نظرسنجی

نتیجه بازی نساجی - پرسپولیس؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

فدراسیون فوتبال هیچ ابزاری برای گرفتن سهم ۶۵ درصدی‌اش از تلویزیون ندارد، ولی تلویزیون هر لحظه که سهم ۳۵ درصدی‌اش از درآمد‌های محیطی فوتبال عقب بیفتد، این قدرت و ابزار و اختیار را دارد که اصلاً بازی‌های فوتبال را پخش نکند.

به گزارش خبرورزشی، تلویزیون حاضر شده به‌جای «حق‌پخش» که حق فوتبال است و نمی‌دهد، فدراسیون فوتبال را در درآمد‌های تبلیغاتی‌اش از پخش بازی‌های لیگ برتر سهیم کند... این خبر در ظاهر خبر خوشی بود که مهدی تاج و همکارانش دادند، اما ماجرا درست از جایی خطرناک می‌شود که قرار است تلویزیون هم از درآمد‌های تبلیغات محیطی فوتبال سهم ببرد. این سهم بردن در ظاهر عجیب نیست، ولی برای آن‌هایی که سه دهه پیش بیننده تلویزیونی فوتبال بودند، یادآور خاطرات ترسناکی است.
ظاهر قضیه این است؛ تلویزیون و فدراسیون تمام درآمدهای‌شان از تبلیغات فوتبال که شامل تبلیغ محیطی ورزشگاه‌ها، لابد تبلیغ روی پیراهن باشگاه‌ها و تبلیغ قبل و بعد و حین پخش بازی‌ها از تلویزیون می‌شود را داخل یک حساب مشترک می‌ریزند و ۳۵ درصد از این پول را تلویزیون برمی‌دارد و ۶۵ درصدش را فدراسیون... یعنی اگر شهرآورد تهران را در نظر بگیریم، هرچه درآمد آگهی از این بازی وجود دارد، باید در یک حساب مشترک برود و بعد ۶۵ به ۳۵ تقسیم شود. تا اینجا که همه‌چیز به نفع فوتبال است، پس بخش ترسناک ماجرا کجاست؟ داستان به نزدیک ۳۰ سال قبل برمی‌گردد. به روز‌های پایانی دهه ۶۰ و روز‌های ابتدایی دهه ۷۰ که تلویزیون و فوتبال به جای شراکت، با هم روبه‌رو شدند. آن زمان تلویزیون می‌گفت باید از آگهی‌های تبلیغات محیطی ورزشگاه و درآمد تبلیغاتی روی پیراهن تیم‌ها سهم داشته باشد. هرچه فوتبال فریاد می‌زد در تمام دنیا تلویزیون به فوتبال پول می‌دهد و نباید در ایران، برعکس شود و از زمین به آسمان ببارد، هیچ فایده‌ای نداشت و آخرش هم این تلویزیون بود که دو شهرآورد سرخابی تهران را پخش نکرد. آن دیداری که استقلال ۲ بر صفر با گل‌های ورمزیار و مرفاوی پرسپولیس را برد (اسفند ۷۰) و آن بازی معروف که با تک‌گل صمد مرفاوی به نفع استقلال تمام شد و مرتضی فنونی‌زاده با ضربه سر، بینی عباس سرخاب را شکست (خرداد ۷۱) دقیقاً به همین دلیل که تلویزیون سهم خود را از تبلیغات محیطی فوتبال می‌خواست، پخش نشد...
حالا یادآوری آن خاطرات تلخ این نگرانی را به همراه دارد که اگر قرار باشد تلویزیون و فدراسیون با هم شریک باشند، فدراسیون هیچ ابزاری برای گرفتن سهم ۶۵ درصدی‌اش از تلویزیون ندارد، ولی تلویزیون هر لحظه که سهم ۳۵ درصدی‌اش از درآمد‌های محیطی فوتبال عقب بیفتد، این قدرت و ابزار و اختیار را دارد که اصلاً بازی‌های فوتبال را پخش نکند.
اوایل دهه ۷۰ استدلال تلویزیون این بود که اگر من بازی‌های فوتبال را پخش نکنم اسپانسر‌ها حاضر نیستند به فدراسیون تبلیغ محیطی بدهند و حالا با شراکت تلویزیون و فدراسیون دوباره این نگرانی وجود دارد که هر وقت طرفین توافق روبه‌روی هم قرار بگیرند، پخش بازی‌های لیگ برتر تهدید شود!
توافق ۳۵ به ۶۵ از هیچی بهتر است. وقتی تلویزیون حاضر نیست به فدراسیون حق پخش بدهد، این که فدراسیون ۳۵ درصد از درآمد تبلیغات محیطی‌اش را به تلویزیون واگذار کند و به جایش ۶۵ درصد از سود آگهی تلویزیون بابت پخش فوتبال را بگیرد، عالی است، اما ضمانت اجرایی این توافق چیست؟ این قرارداد چگونه بسته خواهد شد؟ نکند فردا که موقع پول دادن تلویزیون رسید، فوتبال بابت پخش تلویزیونی برخی بازی‌ها در شبکه‌های استانی بدهکار شود یا تلویزیون فدراسیون را برای گرفتن سهمش به فدراسیون‌هایی حواله بدهد که رویداد‌های ورزشی‌شان از طریق شبکه ورزش و... پخش شده است؟ فدراسیون که می‌خواهد با تلویزیون شریک شود، زورش به این شریک قدرتمند می‌رسد؟ داور مرضی‌الطرفین این شراکت کیست؟ پاسخ این پرسش‌ها را چه کسی می‌دهد؟
مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند؟
آیا توافق فدراسیون فوتبال و صدا و سیما درباره حق پخش به سود فوتبال است
رضا جاودانی: در ایران باید یک پروسه حقوقی قوی طی شود
مجری تلویزیون و عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: این توافق‌ها در همه جای دنیا وجود دارد، اما در اروپا و یا سایر جا‌ها هم باشگاه‌ها خصوصی هستند و هم شبکه‌های تلویزیون به صورت خصوصی اداره می‌شوند لذا راحت می‌شود قرارداد حق پخش را بست، ولی در ایران، چون اکثر باشگاه‌ها دولتی هستند و صدا و سیما هم دولتی است لذا یک پروسه حقوقی سخت را باید طی کند و جابه‌جایی ارقام سخت خواهد بود. در کل به این راحتی‌ها نیست که بشود راحت قرارداد بست.
دکتر عبدالحمید احمدی: خوشحالم جلسات به بار نشست
معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در این خصوص گفت: از مدت‌ها قبل جلسات زیادی پیرامون این قضیه برگزار شد و شرایط موجود بررسی گردید و جای خوشحالی دارد که حالا فدراسیون فوتبال و صدا و سیما بر سر حق پخش تلویزیونی به یک توافق کلی رسیدند و آن‌طور که مهدی تاج، رئیس فدراسیون اعلام کرد این توافق برای فوتبال راضی‌کننده خواهد بود. حالا باید ببینیم شرایط این توافق چطور خواهد بود و فدراسیون چطور می‌خواهد حق پخش را با صدا و سیما هماهنگ کند.
محمدصادق درودگر: قرارداد خوبی است و راضی هستیم
رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: هنوز قرارداد توافق با صدا و سیما رسماً بسته نشده و وکلای حقوقی در حال بررسی شرایط هستند تا بهترین قرارداد بسته شود. به نظر من این قرارداد برای فوتبال راضی‌کننده است، ولی زمان دقیق اجرایی شدن آن مشخص نیست و کمی زمان می‌برد تا پیاده شود. همان‌طور که گفتم ما از این قرارداد ۶۵ به ۳۵ راضی هستیم و فقط نحوه عقد این قرارداد باید کارشناسی شود.
علی فتح‌الله زاده: این قرارداد می‌تواند برای طرفین خوب باشد
عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال در این خصوص گفت: به نظر من مقصر تلویزیون نیست که حق پخش نمی‌دهد. تلویزیون، چون دولتی است باید از طریق مجلس یک ردیف بودجه تعریف شده برای خرید حق پخش داشته باشد، اما مجلس این بودجه را در نظر نمی‌گیرد. در این شرایط فدراسیون فوتبال و صدا و سیما با هم قرارداد تجاری بسته‌اند. خوب است به شرطی که همه چیز مشخص باشد و طرفین به حقوق قانونی خودشان برسند. در کل این توافق می‌تواند در صورت اجرایی شدن به سود فوتبال باشد.
حجت‌الله بهمنی: اگر بدهند که عالی می‌شود
مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان لیگ در این خصوص گفت: قبلاً هم ۳ سال ارقامی در این خصوص مطرح شد و صدا و سیما قرار شد پولی به فوتبال بدهد حالا هم اگر این قرارداد بسته شود و ۶۵ درصد به فوتبال برسد قطعاً راضی‌کننده است و به سود فوتبال می‌شود. به قول معروف می‌گویند کور از خدا چه می‌خواهد؟ دو چشم بینا و اگر صدا و سیما توافق کرده که ۶۵ درصد حق پخش به فوتبال بدهد قطعاً جای خوشحالی دارد و مسئولان فدراسیون هم راضی هستند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی نساجی - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی