نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

گزارشی که بخش ورزشی خبرگزاری تسنیم در مورد پول پاداش حضور ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ و چگونگی هزینه شدن آن منتشر کرده، نکات مهمی را در خود دارد.

به گزارش خبرورزشی، ماجرایی که جرقه آن اواسط سال ۹۷ و قبل از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با سؤال مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی کلید خورد: «۲۰ میلیون دلار پاداش صعود تیم ملی به دو جام جهانی چه شده است؟»

فدراسیون فوتبال در بخشی از پاسخ‌های خود به این سؤال (فقط در مورد جام جهانی ۲۰۱۸) اعلام کرد که بخشی از این پول، هزینه آماده‌سازی تیم ملی در جام جهانی شده، بخشی به کارلوس کی‌روش و دستیارانش تعلق گرفته و بخشی هم فیفا بابت جرائم و بدهی‌ها کسر کرده است. جمع مبلغ پرداختی فیفا در این زمینه 9/3 میلیون دلار بوده که ۸ میلیون دلار پاداش صعود و 1/3 میلیون دلار نیز کمک هزینه آماده‌سازی تیم به شمار می‌رفت.

موضوع دیگری که مسئولان قبلی و حتی فعلی فدراسیون چندین بار و با اعداد متناقض به آن اشاره کرده‌اند این است که حدود ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلبکار هستند و این پول به دلیل تحریم‌ها علیه ایران به حساب فدراسیون فوتبال واریز نمی‌شود، اما فیفا اعلام کرده که حساب ایران نزد فیفا 7/9 میلیون دلار است که 5/7 میلیون بابت پروژه‌ها و کمک‌های مالی فیفاست و فقط ۲/۲ میلیون از پاداش جام جهانی باقی‌مانده که آن هم مربوط به باشگاه‌هایی است که در تیم ملی بازیکن داشته‌اند و به ۸ میلیون دلار پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی مربوط نیست.

در اسناد مالی منتشره فیفا مشخص است که در مجموع ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار دلار از پاداش ۸ میلیون دلاری فقط به حساب کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی واریز شده است. جالب اینکه افراد مختلف در کادر او مثل اوسیانو کروز، مارکار آقاجانیان، آرین قاسمی، الکساندر لوپز، میک مک درموت، میکائیل هامبرتو، سباستین مندز، فیلیپه دوس‌سانتوس و دیگو گیاچینو نیز هر کدام پاداش‌های مختلفی از همین پول (از ۳۱ هزار یورو تا ۸ هزار یورو) دریافت کرده‌اند که مجموع دریافتی کادر سرمربی سابق نیز به ۱۸۶ هزار دلار می‌رسد و به این ترتیب بیش از ۲۵ درصد از پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۸ به کی‌روش و دستیارانش رسیده و این جدا از دستمزد‌های کامل این افراد است.

این در حالی است طبق قرارداد فقط ۱۰ درصد از این مبلغ باید به کی‌روش می‌رسید که معادل ۸۰۰ هزار دلار می‌شود، اما حالا بیش از ۲۰ درصد به حساب شخص کی‌روش و در مجموع ۲۵ درصد با احتساب دریافتی اطرافیان این مربی واریز شده است.

نکته مهم این است که پاداش صعود به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه صرف ساختن کمپ تیم ملی شد و پاداش تیم ملی در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز در حساب فدراسیون بود و بعد از حضور علی کفاشیان، صرف پروژه‌های عمرانی فدراسیون به ویژه در کمپ تیم ملی شد، اما آیا در مورد جام جهانی ۲۰۱۸ و حتی ۲۰۱۴ نیز چنین اتفاقی افتاد؟

فدراسیون فوتبال در این زمینه نیاز به شفاف‌سازی دارد تا مشخص شود چرا خارج از قرارداد چنین مبلغی به حساب سرمربی وقت تیم ملی واریز شده است و مربی سابق که برای دریافت دستمزد خود بعد از ناکامی در جام ملت‌ها خیلی سریع به فیفا شکایت کرد و بعد از جدایی، مصاحبه‌های تندی علیه مهدی تاج و دیگر مسئولان فدراسیون انجام داد نیز باید در مورد دریافتی‌های خارج از قرارداد خود (در صورت اثبات) در زمانی که با همین مسئولان روابطی حسنه داشت، پاسخگو باشد. ضمن اینکه طلب ۹۰۰ هزار دلاری کی‌روش بعد از جام ملت‌ها نیز طبق گفته مسئولان وقت از جمله تاج و اسلامیان از محل درآمد‌های فدراسیون فوتبال در AFC پرداخت شد و نه از طلب ایران در فیفا.

بقیه آن‌هایی که سر سفره پاداش جام جهانی نشستند، کجا هستند؟
لیست مدیران پاداش گرفته را هم منتشر کنید
آرین قاسمی؛ ۱۹ هزار و ۱۸۰ یورو
نام آرین قاسمی مترجم کی‌روش در لیست پاداش جام جهانی است و او مبلغ ۱۹ هزار و ۱۸۰ یورو بابت صعود ایران به جام جهانی روسیه پاداش گرفته است. حالا که لیست مربیان و پاداش همکاران کی‌روش منتشر شده، چه خوب است لیست مدیران پاداش گرفته هم خیلی شفاف منتشر شود. فوتبالدوستان باید بدانند آیا از این پاداش چیزی نصیب مدیران شده است؟
مارکار آقاجانیان؛ ۲۶ هزار و ۳۹۹ یورو
در لیست مربیانی که پاداش گرفتند، نام مارکار آقاجانیان هم به چشم می‌خورد. مارکار ۲۶ هزار و ۳۹۹ یورو از پاداش صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را دریافت کرده است. او تنها عضو ایرانی کادر فنی کارلوس کی‌روش بود و در میان مربیانی که با سرمربی تیم ملی همکاری می‌کردند، دومین پاداش را بعد از اوسیانو کروز گرفت.
اوسیانو کروز؛ ۳۱ هزار و ۹۷۳ یورو
مبلغی که اوسیانو کروز دستیار اول کارلوس کی‌روش به عنوان پاداش دریافت کرده، ۳۱ هزار و ۹۷۳ یورو است. الکساندر لوپز که جانشین گاسپار شده بود هم ۱۶ هزار و ۴۱۸ یورو دریافت کرده است. در این لیست کمترین پاداش را فیلیپه گرفت یعنی ۷ هزار و ۶۲۸ یورو و سباستین که می‌گفتند پسرخوانده کارلوس است، ۱۱ هزار و ۳۴۱ یورو پاداش گرفت.
میک مک‌درموت؛ ۱۲ هزار و ۷ یورو
گاسپار بعد از اختلاف با کارلوس کی‌روش نقره‌داغ شد و هیچ پاداشی هم دریافت نکرد، اما میک مک‌درموت با این که یک مقطع با کارلوس کی‌روش به مشکل خورد و حتی دوره‌ای از کادر فنی تیم ملی فاصله گرفت و با استقلال همکاری کرد، از پاداش صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مبلغ ۱۲ هزار و ۷ یورو سهم داشت.
کارلوس کی‌روش؛ یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۵۲ دلار
در سندی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، فیفا مدعی شده در تاریخ ۳۱/۰۸/۲۰۱۸ مبلغ یک میلیون و ششصد و هفده هزار و دویست و پنجاه و دو دلار به حساب کارلوس کی‌روش به عنوان پاداش جام جهانی ۲۰۱۸ واریز کرده است. فیفا مبالغ دیگری هم به درخواست فدراسیون بابت دستمزد کارلوس به حساب او ریخته، اما در یک مقطع هم ۵۰ هزار یورو کی‌روش به حساب فیفا برگردانده که دوست داریم لااقل دلیل این یکی را بدانیم!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی