نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بهتر است مربیان در مورد تیم‌های هم صحبت نکنند، چون ظرفیت بحث در فوتبال ایران وجود ندارد و مربیان متأسفانه کار را به مسائل غیرفنی می‌کشانند و به هم توهین می‌کنند که این اتفاق خوبی نیست.

خبرورزشی/ امیرعباس واسعی؛ بازی سپاهان - فولاد با چالش‌هایی همراه بود. چالش‌هایی که مصاحبه مربیان دو تیم ایجاد کرد. امیر قلعه‌نویی در کنفرانس خبری گفت: «تیم فولاد یک فوتبال بسته با ضد‌حمله ارائه می‌دهد که یک کپی از سیستم کی‌روش است.» این مصاحبه را جواد نکونام بعد از بازی جواب داد و گفت: «از وقتی کی‌روش رفت، می‌بینید که فوتبال ما چه شرایطی دارد. باعث افتخار من است اگر بتوانم با ایشان مقایسه شوم. بهتر از این است که با افراد دیگر مقایسه شوم و آشپز به کنار زمین بیاید و فوتبال بازی کند. امیدوارم فوتبال ما به ۵۰ سال قبل برنگردد. فدراسیون به قلعه‌نویی بگوید نمی‌تواند برای کی‌روش استنلی پاسپورت ایرانی بگیرد و باشگاه بزرگ سپاهان و مردم خوب اصفهان باید بدانند مربی حق ندارد درباره مربی حریف صحبت کند. تیم من هر جوری دلم بخواهد بازی می‌کند. تیم حریف زیر توپ می‌زند و توپ ۲۴ ساعت روی هواست، مگر کسی حرفی می‌زند؟»
در فوتبال حرفه‌ای این اتفاق مرسوم است و مربیان تیم‌های هم را نقد می‌کنند، اما به نظر می‌رسد این ظرفیت در فوتبال ایران وجود ندارد و اظهار نظر‌ها به توهین ختم می‌شود. می‌شود این ایراد را به امیر قلعه‌نویی گرفت که ضرورتی به صحبت در مورد سبک بازی حریف وجود ندارد و هر تیمی با هر شیوه‌ای که دوست داشته باشد، می‌تواند بازی کند و هیچ تیمی نمی‌تواند برای حریف تعیین استراتژی داشته باشد. به یاد داریم زمانی که لوکا در ایران مربیگری می‌کرد؛ در مورد نوع بازی حریف صحبت می‌کرد و یکی از کسانی که به او اعتراض کرد، همین امیر قلعه‌نویی بود و حالا خود امیر قلعه‌نویی است که نقش لوکا را بازی می‌کند و در مورد تیم‌های حریف صحبت می‌کند. او یک بار در مورد تیم نفت مسجدسلیمان صحبت کرد که صحبت‌های قلعه‌نویی ناراحتی مهدی تارتار را به همراه داشت و البته چالش‌های به وجود آمده میان این دو مربی ختم به خیر شد.
اما از سویی انتظار از جواد هم این بود که حرمت نگه دارد و در مورد حرفی که فنی زده شده، فنی حرف بزند. امیر قلعه‌نویی گفته جواد نکونام از دست کارلوس کی‌روش کپی کرده و تاکتیکش دفاع و ضد‌حمله است. جواد می‌توانست به این گفته سرمربی سپاهان پاسخ‌های منطقی بدهد. بدون آنکه به حضور آشپز در زمین تمرین اشاره کند و یاد بگوید اگر امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی شود فوتبال ۵۰ سال به عقب برمی‌گردد.
جواد می‌توانست بگوید تاکتیک کارلوس کی‌روش از نظر من تاکتیک خوبی است و به همین دلیل با این شیوه بازی می‌کنم و یا اینکه با توجه به نفراتی که در اختیار دارم نمی‌توانم مثل سپاهان پرمهره بازی کنم و یا می‌گفت سپاهان با توجه به مهره‌هایی که در اختیار دارد خوب فوتبال نمی‌کند. بزن زیرش و بکش بکش و با تمسخر حرف زدن در مورد سبک بازی حریف اشتباه است. بار‌ها و بار‌ها مربیان ما به این نکته اشاره کردند که حریف تنها اوت دستی پرتاب می‌کند. این حرف بیشتر از همه در مورد سپاهان گفته شد و سؤال اساسی اینجاست چرا تیمی که می‌تواند اوت پرتاب کند و روی توپ‌های دوم صاحب موقعیت شود این کار را انجام ندهد؟ هر تیمی با هر شیوه‌ای که توانمندی اش را دارد می‌تواند بازی کند.
بهتر است مربیان در مورد تیم‌های هم صحبت نکنند، چون ظرفیت بحث در فوتبال ایران وجود ندارد و مربیان متأسفانه کار را به مسائل غیرفنی می‌کشانند و به هم توهین می‌کنند که این اتفاق خوبی نیست.
مربیان و کارشناسان پاسخ می‌دهند
آیا مربیان مجاز هستند درباره تاکتیک تیم مقابل حرف بزنند؟
غلامحسین پیروانی: مربیان باید اندازه نگه دارند
غلامحسین پیروانی، کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: به اعتقاد من مربیان باید اندازه نگه دارند و اتفاقاً تا می‌توانند ارزش کار مربیان حریف را هم بالا ببرند. اینکه بخواهیم تاکتیک و مسائل فنی حریف را زیر سؤال ببریم و دست به تخریب بزنیم کار درستی نیست. یک مربی باید کاری کند که ماندگار شود. با محبت کردن با بالا بردن شأن و اعتبار مربی حریف که این کار باعث می‌شود شأن و اعتبار خودش هم بالا برود و نگاه اهل فن به او ویژه باشد. من در کل معتقدم مربیان مجاز به این نیستند که مربی حریف را تخریب کنند.
علی‌اصغر مدیرروستا: در بعضی شرایط اشکالی ندارد
علی‌اصغر مدیرروستا، سرمربی اسبق پیکان در این خصوص گفت: در فوتبال ایران و جهان باب نیست که این مسائل مطرح شود، ولی کار نادرستی هم به‌حساب نمی‌آید. به نظر من اشکالی ندارد که مثلاً قلعه‌نویی بگوید روش کاری فولاد دفاعی و الهام گرفته از تفکرات کی‌روش بود و نکونام هم بگوید تاکتیک سپاهان هم بازی هوایی و مستقیم بوده است. به نظرم بعضی‌وقت‌ها شرایط طوری می‌شود که یک مربی از این حرف‌ها می‌زند و این را بد نمی‌دانم به شرطی که کار به توهین و افترا نکشد و فقط بحث‌ها به همان شکل که گفتم باشد.
بیژن ذوالفقارنسب: این مسائل در فوتبال دنیا باب نیست
دکتر بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: همه می‌دانیم این مسائل در فوتبال دنیا باب نیست و تا جایی که من یادم می‌آید مربیان به یکدیگر احترام می‌گذارند و حرمت‌ها را حفظ می‌کنند. من صحبت‌های قلعه‌نویی و نکونام را شنیدم و ناراحت شدم. می‌شود از خوبی‌ها گفت، ولی کنایه زدن و نمایان کردن ضعف‌ها و کمبود‌ها اصلاً کار درستی نیست. حداقل خود من که سال‌ها در فوتبال ایران مربیگری کرده‌ام خیلی کم دیدم یک مربی وارد مسائل اینچنینی شود و مربی حریف را زیر سؤال ببرد.
مجتبی سرآسیابی: حفظ آرامش بهترین کار ممکن است
مجتبی سرآسیابی، سرمربی تیم شهرخودرو مشهد در این خصوص گفت: هم قلعه‌نویی و هم نکونام از مربیان خوب فوتبال ما هستند و قطعاً تحت شرایطی خاص درباره حریف خود صحبت کرده‌اند. من فکر می‌کنم که حفظ آرامش بهترین کار ممکن خواهد بود و ما مربیان قطعاً همیشه احترام یکدیگر را نگه داشته‌ایم و حرمت‌ها را حفظ کرده‌ایم و این کار در فوتبال ایران و جهان عرف است و رعایت هم می‌شود. خود من ترجیح می‌دهم بیشتر به مسائل تیم خودم فکر کنم و از صحبت کردن درباره ضعف‌های حریف اجتناب می‌کنم.
ابراهیم صادقی: من به شرایط تیم خودم فکر می‌کنم
ابراهیم صادقی، سرمربی تیم سایپا در این خصوص گفت: قطعاً حفظ احترام سایر همکاران برای ما مربیان واجب است و قبول دارم که بعضی‌وقت‌ها شرایطی به وجود می‌آید که صحبت‌هایی را مطرح می‌کنیم، ولی در کل خود من به شخصه یاد گرفته‌ام که هرگز درباره تیم حریف صحبتی نکنم و توجه‌ام را معطوف به تیم خودم نمایم. قلعه‌نویی و نکونام عزیز ما هستند و من هرگز دوست ندارم نظری در این خصوص بدهم و می‌دانم که همه مربیان برای موفقیت تیم خودشان تلاش می‌کنند و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی باشد و امیدوارم فوتبال ایران همواره شرایط خوب و آرامی داشته باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی