نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
ثروتمندترین مالکان لیگ برتر انگلیس/ عشق و حال با پول و فوتبال!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اگر فکر می‌کنید میلیاردها هرچه سرمایه دارند روی باشگاه‌شان در لیگ برتر گذاشته‌اند، سخت در اشتباه هستید! مالکیت این باشگاه تنها گوشه‌ای از دارایی آن‌هاست.

خبرورزشی - در فوتبال جهان باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس بیش از همه برای میلیاردرها جذابیت دارد، چرا که محل خوبی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمدهای کلان هستند. مالکان قدرتمند و ثروتمند باشگاه‌های انگلیسی را بیشتر بشناسید.

۱۰. ساوتهمپتون

مالک: گائو جیشنگ
ارزش دارایی: ۳٫۱ میلیارد پوند

سرمایه‌دار املاک و مستغلات چینی، ۳ سال پیش باشگاه ساوتهمپتون را با مبلغ ۲۱۰ میلیون پوند خریداری کرد، اما خیلی نتوانست کار خاصی برای تیم انجام دهد و مدام در منطقه سقوط قرار داشته‌اند. به نظر می‌رسد مشکلات موجود باعث شود جیشنگ قید باشگاه‌داری در انگلیس را بزند و چندی پیش هم گفته شد حاضر شده با ۲۵۰ میلیون پوند باشگاه را بفروشد.

گائو جیشنگ (ساوتهمپتون)

۹. منچستریونایتد

مالک: خانواده گلیزر
ارزش دارایی: ۳
٫۶ میلیارد پوند
با توجه به شرایط فعلی منچستریونایتد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان، شاید عجیب باشد که در این لیست مالک‌شان در رده نهم باشد. با این وجود در دست گرفتن مالکیت باشگاه منچستریونایتد برای گلیزرها در سال ۲۰۰۵ ساده نبود. هیچ‌وقت از آن‌ها استقبال گرمی نشد و حتی در اعتراض به حضور این خانواده، برخی هواداران تیمی با نام «اف‌سی یونایتد منچستر» را تشکیل دادند! در سالیان اخیر درخواست برای خرید شیاطین‌سرخ زیاد بوده، اما تعیین مبلغ یک میلیارد پوند باعث شده کسی این باشگاه را نخرد.

خانواده گلیزر (منچستریونایتد)

۸. تاتنهام

مالک: جو لوئیس
ارزش دارایی: ۳
٫۹ میلیارد پوند
همه‌کاره باشگاه تاتنهام دانیل لِوی است، اما پشت پرده این باشگاه جو لوئیس تاجر بریتانیایی قرار گرفته و آن را کنترل می‌کند. لوئیس سرمایه‌گذار اصلی شرکت «تاویستوک» است که اخیراً در دوران همه‌گیری کرونا هم نامش در اخبار زیاد شنیده شده، چرا که تصمیم غلطی برای کنار گذاشتن کارکنان به‌جای کاهش حقوق بازیکنان گرفته بودند.

جو لوئیس (تاتنهام)

۷. لسترسیتی

مالک: آیوات سریواداناپرابا
ارزش دارایی: ۴
٫۶ میلیارد پوند
تاجر جوان تایلندی که پس از درگذشت پدرش در سانحه تلخ سقوط هلی‌کوپتر بیرون از ورزشگاه کینگ‌پاور، مالک باشگاه لسترسیتی شد. در واقع او مالک شرکت خرده‌فروشی کینگ‌پاور است که نامش را کنار باشگاه لسترسیتی می‌بینیم. ویچای قبل از درگذشت در سال ۲۰۱۱ مالکیت روباه‌ها را در دست گرفت و سرمایه‌گذاری او منجر به قهرمانی دراماتیک در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ لیگ برتر شد.

آیوات سریواداناپرابا (لسترسیتی)

۶. ولورهمپتون

مالک: گائو گائوچانگ
ارزش دارایی: ۵٫۴ میلیارد پوند

گائوچانگ پنجاهمین مرد ثروتمند در چین است که مالکیت گروه سرمایه‌گذاری «فوسون» را در دست دارد. او ۳ سال پیش با پرداخت تنها ۴۵ میلیون پوند باشگاه ولورهمپتون که آن زمان در لیگ چمیپونشیپ حضور داشت را خرید. در دوران حضور گائوچانگ، گرگ‌ها موفق شدند قهرمان لیگ چمپیونشیپ شوند و به لیگ برتر برگردند. بعد از آن هم برای اولین مرتبه پس از ۳۹ سال به مسابقات اروپایی رسیدند.

گائو گائوچانگ (ولورهمپتون)

۵. فولام

مالک: شهید خان
ارزش دارایی: ۵
٫۹ میلیارد پوند
مالک پاکستانی فولام که مالک باشگاه بیسبال جکسونویل جگوارز هم از سال ۲۰۱۲ هست، یکی دیگر از مالکان ثروتمنند لیگ برتر محسوب می‌شود. پسرش تونی خان هم در کنار او به مدیریت ورزشی می‌پردازد و در رشته کشتی مدیریت می‌کند.

شهید خان (فولام)

۴. استون‌ویلا

مالک: نصف ساویرس و وس ادنس
ارزش دارایی: ۶
٫۶ میلیارد پوند
این زوجِ، استون‌ویلا را سال ۲۰۱۸ خریدند. نصف بین پولدارترین مردان جهان در رده ۲۵۲ قرار گرفته و در کشورش مصر هم پولدارترین خانواده را دارد که در مجموع ۳۶ میلیارد پوند سرمایه دارند. او یکی از برادرانی است که شرکت ساخت‌وساز «اوراسکام» را در اختیار دارند. ادنس هم تاجری آمریکایی است که صندوق سرمایه‌گذاری دارد. او مالک باشگاه بسکتبال میلواکی باکس هم هست.

نصف ساویرس و وس ادنس (استون ویلا)

۳. آرسنال

مالک: استن کروئنکه
ارزش دارایی: ۸ میلیارد پوند

با وجود ثروت هنگفتی که استن کروئنکه مالک آرسنال دارد، در روزهای بحرانی برای دادن حقوق کارکنان باشگاه دچار مشکل شده است. در مقایسه با رقبا، کروئنکه به دلیل عدم تمایل برای حضور پررنگ در بازار نقل‌وانتقالات، باعث ناامیدی هواداران شده است. این کارآفرین آمریکایی بیشتر تمایل دارد با پول نقد معامله کند. او سهامدار چند باشگاه آمریکایی هم هست. تیم فوتبال آمریکاییِ لس‌آنجلس رمس، تیم بسکتبال دِنور ناگتس و تیم هاکی روی یخِ کلورادو آوالانچ برخی از تیم‌های تحت مالکیت کرئونکه هستند.

استن کروئنکه (آرسنال)

۲. چلسی

مالک: رومن آبراموویچ
ارزش دارایی: ۹٫۲ میلیارد پوند

چلسی قبل از آبراموویچ را خیلی به یاد نداریم. باشگاهی که کن بِیتس با ۱۴۰ میلیون پوند به میلیاردر روسی فروخت و دوران بعد از حضور آبراموویچ به مراتب پررنگ‌تر از قبل آن بود. چلسی تغییرات زیادی کرده و خشکسالی در کسب جام‌ها به پایان رسید. در این ۱۷ سال ۵ مرتبه قهرمان لیگ برتر شدند و ۵ قهرمانی جام‌حذفی کسب کردند. قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا هم از دیگر افتخاراتِ چلسی آبراموویچ است.

رومن آبراموویچ (چلسی)

۱. منچسترسیتی

مالک: شیخ منصور
ارزش دارایی: ۱۷٫۷ میلیارد پوند

شیخ منصور بن‌زاید آل‌نهیان اماراتی و گروهش موسوم به گروه «سیتی» وارد فوتبال شدند و موفق هم بوده‌اند. منصور از خاندان حاکم ابوظبی است که ۱۲ سال پیش باشگاه منچسترسیتی را خریداری کرد. هزینه‌های شیخ منصور برای خرید ستاره‌ها حالا از یک میلیارد پوند هم گذر کرده است. منچسترسیتیِ او موفق شد ۴ مرتبه قهرمان لیگ برتر انگلیس شود، اگرچه هزینه‌هایی که اخیراً کرده حاشیه هم کم نداشت و سیتی برای ۲ سال از حضور در مسابقات اروپایی محروم شده.

شیخ منصور بن‌زاید آل نهیان (منچسترسیتی)

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • امجد صیاحی IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    منچستر سیتی - ناپولی - پاریسن جرمن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی