دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. داریوش شجاعیان بازیکن خوبی است که تکنیک بالایی دارد، اما به هر حال شاید فشردگی بازی‌ها، نوع حرکاتش با توپ و... باعث شده فشار زیادی روی زانوهایش قرار بگیرد و در نهایت هم دچار آسیب‌دیدگی شدید شود.
اکبر مالکی: زندگی حرفه‌ای به معنی واقعی ندارند
کارشناس بدنسازی و مربی اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: مصدومیت بازیکن ستاره، تکنیکی و... نمی‌شناسد. متأسفانه بازیکنان ایرانی، چون زندگی حرفه‌ای ندارند به راحتی دچار مصدومیت می‌شوند. به نظر من نداشتن خواب مناسب، تغذیه مناسب و... از عوامل اصلی چنین مصدومیت‌هایی است. حال برخی بازیکنان مهارت‌های فردی بالایی دارند و اگر از لحاظ روحی – روانی و جسمانی آماده نباشند قطعاً بدن‌شان جواب نمی‌دهد و با یک حرکت خاص دچار مصدومیت می‌شوند و مدت‌ها خانه‌نشین می‌شوند.
علی‌اکبر نقوی: وقتی مفاصل انعطاف‌پذیری لازم را ندارند
نقوی پزشک باشگاه پیکان در این خصوص گفت: دلایل این آسیب‌دیدگی‌ها نیاز به بررسی بیشتر از لحاظ آماری دارد. یکی از این دلایل می‌تواند زمان مالکیت توپ باشد که بازیکنان تکنیکی را بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌دهد. آن‌ها به خاطر تکنیکی که دارند در تمام محدوده حرکتی خود از مفاصل‌شان بهره می‌برند حال اگر این مفاصل انعطاف‌پذیری خوبی نداشته باشد دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. به نظر من عوامل دیگری هم در آسیب‌دیدگی بازیکنان ستاره و تکنیکی تأثیرگذار است که جای نقد و بررسی بیشتری دارد.
حشمت مهاجرانی: عوامل زیادی تأثیرگذار است
کارشناس فوتبال کشورمان که سال‌ها در عرصه مربیگری فعالیت داشته در این خصوص گفت: عوامل متعددی در این خصوص تأثیرگذار است. به هر حال بازیکنان تکنیکی بیشتر از سایر بازیکنان دچار مصدومیت می‌شوند چرا که به واسطه تکنیکی که دارند برای عبور از یار مستقیم خود در معرض خطا و تکل قرار می‌گیرند. اگرچه نوع بدنسازی اول فصل و از طرفی فشردگی بازی‌ها هم باعث می‌شود تعداد مصدومیت‌ها بیشتر شود و عضلات جوابگوی فشار‌های وارده نباشند. روی هم رفته مصدومیت‌ها می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد.
ناصر محمدخانی: مرا در زمین بدجور می‌زدند
مهاجم اسبق تیم ملی و پرسپولیس که یکی از تکنیکی‌ترین بازیکنان دهه ۶۰ بود در این خصوص گفت: واقعیت این است که بازیکنان تکنیکی داخل زمین بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند چرا که قدرت حمل توپ بالاتری دارند و رقبا بیشتر برای تصاحب توپ آن‌ها را می‌زنند. خود مرا در زمین بدجور می‌زدند و همیشه پاهایم زخم بود و زانوهایم درد داشت. به هر حال این خاصیت فوتبال است و در آن صدمه‌دیدگی زیاد وجود دارد و بازیکنان در طول دوران بازیگری خود بار‌ها این آسیب‌دیدگی‌ها را تجربه می‌کنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی