نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
۰
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۸
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تیم ملی فوتبال ایران در چهارمین دیدار خود در مرحله اول انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ روسیه در دیداری حساس روز پنج‌شنبه هفته جاری به مصاف تیم ملی عراق می‌رود.

به گزارش خبرورزشی، بازی ایران و عراق با توجه به شرایط امنیتی نامساعد در کشور میزبان، در اردن برگزار می‌شود. به بهانه این دیدار مهم و حیثیتی میان دو کشور همسایه، به بررسی نکات جالب توجه بازی‌های ایران و عراق پرداختیم.

بیست و نهمین دیدار
ایران و عراق تاکنون ۲۸ بار برابر هم به میدان رفته‌اند، بیشتر بازی‌ها برنده داشته و البته سهم ایران بیشتر بوده است. ۱۶ بازی به سود ایران و پنج بازی هم به نفع عراق پایان یافته است.

علی دایی، بهترین گلزن
علی دایی با زدن چهار گل، بهترین گلزن ایران برابر عراق است. سردار آزمون هم بهترین گلزن حال حاضر ایران است که توانسته دو گل به عراق بزند.

بهترین گلزن عراق
یونس محمود، بهترین گلزن عراق برابر ایران است، اما ضرغام اسماعیل، مدافع چپ عراق با یک گل زده تنها گلزن کنونی این تیم در بازی برابر ایران است.

آخرین برد ایران
تیم ملی در چند سال گذشته توفیق چندانی برابر عراق نداشته و آخرین برد یوز‌های ایرانی برابر عراق به دی ماه ۱۳۹۳ و قبل از جام ملت‌های ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. در آن بازی آزمون برای ایران گل زد و یونس محمود پنالتی تیمش را از دست داد.

آخرین برد عراق
مهم‌ترین ناکامی سال‌های اخیر ایران برابر عراق به جام ملت‌های آسیا بازمی‌گردد که تیم ملی در ضربات پنالتی به این تیم باخت، اما آخرین شکست ایران برابر عراق در سال ۱۳۹۵ و در بازی دوستانه دو تیم در ورزشگاه آزادی و پشت در‌های بسته رقم خورد که ایران با یک گل شکست خورد.

بهترین برد ایران
بهترین برد تیم ملی مقابل عراق در سال ۱۳۴۲ رقم خورد که ایران توانست با چهار گل حریف را شکست دهد. در آن دیدار مرحوم حمید شیرزادگان هت‌تریک کرد و مصطفی عرب توانست یک گل بزند. تیم ملی یک بار عراق را ۳- صفر و دو بار هم ۲- صفر شکست داده است.

طلسم پیروزی با یک گل
به علت شباهت‌های متعدد و حساسیت بالا، بازی‌های دو تیم در ادوار گوناگون با اختلاف یک گل به پایان رسیده به جز سه بازی که با برتری ۴- صفر، ۳- صفر و ۲-۰ صفر ایران خاتمه یافته است، سایر بازی‌هایی که با برد یکی از دو تیم تمام شده، با نتایج یک- صفر و ۲- یک به پایان رسیده است. شمار این بازی‌ها به عدد ۱۷ می‌رسد.

انتخابی جام جهانی
دو تیم تنها سه بار در انتخابی جام جهانی به مصاف هم رفتند که دو بازی با برد ایران و یک بازی هم با برد عراق تمام شده است.

بازی‌های دو تیم در اردن
این دیدار به دلایل امنیتی در اردن برگزار می‌شود، اما نکته جالب این است که ایران و عراق قبلاً هم در این ورزشگاه به مصاف هم رفته‌اند. بین سال‌های ۸۶ تا ۸۸، ۴ دیدار در اردن برگزار شد که ۳ بازی در ورزشگاه بین‌المللی امان و یک بازی هم در ورزشگاه ملک عبدا... بود. از این ۴ بازی ۳ بازی با برد ایران و یک بازی هم با نتیجه مساوی تمام شده است.

سهم گلزنان
در بازی‌های دو تیم جمعاً ۵۸ گل به ثمر رسیده که سهم تیم ایران ۳۸ گل و سهم تیم عراق ۲۰ گل است.

اولین بازی
دو تیم ایران و عراق در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۴۱ در یک بازی دوستانه برای اولین بار به مصاف هم رفتند که نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک بر یک عاید دو تیم نشد.

گلزنان تیم ملی ایران برابر عراق
۴ گل: علی دایی
۳ گل: حمید شیرزادگان و حسین کلانی
۲ گل: سردار آزمون، علی کریمی، حسن روشن، پرویز کوزه‌کنانی
یک گل: مرتضی پورعلی‌گنجی، رضا قوچان‌نژاد، غلامرضا رضایی، ایمان مبعلی، جلال حسینی، محمد غلامی، حسین بادامکی، هاشم بیک‌زاده، شیث رضایی، مهدی رجب‌زاده، جواد نکونام، آرش برهانی، مهدی مهدوی‌کیا، ناصر نورایی، علیرضا خورشیدی، پرویز قلیچ‌خانی، اکبر افتخاری و مصطفی عرب.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی