نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۱۰ اتفاق ماندگار در دوران سلطنت دیگو مارادونا/ از دست خدا تا حرکات موزون!
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

از گل قرن و دست خدا تا گرم کردن با حرکات موزون؛ ده پرده جذاب از تئاتر زیبای دیگو مارادونا در فوتبال را مرور خواهیم کرد.

خبرورزشی - ۳۴ سال و چند ماه از روزی که دیگو مارادونا آن بلا را سر انگلیسی‌ها آورد می‌گذشت... نابغه شیطان، بعد از درگذشتش در ۶۰ سالگی برای همیشه در یادها ماندگار شد، چه او را دوست داشته باشید، چه دوست نداشته باشید. دوران بازی دیگو مارادونا مملو از لحظات جادویی بود. به ندرت اسطوره‌هایی را داریم که این‌قدر لحظات ناب در فوتبال ایجاد کرده باشند. همان‌طور که دیدار آرژانتین و انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ برای همیشه ماندگار شد. به بهانه سالگرد گل دست خدا، نشریه «فورفورتو» نگاهی به لحظات خاص مارادونا انداخته است. کسی که در دوران بازی با پیراهن آرژانتین، بوکاجونیورز، بارسلونا و ناپولی جاودانه شد.

۱. جام جهانی جوانان (سال ۱۹۷۹)

مارادونا که برای جام جهانی ۱۹۷۸ به‌دلیل این‌که زیادی جوان بود، توسط کارلوس منوتی خط زده شد، با این حال سال ۱۹۷۷ وقتی فقط ۱۶ سال سن داشت، اولین بازی ملی‌اش برای آرژانتین را انجام داده بود. منوتی هم او را برای تیم ملی جوانان آرژانتین انتخاب کرد و به ژاپن برد. در مرحله گروهی لهستان، اندونزی و یوگسلاوی را بردند و مارادونا ۳ گل زد. الجزایر را در یک‌چهارم نهایی با ۵ گل تحقیر کردند. سپس نوبت به اروگوئه رسید و مارادونا در آن دیدار هم گل زد. تا این‌که شوروی را در فینال ۳ بر یک بردند و دیگو سومین گل را زد. دیگو در آن مسابقات توپ‌طلایی را برد و بهترین بازیکن شد.

دیگو مارادونا در جام جهانی جوانان 1979

۲. آرژانتینیوس جونیورز ۵ – بوکاجونیورز ۳ (سال ۱۹۸۰)

دیگو فقط ۱۵ سال سن داشت که اولین بازی‌اش را برای آرژانتینیوس جونیورز در اکتبر ۱۹۷۶ انجام داد و ۵ سال در اولین باشگاهش ماند تا به باشگاه رؤیایی‌اش بوکاجونیورز رفت، اما ۴ ماه قبل از این‌که راهی بوکا شود، در جریان دیدار مقابل این تیم که ۵ بر ۳ بردند، ۴ گل به ثمر رساند. قبل از آن بازی هوگو گاتی سنگربان بوکا به او لقب «کوچولوی چاق» داده بود. پنالتی، ضربه ایستگاهی، چیپ و بیرون پا. هر کدام از گل‌هایش را به شکلی به ثمر رساند. عملکردی عالی برای کوچولوی چاق!

۱۰ اتفاق ماندگار در دوران سلطنت دیگو مارادونا/ از دست خدا تا حرکات موزون!

۳. آرژانتین ۲ – انگلیس یک (یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶)

پیتر بردزلی هنوز آرزو می‌کند کاش مارادونا را همان‌جا در میانه‌های راه زده بود، اما دیگو رفت و رفت و با سرعت به دروازه رسید. ضربه آهسته‌اش هم در نهایت درون دروازه رفت تا «گل قرن» به ثمر برسد، اما گل اول عجیب‌تر و تاریخی‌تر بود. با همان قد کوتاه جهشی بلند کرد و بالاتر از پیتر شیلتون توپ را به درون دروازه فرستاد. داور «علی بن‌ناصر» تونسی اصلاً متوجه نشد مارادونا با دست گل زده. این گل بعدها به «دست خدا» معروف شد. در نهایت آلبی‌سلسته آن بازی را ۲ بر یک برد و به نیمه‌نهایی رفت و در نهایت هم قهرمان شد.

گل دست خدا دیگو مارادونا به انگلیس در جام جهانی 1986

۴. آرژانتین ۳ – آلمان‌غربی ۲ (فینال جام جهانی ۱۹۸۶)

شاگردان بکن‌باوئر با وجود این‌که در مرحله گروهی خوب نبودند و به‌سختی صعود کردند، در مراحل حذفی عملکرد خوبی داشتند، اما بعد از شکست انگلیس، نمایش خوب آرژانتین مقابل بلژیک باعث شده بود آلمانی‌ها نگران شوند. بکن‌باوئر با انرژی دوچندان بازیکنانش را به مصاف تکنیکی‌های آرژانتین فرستاد. گل‌های براون و والدانو، آلبی‌سلسته را پیش انداخت. بعد از این‌که آلمان بازی را با گل‌های رومنیگه و فولر به تساوی کشاند، نوبت گل‌زنی بروچاگا رسید. یک گام رو به جلوی دیگر برای دیگو. کنترل توپ و چرخش و صاحب توپ کردن بروچاگا با دیدی عالی. او ستاره جام جهانی ۱۹۸۶ بود.

دیگو مارادونا در فینال جام جهانی 1986 مقابل آلمان

۵. دبل ناپولی در ایتالیا (سال ۱۹۸۷)

بعد از قهرمانی در جام جهانی، مارادونا افتخارآفرینی با ناپولی را آغاز کرد. تیمی که در ۲ فصل قبل با حضور مارادونا هم از مرحله یک‌هشتم نهایی کوپا ایتالیا فراتر نرفته بود و در فصول قبلی در سری A هشتم و سوم شده بود، این مرتبه فصل متفاوتی را پشت‌سر گذاشت. پارتنوپی در ۱۲ بازی ابتدایی فصل ۱۹۸۷-۱۹۸۶ هیچ شکستی نداشت. ناپولی مقابل یوونتوس و رم، تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان فصل قبل پیروز شد. دیگو تنها بازیکن غیرایتالیایی ترکیب ناپولی به شمار می‌رفت. یکی از ۱۰ گل او در این فصل، گل زیبایی بود که به رم زد. با این حال ناپولی با وجود کسب ۲ جام، در سری A میانگین گل ۱٫۹۳ را ثبت کرد که پایین‌ترین بین قهرمانان تاریخ لیگ است.

۶. ناپولی ۳ – یوونتوس صفر (یک‌چهارم نهایی جام یوفای فصل ۱۹۸۹-۱۹۸۸)

ناپولی سال ۱۹۸۹ در جام یوفا به قهرمانی رسید و در مسیر فینال هم عملکرد درخشانی داشت. در مرحله یک‌چهارم نهایی پس از این‌که بازی رفت را با ۲ گل باختند، در بازی برگشت با درخشش مارادونا کام‌بک زدند و ۳ بر صفر پیروز شدند. مارادونا دقیقه ۱۰ با گلی که از روی نقطه پنالتی زد، پارتنوپی را برای بازگشت امیدوار کرد. این بازی ورزشگاه سن پائولو در ۹۰ دقیقه ۲ گل برای ناپولی داشت و باعث شد به وقت‌های اضافه برود و گل دقیقه ۱۱۹ رنیکای فرانسوی باعث برد شیرین یاران مارادونا شد. در مرحله بعدی بایرن‌مونیخ را شکست دادند و در فینال هم اشتوتگارت را مغلوب کردند تا قهرمان شوند.

دیگو مارادونا در جشن قهرمانی جام یوفا با ناپولی

۷. زندگی، زنده است (نیمه‌نهایی جام یوفای فصل ۱۹۸۹-۱۹۸۸)

جالب است برای‌تان که یک آهنگ معروف بین برترین لحظات دیگو مارادونا قرار گرفته؟ وقتی قبل از دیدار نیمه‌نهایی جام یوفای فصل ۱۹۸۹-۱۹۸۸ آهنگ «زندگی، زنده است» از گروه اتریشی «اُپوس» پخش می‌شد، مارادونا با گرم کردنش همه را سرحال کرد. بازی رفت را ناپولی برده بود و تساوی ۲-۲ در آن بازی مقابل بایرن‌مونیخ حکم به فینالیست شدن مارادونا داد. هنوز هم که هنوز است آن گرم کردن مارادونا با آهنگ زیبایی که پخش می‌شد را می‌بینیم انرژی می‌گیریم. مارادونا با گرم کردن موزونش به هم‌تیمی‌هایش هم انرژی می‌داد.

۸. اسکودتوی دوم ناپولی (سال ۱۹۹۰) 

دو فصل متوالی ناکامی مقابل تیم‌های میلانی و در نهایت انتقام‌گیری. ناپولی که یک فصل پایین‌تر از میلان و یک فصل پایین‌تر از اینتر قرار گرفت و اسکودتو را از دست داد، به دومین اسکودتو با مارادونا رسید. دیگو با ۱۶ گل بهترین آمار خودش در سری A را فصل ۱۹۹۰-۱۹۸۹ ثبت کرد. او که ۷ پاس‌گل، از جمله ۲ پاس‌گل در بازی حساس مقابل میلان داشت، فصلی استثنایی را سپری کرد. او ۱۰ گل در ۱۵ بازی آخر زد تا نقش اصلی در مسیر قهرمانی را ایفا کند. ۲ گل او در دیدار مقابل یوونتوس ماندگار بود. ناپولی پس از آن فصل دیگر قهرمان سری A نشد.

دیگو مارادونا در جشن قهرمانی سری A با ناپولی

۹. برزیل صفر – آرژانتین یک (یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۱۹۹۰)

حتی یک مارادونای نیمه‌آماده هم می‌توانست روی بازی با بزرگ‌ترین رقبا تأثیر بگذارد. هرچند که این مرتبه پایان آرژانتین خوش نبود. آرژانتین مدافع عنوان قهرمانی که بازی اول را هم مقابل کامرون نبرده بود و مقابل رومانی هم متوقف شد، به لطف برد مقابل شوروی با قرار گرفتن در جایگاه سوم از مرحله گروهی گذر کرد. بزریل با آمادگی و ۳ برد به مصاف آرژانتین رفت، اما به سد مارادونا خورد. این یکی از بهترین نمایش‌های مارادونای ۳۰ ساله بود. دریبل‌های دیگو در آن بازی فراموش‌نشدنی است. آرژانتین تا فینال رفت و این مرتبه به آلمان باخت.

۱۰. آرژانتین ۴ – یونان صفر (مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۹۴) 

پیش از این‌که تست «افدرین» مارادونا مثبت درآمد که او هم مربی شخصی‌اش را مقصر قلمداد می‌کرد، یونان و نیجریه را در جام جهانی ۱۹۹۴ شکست داده بودند. پیروزی مقابل نیجریه آخرین بازی مارادونا برای تیم ملی کشورش بود. پیش از آن، ستاره ۳۴ ساله آلبی‌سلسته نمایشی خیره‌کننده مقابل یونان داشت. باتیستوتا در آن بازی هت‌تریک کرد و مارادونا هم یک گل زد. آخرین لحظات خوشی که مارادونا در تیم ملی آرژانتین دید. برای یک اسطوره روش بدی برای خداحافظی بود. آرژانتین بدون مارادونا را هم در دور بعد رومانی حذف کرد و به خانه فرستاد.

آخرین بازی دیگو مارادونا در جام جهانی با پیراهن آرژانتین مقابل یونان

از «دیگو مارادونا» بیش‌تر بخوانید:
داستان جنجالی انتقال دیگو مارادونا به ناپولی

دیگو مارادونا؛ خداوندگار فوتبال
تصاویر| خانه نوجوانی دیگو مارادونا موزه آرژانتینی‌ها؛ زندگی دهه هفتادی ال‌دیگو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    مارادونا یعنی خدای فوتبال اون یکی بود و دیگر هم مثل اون نخواهد آمد معجون مسی و رونالدو شاید میشد یه پای مارادونا خوشبحال ماها که فوتبال مارادونا رو دیدیم و ازش لذت بردیم
  • پرسپولیس سرور اس دق لال FR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    ختمش تو کدوم مسجده ؟ کیسه کشا برن واسه حلوا و خرما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی