۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

اگر از غوغاى حرمت‌شکنانه فوتبال، در آن بخش‌ها که اتفاقاً هم خیلى سر و کارى با جنبه‌هاى انسانى فوتبال ندارند، خسته شده اید، سرى هم به لیگ دسته اول و جام آزادگان بزنید!

خبرورزشی/ اردشیر لارودی؛ مس کرمان و مس رفسنجان با هم مساوى کردند! زور هیچ کدام به دیگرى نرسید! و البته اشکال هر دو تیم هم همین بود: ... زورورزى کردند، نه فوتبال آن‌طور که بازى باید مى‌کردند! صد البته که در همین صفر- صفر، همه چیز صفر نبود! رفسنجانى‌ها خوب دویدند! کرمانى‌ها احتیاطى را مرعى داشتند که از جنس ترس بود! مس کرمان، از ترس باختن، براى نباختن، دور برنده شدن را خط کشید! سرعت کنترل شده، بازى نشسته و رو به عقب و دل بسته به یکى، دو حادثه «ا... بختکى» که پیش بیاید!
در عوض، آلومینیوم اراک شاهکارى خلق کرد که بیا و ببین! ۹۰ دقیقه حمله، ٩٠ دقیق گلزنى! و البته ٩٠ دقیقه دیگر هم مترصد حملات بیشتر و گل‌هاى زیادتر! از قضاى روزگار، تیم بازنده متعلق است به شهر تبریز! تیمى که آقاى زنوزى را به عنوان بخش خصوص دارد، ولى هنوز تاکتیک‌هاى تیمدارى را ندارد! توجه کنید:
... تبریز که روزى شانه به شانه تهرانى‌ها مى‌سایید، حالا مدیریت تیمدارى اش را هم فراموش کرده است! بسکه آقاى زنوزى همه فوتبال تبریز را، تحت تأثیر ایده‌هاى امتحان پس داده خود قرار داده‌اند! بگذریم که چاره‌اى جز این بگذریم‌ها نمانده!
ملوان و دوباره ملوان
تیم هاى رشت، هر دو باختند! سپیدرود در شیراز به قشقایى و داماش در رشت به خوشه طلایى ساوه! در عوض ملوان برد! در عوض ملوان مهمان ویژه اش را- احمد دنیامالى را- از حضور در ورزشگاه تختى انزلى که چشم‌تان روز بد نبیند، پشیمان نکرد!
ملوان خوب بازى کرد! ملوان جورى بازى کرد که مى‌توان یاد ملوان دهه ٧٠ و ٨٠ افتاد- ملوان دهه‌هاى ٦٠ و ٥٠ و ٤٠ خیلى دور از دست‌هاى امروزیانند-! ملوان اکبر میثاقیان را نه با سر تیم خود قرار داد و نه در کنار این تیم! میثاقیان خیلى زود و بلکه اول کار، تبدیل شد یکپارچه از وجود ملوان! میثاقیان که با زبانش حرفى ندارد، با دلش همه چیز را مى‌گوید و با روحش کامل‌ترین بازى ممکن را عرضه مى‌دارد!
مردم انزلى، آن عده که رنج سفر به ورزشگاه پر از رنج و عذاب شهرشان را تحمل کردند، در کنار احمد دنیامالى، ملوان دگرگون شده را دیدند! بازى را «همه با همه» و همه برابر هم، بردند و خود را مهیاى بازى در شهر رشت کردند! آیا ملوان براى ابقاى خود، سپیدرود را هم مثل بادران- و حضرت آقاى فرهاد کاظمى که فقط اسمى از او و دیگر «ف- ک»‌ها مانده است- مغلوب خواهد کرد؟
میثاقیان‌جورى از ملوان بازى گرفت که همه مى‌گویند: ... این همه سال‌ها، اکبر اوتى کجا بود؟ او که ریشه در خاک پربرکت تیم ملوان هم دارد! در تیم ملوان، باید مواظب و مراقب مهدى هاشمى‌نژاد بود که از تجربه مدیریتى درویشى کمال استفاده را مى‌برد!
جرقه‌هاى تکنیک و خلاقیت
در لیگ آزادگان پررنگ است
اگر از غوغاى حرمت‌شکنانه فوتبال، در آن بخش‌ها که اتفاقاً هم خیلى سر و کارى با جنبه‌هاى انسانى فوتبال ندارند، خسته شده اید، اگر دلتان گرفت از اینکه چرا به جاى پیشرفت دچار پسرفت «مرضى» مى‌شویم و اگر مى‌خواهید فوتبال پرب‌ها ولى ارزان ایرانى را تماشا کنید، هر از چند گاه، سرى هم به لیگ دسته اول و جام آزادگان بزنید!
نمى‌گوییم فوتبال برتر را از اینجا مى‌توان دید، نه! چنین ادعایى، غلو و بلکه دروغ است! ولى اینقدر هست که بى‌شیله پیله، بازى مى‌شود! و از ته دل بازى مى‌شود! و فوتبال را براى خود فوتبال بازى مى‌کنند!
ممکن است که زورشان نرسد، ولى قصد فریب هم ندارند و نیز با هواى کم‌فروشى و گرانفروشى هم وارد زمین نمى‌شوند! هر چه دارند، در طبق اخلاص مى‌گذارند! ظاهر و باطنشان را یکى کرده‌اند و هر چه دارند تقدیم مى‌کنند و، چون به نداری‌هایشان مى‌رسند، با زبان فوتبال همه واقعیت را مى‌گویند: ... بودور که واردور! یعنى اینکه همین است که هست! همین است که دیدید! خالص و بى‌ریا! صاف و صادق!
گل‌هاى سریالى بیرانوند
اشتباهات پشت سر هم
علیرضا بیرانوند، حق تمرین در پرسپولیس را ندارد، اما حق فکر کردن درباره بازی آخرش را چطور؟ بیرانوند درباره گلى که خورد و پنالتى‌اى که داد، آیا حرفى دارد؟ یا توضیحى، یا توجیهى، دفاعى و رفع تقصیرى!
شبیه همین گل را، دروازه‌بان تیم ملى چند بار پذیرا شده است؟ در جام ملت‌ها، مقابل ژاپن، یک گل بد! در لیگ آسیا و با پرسپولیس و در جام برتر هم، گل‌هاى دیگرى به خاطر نحوه دفاع اشتباه!
این عکس‌العمل ناجور و پنالتى دادن رایگان را به آثار روانى سفر هنوز انجام نشده بیرانوند به بلژیک نباید نسبت داد! چرا که خانه استیل و تکنیک او، از پای‌بست ویران است! استیل توپگیرى و زاویه‌بندى و تایمینگ خروج کردن بیرانوند اشکال دارد! اشکالى که چند سال است با او حمل مى‌شود! مسلماً در بلژیک، او را به حال خودش رها نمى‌کنند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی